• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water uit de lucht

Mayo

Last (wo)man standing
Binnenkort hebben we wellicht geen watervoorraad (en waterleiding?) meer nodig en kunnen we water uit lucht 'maken' :thumbsup:

Stuk in het NRC waarin kunstenaar en uitvinder Ap Verheggen uitlegt hoe zijn watermachine werkt:

Regen in de woestijn: de watermachine van kunstenaar Ap Verheggen

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/15/je-moet-ongebaande-paden-durven-in-te-slaan-a4133539


De impact van Verheggens watermachine is in potentie immens. Als zijn inmiddels gepatenteerde uitvinding op wereldwijde schaal toegepast kan worden, kunnen miljoenen mensen in droge gebieden toegang krijgen tot drinkwater. Ook zou het landbouw mogelijk maken op plekken waar dat nu ondenkbaar is.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik snap niet helemaal wat er nieuw is aan die uitvinding, een koelkast doet dat toch ook? Of een luchtontvochtiger? Die kun je ook met een zonnepaneel in de woestijn zetten en maakt dan ook condenswater uit lucht. Een paar liter per dag moet wel lukken. Ze koelen de lucht af, dan krijg je condens en dat valt in een bak. Als je zorgt dat die bak dicht is kan het ook niet verdampen (bij mijn koelkast is het niet dicht , bij mijn luchtontvochtiger wel).
 

Ray

SHTF Expert
Het werkt op zonnepanelen dus dat is het probleem niet. Al is de basis techniek niet nieuw, een dergelijk apparaat wat in de praktijk werkt was er nog niet. Hij stond ook op de laatste Expo in Dubai meen ik waar hij ook nog werkte bij een lage luchtvochtigheid. Mijn luchtontvochtiger doet weinig bij 30% luchtvochtigheid, met dit ding kun je dan nog tomaten in de woestijn kweken.

Geen idee van de kosten van het apparaat, of ze een beetje makkelijk te bouwen zijn en hoe bedrijfszeker ze zijn. Daar zal alles van afhangen of dit in de praktijk gaat werken.
 
Bovenaan