• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waterfilter vragen.

walrus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Welkom in mijn topic over waterfilters.
Jazeker u leest het goed, MIJN topic, want IK heb deze aangemaakt, ik ben dus nu een stukje eigenaar van dit forum!
(gezien de waarde van dit forum 10 dollar is, delen door 1100 leden = 0,009090909 dollar cent van mij!!!!!! :cool:

Dus, euhm.. owja waterfilters...
Owja, ik was dus aan het kijken daar die plastic waterfilters met het merk Sawyer. (wat een verschrikkelijke naam is voor een waterfilter want het is geen zaag. (sawyer betekend zager))
Anyways, we nemen bijv de "Sawyer Point One Squeeze SP129 Waterfilter" (wel eens in een zaag geprobeerd te knijpen? pijnlijk!!!:confused:)
Er staat beschreven dat wanneer u een gigantische dorst heeft, u een kleine 3.700.000 liter achterover kunt slaan. :cool:
(let op, niet in 1x, anders bestaat er kans op Waterintoxicatie!!)

Nou vraag 1:
Hoe weet je of je de 3.700.000 liter bent gepasseerd? Ik bedoel, zo ding gaat paar jaar mee, na een paar jaar heb je ook zoiets van: "hoeveel water heb ik er nou eigenlijk doorheen gejaagd?", "is dat ding nog wel betrouwbaar?" Moet ik nieuwe kopen? ga ik nu dood? :eek:

Vraag 2:
Wat filtert zo filter precies?
Er staat alleen bij dat het een 0.1 micron hollevezelmembraan heeft... leuk..., maar wat zegt dat?
De Sawyer Point Zero Two waterfilter [SP191] heeft een 0.02 micron hollevezelmembraan.
Dus met de 0.1 membraan kan ik uit sloten, vijfers, rivieren en zee'en drinken en met de 0.02 membraan kan ik bestrijdingsmiddelen drinken ofzo????

Vraag 3:
na zoveel liter uit een urinebak van een mobile openbaar toilet te hebben gedronken, is zo'n filter wel ietsie pietsie vies geworden natuurlijk, moet zo'n filter dan niet worden gereinigd op den duur? Of kan je gewoon in 1 teug 3.700.000 liter zuupen alsof het bier is?

Vraag 4: is deze zager een goed kwaliteit/merk? is het zijn geld waard?
De sp191(met zijn 0,2 membraam) kost al dik 197 euro... Veranderd het filter water om tot goud ofzo.. o_O

:wave:
 
F

frans81

Gast
Gezien ik mij nu pas bewust wordt van de Waarde van dit Forum ( Volgens de Walrus Formule ) is iedere vorm van beantwoorden van deze vraag niet kosten dekkend haha .
Mijn tijd kost dus Geld ;)
Wanneer ik een dubbeltje verloren heb in het donker is het totaal zinloos om dit met een zaklamp te gaan zoeken .
Batterijen kosten geld Pffff . Helaas moet ik dat dubbeltje als verloren beschouwen en mijn kostbare energie in andere dingen steken Haha
 

Ray

SHTF Expert
1: Weet je niet, maar met zo'n getal doet dat er weinig toe. Heb je hem netjes behandeld, is hij nooit bevroren geweest in natte toestand, dan zou ik hem preventief vervangen na een jaar of tien.
Zelfs dan, 365 dagen per jaar x 10 x 10 liter per dag = nog maar 10% van dat enorme getal. (voor de Squeeze)
2: Bacteriën, protozoën, parasieten. Het filtert geen virussen, maar die komen op deze breedtegraad weinig voor, los in het water. In de tropen is het raadzaam extra maatregelen te nemen, bv, die 0,02 membraan. Het filtert ook geen chemicaliën, kies dus een waterbron die gevuld is met regenwater boven het kanaaltje langs een akker. (van een beetje chemicaliën ga je ook minder snel dood dan door vochtgebrek.
3: Zie handleiding, terugspoelen met de spuit om vaste deeltjes te verwijderen en soms steriliseren met dunne bleek. Ik doe dat na elk weekendje, weekje gebruik en daarna droog ik hem voordat hij weer in de kast gaat (duurt wat daagjes).
4: Voor hier in Noord-Europa heb je aan een 0,1 porie grootte genoeg en voor dat geld is een Saywer mini of Squeeze het beste waar voor z'n geld momenteel. Compact, licht en betrouwbaar, ik heb de laatste paar jaar al heel wat water door een Squeeze heen gedronken en leef nog steeds.
 
J

J.J

Gast
Ha die walrus
Je ben wel goed aanwezig zo als je de vraag stelt ik was in een keer klaar wakker. :thumbsup:
 

Dreutel

Prepper goeroe
Dus met de 0.1 membraan kan ik uit sloten, vijfers, rivieren en zee'en drinken

Inderdaad, behalve uit de zeeën. Voor zoutwater is de Sawyer NIET geschikt, daarvoor heb je een ander (veel duurder) filter (of een distillatie proces) nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
"Veranderd het filter water om tot goud ofzo.."
@walrus Tja, haha, in dit geval verandert water (een tripje over de oceaan) het filter in goud.
Ik vraag mij ook wel eens af, wat er wel niet voor wonderlijks gebeurt met wat van de overkant komt...:confused:

Wat de SP191 betreft: Hier is het zo'n 93 Euro + verzendkosten (maar die waren relatief laag in 2015 en misschien nu nog). Ik heb goede ervaringen met die verkoper, en is dan met inklaringskosten e.d. er bij nog aanzienlijk goedkoper dan de 197 Euro die jij noemt.
http://www.ebay.com/itm/New-SAWYER-...549544?hash=item465c23a0e8:g:RTMAAOSwopRYdnLX

Maar zoals @Ray aangeeft, is 0,02 micrometer in onze contreien niet echt nodig.
Behalve misschien daar, waar zich veel dieren ophouden (heb ik al eens gelezen...). Ik weet het niet hoor, maar het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld water, via een duivenpoot uit een dakgoot, in Amsterdam, stijf staat van de virussen (...als het daarnaast nog water bevat tenminste);)

"na zoveel liter uit een urinebak van een mobile openbaar toilet te hebben gedronken":eek:.

Hmmm, ok, ehhhh .... haha, misschien is een 0,02 dan toch net iets voor jou...! :D
 

walrus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
1: Weet je niet, maar met zo'n getal doet dat er weinig toe. Heb je hem netjes behandeld, is hij nooit bevroren geweest in natte toestand, dan zou ik hem preventief vervangen na een jaar of tien.
Zelfs dan, 365 dagen per jaar x 10 x 10 liter per dag = nog maar 10% van dat enorme getal. (voor de Squeeze)
2: Bacteriën, protozoën, parasieten. Het filtert geen virussen, maar die komen op deze breedtegraad weinig voor, los in het water. In de tropen is het raadzaam extra maatregelen te nemen, bv, die 0,02 membraan. Het filtert ook geen chemicaliën, kies dus een waterbron die gevuld is met regenwater boven het kanaaltje langs een akker. (van een beetje chemicaliën ga je ook minder snel dood dan door vochtgebrek.
3: Zie handleiding, terugspoelen met de spuit om vaste deeltjes te verwijderen en soms steriliseren met dunne bleek. Ik doe dat na elk weekendje, weekje gebruik en daarna droog ik hem voordat hij weer in de kast gaat (duurt wat daagjes).
4: Voor hier in Noord-Europa heb je aan een 0,1 porie grootte genoeg en voor dat geld is een Saywer mini of Squeeze het beste waar voor z'n geld momenteel. Compact, licht en betrouwbaar, ik heb de laatste paar jaar al heel wat water door een Squeeze heen gedronken en leef nog steeds.
ah een man met ervaring. thanks voor je antwoord.
Ik zag ook dat de knijpzakken ook los worden verkocht, schijnbaar gaan die zakjes dus niet zo lang mee als de filter zelf.
Gaan deze zakken zo snel kapot? of is het meer een hygiene issue, dat je bij elke tocht een nieuwe zak gebruikt ofzo?

Wat ik me ook nog afvraag is of regenwater ook gefilterd moet worden? (ik bedoel dan, regenwater rechtstreeks in een schoon kommetje)


thanks.
Er staat een stukje over "sloten langs een weiland, of water in de buurt van een fabriek of industriële activiteit moet je zien te mijden."
Sloten langs een weiland, is dit ivm bestrijdingsmiddelen? zoja, bestrijdingsmiddelen blijven niet zolang in de sloot rond dwarrelen denk ik?
En sloten worden weer aangesloten op tochten, dan weer op kanalen... die moet men ook vermijden dan?

En "Het filter haalt er geen chemische verontreiniging of virussen uit,"
hmm dat brengt toch wel weer wat onzekerheid, ik denk als ik zo'n filter heb deze dan nog niet durf te gebruiken want elke waterplasje heeft wel zo zijn virusjes van zieke insecten of ander dierlijke tuig die bijvoorbeeld stonden te wildplassen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Buiten het waterfilter om kan je ook gebruik maken van o.a. Jodium, Hadex, Bleek en waterzuivering tabletten voor als je echt zeker wil zijn.

Uiteraard is water koken (nadat je het gefilterd hebt) ook aan te raden.

Variatie in waterfilters kan ook handig zijn, bijvoorbeeld als aanvulling op een Sawyer, zoals een actieve kool filter (filtert ook chemicaliën) en zal de eventuele rotsmaak aanzienlijk verbeteren.

Ik adviseer je om een systeem op te zetten, deels voor buiten en deels voor thuis.

Bijvoorbeeld:

Als basis een Sawyer (ook voor buiten perfect)

een actieve kool filter b.v. Katadyn Carbon Cartridge voor op een wide mouth Nalgene (ook perfect voor buiten)

Waterzuiverings tabletten

Voor thuis zou je dit nog kunnen aanvullen met een Berkey of een Brittish Berkefeld (dit zijn wel de wat duurdere oplossingen)

Mooie is dat de eerste 3 buiten en thuis perfect zijn te gebruiken en de kosten zijn redelijk.

Wel moet je rekening houden dat je de actieve kool na verloop van tijd moet vervangen na +/- 200 liter.

Er zijn natuurlijk ook vele andere merken en oplossingen, dit is waar ik voor gekozen heb (persoonlijke keuze).

Wat je ook kiest, neem wel minimaal 3 verschillende oplossingen, 1 is geen, 2 is 1 en 3 is 2.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze filter hebben we al.

upload_2017-1-18_20-6-26.png
Graag wil ik het combineren met de Katadyn Carbon Cartridge, zodat we onafhankelijk zijn van de Bar-le-duc 2L pakken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@walrus

Gefeliciteerd met JOUW topic. Je mag het bedrag wat je verschuldigd bent overmaken naar @phtvs. Graag in euro's, maar in overleg is in dollars vast ook wel mogelijk. :)

Oplossingen bij je vragen.
1. Zet na iedere waterzak die je door het filter perst een streepje op het filter. Dan is zo uit te rekenen hoeveel liter je gefilterd hebt. Moet voor jou geen probleem zijn.

2. Zie bovenstaande antwoorden of Google voor de antwoorden.

3. Zie handleiding.

4. Soms is water meer waard dan goud.
 

AWOL

Prepper goeroe
Er staat een stukje over "sloten langs een weiland, of water in de buurt van een fabriek of industriële activiteit moet je zien te mijden."
Sloten langs een weiland, is dit ivm bestrijdingsmiddelen? zoja, bestrijdingsmiddelen blijven niet zolang in de sloot rond dwarrelen denk ik?
En sloten worden weer aangesloten op tochten, dan weer op kanalen... die moet men ook vermijden dan?

Inderdaad, chemische troep. Met regen zal die vanaf de velden ook weer in de sloot terecht komen. Daarnaast zal (kan) de bodem van een sloot en dergelijke zwaar vervuild zijn. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om verdunning of een X aantal deeltjes verontreiniging op een X hoeveelheid water, dus bij "groter water" zal dit een relatief kleiner probleem zijn. Daarnaast gaat het ook om doorstroming dus afvoer. Virussen zijn, zoals @Ray al zegt, in Nederland niet een erg groot probleem. En inderdaad, als je de mogelijkheid hebt het water ook nog te koken na het filteren dan zijn die ook dood. Chemische verontreiniging wordt moeilijker en daarom probeer je dus een zo veilig mogelijke bron te kiezen.
 

martin

Mankinds only hope
(gezien de waarde van dit forum 10 dollar is, delen door 1100 leden = 0,009090909 dollar cent van mij!!!!!! :cool:

Rekenen is niet je sterkste punt?
Als je als uitkomst centen wilt krijgen kan je beter die 10 dollar omzetten naar 1000 dollarcenten en dan delen door 1100 leden.

Ja met zo'n instelling kun je beter het hele forum opdoeken :p

Sommige dingen zijn heel eenvoudig na te zoeken. Hetgeen wat overblijft kan je dan een stuk concreter posten op het forum.
Ik kan bijna niet geloven dat je jezelf afvraagt of je regenwater wat je opvang kan drinken.

Hoe weet je of je de 3.700.000 liter bent gepasseerd?

Met 10 liter per dag kom je uit op 3650 liter per jaar. Laten we eens gek doen, en we maken er 50 liter van per dag, dus 18250 liter per jaar
Ik vraag me af na hoeveel jaar jij gaat stoppen met tellen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Katadyn Carbon Cartridge,
plus twee zakjes á 200L drinkwater kost geloof ik €35,00 voor het setje.

Voor de doe het zelvers, de uitvinders, en de budgetpreppers: aktieve koolstof is ook in aquariumwinkels te koop, en volgens mij helemaal niet duur.

zakjes van 200L zou ik geen zakjes meer noemen. :)
 

walrus

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Katadyn Carbon Cartridge,
plus twee zakjes á 200L drinkwater kost geloof ik €35,00 voor het setje.

Bekijk bijlage 5441Bekijk bijlage 5442Bekijk bijlage 5443Bekijk bijlage 5444Bekijk bijlage 5445

Deze filter hebben we al.

Bekijk bijlage 5446
Graag wil ik het combineren met de Katadyn Carbon Cartridge, zodat we onafhankelijk zijn van de Bar-le-duc 2L pakken.

Als ik het goed begrijp de sawyer waterfilters zijn makkelijk in gebruik te nemen omdat er geen chemicaliën aan toe gevoegd hoeft te worden MAAR dit gaan wel ten koste dat deze filters dus geen chemische verontreinigingen eruit worden gefilterd. Wilt men dat wel dat kan men dus een Katadyn Carbon Cartridge aan schaffen en deze dus achter de sawyer filter aansluiten. correct?

De Katadyn heeft een
- 0.2 micron silver impregnated ceramic filter. (zegt me niks, is dit een 0.2 membraam?)
- Filters out 99.9% of bacteria & cysts, protozoa including giardia cyrptosporidium.
- filterd 13.000 of 50.000 liter
Deze filterd ook geen chemische verontreinigingen dus daarvoor zou ook weer een Katadyn Carbon Cartridge erachter moeten?

Heb ff wat youtube filmpjes bekeken maar man man man, wat een gedoe is dat zeg met die kleine knijp zakjes van sawyer.
Dan gaat de katadyn stuk sneller. (maar het resultaat was wel weer slechter) [mod]video niet meer beschibaar op yt[/mod]

Waarom heb jij voor de katadyn gekozen J.J? en waar heb je deze gekocht?


chemische verontreiniging, verstaat men daar ook giffen zoals bestrijdingsmiddelen onder? of gaat dat iets te ver?
Ik bedoel, dan kan ik dus letterlijk met de Katadyn Carbon Cartridge uit een fles gif drinken? lijkt me zeer sterk...
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de doe het zelvers, de uitvinders, en de budgetpreppers: aktieve koolstof is ook in aquariumwinkels te koop, en volgens mij helemaal niet duur.

zakjes van 200L zou ik geen zakjes meer noemen. :)
Ik had het er duidelijker bij moeten schrijven de 200 L is het drinkwater wat je kan filteren met één zakje actieve kool.

En je hebt gelijk bij de aquariumwinkels kan je goedkoper terecht, vorig jaar heb ik na vraag gedaan.
Dan kan je het beste gaan voor de betere soort het fijnste structuur, die zal besteld moeten worden.

Wel mee kijken op het scherm, zodat je de juiste krijgt, ga alleen voor de beste, je gezondheid en dat van je gezin hangt er vanaf, neem geen risico.
 
J

J.J

Gast
Waarom heb jij voor de katadyn gekozen J.J?

Omdat mijn vrouw haast niets meer kan eten en drinken en hoopte dat de katadyn de belastende stoffen uit leiding water genoeg kon filteren zodat ze dat ook kon drinken, maar dat is niet gelukt, mijn enige hoop is nog de actieve kool filter er tussen te zetten zodat ze niet meer afhankelijk is van de Bar-le-duc 2L verpakking.
 
Bovenaan