• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

water bewaren in jerrycans

V

Verwijderd lid 423

Gast
Want ?
Volgens mij bevriest het midden het laatst en zal altijd de al harde buitenzijde weg drukken ten gevolge van uitzetting.
Vulgraad doet daar weinig aan toe.
@petroman Als er bevriezingsgevaar bestaat dan lijkt het mij toch echt het beste om ruimte te laten voor uitzetting door bevriezen. IJskristallen vormen zich rond het vriespunt niet alleen tegen de buitenwand van een jerrycan.

Als je gaat voor absolute zekerheid;), dan is of niet vullen of tot de nok vullen het beste, en weet je in het laatste geval in ieder geval zeker dat een jerrycan het begeeft. Is ook goed voor de winkeliero_O.
 

petroman

SHTF Expert
Er is geen bevriezingsgevaar. In ieder geval niet zolang de verwarming het doet.

Duh ??
Als je water bewaard om een calamiteit te overbruggen of de gevolgen daarvan.
Dan zou ik uitgaan van het feit dat er geen verwarming is. Althands geen nuts voorziening aangedreven verwarming.
 

Bur

Elementary prepper
Tja en daar heb ik dan een alternatieve verwarmingsbron voor en dan kan ik altijd nog de watercontainers verslepen naar de ruimte waar die verwarming dan brandt.

Maar volgens mij dwalen we af: mijn vraag was: kan het op een betonvloer bewaard worden? Het antwoord daarop is: ja, dat kan. Dat is mooi.
 

Bur

Elementary prepper
Klopt. Er staat me vaag iets bij dat beton geen goede invloed heeft op bepaalde materialen, maar ik weet niet meer precies hoe het zat.

Ik kom nu niet verder dan dat je hout / ijzer in de menie moet zetten als het met beton (of baksteen) in aanraking komt, omdat het anders snel kan rotten / roesten, maar volgens mij was er dus nog iets anders met beton... Maar wat geen idee meer.
 

Marcov

Prepper goeroe
volgens mij zet water/ ijs pas uit als het weer ontdooit... correct me if i'm wrong

maar, winter is comming, doe een test zou ik zeggen :)

Ik weet het, het is al lang geleden.Maar volgens mij heb ik ooit op school geleerd dat water bij 4 graden Celsius z'n grootste dichtheid heeft.
Dat zou inhouden dat water van 4 graden zowel bij verwarming als bij afkoeling zal uitzetten.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik weet het, het is al lang geleden.Maar volgens mij heb ik ooit op school geleerd dat water bij 4 graden Celsius z'n grootste dichtheid heeft.
Dat zou inhouden dat water van 4 graden zowel bij verwarming als bij afkoeling zal uitzetten.
Dit klopt in zekere zin.
Want met 4°C heeft water de bekende dichtheid van 1,000 kg/L.
Bij 20°C is het 0.9982 kg/L. Dit is een toename van 0,18%
Bij 0°C (als ijs) is het 0.9150 kg/L. Dit is een toename van 8,5%.

Echter, zal bijna niemand zijn flessen/jerrycans bij 4°C vullen.
Maar, als je dat zou doen, dan zullen de meeste verpakkingen die expansie van 0,18% beter kunnen opvangen dan die van 8,5%. ;)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Dit klopt in zekere zin.
Want met 4°C heeft water de bekende dichtheid van 1,000 kg/L.
Bij 20°C is het 0.9982 kg/L. Dit is een toename van 0,18%
Bij 0°C (als ijs) is het 0.9150 kg/L. Dit is een toename van 8,5%.

Echter, zal bijna niemand zijn flessen/jerrycans bij 4°C vullen.
Maar, als je dat zou doen, dan zullen de meeste verpakkingen die expansie van 0,18% beter kunnen opvangen dan die van 8,5%. ;)

Voor de duidelijkheid: Je hebt het over dichtheid, dan zijn het afnames van dichtheid, en dus toenames van volume.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Zeker is dat iets Mayo. (Welkom nog trouwens)
Ik vroeg me laatst hetzelfde af en daaruit kwamen de volgende tips: https://www.preppers-shelter.nl/for...gd-om-ibc-tank-te-herbruiken.2829/#post-51268

hi @johan2,

thx voor de link!
Ik zou de mijne in de garage willen zetten. Daar heeft in t verleden een sauna met douche gezeten en daar heb ik dus een wateraansluiting en afvoerputje :p
Mooi zou zijn als ik t onder de grond naar t huis zou kunnen doortrekken, zodat ik niet in de garage mn pannetje hoef te vullen ;)

Ik ga er over denken!

Mayo
 
F

frans81

Gast
Zoals @Ray ook al vermelde !
Deze zeer degelijke 20 Ltr Scepter jerrykannen van Defensie . Helaas zijn er wel veel op de markt die lekken bij zowel de kleine dopjes op de grote Dop als ook de grote Vuldop zelf .
Ze moeten echt 100 % lekvrij zijn wil je veilig en op lange termijn opslaan .
Ik heb ze gelukkig nieuw kunnen bemachtigen .
De 4 getoonde zijn de laatst toegevoegde aan de al aanwezigen .

20170916_142339.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Vanwege die woningverbouwing hier, heb ik mijn voorraad zelf opgeslagen leidingwater leeg gekiept, dat zeult wat makkelijker heen en weer. Achterin/onderop trof ik wat oudere jerrycans (van het leger) en 5 liter PET bidons die gevuld waren in maart 2015.

Elke jerrycan/bidon bleek nog fris, reukloos, geen bezinksel en smaakte net zo neutraal als vers kraanwater na ruim vier jaar opgeslagen te zijn op een redelijke koele plek in huis. :)

Straks als ik ze weer opnieuw vul gaat dat weer volgens diezelfde methode.

- Eerst jerrycans/bidons vullen met water met dunne bleek (gewoon een flinke scheut per jerrycan of dopje per 5 liter bidon) waarna ik ze een dagje laat staan. Op hun zijkant zodat ook de opening goed ontsmet wordt, af en toe een keer schudden.

- Dan gooi ik ze leeg, spoel met slechts een litertje of zo de boel om en vul ze meteen.

- Eventueel losse doppen leg ik in een bakje met water en scheut dunne bleek en spoel ik verder niet af voor ik ze erop draai.
 
F

frans81

Gast
Omdat ik het ideale kannen vind en de grote doppen een voordeel bij oa het reinigen heb ik weer 4 nieuwe aangeschaft .

80 liter extra als prepvooraad.

Deze week de rest verversen en deze 4 ook meteen reinigen en vullen . Wel even wachten op een zonnig dagje . Regendruppels heb ik er liever niet bij .

20210801_183544.jpg 20210801_183705.jpg
 
Bovenaan