• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

werkwinkel vuursteengebruik

J

jobs

Gast
Wanneer is er weer een gelegenheid om met vuursteen en koolstofstaal aan de slag te gaan met iemand die snapt hoe dat moet?
Sommigen zijn wellicht geinteresseerd, anderen hebben al wat steen...
Maar hoe maak je nu effectief vuur met dit materiaal?
 

AWOL

Prepper goeroe
Je bedoeld vast het werkelijk oefenen in de praktijk maar het wordt hier goed uitgelegd vind ik:

 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ga een dagje naar de PCM Zeeland Jobs, daar lopen genoeg mensen rond die je lesje vuursteenslaan kunnen geven.
 

Vempain

Prepper goeroe
Wanneer is er weer een gelegenheid om met vuursteen en koolstofstaal aan de slag te gaan met iemand die snapt hoe dat moet?
Sommigen zijn wellicht geinteresseerd, anderen hebben al wat steen...
Maar hoe maak je nu effectief vuur met dit materiaal?
Wanneer ik je weer zie doe ik het graag aan je uitleggen en laten zien ;)
vuurkit heb ik eigenlijk altijd wel bij me waar ook staal en vuursteen in zit.
Persoonlijk prefereer ik zelf de vuursteen boven een firesteel maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Maar het is voornamelijk een kwestie van veel oefenen en mochten er meer mensen zijn die dit graag een keer willen zien horen we het natuurlijk graag :)
 
J

jobs

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
PZM Zeeland kan ik niet bij gaan zijn, ik ben dan elders.
Ik zal de video van Dave bekijken, misschien helpt dat nog maar drie andere howto's nog niet tot nu toe.
Dank voor het aanbod, wellicht een latere gelegenheid!
 

Ray

SHTF Expert
PZM Zeeland kan ik niet bij gaan zijn, ik ben dan elders.
Ik zal de video van Dave bekijken, misschien helpt dat nog maar drie andere howto's nog niet tot nu toe.
Dank voor het aanbod, wellicht een latere gelegenheid!

Of een andere trip, ik kan het je ook voordoen.

Het handigst is het gebruik van een tindertube erbij, zeg maar een dik rond lont, bv de 1,0 cm die je kunt mee bestellen als je weer eens lont voor je lampen of petroleumstelletje nodig hebt.
Gelukkig is het vuur maken met een vuursteen niet zo erg lastig, die truuk heb je zo onder de knie.
 

Vempain

Prepper goeroe
Of een andere trip, ik kan het je ook voordoen.

Het handigst is het gebruik van een tindertube erbij, zeg maar een dik rond lont, bv de 1,0 cm die je kunt mee bestellen als je weer eens lont voor je lampen of petroleumstelletje nodig hebt.
Gelukkig is het vuur maken met een vuursteen niet zo erg lastig, die truuk heb je zo onder de knie.
Ik geef me op voor de cursus Ray...Lont heb ik...(das iig iets)...;)
dit vraagt natuurlijk om een mooie workshop :thumbsup: mag ik mezelf daar dan ook voor opgeven want er valt altijd wel weer wat nieuws te leren:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

W-O-L-F

Senior Prepper
maar het wordt hier goed uitgelegd vind ik:

jazeker

wilde eigenlijk me neus eens niet in de discussie steken
maar ja, wolfje kan het niet laten

een klein geitje
die meneer doet precies wat iemand doet die een hekel heeft aan zijn knokkels en vel
vergeet niet dat een scherf vuursteen in de oertijd al werd gebruikt om beesten te slachten en villen
gewoon net zo scherp als je carbon mes

zoals hij zijn staal vasthoud, is dat een verkeerd voorbeeld
en iedereen die door schade en schande, heeft geleerd, weet hoe pijn het doet, hoe hard het bloed
en hoelang het duurt voor het is genezen
( maar ook al weet je het, ga je er nog steeds soms langs hoor )

Steek NOOIT je vingers door het staal
de afstand tussen je knokkels is dan gevaarlijk klein
als je mist ben je de ....
en als je steen schilfert ben je de .....

Zo hou je hem het veiligst vast
upload_2016-4-19_23-21-13.png

Ik maak mijn staal gewoon zelf door
een oude blok vijl (20ct op de rommelmarkt ) in de bankschroef te zetten ongeveer 7cm laten uitsteken ( de achterkant + het stuk wat in het handvat zat )
upload_2016-4-19_23-25-57.png
veiligheids bril op ( Pas op want het kan gemeen weg vliegen )
hamer
korte tik tegen vijl
en hij breekt af

de gladde kant van de blokvijl is een prima vuurslag, niet smeden of knoeien met harden nodig

Laat je niet verlijden om het te proberen me zaag of slijptol zoals sommige aanbevelen
zagen kost je een uur
slijptol is veel herrie, 20 minuten bezig, en het wordt te heet dus de harding van de vijl is naar de galemiezen
 
Bovenaan