• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

whey, tonnetje, silicagel en bloem

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De vraag:
Kan een whey tonnetje met bloem een vochtig klimaat weerstaan.

Aanleiding:
Een vraag in de chat, in combinatie met eigen nieuwschierigheid.

De middelen:
1 tonnetje waarin melk wei eiwit poeder heeft gezeten.
1 zakje silicagel vocht absorbers
200 gram bloem
20171026_190703[1].jpg

De test opstelling:
Onder de rodondenderons ergens in oost groningen.

Tijdsduur:
1 week

De voorbereiding:
Het viel op dat er nog restanten seal op de rand van het schroef-dop-rand zaten.
Deze zoveel mogelijk verwijderd.
20171026_190730[1].jpg

Het prepareren van het tonnetje:
Er werd plus minus 200 gram bloem in het tonnetje gestort.
Daarop werd het zakje silicagel gelegd.
Het tonnetje werd stevig dicht gedraaid.
20171026_191113[1].jpg

De testlocatie:
De testlocatie werd zorgvuldig uit vele beschikbare locaties geselecteerd.
Het moest voldoen over voldoende vochtigheid maar toch ietwat beschut door natuurlijke begroeiing.
Tevens moesten de uitwendige processen vanaf een droge en warme plek gadegeslagen kunnen worden.
Het enige nadeel van deze locatie is de bereikbaarheid voor "nr 3" zijn handjes. Hierop zal actief gestuurd moeten worden.
20171026_191232[1].jpg

De duur van de test:
Hier is gekozen voor 1 week om het overzichtelijk te houden.
Uit eerdere testen uitgevoerd door anderen is wel eens gebleken dat variabele de tijdsduur een negatief effect had op het verwachtingspatroon van belanghebbenden. (blikjes water test o.a.)

Teststart: (met dank aan @petroman)
26-10-2017 19:12 local time

Wanneer is de test geslaagd:
De test is geslaagd als de teststof nog gepoederd kan worden door een zeef.
De stof zijn geur en smaak heeft behouden.
Er een pannenkoekje van gebakken kan worden.
Dit pannenkoekje eetbaar is zonder kwalijke gevolgen voor de mens.
 

Wafels

Diehard Prepper
@dubbel0 ik heb ook wel van die tonnetjes gehad en bij langdurige opslag is het toch niet 100% waterdicht
tenminste die van mij dan niet, Ik heb toen het deksel gesealed door van dat aluminium tape (wat ze ook op aluminium buizen zetten)
rondom af te plakken met dit tape op het deksel en het tonnetje .toen werkte het wel
gr will
 

dubbel0

Diehard Prepper
@Wafels we gaan het zien, ik zat ook al aan een "seal " van siliconen te denken op de rand en dan de deksel dr op draaien. maar voor een korte test als dit leek me dat wat overdreven. het tape idee is ook lang niet slecht
 

Wafels

Diehard Prepper
@dubbel0 zo'n seal van silicone slang zal wel werken ,maar je al je het van lang maakt zul je toch waar de twee einden samen komen
dit moeten lijmen of iets van die aard want anders blijft er toch een opening , een grote O-ring zou het mooiste zijn
maar waar haal je die ?? (voor mij was de tape de simpelste oplossing )
gr will
 

Richard434

Prepper goeroe
@dubbel0 zo'n seal van silicone slang zal wel werken ,maar je al je het van lang maakt zul je toch waar de twee einden samen komen
dit moeten lijmen of iets van die aard want anders blijft er toch een opening , een grote O-ring zou het mooiste zijn
maar waar haal je die ?? (voor mij was de tape de simpelste oplossing )
gr will
Als je de diameter weet zijn ze wel te bestellen. Bijvoorbeeld: https://www.zamro.nl/category/1463123323063/o-ringen
 

dubbel0

Diehard Prepper
ik zat niet echt in de richting van siliconen slang te denken. meer in de vorm van een randje siliconen kit :) . ( slang pakking O ring pers je tussen het oppervlakte en de dop weg met aandraaien.
een 1 time seal is leuk voor een stasch uitvoering. en de materie welke er in zit zou ik dan nog even voorverpakken in bijv. ziplocks.
 

Wafels

Diehard Prepper
@dubbel0 mbt tot langdurig bewaren , Je siliconen kit is inderdaad een goede :cool: ,
maar ik weet niet wat je bedoeling is wat je erin wilt doen .Als het iets is wat vocht gevoelig is
dan moet je er rekening mee houden dat alle ''plastic'' toch vocht doorlaten ook al is dit heel erg weinig
het is een barriere , maar niet voor 100 % .Dan is een metalen of glazen container beter ,bij metaal denk ik aan RVS
of koper ed . Ook moet je er dan rekening mee houden dat wat je erin doet de lucht die er bij zit ook al iets vocht bevat
en normaal merk je daar niet zoveel van , maar ik ben ooit eens bezig geweest met PVC buis en RVS buis ed waterdicht te maken en in mijn vijver
op de bodem te bewaren en ik bleef iets vocht houden .Nadien bleek door de afkoeling van de lucht (door het koude vijver water)
het vocht wat erin zat te condenseren . Het is slim om met deze dingen rekening te houden ik zou er altijd
een silicagel pakje bijdoen en ervoor proberen te zorgen dat de lucht of een ander gas zo droog mogelijk was .
gr will
 

dubbel0

Diehard Prepper
@Wafels ,exact zoals je zegt. ik heb al aan zuurstof absobers lopen denken maar die trekken dit tonnetje he le maal vacuum :). de bloemvulling ( ook express maar een beetje) heb ik er puur in omdat dit erg vochtgevoelig is. dit soort tonnetjes lijken me door de wijde hals met uitstek geschikt voor materialen en zonder seal zeker niet voor voedingsmiddelen.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Vandaag heb ik spontaan een naam bedacht voor dit projectje... namelijk project "eekhoorn" , ik kwam hier op omdat ik net als een eekhoorn welke zijn nootjes verstopt en vergeet... ik dit tonnetje vergeten ben :lol:

de tussenstand is : locatie en toestand het zelfde.
tijd: bijna anderhalve week verder.

extra toevoeging: komende vrijdag de opening van het tonnetje in de agenda gezet :D
 
Bovenaan