• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welk merk gevriesdroogd eten

homerun

Diehard Prepper
Ik denk dat we allemaal wel weten wat gevriesdroogd eten is.
Maar welk vinden jullie persoonlijk nou het best?
Niet welke smaak oid.
Maar welk merk?

Zelf vind ik tot nu toe Adventure food het beste van allemaal (tenminste die ik gegeten heb).
Maar zelf vond ik Travel lunch ook wel redelijk te eten.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als ik al gevriesdroogd koop, koop ik bij Globetrotter.
http://www.globetrotter.nl/bestellijst.html

Bijvoorbeeld de eenpersoonsmaaltijden
http://www.globetrotter.nl/bestellijsteenpersoonsmaaltijden.html

Of de vleesvervangers, waarmee ik samen met linzen/rijst zelf wat maak.
http://www.globetrotter.nl/bestellijstvisvlees.html
 

Loreen

Last (wo)man standing
Vergelijken kan ik niet, maar ik kan wel zeggen welk gevriesdroogd eten ik zelf kies en waarom :)

lyofood-freeze-dried-outdoor-expedition-food-five-spice-chicken-and-rice_large.jpg


Ik heb gekozen voor het eten van LYO-food, voornamelijk omdat het 100% natuurlijk en troep-vrij is en voor die categorie (geen troep) een redelijke prijs had. Daarnaast waren alle recensies die ik las positief.
Er zijn erg veel smaken en varianten, zelf heb ik ervaring met de soepen en diverse avondmaaltijden. Deze hebben mijn kinderen en ik geprobeerd tijdens paalkamperen en tijdens een trektocht van 9 dagen en dat is ons alle drie ontzettend goed bevallen. Zelfs ik vond alles echt lekker, terwijl ik een enorme zeikerd ben met eten.

Als ik dan bij adventure food kijk zie ik toch een aantal ingrediënten die ik liever zou vermijden, zoals E551.
Althans, zolang ik die keuze heb tenminste. Als ik moet kiezen tussen adventure food eten of niets eten, kies ik toch echt voor adventure food :)

LYO food vind ik overigens, ondanks dat ik het relatief betaalbaar vind, alsnog tering duur. Als je echter voor meerdere dagen, voor meerdere personen voeding mee moeten nemen vind ik het een enorme aanrader. Het weegt weinig, neemt weinig plek in en is super makkelijk te bereiden (alleen kokend water nodig).
Alles bij elkaar zou ik het zeker aanraden, met so far als persoonlijke favorieten de goulashsoep en de beef stroganoff :)
 

homerun

Diehard Prepper
[member=17]Stuudje[/member] die van globetrotter ken ik alleen van naam maar wil ik wel eens gaan proberen.
Ik ben benieuwd.

[member=19]Loreen[/member]
Ik heb dit merk wel eens langs zien komen.
Maar ook nog nooit echt geproefd.
Ik ga deze ook eens proberen. Ook hierbij ben ik benieuwd.
Maar ik weet nou niet zeker of dit nou wel helemaal "natuurlijk" is.
Ik vertrouw nooit het woord "natuurlijk" op eten uit een zak waarbij je alleen kokend water er in hoeft te gooien.
Maar het kan net zo zijn dat het wel natuurlijk is.
 

Loreen

Last (wo)man standing
[member=38]homerun[/member] dat vind ik nou eens getuigen van gezond verstand en kritisch nadenken +)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het bewerkingsproces van vriesdrogen niet natuurlijk is (al zijn zowel vriezen als drogen natuurlijke processen ;) ).
Waar ik echter op doel is dat de ingrediënten die gebruikt zijn bij LYO 100% natuurlijk zijn. Het grappige daaraan is natuurlijk dat er ook heel veel 100% natuurlijke gifstoffen zijn, en "natuurlijk" dan ook niet per definitie goed voor je is ;)
In dit geval gaat het er echter om dat er geen kunstmatige kleur- geur- smaak- en conserveringsstoffen gebruikt zijn, en dat zijn stoffen die ik zo veel mogelijk probeer te vermijden.

Wat betreft het vriesdrogen heb ik zelf begrepen dat als dit zo snel mogelijk gebeurt, de moleculaire samenstelling van het voedsel niet tot nauwelijks verandert en het geen/nauwelijks nadelige gevolgen heeft voor de voedingswaarden. Sterker nog, dat op deze wijze het voedsel bewaarbaar gemaakt word met zo min mogelijk effect op de voedingswaarde, wat het een heel goede vorm van conservering zou maken. Daar heb ik me echter niet genoeg in verdiept om gefundeerde uitspraken over te doen :)
 

homerun

Diehard Prepper
Loreen zei:
[member=38]homerun[/member] dat vind ik nou eens getuigen van gezond verstand en kritisch nadenken +)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het bewerkingsproces van vriesdrogen niet natuurlijk is (al zijn zowel vriezen als drogen natuurlijke processen ;) ).
Waar ik echter op doel is dat de ingrediënten die gebruikt zijn bij LYO 100% natuurlijk zijn. Het grappige daaraan is natuurlijk dat er ook heel veel 100% natuurlijke gifstoffen zijn, en "natuurlijk" dan ook niet per definitie goed voor je is ;)
In dit geval gaat het er echter om dat er geen kunstmatige kleur- geur- smaak- en conserveringsstoffen gebruikt zijn, en dat zijn stoffen die ik zo veel mogelijk probeer te vermijden.

Wat betreft het vriesdrogen heb ik zelf begrepen dat als dit zo snel mogelijk gebeurt, de moleculaire samenstelling van het voedsel niet tot nauwelijks verandert en het geen/nauwelijks nadelige gevolgen heeft voor de voedingswaarden. Sterker nog, dat op deze wijze het voedsel bewaarbaar gemaakt word met zo min mogelijk effect op de voedingswaarde, wat het een heel goede vorm van conservering zou maken. Daar heb ik me echter niet genoeg in verdiept om gefundeerde uitspraken over te doen :)

Kijk dat vind ik dan weer gezond verstand!
Dat je eerlijk zegt dat je over het laatste nog niet genoeg onderzoek hebt gedaan om hier zeker over te zijn!

Veder geloof ik best dat dit wel natuurlijk kan zijn.
Hier heb ik geen onderzoek over gedaan.
Maar dank je voor de tip. Ik ga deze uit proberen!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
[member=19]Loreen[/member] en [member=27]Mandy Lifeboats[/member], waar kopen jullie je LYO? Ben nieuw in het gevriesdroogd eten en toen ik er in de supermarkt naar vroeg bekeken ze mij eens raar.
 
Inferno, ik heb het indertijd besteld bij http://www.verpaktvoedsel.nl omdat ik toendertijd daar de beste prijs zag (in combi met de kortingscode van hun nieusbrief abo). Weet niet of dat nu nog zo is.
 

Loreen

Last (wo)man standing
[member=28]InfernoSis[/member] zelf had ik het gekocht bij www.buitensportvoeding.nl en www.bee-prepared.nl Dat waren toen de goedkoopste leveranciers die ik kon vinden. Lastig was dat ik big packs wou, en die bijna overal niet leverbaar waren.
Let trouwens wel op, vaak staat bij de big packs dat het twee porties zijn, maar dat is (in mijn ogen) zeker niet het geval.
 
H

Hslot4

Gast
Tjah voor hiking handig persoonlijk als vooraad zou ik toch eerder voor conserven gaan aangezien deze nagenoeg onbeperkt houdbaar zijn.
maaltijden 35 jaar over datum en nog steeds te eten zonder problemen ja het bosnische leger verspilt niets behalve munitie lmao.
En als we de duitsers Mogen geloven is de uiterste houdbaarheids datum niet echt belangrijk mits bewaard onder de 23 graden celcius en blik onbeschadigd.
Bron :http://shop.conserva.de/de/content/15-haltbarkeit-von-konserven
 

Loreen

Last (wo)man standing
Mee eens [member=7]Hslot4[/member], zelf gebruik ik het dan ook voor in de BOBs. Aangezien ik voor mezelf en twee kinderen voeding mee moet nemen is het dan niet te doen (of iig erg zwaar) om blikken of potten mee te nemen. Icm de Kelly Kettle en een waterfilter is dit in mijn ogen een ideale, lichtgewicht maar toch voedzame manier om voeding mee te nemen.
 
T

Toef

Gast
Ik heb zeer goede ervaringen met de maaltijden van globetrotter.nl, het zijn ruime porties met aparte verpakte ingrediënten.
Dus wil je meer of minder zout of peper of meer of minder groente of vlees dan heb je die keuze.
De kwaliteit is zeer hoog en de smaak uitstekend, onze laatste trip naar Zweden hebben we er 2 weken op geleefd.
Onbijt, lunch en diner maaltijden zijn allemaal voorzien van duidelijke informatie en hoe klaar te maken.
En heel veel keuze van de soorten maaltijden is ook erg prettig, 1 ding....goedkoop is het niet echt, maar de kwaliteit maakt alles goed.


Mijn persoonlijke mening van b.v een mountain house het is of te zout of te eenzijdig van smaak. Andere merken heb ik geen ervaringen mee.
 

JamHard

Prepper goeroe
OMG zei:


Hoi OMG,


Zelf was ik er nog niet mee bekend dat katady ook gevriesdroogd voedsel in het assortiment heeft.
Als je hier ervaring mee hebt, zou ik graag een wat uitgebreidere toelichting zien,... b.v.d.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
[member=116]OMG[/member] het is de bedoeling dat je je ervaringen met de maaltijden deelt. Gewoon wat opzoeken kan iedere halve zool wel. Dus hoe smaken ze, voldoen ze qua hoeveelheid...dat soort dingen.
 
O

OMG

Gast
Gegeten bij bekenden in Spanje die het naar hun shelter hadden meegenomen. Daarom ook zelf besteld. Smaakt prima en natuurlijk, Westers. Zou het dus zo tussendoor kunnen eten. Dus als we een keer geen zin hebben om boodschappen te doen +) ... (wel het nadeel dat het blik opgemaakt moet worden omdat het dan gaan 15 jaar houdbaarheid meer heeft :-\ ).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan