• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
D

Deleted member 101

Gast
Campinggaz maakt deel uit van een miljardenbedrijf, Coleman is sinds 1996 eigenaar van Campingaz. In 2005 wordt Coleman overgenomen door Jarden welke laatste in dec. 2015 een fusie aangaat met Newell Rubbermaid, bekend o.m. van Parker en Waterman pennen.
Een miljardenfusie tussen twee grote Amerikaanse bedrijven penmerken Parker en Waterman onder één dak met onder meer de producent van campingspullen Campingaz en ski- en snowboardmaker Völkl.

Dus een Amerikaanse bedrijfspolitiek die voor de winst gaat:(

Ik heb iets met Campingaz, vroegen toen ik nog een kind was gingen mijn ouders met de auto de Veluwe op in de vakantie en kon je nog overal komen. We gingen dan picknicken en de gasbrander zorgde voor gebakken eieren of iets warms. De geur van het gas en het gesis was erg campinggas achtig en vandaar mijn tik voor gas. Denk als kind opgelopen. Toen waren wij in de zomervakantie bijna alleen op de Veluwe want bijna niemand had een auto.

Het voordeel van Campingaz is dat je deze in heel Europa kunt kopen, behalve Scandinavië.
Campinggaz maakt geen prikblikjes meer, maar er zijn nog genoeg andere leveranciers.
En voor de kampeerder is het gas erg makkelijk voor koken zijn de kleine gasflessen makkelijk mee te nemen.
De Action heeft nu ook een leuke gasbrander voor 7 euro nieuw voor prikblikjes.

Ik hou deze gasflessen en blikjes in reserve omdat deze eindeloos houdbaar zijn. Mijn schoonouders hadden een gasflesje 901 uit de jaren 70 en toen ik deze kreeg met lamp en brander werkt deze nog feilloos. Bewaar deze als een kostbaar relikwie.

Nu zijn de navulbare gasflessen uit de 900 serie ook wel zelf te vullen, maar daarover een andere keer:wave:
 

Niels

Mankinds only hope
Die tankjes lijken voor in de rugzak niet handig, en als je tenkje bijna leeg is moet je er al 2 meenemen, of die andere halfvol omruilen, en zo duur uit zijn....
Ik ben dan voor iets wat zelf te vullen is. Een doodsimpel karwijflesje bijvoorbeeld van een loodgieter.
Leuk om op de SC op propaan te koken, maar veeeeeeeel te zwaar voor de rugzak.
Deze flesjes zijn gewoon zelf te vullen met een grotere propaanfles op kop.
Niks gevaarlijks aan, doe ik al jaren op het werk, en iedere loodgieter doet dat.
f60ed592146aa682.jpg

[Bron foto: http://technotech.nl].
 
Ik vul alle gasflessen zelf, vanuit die lichtgewicht 11 kg gasflessen.
Ik zie natuurlijk niet hoeveel erin zit, en wegen vind ik ook een probleem (met die stugge oranje slang eraan), dus leg ik de fles die gevuld moet worden op zijn zij.
Zo gaat er niet zo veel meer in, en als je zelf vult is halfvol ook genoeg.
In België vullen ze zonder problemen je gasfles.
Ik heb een nippel om bij de pomp een gasfles te vullen (Bij doorzichtige zie je hoeveel erin gaat), maar heb het nog nooit gedaan.
Ik weet dat het verboden is. Snap ik ook wel. Je bespaart er een hoop mee.
Sommige heftrucks gebruiken ook hervulbare flessen, en die mogen wel, en dat is hetzelfde systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Ik raad STERK af om wegwerp ventielbusjes met 100% propaan te vullen, omdat propaan een VEEL hogere druk heeft dan waar de wegwerpventielbusjes voor ontworpen zijn.
De kans dat er een keer 1 uit elkaar ploft is aannemelijk!

Ik plaats deze opmerking even vanuit veiligheidsoogpunt m.b.t. bovenstaande post.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Ik vind dit een zeer onzalige actie. Het blikje houdt de druk wel, want dat is natuurlijk veel sterker gemaakt dan hij moet zijn.
Het gaat meer om het herhaald gebruik van het ventiel. Je wilt gewoon geen lekkage!

Als je dit toch wilt zou ik op Aliexpress zoeken naar een converter die vast op het blikje komt en een aansluiting biedt die wel te herbruiken is. Bijvoorbeeld de prik-aansluiting omzet naar een schroef-aansluiting. Dan belast je de prikaansluiting niet telkens opnieuw.
Maar dan nog. Ik zou eerder overstappen naar een systeem met goedkopere blikjes, dan éénmalige blikjes te hervullen met andere éénmalige blikjes.

Haal bv op Aliexpress een gasbrander voor die Action-blikjes. Dan werk je met goedkope blikjes en hoef je ze toch niet bij te vullen.
Aliexpress heeft voor 5-6 euro ook een soldeerbrander voor die blikjes, en er zijn gaskacheltjes en kookpitjes voor te krijgen.
Als je toch met Action-gas wilt werken, stap dan gewoon over op die blikjes!
 
Bovenaan