• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zijn de gevolgen van een overstroming voor het gas netwerk.

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Vandaag stond er bij de Nos een stukje over overstroming gevaar in Dordrecht. Hierbij wordt genoemd dat men het beste vertikaal kan evacueren. Klinkt logisch. Maar ik vroeg me ineens af wat er met het gas netwerk gebeurt bij een overstroming.

In het verslag 'Informatiepreparatie overstromingsrisico's en dominoeffect' is te lezen dat door het uitvallen van het electriciteits netwerk de compressiepompen het niet meer doen en de electrische afsluiters (blz. 48). Op het moment dat er 30 cm water boven het maaiveld staat, is er een kans dat er water het gasnetwerk in loopt.

Maar wat gebeurt er dan met het gas wat er in de leiding zit? Buiten zal het geen probleem zijn, maar is er een risico dat gas zich in gebouwen op hoopt, en er explosiegevaar ontstaat? Wie weet hier meer over?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Gas in gasleidingen staat onder druk.
In je woning is dit zo'n 30 mBar.
De leiding naar je woning is doorgaans 100 mBar (in oude wijken 30).
100 mBar = 0,1 bar. 10 meter water kolom = 1 bar = 1 meter = 0,1 bar = 100 mBar.
Als er dus 1 meter water op het lek staat, dan blaast het gas het water niet weg, maar loopt de pijp vol.

Je In je huis (tenzei in een oude wijk, maar dat is zeldzaam) zit een gasdrukregelaar die jou huisinstallatie
op ongeveer 30 mBar houd. Dit werkt gewoon.
Stel er staat 10 meter water op de leiding = 1bar, dan gebeurt er echt nog niks in je woning.
Transportleidingen van gas liggen ook niet onder woningen of gebouwen.

Stel een pijp loopt vol met water, dan drukt als het gas niet weg kan (lees afgenomen word, wat in principe constant gebeurt)
de leiding vol, dan zal de druk nooit hoger stijgen dan de hoogte van het water waarbij 1 meter 100 mBar is.

Ik zou me hier over totaal geen zorgen maken.
Je eigen gasinstallatie in huis eens af laten persen (klinkt heftiger dan het is) door je installateur als hij toch de CV ketel komt onderhouden vind ik altijd een verstandig idee.
In je huis kan gas zich ophopen. Buiten is dat minder aan de orde.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Op deze website: http://www.overstroomik.nl/ kan je na kijken hoe ver je onder water komt te staan allee is deze nie geheel accuraat helaas. Zodra ik de woonplaats invul stijgt het water 0,5meter maar wanneer ik de postcode invul stijgt het 3meter :p.
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij zit het grootste probleem met gasleidingen als die gaan breken of scheuren. Als alles onder water komt te staan gaat hier en daar ook water sneller stromen. En zo aarde mee sleuren. Als daar nu toevallig een gasleiding in zit kan die breken en gas lekken. Dan is er wel brandgevaar maar geen gasophopings gevaar in een gebouw.
 

Dorpsgek

Survivor
Bij onze installatie in een flat zit een soort van vuilklep in de aanvoerleiding. Gaat er wat mis met de aanvoer sluit de klep. Zitten dan wel zonder verwarming. Thuis koken we op inductie en hebben helemaal geen gas in huis.
 

Flos

SHTF Expert
Bij onze installatie in een flat zit een soort van vuilklep in de aanvoerleiding. Gaat er wat mis met de aanvoer sluit de klep. Zitten dan wel zonder verwarming. Thuis koken we op inductie en hebben helemaal geen gas in huis.
Ha. We hebben hem gevonden. De Nederlander die elektrisch kookt en geen gas heeft.
 

Niels

Mankinds only hope
Maar dan alleen als je leidingbreuk hebt of een gaskraan open zet.
Normaal heb je ook geen "los" gas in huis als het goed is. Bij rampen sluit je de hoofdkraan.
Klopt. Ik formuleer e.e.a. niet even handig, maar een leidingbreuk in een gebouw komt zelden voor.

Dat er in het gasnet in de weg zo'n hoge druk ontstaat dat het door je gasdrukregelaar word gedrukt heb ik ook nog nooit van gehoord gelukkig.

Maar iets anders buiten het veiligheidsaspect wat mij veel meer bezig houd is de betrouwbaarheid.
Stel (geen SHTF situatie) de pijp scheurt ergens, en loopt vol water, en het is rond het vriespunt...
Zeg maar een Ede situatie, of een Apeldoorn situatie een paar jaar terug. Dat is wel super kl*te natuurlijk.
Daarvoor preppen is altijd een goed idee mijn inziens (zorgen dat je je toko op een redelijke temperatuur kunt houden).

Gaat daar dit topic ook over? Gezien de titel?
Daarmee beantwoord ik de vraag misschien anders, maar toch een aspect om rekening mee te houden.

Ik zelf heb 2 volle flessen met 11,5 kg. propaan staan waarmee ik mijn huis kan verwarmen middels mijn CV ketel die ik dan anders afstel.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In eerste instantie zat ik vooral te denken aan mensen die bij een overstroming vertikaal gaan evacueren en de gevaren die het gas netwerk dan kunnen geven. Beetje knullig als je vertikaal gaat evacueren en er zou explosie gevaar kunnen ontstaan door gas uit de leidingen. Dan wordt je op zolder gerooster.
Wat me verbaasd is dat ik er zo weinig info over kan vinden.

@petroman zegt terrecht dat je bij rampen de hoofdgaskraan afsluit. Maar wie denkt daar aan? Het staat niet in het lijstje van 'als de sirene's gaan'.

Wat ik nu begrijp is dat een leiding eerst moet scheuren voor er water in kan lopen. In de leiding is het gas op druk. Gaat het gas er dan door de scheur uit? Anders kan er toch geen water in?
Gasleidingen liggen meestal op 0,7 meter onder het wegdek. Dus met 0,3 meter water is er al een bar waterdruk. Of zie ik dat verkeerd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Een leidingsysteem, water, gas elektriciteit, is een gesloten systeem.
Er kan niets anders in of uit, behalve op de punten die daarvoor gemaakt zijn: waterkraan, wandcontactdoos, gaskraan.
Alles is dus gas-/waterdicht. er ontsnapt niets.

Situatie 1: alle leidingen (in huis) zijn intact, er staat 3m water buiten, dan gebeurt er nog niets. Er van uitgaande dat de stroom al van het net af is.
Water en gasleiding zijn gevuld net als in een normale situatie. Stel het water en gas net wordt afgesloten en de leidingen zijn leeg. Dan nog is het systeem gesloten en loopt er nergens water in.

Situatie 2: alle leidingen (in huis) zijn intact, er staat 3m water buiten.
Ergens in de straat breekt een waterleiding. de 3m waterdruk die er bovenop staat wil er dan wel inkruipen maar dat lukt maar ten dele. Immers de kranen aan het uiteinde, in je huis , zitten dicht. Zou je die openen dan stroomt daar uiteindelijk water van die 3m door naar binnen. Tot een hoogte van 3m hoger niet.
(voor het gemak vergeet ik even allerlei extra veiligheidssystemen als bv keerkleppen en dergelijke)

Nu breekt er een gasleiding onder die 3m waterkolom.
Dan bestaat er nog steeds een gesloten leidingnet tot in je huis. Zou je de gaskraan openen of apparatuur zou dat doen dan drukt het water eerst het restje gas erdoor en er uit en dan komt het water.

Dit is natuurlijk puur theorie. In de praktijk spoelt er ook zand en grond mee en raakt je leiding snel verstopt.
Dit is ook waarom zo'n situatie als in Ede laatst zo lang duurt. Alle leidingen moeten schoongemaakt worden (nadat het gat gevonden is). Maar dat gaat alleen als je de huisaansluiting loskoppelt en dan vanaf de straatzijde doorblaast. Want zonder loskoppelen blaas je niets nergens heen, immers het uiteinde bij je thuis is dicht.

Tot slot, aan gas is een geurtje gegeven zodat je het ruikt.
Normaal ruik je gas dus eerder dan dat je een gevaarlijke situatie zou krijgen.
 

drent

Diehard Prepper
Aangezien eigenlijk alle netten van gas en drinkwater aan elkaar gekoppeld zijn voor heel NL, werkt de boel buiten het overstromingsgebied nog wel als het op zo'n grote schaal mis gaat? Staat mij iets bij van 2 provincies onder water = hele systeem plat in het hele land.
 

janvanloon

Senior Prepper
Overstroming... De riolering spoelt aan je deur in :) SHTF letterlijk :) Waterdruk gaat omhoog ( misschien kan het via toilet bij je naar binnen? Kweet niet he ).
Ratten en andere dieren zoeken droge plekken. Ziektes, bacteriën enzo verder...
Daar zou ik meer zorgen over maken dan over stroom/aardgas. Dit sluiten de leveranciers snel af.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Aangezien eigenlijk alle netten van gas en drinkwater aan elkaar gekoppeld zijn voor heel NL, werkt de boel buiten het overstromingsgebied nog wel als het op zo'n grote schaal mis gaat? Staat mij iets bij van 2 provincies onder water = hele systeem plat in het hele land.
Waar ik woon word in het buitengebied water gewonnen, en daar in de buurt gezuiverd. Dit vind allemaal plaats binnen 5 km. van mijn woning.
Het is wel zo dat er tegenwoordig "zacht" water uit de Betuwe bijgemengd word. Daarvoor is een pijp gelegd, omdat hier het water keihard is,
en veel apparatuur kapot gaat, maar die kraan naar de Betuwe kan bij SHTF gewoon dicht.
Ik gok zo dat ze ook wel een noodstroomgenerator hebben staan voor de bronpompen, en zuiveringen, enz.

In heel het land zijn lokaal waterwingebieden, en zuiveringen te vinden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Overstroming... De riolering spoelt aan je deur in :) SHTF letterlijk :) Waterdruk gaat omhoog ( misschien kan het via toilet bij je naar binnen? Kweet niet he ).
Ratten en andere dieren zoeken droge plekken. Ziektes, bacteriën enzo verder...
Daar zou ik meer zorgen over maken dan over stroom/aardgas. Dit sluiten de leveranciers snel af.

Dat is allemaal heel vervelend. Maar ik was bang dat er kans op gasexplosie zouden kunnen zijn door gasophoping en vonkjes. En die gevolgen van een gasexplosie kunnen zo de gevolgen van poep op het plafond verhelpen. Maar dan heb je geen plafond meer.

Hoe weet je dat , dat leveranciers bij een overstroming alles afsluiten? Ik kan daar nl. niets over vinden. Dus als je een linkje hebt, graag .:)
 

Arie

Diehard Prepper
Bij ons op het werk hebben we veel vloeistoffen in bulk.
Daar zit net achter de tank een klep die sluit bij spannings uitval.
Open door magnetisme (een beetje het bekende systeem als deuren in een ziekenhuis) en bij spannings uitval vallen ze dicht.
Ik kan me zomaar voor stellen dat meerdere bedrijven dat hebben als het bij ons verplicht is.
 

petroman

SHTF Expert
In hoeverre iets automatisch gaat of handmatig weet ik niet maar, een deel, afsluiten is normaal. Anders kan je ook geen reparaties uitvoeren.
 
Bovenaan