• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Al enige tijd ben ik op zoek naar goedkope waterzakken van 1 liter om in een survival kit te kunnen stoppen.
Ik heb een paar over uit een MRE, maar zoek eigenlijk een alternatief die ik gewoon kan kopen.
med_1219520417-MREWaterBag.JPG

MRE Hot Beverage bag

Whirl-Pak heeft 1l zakken die kunnen staan. Ze hebben een sluiting van ijzerdraad. Op zich is dit wat ik zoek. Deze kan je namelijk heel klein maken en in een survival pakketje stoppen, zonder dat de sluiting kapot gaat.
Echter is Whirl-Pak in Nederland niet in kleine hoeveelheden verkrijgbaar. Ze kunnen besteld worden voor laboratoria.

61%2BrNtktveL._SX355_.jpg

Whirl-Pak 1l Stand-Bag
Nou vroeg ik me af, zijn er alternatieven? Ik kwam uiteindelijk uit bij Albert Heijn. (Van preppen naar hamsteren, wie had dat gedacht.)

hqdefault.jpg

Toppit Zippit

Toppits heeft 'zipper' zakjes met een inhoud van een liter. Ze kunnen nog staan ook! Helaas wel een zip-lock sluiting. Dus minder compact op te vouwen. Over de waterdichtheid kan ik ook nog niks zeggen.
Voor een doos van 15 stuks betaal je €1,99. Daar is mee te leven, dus vanmiddag pik ik een doosje op. Kan ik dit weekend eens gaan testen.

Misschien wel voer voor een review o_O'

Toch blijft de wens om zakjes als die van de MRE's te kopen. Of Whirl-Pak zakjes. Heeft één van jullie suggesties?
 

petroman

SHTF Expert
Wat is je doel?
Water opslaan is duidelijk maar wanneer en voor hoe lang en voor welke situatie (thuis, reizend, hoe veel?)
Persoonlijk vind ik zakken nogal kwetsbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Nomad

Diehard Prepper
Oh, je hebt gelijk @petroman.

Dergelijke zakjes zijn inderdaad kwetsbaar. Mijn bedoeling is om een survival kit te maken als aanvulling op mijn gear.
Mocht de SHTF raken dan moet daar alles in zitten om op zijn minst de nacht door te komen.
Gebruikelijke kleine survival kits zijn naar mijn idee niet compleet genoeg.
Daarom heb ik de stille hoop dat ik alles in een DECON container kan stoppen. Dat is een waterdicht doosje waar oorspronkelijk reinigingsmateriaal in heeft gezeten. Ze hebben meer inhoud dan een survival tin en kunnen als beker gebruikt worden. Ik hoop dat ik er ook nog een mylar deken in kwijt kan, om beschutting te kunnen improviseren.

De survival kit moet dus een setje worden die ik zo in mijn tas kan gooien. Het is een project waar ik al een tijd mee bezig ben. Het is best veel werk om de juiste ingrediënten voor de kit te vinden. Omdat de container klein is moet de inhoud ook compact zijn. De uitdaging is om de inhoud wel functioneel te houden.

De zak is enkel bedoeld om water in te verzamelen (beek, meer, regenwater etc.) en te behandelen met waterzuiveringstabletten of kaliumpermagnaat (alleen in het uiterste geval). Omdat ruimte in de container schaars is moet de zak zo klein mogelijk opgevouwen kunnen worden. Gezien de werking van de tabletten moet de inhoud van de zak 1 liter zijn.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Nomad in kleine survival kits worden vaak condooms (zonder glijmiddel) gebruikt als nood water opvang. Niet het meest stevig maar kan aardig wat water bevatten en kan ook gebruikt worden om spullen droog te houden, zoals electronica. Kleiner dan dat ga je het niet vinden denk ik. Vul de condoom met water en stop deze in een sok of pan voor extra bescherming als je toch moet reizen. Daarnaast is het altijd handig om zoiets bij je te hebben als je een leuke reispartner vindt en beide behoefte hebben even de SHTF te vergeten ;)
 

Nomad

Diehard Prepper
Haha, @AWOL. Dat is waar. Een condoom is inderdaad een goede optie, ook voor andere redenen.
Het nadeel van een condoom is dat je minder voelt. Ik bedoel dat die moeilijker te vullen zijn. (Dat klinkt ook raar...) Ik bedoel met het opvangen van regenwater bijvoorbeeld. Daar komt bij dat een condoom moeilijk op zich zelf kan staan en bij een lekkage scheurt hij gemakkelijker helemaal uit.
Condooms zijn ook moeilijker weer open te maken als ze eenmaal zijn dichtgeknoopt.
Er zit wel één heel groot voordeel aan, als je hem wel met glijmiddel neemt dan kan je een smaakje kiezen. Zo heb je in een noodsituatie water met een smaakje!
 

AWOL

Prepper goeroe
@Nomad ja ideaal is het niet, je kunt wel een soort trechter maken van iets, zoals een flink blad, papier of plastic of zo.
Ik heb ook wel eens gezien dat er een houten plug werd gesneden die je in het gat steekt (don't go there) om vervolgens de boel dicht te binden rond de plug, maar dat zal niet 100% waterdicht zijn tenzij je wellicht weer groeven in de plug maakt waar het touw in valt.
 

Nomad

Diehard Prepper
Die van 2l is mooi @houthe, maar past niet in de Decon Container.
Overigens is deze in China veel goedkoper te bestellen.
Die van 600ml zijn ook te groot opgevouwen.

Dit is de container waar het allemaal in moet:
IMG_4596-266.jpg

Het gaat om de rechter, de linker is een kleinere replica gemaakt voor Geocachen.

Aangezien die zakken in bulk gaan is het misschien wel wat voor de Prepshop inderdaad (@Simurgh).
Bij Law Industries (UK) hebben ze een vergelijkbaar product, maar dat zijn dikke zip-lock zakken.
Hoewel oerdegelijk kan de zipper beschadigen bij het opvouwen.
Ik heb er een paar, maar meer bestellen speciaal voor de waterzak is een dure hobby gezien de verzendkosten.
Daar komt bij dat ze niet kunnen staan.
 

petroman

SHTF Expert
Ok, dus je wilt iets hebben om water in te doen om mee te nemen. Maar die spullen zitten toch ook ergens ik dus waarom geen brede hals plastic fles ?
Of je draagtas/rugzak voorzien van een 2,5ltr pet fles?
Opz ich zul je toch de ruimte moeten creeren om die zak/fles kwijt te kunnen.
 

knapzak

Elementary prepper
Misschien zijn braadstoomzakken iets , die kun je eventueel ook boven gloeiend kolen het water in de zak ook aan de kook brengen (gezien op youtube)
 
Bovenaan