• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wel of geen creditcard

G

Gamble

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha heb helemaal geen creditcard. Zou ook niet weten waarom wel!:lol:

[MOD] Creditcard discussie afgesplitst uit Pieter Pad draadje [MOD]
 
G

Gamble

Gast
Mijn knietjes zijn door veelvuldig snoepen van Prednison ook niet meer wat ze geweest zijn hoor. Daarom ben ik vandaag naar de lasser geweest. Niet voor nieuwe knieën maar om de wandelkar weer een boost te geven. Die gaat dus op tijd klaar zijn en dan hoop ik met maximaal een kilo of 13 te hoeven lopen. In ieder geval net even 6,2 kilometer gedaan met een rugzak van 10 kilo.
Uiteraard was mijn betoog van het niet hebben van een creditcard, eigenlijk dus een vraag van hoe doen we dat anders dan....
Leek naar mijn idee ook best wel logisch, want hoeveel mensen hebben in godsnaam een creditcard (als je antwoord 'ja' is en niet bedrijfsgebonden, mag je je best wel even achter de oren krabben)
Ooit nog wat gehoord en/of contact met die wolf of hoe heettie ook alweer, met wie je je vorige tocht had ondernomen?
 

Nickx

Senior Prepper
Uiteraard was mijn betoog van het niet hebben van een creditcard, eigenlijk dus een vraag van hoe doen we dat anders dan....
Leek naar mijn idee ook best wel logisch, want hoeveel mensen hebben in godsnaam een creditcard (als je antwoord 'ja' is en niet bedrijfsgebonden, mag je je best wel even achter de oren krabben)
Ooit nog wat gehoord en/of contact met die wolf of hoe heettie ook alweer, met wie je je vorige tocht had ondernomen?

Ik heb een creditkaart. Ik vind dat erg makkelijk als ik naar het buitenland moet (buiten europa)
Waarom moet ik achter mijn oren krabben?
 
G

Gamble

Gast
Ik heb een creditkaart. Ik vind dat erg makkelijk als ik naar het buitenland moet (buiten europa)
Waarom moet ik achter mijn oren krabben?
Omdat je zonder creditcard je ook prima kunt bewegen in de hele wereld.
Zie er zeker als Nederlander zijnde niet het nut van in.
Als je namelijk niet iets zonder creditcard kan kopen, heb je het ook niet nodig.
Ach ja laat maar... misschien ben ik toch iets meer van niet aan het systeem willen hangend zijnde...
 

Nickx

Senior Prepper
Omdat je zonder creditcard je ook prima kunt bewegen in de hele wereld.
Zie er zeker als Nederlander zijnde niet het nut van in.
Als je namelijk niet iets zonder creditcard kan kopen, heb je het ook niet nodig.
Ach ja laat maar... misschien ben ik toch iets meer van niet aan het systeem willen hangend zijnde...

De laatste keer dat ik bv in Mauritanië was kon ik alleen aan geld komen door mijn creditkaart te gebruiken. En zo kan ik nog wel wat landen opnoemen waar ik niet met 100en euro's of dollars op zak door heen wil trekken maar toch aan geld wil komen. Hoe doe jij dat dan als zijnde iemand die niet aan het systeem hangende is
 
G

Gamble

Gast
De laatste keer dat ik bv in Mauritanië was kon ik alleen aan geld komen door mijn creditkaart te gebruiken. En zo kan ik nog wel wat landen opnoemen waar ik niet met 100en euro's of dollars op zak door heen wil trekken maar toch aan geld wil komen. Hoe doe jij dat dan als zijnde iemand die niet aan het systeem hangende is
Haha ok je hebt een geldige reden:fluit:
Toch vind ik over het algemeen dat een creditcard niet noodzakelijk is. Je koopt een schuld die je later afbetaald en daar ben ik van uit mezelf tegen.
Maar als het voor jou werkt so be it.

Wat mezelf betreft...
In 2002 was ik in Aruba waar overal gewoon met maestro gepind kon worden. Dus ik nam maar 400 euro contant mee en dacht de rest te kunnen pinnen.
Aangekomen bleek dat als je een iets oudere pas had die enigzins slijtage vertoonde, je deze bij geen 1 automaat kon gebruiken.
Daar stond ik dan met geld genoeg en er niet bij kunnend en dat terwijl ik de huurauto en accomedatie nog moest betalen.
Gelukkig kon ik mijn vader bellen en heeft die een aantal maal via western union geld voor me kunnen storten en kwam ik toch de vakantie door.
Sindsdien ben ik WEL van het contant geld op zak en altijd een contactpersoon in NL hebbende die eventueel een transfer kan maken mocht het nodig zijn.;)
 
G

Gamble

Gast
Overigens @Nickx (mooi he we hebben een eigen draadje, was er al bang voor:lol:), snap ik best dat in bepaalde situaties een creditcard best handig kan zijn zoals jij aangaf in bv Mauretanië.
Helaas zijn heel veel mensen die ik ken nooit financieel vermogend genoeg om ooit die kant op te kunnen gaan. Sterker nog, die hebben al moeite genoeg om in eigen land op vakantie te gaan.
Toch hebben heel veel van deze mensen een creditcard.
Ik snap er helemaal niks van!
Het wordt je aangepraat door het systeem, het kapitalisme, om zoveel mogelijk schuld te hebben.
Koop nu en betaal later....
Dergelijke mensen behoren helemaal geen creditcard te moeten hebben.
Sterker nog, ik vind dat je creditcard eigenlijk gewoon je bankpas/spaarpas behoort te zijn.
Dat hele koop nu en betaal later systeem zou afgeschaft moeten worden, of op zijn minst in een ander jasje gegoten moeten worden.
Maar dat is slechts mijn mening...
 

Flos

SHTF Expert
Ach mensen ik heb amper een bank kaart. Ik betaal voor 99% cas. En op reis ga ik niet meer waar ik niet meer op eigen krachten thuis kan komen. Dwz geen grote vlieg reizen over oceanen. Mrs. Flos heeft wel zo een kaart maar die gaat wel verder op reis dan ik.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb ook een creditcard die ik vrijwel nooit gebruik, 2 x in de afgelopen 7 jaar, 1x voor een internet aankoop en 1 x in de VS voor een hotelkamer...maar ik zie het als een verzekering, inderdaad met name voor in het buitenland of wellicht als ik eens strand ergens in NL zonder geld bij mij of op de rekening.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Wij hebben snel snel een creditcard moeten aanvragen toen we naar IJsland gingen. We hadden een creditcard nodig om de camper te huren en zo'n 99% van de tankstations zijn te betalen met creditcard. Enkel aan bemande tankstations kun je cash betalen (en die zijn schaars). Je kon ook prepaid tankkaarten kopen, maar creditcard was handiger, en zo betaal je zeker niet te veel.
En nu gebruiken we de creditcard dan maar voor Netflix.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Creditcard tja, eigenlijk geen ontkomen aan als je naar de VS moet, of zelfs in IJsland (potverdrie @InfernoSis was me voor) is er een grote creditcard cultuur. Heb m zelf omdat ik een limiet van 2K voldoende vond. De "company card" stond destijds op iets van 20K, dat was wat gortig en ik had die dan ook geweigerd. Ik gebruik hem voor internetaankopen, diensten, softwarelicenties etc die internationaal gaan. Ook handig voor borg e.d. of om je aankoop te verzekeren.

Als je het kan betalen en elke maand het volledige bedrag betaalt, dan heb je geen gedoe met enorme rentes, dat is de valkuil van de creditcard. Zodra je in termijnen gaat betalen dan ben je het haasje. Ben je een freeloader of deadbeat zoals ik (elke maand gewoon je gehele openstaande saldo betalen) dan is er financieel gezien niks aan de hand.

Verder tja, een fraudegevoelig en archaïsch concept hoewel het de laatste jaren wel iets is verbeterd.
 

Ray

SHTF Expert
Bij vele creditcards kun je er van te voren een bedrag opzetten en je roodstand instellen. Zoals Mad zegt, als je maandelijks je bedrag voldoet betaal je geen rente.
Dan heb je toch het voordeel dat je altijd en overal kan betalen in het buitenland zonder dat het extra geld kost, nu ja, 25 euro per jaar oid voor een Visa kaart.

Zelf heb ik er geen meer, de tijden van een CC met 50k limiet zijn niet meer.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hier ook een creditcard. Ooit aangeschaft toen we naar Canada gingen. We gebruiken hem met de hele familie. Voornamelijk voor vliegtickets, auto huur, internet aankopen en tickets voor de boot. De afspraak is dat wie de card gebruikt zo snel mogelijk hetopenstaande bedrag overmaakt. Je kunt trouwens ook voor je de card gaat gebruiken en een saldo opzetten. Dan hoef je geen rente te betalen.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Wij hadden eerst een prepaid creditcard, met het voordeel dat je niet meer kon opdoen als je er zelf geld op plaatste. Alleen was het probleem dat je in het buitenland niet overal kon betalen ... hebben we aan de peage in Frankrijk mogen ondervinden. Gelukkig hadden we wel genoeg cash mee.
Vroeger gebruikten we de creditcard van mijn schoonmoeder voor World of Warcraft ;) Dat betaalden we ook altijd mooi terug. Nooit zal ik iets kopen dat ik niet kan afbetalen (snap zo'n mensen ook niet, maar de winkels werken het ook in de hand, die verdienen er mooi aan).
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Gamble
uit je betoog komt, volgens mij, iets anders naar voren: jij hebt het over mensen die zich niet kunnen beheersen en op de pof gaan leven met een creditkaart, omdat je daar een bepaald bedrag rood mag staan.
Echter dat heeft niets te maken met het hebben en/of gebruiken van een creditcard. Ook met contact geld hebben die mensen een probleem.

Wij hebben er één simpelweg als backup tijdens vakanties in het buitenland. Juist omdat je er even rood mee kan staan maar vooral omdat je dan geen pak geld bij je hebt, of in je auto, of in je caravan, met alle eventuele gevolgen van dien.

En met onze BKR denk ik dat amerikaanse toestanden van een stapel creditkaarten plus schulden hier niet 123 niet gaat lukken.
Voorbeeldje: mijn broer moest zijn credit card opzeggen om bij dezelfde bank de hypotheek te kunnen verlengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Richard434

Prepper goeroe
Ik leef in het tijdperk van Internet,
Ik bestel van alles, overal ter wereld.
En doe dat meestal met mijn creditcard.
De reden? Bij uitblijven van de levering kan ik het product annuleren en kost het mij niets.
Daarnaast zijn alle goederen 180 dagen verzekerd tegen verlies, schade en diefstal.

Zolang je maar weet wat je betalen moet en je zelf je verantwoording kunt nemen om geen schulden te maken, (achteraf betalen vind ik in dit geval geen schuld, anders wordt het als je je maandelijkse kosten niet meer kunt betalen) dan is een credit card in mijn ogen een gewoon betaalmiddel.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Persoonlijk zie ik het probleem niet van leven op de pof.....lijkt mij dat mijn VISA die ik heb gelimiteerd op €2500 en dat in de min zou staan, toch een schijntje is i.v.m de 200k hypotheek op mijn naam.....goed dan heb je een huis....moet dat morgen verplicht verkocht worden, dan heb ik er 50k in de min aan mijn broek hangen als ik geluk heb, dan maakt het ook niet meer uit of het 5o of 60k is toch!
Ik koop vanaf dat ik op mijn eigen ben gaan wonen, bijna alles op afbetaling en allerlei lasten betaal ik in termijnen, zolang het binnenkomt kan het er ook weer uit en komt er niks binnen, dan kan het er ook niet uit.....en dan is het zelfs zonder schuld zwaar.
Ik vind niet dat ik mij niet kan beheersen omdat ik op de pof leef, ik kijk er gewoon anders tegen aan en val ik morgen om, dan zoeken ze het maar uit verder.
Dacht nog niet dat het zover is dat je kind(eren) het dan mogen terugbetalen, dan zou ik het namelijk anders doen, al blijft het risico met een hypotheek dan toch ook nog steeds.
 

Dorpsgek

Survivor
Ben wel in het bezit van een creditcard maar gebruik hem alleen voor sommige buitenlandse internetaankopen en als back-up in geval van nood tijdens reizen. Wel de cc zo ingesteld dat het bedrag meteen na gebruik van mijn conto afgaat. Een soort van pinpas met wat extra mogelijkheden.
 

Ray

SHTF Expert
Persoonlijk zie ik het probleem niet van leven op de pof.....lijkt mij dat mijn VISA die ik heb gelimiteerd op €2500 en dat in de min zou staan, toch een schijntje is i.v.m de 200k hypotheek op mijn naam.....goed dan heb je een huis....moet dat morgen verplicht verkocht worden, dan heb ik er 50k in de min aan mijn broek hangen als ik geluk heb, dan maakt het ook niet meer uit of het 5o of 60k is toch!
Ik koop vanaf dat ik op mijn eigen ben gaan wonen, bijna alles op afbetaling en allerlei lasten betaal ik in termijnen, zolang het binnenkomt kan het er ook weer uit en komt er niks binnen, dan kan het er ook niet uit.....en dan is het zelfs zonder schuld zwaar.
Ik vind niet dat ik mij niet kan beheersen omdat ik op de pof leef, ik kijk er gewoon anders tegen aan en val ik morgen om, dan zoeken ze het maar uit verder.
Dacht nog niet dat het zover is dat je kind(eren) het dan mogen terugbetalen, dan zou ik het namelijk anders doen, al blijft het risico met een hypotheek dan toch ook nog steeds.

Tja, je snapt wel dat ik hier op moet reageren. Toen ik van m'n maatschappelijke voetstukje pleurde, kon ik gelukkig in twee jaar tijd alles rechtbreien financieel gezien en had ik m'n vrijheid terug. NHG kwam na ruim een jaar goed en de belastingschuld van m'n eigen bedrijfje en wat kleins bleef over.

Bovendien, alles op de pof kost gewoon extra geld, rente. Daarnaast heeft je hypotheek waarschijnlijk NHG, je andere schulden niet. Mochten de inkomsten stokken dan wordt zo'n 100 euro schuld bij bol.com oid binnen no-time een veelvoud, tien keer 100 euro bij verschillende partijen is gevaarlijk dat één partij met 1000 euro schuld vanwege de incasso kosten. De WSMP wordt steeds minder vaak uitgesproken, dus ipv drie jaar moet je wellicht veel langer van 40 euro per week leven, nadat alles van waarde onder je kont verkocht is. Regelingen treffen met individuele schuldeisers steeds lastiger, maatschappij is steeds verder verhard. Ze zoeken het uiteindelijk wel voor je uit, maar wel op jouw kosten.

Het kan nog steeds vervelend zijn voor kinderen, want als de ouders een dikke schuld hebben, kunnen zij geen erfenis accepteren en verdwijnen ook memorabilia in de container. Tijdens leven lijkt het me ook erg vervelend dat je geen stuiver meer aan je kind kunt besteden.

'k Ken een stel dat al jaren van 70 euro per week moeten rondkomen en voor het beheer betalen ze 111 euro per maand wat er aan bijdraagt dat ze de komende 250 jaar nog niet uit de schulden zullen zijn omdat WSMP voor hen niet meer mogelijk is. Kinderen zijn uit huis geplaatst door Jeugdzorg, eerst omdat ze geen woning meer hadden, is zo gebleven omdat er puur te weinig geld is om die een adequaat tehuis en zorg te bieden. Het zou niet hoeven, want hun huidige huisje is harstikke netjes, staat alleen op een verloederd vakantiepark.

Eigen schuld, tuurlijk, sleutelen aan auto's op je erf zonder maatregelen, dus olie in de grond, dus 100.000 euro saneringskosten. Betaal dat nog maar eens af met de 35 euro per maand die overblijft. Eenmaal aan de grond is het lastig opkrabbelen. De begane laksheid geeft ze levenslang.

Al heb je maar 5000 euro op de pof her en der open staan, wordt dat wellicht snel 20.000 euro vanwege incassokosten, dan is het verre van zeker of je dat dit leven nog kunt afbetalen. Arbeidsongeschiktheid of langdurige werkeloosheid kan tegenwoordig echt iedereen overkomen. Het sociale vangnet is stevig uitgekleed de laatste 20 jaar, check het eens na voor de gein, wat en vooral hoelang je krijgt van je arbeidsongeschiktheid verzekering voordat je op bijstand niveau belandt.

Geen schulden = vrijheid, Schulden = geleefd worden

Een creditcard kan handig zijn in sommige gevallen, maar niet als je hem op de Amerikaanse manier gebruikt. Dat ben ik helemaal met @Gamble eens.

Wat ik niet heb, geef ik niet uit en daarnaast een potje aanhouden voor onverwachte uitgaven geeft rust en zekerheid.

Algemeen:

Een CC is echt waardeloos onveilig, een nummer + ccv is voldoende om een betaling te voldoen. Iemand die deze nummers kopieert en hoogstens van vage info van je weet als voor/achternaam en geboortejaar, kan betalingen doen. Die 180 dagen 'op alles' garantie die ze tegenwoordig bieden in landen zoals Nederland waar de CC nooit echt ingeburgerd is, is de laatste stuiptrekking. (Deze garantie geldt echter niet bij verzendig, bv. je retourzending die mysterieus nooit meer gevonden wordt)

Voor op het internet, raad ik aan geen creditcard direct te gebruiken. Je CC nummer + ccv zijn voldoende voor hackers (of mensen die effe achter je computer zitten) om zelf betalingen te verrichten. Verkoop sites als Gearbest, Fasttech en Aliexpres slaan je CC onder je account op, verwijder dat anders is zo'n account het zoveelste lek.

Koppel je CC aan een PayPal account en je betaalt een stuk veiliger. Ideal in NL/Europa, PayPal in de rest van de wereld.
 
Bovenaan