• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat vertellen jullie aan de kinderen?

mrsjones

Diehard Prepper
Met je kinderen een kook/ bak recept volgen en steeds vragen, haal jij de bloem, pak 5 eieren, geef mij de zuiker. Dat maak het hebben van een voorraadkast heel reel voor zulke ukkies. En als ze een keer iets zegen over voorraad, roep je dat jij genoeg in huis hebben als de kinderen ziek zijn ,zo fijn is en stress weg neem. En dat is ook de realiteit, je gebruik vaker je spullen omdat iemand ziek is.
 

imker

Survivor
Wij hebben veel "kampeerspullen" en doen gewoon boodschappen. De kinderen (1+3) vinden alles leuk en interessant, hebben eigen zaklampen (om gewoon dagelijks mee te spelen) en gaan geregeld mee op pad.

Over de BOBs (moeten we nog een topic over openen he @zonnebrood) geen vragen en ook leuk + interessant, pakken hem samen in enzo. Ze moeten toch weten dat er een is en wat er ongeveer in zit.
Laatst refereerde de oudste ergens naar zijn rugzak dat daar een mooie zaklamp, heel scherp mes en bordje in zit. Het scheelt dan dat ze hier de halve dag al met zaklampen, rugzakken en keukentje spelen haha.

De uitleg hoe, wat en waarom komt straks vanzelf wel. Je moet open en eerlijk naar ze blijven en ze gewoon betrekken in het verhaal. Vuur maken enzo gewoon samen doen en begeleiden dat is beter dan ze op afstand houden "want onee gevaarlijk", ze moeten het gewoon leren door te ervaren. Je kunt 1000 keer zeggen dat de witte stokjes bij het vuur heet zijn maar 1x toch eigenwijs voelen heeft veel meer effect.
Dat geldt overigens voor alles, ook klimmen en grenzen bepalen leren ze hier door ze vertrouwen te geven, laten vallen en weer opstaan ipv steeds te helikopteren. Alles binnen redelijke grenzen uiteraard.

Ik kan me zeer goed vinden in het antwoord van Pignonwiel, sowieso is voor kinderen tot een jaar of 10 alles wat thuis gebeurd normaal. Mijn ouders hadden de voorraad op zolder staan, nooit is het in me opgekomen dat dat vreemd of raar of afwijkend was, dat stond daar gewoon. Net als de weckketel. Kinderen zijn graag buiten en helpen graag mee en zodra ze een luchtbuks konden tillen heb ik ze ook leren schieten in de tuin, mochten ze kleiduiven die op een plaat hout zaten kapot schieten. Uiteraard begon dit met veiligheid, veiligheid en veiligheid. Binnen no time was de halve klas geweest inclusief ouders. Uiteraard kunnen ze zelf nergens bij. Het is maar net hoe je opgroeid en met welke mensen en mogelijkheden. Mijn mening is kinderen zoveel mogelijk zelf laten nadenken en vooral laten doen, daar hebben ze het meeste aan, ze kunnen zo veel meer dan dat de meeste denken of toelaten.

Wie benauwd leeft, zal benauwd sterven.

Groeten, imker.
 

Jannes

Prepper goeroe
sowieso is voor kinderen tot een jaar of 10 alles wat thuis gebeurd normaal.

Dat klopt misschien wel, maar toch kreeg ik van mijn peuter vanavond de vraag waarom er bovenop mijn kledingkast zoveel wc papier stond....

Mijn mening is kinderen zoveel mogelijk zelf laten nadenken en vooral laten doen, daar hebben ze het meeste aan, ze kunnen zo veel meer dan dat de meeste denken of toelaten.
Mijn kinderen denken zelf na, met als gevolg dat ze telkens vragen stellen. En ik laat ze ook zoveel mogelijk doen zelf, maar ben ook een luie ouder. Onze kleuter maakt zelf z’n eigen geroosterde boterham met jam.

Maar alle antwoorden van jullie allen hebben me wel geholpen met antwoorden kunnen geven op hun vragen: ‘Makkelijk toch? Hebben we altijd wat in huis.’
 

Lai

Prepper goeroe
Wat betreft wc papier, dat past toch niet allemaal opgeslagen in de wc??

Jong geleerd oud gedaan. Veel te veel kinderen worden stront verwent door dat mams/paps/grootouders/oppas alles voor ze doen. Als die later op zich zelf gaan komen de problemen ruim aan bod en lopen ze vast. Zie op andere fora regelmatig jong volwassenen die net op zich zelf zijn in paniek vragen stellen over hoe nu ....... (vul in, zelfs de meest alledaagse normale dingen) Deze mensen zijn vaak alles behalve voorbereid op het dagelijkse leven, laat staan op een crisis.

Voor alle mammies en pappies hier die hun kids er bij betrekken :thumbsup: Jullie jeugd heeft de toekomst.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wanneer je de kids spelenderwijs leert preppen, dan zit dat later ingebakken in hun systeem. Mijn kids zijn nu tieners en ik hoor tijd graag de dingen terug die ik hun ooit bijgebracht heb.

Ook al zouden zij het weer op hun manier aanpakken, wat ook wenselijk is, dan weten ze in ieder geval hoe wij het aanpakten.

Ik stimuleer ze in ieder geval hun eigen weg te gaan volgen en zal ze daarbij altijd ondersteunen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kijk, dit wordt in Duitsland al vanaf de kleuterschool gebruikt.
Onder "Lexikon" kun je thema's opzoeken en kom je bij materialen/filmpjes, bv rond waternoodverzorging.


JuA.png


https://www.max-und-flocke-helferland.de/DE/Lesen/lesen_node.html?gcp_9210624=0#gcp_anchor_9210624
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hoe leg je kinderen uit wat er aan de hand is? Hoe praat je met hen over de impact van het virus, bijvoorbeeld als zij angstig zijn of autisme hebben? En waar vinden professionals betrouwbare informatie en hulpmiddelen? Hieronder staan adviezen en informatie van verschillende experts en organisaties op een rij. https://www.kenniscentrum-kjp.nl/nieuws/praten-kinderen-coronavirus/

Met gelukkig ook hier aandacht voor kinderen die onveilig thuis wonen, de kwetsbare kinderen, de mishandelt en/of misbruikt worden en de kinderen met complexe problematiek. Voor hen is het stoppen van school en clubs elke mogelijkheid om even te vluchten naar een veiliger plek afgesloten.
 

hans013

Senior Prepper
Auti van 8 hier in huis.

Heel simpel, wij vertellen hem gewoon de waarheid en laten hem actief het nieuws mee volgen.

Hij vindt het interessant dat onzichtbare beestjes dit kunnen doen. Hij maakt ook bewust mee dat er mensen dood gaan aan corona omdat er ondertussen 4 mensen overleden zijn in de omgeving.

Bang is hij er niet voor, we moeten hem alleen elke dag overtuigen dat hij wel een rondje mag lopen buiten want overal hoort hij dat het niet mag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Op dit moment is er landelijk een "Berenjacht" gaande, kinderen kunnen al wandelend op de stoep,achter de ramen van huizen zoeken naar een beer. Kinderen hier in de buurt zijn er erg blij mee, lopen enthousiast beren te tellen. Grote mensen en bejaarden zijn er ook blij mee, even zwaaien naar de kinderen is voor hen ook afleiding.
 
Bovenaan