• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Psamathos

Prepper
In een weck-enthousiastelingen facebook groep was te lezen dat je water ook prima kunt wecken. Dit is uiteraard niet om water te zuiveren, maar meer om al zuiver (kraan)water schoon te maken voor opslag. Na het wecken is iets in principe jaren (als niet tientallen jaren) houdbaar. Nu zijn de standaard glazen flessen allicht ietwat inefficient qua ruimte, maar dit is zeker wel iets wat ik van plan ben te doen, mocht de drinkwatervoorziening er mee op dreigen te houden. Als ik dan paar tientallen liter kwijt kan (de lege potten heb ik wel staan) hebben we in elk geval genoeg om voor onszelf en de buren om het een tijd te overbruggen.

Nu heb ik beproefd dat in dit forum men niet al te hard staat te springen om wecken (menig etensdraadje zegt "wecken is geen optie) maar toch wilde ik vragen of hier iemand is die ervaring heeft met het wecken van water én het wecken in jerrycans want die zijn lekker ruimte-efficient.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Om maar met de deur in huis te vallen, ook ik ben geen fan van wecken in het algemeen.... Zelf maak ik alles onder druk in, in een daarvoor geschikte drukpan bij 116 graden celcius, omdat dat dat echt alle bacterien dood waardoor het product echt tientallen jaren mee gaat.
Als je water weckt kom je nooit boven de 100 graden uit, en dood dus ook niet alle bacteriën. Dit water zal dus zeer waarschijnlijk niet 1 jaar houdbaar zijn en zeker geen tientallen jaren, dat is onmogelijk.
En wecken in jerrycans? waar ga je die dan in laten zakken? Je tuinbadje? :shocked:
Hier een draadje over 1/2 gallon potten die zowel voor wecken als inmaken zeer geschikt zijn. https://www.mason-jars.nl/ball-weckpotten-wide-mouth-half-gallon-jar-64-oz
Trouwens ik heb hier pakken bar-le-duc plat water staan met een houdbaarheidsdatum tot 11-2013.
He-le-maal niets mis mee. Dus waarom zou je?:fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: will

Erny

Last (wo)man standing
Nu heb ik beproefd dat in dit forum men niet al te hard staat te springen om wecken
Geen idee waar je dat uit opmaakt, denk dat dat persoonlijke voorkeuren zijn. Maar ik ben i.i.g. wel een fan van wecken en doe dit dus ook, naar volle tevredenheid, met de opbrengst van de moestuin. Water heb ik nog nooit geweckt dus geen ervaring mee.
Hoge druk inmaak is natuurlijk helemaal mooi maar dan moet je daar wel de (dure) spullen voor hebben, het wecken is voor mij toegankelijker.:)
 

Ray

SHTF Expert
@Psamathos Water wecken is wel erg omslachtig om een watervoorraad aan te leggen. Kijk eens in de draadjes over water voorraad, gewoon jerrycans vullen is een prima manier. Dat gaat al snel jaren mee en voor de zekerheid zou ik het jaarlijks eens verversen. Kost je eenmalig wat jerrycans, meer niet.

Wil je dubbele zekerheid, gooi je dat opgeslagen water nog eens door een Sawyer waterfiler. Zelf heb ik nu al zoveel jaar het water gerouleerd en enkele jerrycan zelfs vijf jaar laten staat die daarna nog steeds goed uit de test kwam.

Mocht je gaan wecken, ik ga mijn weck spullen verkopen, in de praktijk komt het er nauwelijks van, als ik in al die jaren 50 potten geweckt heb is het veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Psamathos

Prepper
Reden voor mij om te kijken naar water wecken (en waarom ik niet tig liter bar le duc in wil slaan) is dat we geweldig kraanwater hebben. In het geval dat dit er mee ophoudt zie je dit typisch aankomen, enkele uren of dagen tevoren. Dat is het moment dat iedereen in blinde paniek de winkels leeg koopt en ik mijn kraanwater wil wecken zodat ook als het water bij mensen thuis in de badkuip vies begint te smaken na een dag of 2,3, ik nog lekker water heb. En dat zonder bij te dragen aan de waterkoop gekte. En zonder dat ik de ruimte kwijt ben aan een grote watervoorraad, om van het rouleren nog niet te spreken.

@Ray bedankt voor het aanbod maar ik heb weckspullen genoeg. Vooral de vrouw is gek op wecken. Maar er is zeker een 2e hands markt voor.

@wildemossel ik denk dat de meeste geweckte goederen best een paar jaar goed blijven, maar meestal zit er ook iets van een conserveermiddel in als we spullen wecken of pasteuriseren. Een druppie chloor of citroenzuur in het water zou in zo'n geval geen kwaad kunnen natuurlijk.

Maar dan ga ik het gewoon een keer proberen als we weer aan het wecken slaan. Kleine moeite om er een fles of pot bij te doen en dan gewoon een paar weken of maanden wachten en kijken hoe het smaakt.
 

martin

Mankinds only hope
Dat is het moment dat iedereen in blinde paniek de winkels leeg koopt en ik mijn kraanwater wil wecken zodat ook als het water bij mensen thuis in de badkuip vies begint te smaken na een dag of 2,3, ik nog lekker water heb. En dat zonder bij te dragen aan de waterkoop gekte. En zonder dat ik de ruimte kwijt ben aan een grote watervoorraad, om van het rouleren nog niet te spreken.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je dit zou overwegen.
Als je water gaat wecken dan zal je het alsnog moeten opslaan. En dat is toch ook ruimte?
Met een goed waterfilter kan je 50.000 liter water filteren. Dat is dus 50 m3 aan inhoud.
2 liter per dag drinken is dus 25.000 dagen is 68 jaar aan water.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een paar waterfilters en eens rondkijken waar er in jouw omgeving zoet oppervlakte water is wat geschikt is om te zuiveren.

Ik heb ooit eens een test gedaan met ingeblikt water wat 15 jaar over de datum was.

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/preptest-blikje-bronwater-15-jaar-over-de-tht.1518/

Dat was op zich prima te drinken.
 

Psamathos

Prepper
(he verdorie mijn concept is weg...)

Hartstikke fijn dat er zo veel reactie is op deze draad. Erg leuk om te zien hoe iedereen er tegenaan kijkt.

Even om te verduidelijken; ik wil gezuiverd water op kunnen slaan, niet zo zeer water zuiveren. Ik heb in meerdere andere topics kunnen lezen dat dit chemisch kan door bijvoorbeeld een beetje bleek toe te voegen, maar ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met het conserveren van water door verhitting.

Daarnaast is de wens dat ik het niet continu opgeslagen wil hebben, maar het bijvoorbeeld uit de kraan trek en dan in grote getale conserveer omdat ik het verwacht nodig te hebben, of ik zuiver een hele batch en ga het dan conserveren. Maar goed, dat verandert niets aan de techniek.
 

Psamathos

Prepper
@Psamathos
Ik weet niet of je het kwijt kunt maar een ibc tank van 1000 liter schiet beter op.
En dan heb je weer weck flessen over om eten in te doen.

Dat is nu juist mijn punt. Als SHTF maakt het me weinig uit dat de schuur, kelder, hal of woonkamer halfvol staat met kratten met potten schoon, zuiver en houdbaar water. Maar om nu continu een kuub aan ruimte op te offeren voor het geval dat kost mij persoonlijk te veel ruimte, dan haal ik liever zoals ook al genoemd door @martin een waterfilter.

Maar hee, iedereen zit in een andere situatie en als ik zo de andere draadjes lees over het opslaan van water zou een IBC tank met wat chloor prima lang houdbaar kunnen zijn.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Psamathos, mij ontgaat het waarom je iets wilt gaan wecken dat nagenoeg niet aan bederf onderhevig is. Het H2O verandert ook na jaren in opslag toch echt niet van samenstelling. Wil je alle kiemen op voorhand doden, voeg dan inderdaad gewoon een druppeltje bleek toe, of filter sowieso het water na opslag en drink vervolgens prima schoon water. Een ander punt is natuurlijk, dat je per persoon zo'n 8 liter water nodig hebt per dag. Dat zijn dan toch zo'n 8 weckpotten per dag, of (stel) 16 als je samen bent. Voor een maandje zijn dat er al 2640. Terwijl ik hier gewoon een enkel 1000 liter vat heb staan, en er daar ook nog eens een maand verder mee kom.

Je geeft ook aan om het water niet opgeslagen te willen hebben maar uit de kraan te trekken zodra je verwacht om het nodig te gaan hebben. Dan loop je wel het risico om te laat te zijn..., of je bent dat net niet en je gaat het wecken en hebt water opgeslagen. Linksom of rechtsom, heb je dan iets dat je zegt niet te willen hebben...;)
 

Ray

SHTF Expert
(he verdorie mijn concept is weg...)

Hartstikke fijn dat er zo veel reactie is op deze draad. Erg leuk om te zien hoe iedereen er tegenaan kijkt.

Even om te verduidelijken; ik wil gezuiverd water op kunnen slaan, niet zo zeer water zuiveren. Ik heb in meerdere andere topics kunnen lezen dat dit chemisch kan door bijvoorbeeld een beetje bleek toe te voegen, maar ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met het conserveren van water door verhitting.

Daarnaast is de wens dat ik het niet continu opgeslagen wil hebben, maar het bijvoorbeeld uit de kraan trek en dan in grote getale conserveer omdat ik het verwacht nodig te hebben, of ik zuiver een hele batch en ga het dan conserveren. Maar goed, dat verandert niets aan de techniek.
Dan volstaat het aanschaffen van jerrycans van HDPE (zijn ze bijna allemaal van gemaakt). In dat type kunststof zit ook geen enkele weekmaker.

Eerst de jerrycans met een scheut bleek en water desinfecteren, dan even omspoelen (hoef niet secuur) en vullen met vers kraanwater. Zelf leg ik de doppen in een bakje water met flinke scheut bleek en draai die er niet afgespoeld op. Ik ververs mijn opgeslagen water elke twee jaar, maar heb voor de lol en het testen ook een jerrycan vijf jaar laten staan. Onder de microscoop geen bacterie te zien en de praktijktest, in een dag er een paar liter van opdrinken verliep ook zonder extra toilet bezoeken.

Eerder gebruikte ik naast jerrycans ook allerlei andere containers, 1,5 liter flessen en 5 liter kannen, maar dat leert een mens af na een keertje rouleren van de watervoorraad. Veel te veel werk dat kleine spul.

Probleem is dat als je pas water gaat opslaan als de nood dreigt, je meestal te laat bent. Naast uitval, komt het veel vaker voor dat het water niet goed is, bv door leidingbreuk, of besmetting. Als dat in het nieuws komt ben je al te laat.

Laat je ook niet gek maken door alle verhalen over een of meerdere IBC's vol op reserve, daar heeft niet iedereen de ruimte voor. Als je twee weken vooruit kunt heb je 99,5% van alle mogelijke ellende gedekt. Bij 5 liter per dag is dat 70 liter per persoon. Kun je altijd nog de badkuip laten vollopen als je de ellende ziet aankomen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Water wecken, het is een leuk idee maar niet echt efficient.
Ander leuk idee, vrieskist van 700 liter vullen met ijsblokjes :).

8 liter water vind ik best veel per persoon,

-Als je 2 liter drinkt (2 bakken koffie, glas melk, bij het avond eten glas en savonds)

-Koken van aardappels (als je dat nog hebt) rijs, pasta is misschien 1 liter p.p.

-Koken van groente uit pot zit al vocht bij,

-Wassen zou ik even overslaan (of misschien vochtige doekjes).

-Ramen lappen ook maar even laten zitten...

Ik vraag me af waar men die 8 liter aan spendeerd?
 

martin

Mankinds only hope
8 liter water vind ik best veel per persoon,

Ik denk dat het een foutje is @RockyFlats maar het is hem vergeven. :)
Je nieren kunnen maar iets van 8 a 10 liter per dag maximaal verwerken. Ga je hier overheen dan heb je een flink probleem (want dan ga je dood)
Het is afhankelijk van je lichaamsgewicht maar een gemiddeld persoon zal iets van 2 a 2,5 liter per dag aan vocht nodig hebben.
Dus je moet niet 2,5 liter water opdrinken want een kop thee, soep, vocht uit eten/fruit telt allemaal mee.
Los van hetgeen je consumeert gebruikt je stiekem best wel wat water. Het zit voornamelijk in douchen/bad/wc doorspoelen/wassen/schoonmaken.
Maar tijdens een SHTF situatie zou ik een strikt onderscheid maken tussen drinkwater en overig.
 
F

frans81

Gast
Binnenkort eens met deze experimenteren….Bekijk bijlage 21930

Voor idd tuinbewatering ideaal .

De laatste 2 die ik heb willen aankopen waren zo ontzettend ( gevaarlijk ) smerig van binnen dat ik ze heb laten liggen .
Ze kosten mij 75 € per stuk . Ex defensie . Helaas een grote fungus zooi . Maar het kan ook gewoon pech hebben zijn en dus slechts sporadisch voorkomen .

Te weinig en te kleine openingen om het optimaal te kunnen reinigen .
 

Raptores

Survivor
Ik heb hier verder geen verstand van. Het is in principe de geen drinkwater zak. Daar worden andere voor gemaakt. Ik kan kiezen tussen dit of een betonnen bak in de grond. Voorheen altijd dure en bewerkelijke betonconstructies gedaan. Hoe het zit met veteranenziekte, algen, reinigen, etc ik ga het uitvinden. Ook wel nieuwsgierig of je van dit water weer drinkwater kan maken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik denk dat het een foutje is @RockyFlats maar het is hem vergeven. :)
Je nieren kunnen maar iets van 8 a 10 liter per dag maximaal verwerken. Ga je hier overheen dan heb je een flink probleem (want dan ga je dood)
Het is afhankelijk van je lichaamsgewicht maar een gemiddeld persoon zal iets van 2 a 2,5 liter per dag aan vocht nodig hebben.
Dus je moet niet 2,5 liter water opdrinken want een kop thee, soep, vocht uit eten/fruit telt allemaal mee.
Los van hetgeen je consumeert gebruikt je stiekem best wel wat water. Het zit voornamelijk in douchen/bad/wc doorspoelen/wassen/schoonmaken.
Maar tijdens een SHTF situatie zou ik een strikt onderscheid maken tussen drinkwater en overig.
@martin, je hebt helemaal gelijk. Ik ben echter een hygiënisch mens, en hield onvoldoende rekening met de smeerlappen onder ons die zich niet wassen...;)
Twee tot drie liter per dag is voor de inwendige mens vast wel voldoende, en daarom gaat het in een noodsituatie allereerst.
Bij mijn wanhopige poging om voor de 8 liter toch nog een plausibele verklaring te vinden (anders dan een twijfelachtig hygiëne-excuus:rolleyes:), las ik ergens dat je die 8 liter toch wel nodig hebt ... in de woestijn.
Tja, haha, voor universele preppers kan ook daar de BOL eens liggen natuurlijk...

Hier in de lage landen is 2-3 liter per persoon per dag natuurlijk prima, en wat de persoonlijke hygiëne aangaat kunnen we prima vooruit met de volgende aanbevelingen (ongekende humor!):
https://historianet.nl/maatschappij/dagelijks-leven/europeanen-waren-300-jaar-lang-smerig
 

miriam067

Prepper
Water wecken, het is een leuk idee maar niet echt efficient.

Hoi,

Helemaal mee eens. Alleen als ik niet serieus genomen word of voor gek word verklaard thuis maar toch wat wil doen ingeval van shtf... Dus ik heb het gedaan. Het is niet veel, maar iets.
Maar kun je ook gewoon kraanwater in een schoongemaakte melkjerrycan doen en donker en koel bewaren en voor gebruik even koken of begrijp ik dat nu verkeerd?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:

Ja, dat "kan".
Goed schoonspoelen, met water en zeep en daarna nog een keer met wat water en een druppeltje bleek alle hoekjes van de kan langs laten glijden en leeg gieten daarna afvullen, dopje kun je eventueel uit koken (zit een rubber ringetje in?), melkan zelf weet ik niet. Volgens mijn kan dat plastic niet al te goed tegen hoge temperaturen en zal waarschijnlijk week worden en vervormen, maar proberen kan je altijd.

Ik vind het echt een leuk idee maar ik kijk vooral naar kosten en praktisch, ik verklaar nooit iemand voor gek alle ideeën zijn van harte welkom.

Ik denk zelf dat een weckpotje en deze klaar te maken duurder is dan een flesje water uit de winkel. Als je niet goed wecked dan levert dat ook misschien ook problemen op, kost het gas / elektra, tijd en een weck pot, met een flesje spa-blauw is die kans veel minder vanwege de kwaliteits controle, geen extra kosten voor energie endergelijke en je hebt iets goeds in huis voor de fractie van de prijs.
Ik zou zelf de weckpot voor iets anders gebruiken, dat niet in het hak assortiment zit: ratarouile of zo, gemixede groente... schijf van 5 in een potje.

Enkele hebben hier een enorm groot vat voor water, dat is leuk als je dat al hebt, maar niet iedereen heeft of wil dat en dan zijn flesjes water voor de eerste paar dagen en een bron voor zoet water dat je kan filteren een goede optie. Elk vat raakt zonder aanvoer op een gegeven moment leeg.
 

miriam067

Prepper
Nee, ik bedoel niet in de melkjerrycan wecken ;-). Ik bedoel: kan ik de melkjerrycan schoonmaken, zoals je schreef en dan water erin doen en donker wegzetten en bij gebruik eerst het water koken? Of is het dan alleen handig voor de plantjes? Ik had water geweckt in glazen flessen met metalen dop.
 
Bovenaan