• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is een reëel haalbare gemiddelde wandelsnelheid.

Marcov

Prepper goeroe
Je leest wel eens dat mensen hun BOL lopen willen bereiken. Hoe lang gaan ze er over doen?
Zelf wandel ik regelmatig. En zat ik me af te vragen, wat is een reëel haalbare gemiddelde snelheid over wat langere afstand. Daar bedoel ik >10Km mee. Je leest regelmatig dat een gemiddelde wandelsnelheid ongeveer 5 Km/u is. Maar dat is als je doorloopt.
Wat ik eigenlijk bedoel. Je gaat lopen en onderweg pak je wat water, eet wat, je kijkt eens rond en soms is een sanitaire stop ook wel handig. Daar komt met een crisissituatie nog bij observeren of de kust veilig is, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.
Zelf mag ik blij zijn met een duur gemiddelde tussen de 4 en 4½Km/u en soms maar tussen de 3 en 3½Km/u. (dat is meestal door de duinen en langs het strand. De tijd van een echte pauze reken ik niet mee)
Hoe ik dat vroeger deed, toen ik nog veel trails liep, weet ik niet. Ik hield dat nooit zo bij. (kon toen alleen met een kaart en curvimeter)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik reken altijd met 3 kilometer per uur. Even stoppen om op de kaart te kijken, plaspauze enzo. Loop ik alleen mijn oefenrondje, dan weet ik dat ik ruim 6 kilometer in het uur wandel. Maar dat rondje kan ik met mijn ogen dicht en is op afsfalt.

Als je naar je BOL gaat lopen doe je dat wellicht ook in de avond/nacht en dan zakt het tempo mogelijk nog wat in omdat weg die je kan dromen er in het donker heel anders uitziet.

Ik heb het ooit geprobeerd. Van Roosendaal naar Spijkenisse, deels in de nacht. Ik heb het niet gered, na 38 kilometer was het op. Eerste dag van 19.00-2.00 gelopen en de volgende dag nog twee uurtjes.
 

drent

Diehard Prepper
Ik denk dat je meer moet gaan rekenen in km per dag dan in km per uur. Weer, ondergrond en daglengte spelen deels mee, maar als je op 1 dag teveel doet en je een dikke blaar/blessure loopt, dan strand je langer dan een kortere afstand kunnen volhouden.
Van wat ik lees gaat men met dikke bepakking en dan kan je snelheid en veel km's wel vergeten. Ik kom 30 tot 40km per dag tegen, maar dat is met kaart en lunch in rugzakJE, niet met BOB voor 3+ weken.

Dat elke keer stilstaan en dus uit ritme vallen is trouwens net zo funest als te snel/lang lopen, 1 ritme verbruikt minste energie, welke snelheid daar bij hoort hangt van individu af, meten dus. En hopelijk weet je van te voren de weg als je richting bol wil, iemand die duidelijk ergens naar toe gaat, toont ook minder kwetsbaar en meer alsof die er hoort (dus valt minder op) dan iemand met constant de kaart voor zijn neus.
 

petroman

SHTF Expert
ahum, ooit met wandelclub 40km per dag gedaan, in mijn goddelijke jaren, nou dat doe je maar één dag en zonder bepakking.
 

dubbel0

Diehard Prepper
3km ? pu? wat ik wel weet is dat bijv. het vreemdelingen legioen een tempo heeft van 88 passen per minuut, dat is traag ! maar zeggen ze, ze houden het langer vol. ook weet ik dat vuurtorenwachters welke nog trappie mogen lopen, dit langzaam ! doen wederom wegens het zelfd, je houd het langer vol. dat laatste ook uit eigen ervaring.
 

Highway

Last (wo)man standing
Die 3 km/u is een goed uitgangspunt denk ik. Dat lopen wij ook gemiddeld op vlak land met gemiddelde harde bodem. In de bergen of drassige gebieden is het nog minder dan 3km/u.
 

Richard434

Prepper goeroe
Er is maar 1 correct antwoord:
Uitproberen.. ;)
Pak je bob, loop morgen zo ver mogelijk, zoek een slaapplek, loop terug, en kijk hoe ver je hebt gelopen in hoeveel tijd.. ;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik loop dagelijks in het veld afwisselend, asfalt, weiland, akkerbouw, af en toe over of onder door stroom/prikkeldraad, door bossen, lang gras, kort gras, geploegd, gefreesd, droge grond, glibberige grond, over hekwerken en af en toe door of over een sloot om over te steken etc etc.
Dit alles echter zonder BoB.

Loop ik gewoon is 10 km op een dag prima vol te houden al is het voor jaren, dan ga ik uit van zeker 1,5 uur pauze en oriënteren etc en overdag.
Ik schat dat dit ook met een BoB te doen is van zo'n 15 kg ( verschilt p.p. natuurlijk wat draagbaar is), het zal iets meer tijd kosten per dag, maar je tempo hoeft niet verder omhoog.

Naar je Bol toe lopen zal vermoedelijk zijn in een situatie waarbij de gebaande paden niet veel of totaal niet te nemen zijn, dus kom je gauw uit op veldlopen ( dan nog ff zonder bergen, rivieren, kanalen etc mee te rekenen) en dan denk ik dat 10 km per dag een goed uitgangspunt is voor de gemiddelde loper.

Ligt je Bol op laten we zeggen 300 km dan kan je evt meer gaan lopen per dag omdat je er dan eerder bent waarna je dan als het goed is dus vrij snel na vertrek weer kan gaan herstellen.
Moet je naar bijv Noord-Spanje toe vanuit Utrecht, dan zou ik liever gestaag doorlopen en desnoods met wat omwegen om risico te vermijden ipv jezelf tegenkomen net boven Parijs en dan...had je misschien beter thuis kunnen blijven.

Of je neemt enkel het echt hoognodige verder mee in je BoB en de rest laat je achter, elke kilo lichter is ook comfort.

Al met al geld hier waarschijnlijk ook; Haastige spoed, zelden goed.
 

Flos

SHTF Expert
In mijn dienst tijd marcheerden we een week aan een stuk elke dag 50km met 25kg op de rug en een wapen van 4kg.
En nog werden we niet moe. Maar ja dat is ook al geleden van voor de oerknal.
 

Loreen

Last (wo)man standing
10 km per dag is denk ik wel héél minimaal geschat.
Toen ik 2 jaar terug de trektocht deed met mijn kids (toen 9 en 11) deden we 9 dagen achter elkaar tussen de 10 en 15 km per dag, en dat was wat wandelen betreft een redelijke peulenschil. Dat was mét BOB voor ons alle 3, waarin we alles bij ons hadden voor heel de tocht.

Reden dat we het bij 10 tot 15 km per dag hielden was omdat het naast een trektocht óók gewoon vakantie was en ik het ook gewoon leuk wou houden voor de kids. Maar het was in Zweden, over voornamelijk slingerende bospaadjes. Als het had gemoeten of als we hadden gewild hadden we heel wat meer kunnen lopen.

Ik heb het even opgezocht: 15 km liepen we in 3.7 km/u. Dat is incl pauzes.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Met gigantisch pokke weer lopen wij hier gemiddeld max 15-20 op een dag met beter weer zo'n 20-25. Wanneer wij naar onze bol zouden lopen doen we er 30-32 dagen over. Met de fiets zo'n 14 dagen en dat is dan op een Super rustig tempo.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
10 km per dag is denk ik wel héél minimaal geschat.
Toen ik 2 jaar terug de trektocht deed met mijn kids (toen 9 en 11) deden we 9 dagen achter elkaar tussen de 10 en 15 km per dag, en dat was wat wandelen betreft een redelijke peulenschil. Dat was mét BOB voor ons alle 3, waarin we alles bij ons hadden voor heel de tocht.

Reden dat we het bij 10 tot 15 km per dag hielden was omdat het naast een trektocht óók gewoon vakantie was en ik het ook gewoon leuk wou houden voor de kids. Maar het was in Zweden, over voornamelijk slingerende bospaadjes. Als het had gemoeten of als we hadden gewild hadden we heel wat meer kunnen lopen.

Ik heb het even opgezocht: 15 km liepen we in 3.7 km/u. Dat is incl pauzes.

Jullie zijn geen gemiddelde wandelaar.
Je lopen in een ontspannen situatie.
Ook al eens akkers gelopen met schoenen/laarzen die 2 keer zo groot worden van de klei die lekker meelift?
Er zijn zoveel zaken die een tocht als van naar je Bol moeten lopen zoveel zwaarder maken dan nu in deze tijd, alleen al eten en drinken regelen.
Nu loop je ff langs een supermarkt als je 2 weken onderweg bent, hoe ga je dat doen wanneer dit niet of nauwelijks kan.
Je loopt niet naar je Bol voor de lol, althans ik neem aan dat we het dus bekijken vanuit die situatie.

( onze beste loper liep ongeveer 17 km per werkdag in de omstandigheden die ik beschreven heb, goed wij zijn natuurlijk wel met wat anders bezig dan enkel lopen, dat scheelt ook in negatieve zin op het aantal km)

Ik ken goede lopers die mij met gemak eruit lopen op de weg, daarin tegen wanneer we veld zouden in gaan en dus veelal ongelijke bodem lopen, zijn ze snel afgehaakt, lopen en lopen is niet hetzelfde en heeft dus ook veel met training/gewenning te maken hoe een lichaam omgaat met de omstandigeheden.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Wij lopen ook wel aardig wat mag ik zeggen, en ik zeul dan altijd wel wat mee. Niet door de akkers, maar vaak wel door nauwe 'paadjes' die al jaren niet meer lijken te zijn gebruikt... Als we rustig doen, zitten we op zo'n 3 km/h incl. plaspauzes, lunch enz. wel rekening houdende dat we meestal in het 'bergachtige' gedeelte lopen van Nederland, in de Ardennen of de Eifel. Dus dat zou mijn rekensnelheid zijn.
 
Bovenaan