• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wijn maken en bier brouwen, en een keg om dat (en van alles) in te stouwen

V

Verwijderd lid 423

Gast
Een paar weken geleden ben ik begonnen met bier brouwen en wijn maken. Met het vergisten van appelsap en druivensap ben ik al eens eerder bezig geweest, maar daarmee is het altijd een beetje aanmodderen geweest omdat ik niet over de juiste gereedschappen beschikte.
Ik heb eerder geprobeerd om appelsap en druivensap (van een paar eigen boompjes en ranken) te onttrekken m.b.v. een stoomextractor en een sapcentrifuge, maar dat was geen succes.

Via VidaXL, en dan vooral via de aparte veilingsite https://www.vidaxl.nl/veilingen/?gclid=EAIaIQobChMIz5rEpN_R1QIVi7obCh1ddw9CEAAYASACEgK1S_D_BwE
zijn mooie zaken te koop voor relatief weinig. Het meeste dat ik daar voorbij zie gaan, gaat voor de helft van de normale prijs weg.
Voor een relatief prikkie heb ik daar een 12l fruitpersje op de kop getikt, en een fruitmolentje. Appels en druiven eerst zo'n 3x door de molen, levert veel sap uit de pers.
upload_2017-8-12_15-4-49.png
Zowel dit fruitmolentje als de fruitpers, zijn van prima kwaliteit. Via de veilingsite, is het met een beetje geduld en geluk niet meer dan tientjeswerk.
En vervolgens kan je van allerlei vruchten en groentes sap persen. Van pruimen e.d. natuurlijk wel eerst de pitten er uit.

Heb je eenmaal het sap, dan kan je het eenvoudig in een vaatje met waterslot laten gisten, met wat stookgist. Ik gebruik daarvoor vooralsnog stookgist, maar de "wilde gist" van het fruit zelf zou het ook al doen, of een speciale wijngist of zo. Een beetje suiker toevoegen kan eventueel, om een hoger alcoholpercentage te krijgen.

Na een dag of 5-10 is het geheel wel uitgegist, en kan het worden gebotteld...

Flessen met beugelsluiting zijn ideaal. Grolschflesjes bijvoorbeeld. Ik heb zelf uit Duitsland een paar kratjes bier gehaald, en het voordeel is dat het daar echte 0,5l flessen zijn (de 0,45 l Grolsch flessen vind ik toch een beetje ... genept worden), en dat ze bruin zijn (beschermt beter tegen zonlicht) en ook dat ze rond en glad zijn (geen merknaam in het glas). Naast de ongeveer 14 EUR voor de 10 l bier per krat, kostte dat aan statiegeld maar 4,50 EUR per krat, voor 20 flessen + krat;) Kijk bijvoorbeeld eens naar het biermerk Monchhof (blauwe kratten).

Maar ook bottelen in een (9,5 l of) 19 l soda keg is mooi!
Die 19 l kegs zijn tweedehands voor een redelijke prijs te koop, en zijn duurzaam (RVS). Bovendien zijn er ruimschoots onderdelen en toebehoren voor te koop, ook via China.

Bij Candirect heb ik de volgende besteld, en die werd in een prima staat geleverd. Geen beschadigingen, schoon gemaakt en voorzien van nieuwe afdichtingen, eenvoudigweg klasse!:thumbsup: https://www.candirect.eu/navi.php?a=4050&lang=eng
upload_2017-8-12_15-59-42.png
Let in alle gevallen wel op een "ball-lock" (NC) aansluiting; die is het meest gebruikt.
Noot: en kom alstublieft niet in de verleiding om zo'n ding online bij "Van der Kooy Jubbega" te bestellen. Ik deed dat, en betaalde weliswaar 10 EUR minder dan bij Candirect, maar kreeg daarvoor een rondom gedeukte en uiterst smerige soda keg opgestuurd, met versleten pakkingen:mad:.

Als je nu na het gisten de vloeistof in zo'n keg (of fles) giet, dan volstaat per liter zo'n 7-8 g suiker voor nagisting in de keg/op de fles. Na zo'n twee weken heb je dan een koolzuurhoudende drank, die eenvoudig te tappen is met bijvoorbeeld een "picnic-tapslang" (8 EUR uit China).

Ik bedenk mij, dat zo'n soda-keg ook prima te gebruiken is om spullen zuurstofvrij en onder gasdruk in op te slaan. Zo'n keg heeft een ovaal deksel, waarmee je er eenvoudig toegang toe hebt. Voor de druk is dan wel een CO2 gasflesje nodig, maar die zijn prima te koop. Met CO2 of stikstof is zo ook de zuurstof te verdrijven. Dus duurzaam opslaan van spullen onder gasdruk, zonder zuurstof, wordt mogelijk.

Als iemand hier meer over wil weten...
 

Flos

SHTF Expert
Ik moest nu toch even zoeken wat ,, keg ,, wilde zeggen. Er zijn 13 beschijvingen voor.
Maar ik denk dat het in jou geval over een vat gaat van 58..... zoveel liter.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb toevallig nog zo'n Rotokeg staan. Dat is zo'n vat met een opschroefbare CO2 patroon en vlotter voor 't aftappen van 't rijpste bier. M'n vader had er vroeger twee, brouwde hij zijn dagelijkse pils in. Eentje stond te rijpen, de ander werd langzaamaan leeg gedronken en zo rouleerde dat.
 

Alberto

Senior Prepper
Ikzelf doe de bieren liever in fles.
Zo kan ik visueel in de gaten houden of het bier normaal reageert en een 2de gisting op fles laten gebeuren.
Normaal gezien komt er door toevoeging van de correcte hoeveelheid suiker voldoende koolzuur op het bier op natuurlijke wijze.
 

Ray

SHTF Expert
Ikzelf doe de bieren liever in fles.
Zo kan ik visueel in de gaten houden of het bier normaal reageert en een 2de gisting op fles laten gebeuren.
Normaal gezien komt er door toevoeging van de correcte hoeveelheid suiker voldoende koolzuur op het bier op natuurlijke wijze.

Mijn pa brouwde iets teveel voor Grolsch beugelflessen, daar gingen alleen de speciaal biertjes in die lang moesten rijpen. Als kind heb ik weleens bij de supermarkt voor de deur gezeten, iedereen met een kratje beugels kon die dan bij mij inleveren en aan 't einde van de dag werd ik dan weer opgehaald met een kratje of twintig op het aanhangertje. :lol:

Op de Rotokeg heeft hij wel zo'n grote CO2 patroon gehad, maar die was nooit nodig. Als je het goed doet idd, dan komt er druk genoeg op 't vat.
 

Alberto

Senior Prepper
eigenlijk is brouwen niet veel meer dan wiskunde en wetenschap
weten wat je samenvoegt in de correcte verhoudingen :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, aardig, aan jullie reacties zie ik dat jullie het bier niet alleen van het drinken kennen, leuk!
In de VOC tijd was bier (met wijn) zo'n beetje het enige dat op een zeereis goed en drinkbaar bleef, maar nu is het meer iets voor de "luxe-prep" denk ik. Maar, ach, als we eens op taaie rijst met rattenboutjes moeten knagen dan maakt een biertje of cidertje erbij misschien net het verschil.

Ik heb hierboven niet veel geschreven over het bier dat ik heb gebrouwen, maar dat is tot nu dan ook niet veel verder gekomen dan via bierpakketten. Die smaken wel prima trouwens, maar eens wil ik toch ook met gemoute granen aan de slag.
@fritsimeel bij www.brouwmarkt.nl dat je noemde, hebben ze zowel die bierpakketten als gemoute granen, en een klein graanmolentje is daar nu in de aanbieding. Een fijne zaak daar in Almere, en een bezoekje waard.

@Flos Het zijn niet die grote ronde biervaten, maar kleinere vaten en oorspronkelijk niet voor bier bedoeld. "Soda-keg" worden ze ook wel genoemd, of "Cornelius keg" en die werden vroeger gebruikt als siroop-houder voor de cola-, 7-up en dergelijke frisdranken uit de frisdrank-tap van het cafe. Tegenwoordig worden daar zakken-in-dozen voor gebruikt, dus zijn die 19 liter kegs nu tweedehands volop verkrijgbaar. Voor eigen gebruik zijn ook 9,45 liter kegs handig, maar die zijn duur omdat ze nooit als soda-kegs in gebruik zijn geweest en dus niet tweedehands voorhanden zijn.
upload_2017-8-12_23-25-47.png
Anders dan de nog grotere biervaten zijn juist deze kegs ideaal voor de thuisbrouwer. In een oud koelkastje dat ik op de kop tikte, passen drie kegs. Met drie kraantjes in de deur kan ik bijvoorbeeld zowel cider, pils als weizenbier tappen.

@Ray Rotokeg ken ik niet maar zal ik eens googlen. Misschien kan je de traditie weer nieuw leven inblazen, het vat heb je immers al...! Mooi, dat verhaal van die Grolsch flesjes. 20 kratjes, wow... Op de een of andere manier was en is dat zelf brouwen toch "oerig preppig". Dichter bij de natuur... Ik probeer het gebrouwde ook met 7-8 g suiker per liter te bottelen (in flessen), en dan heeft het bier prima koolzuur. Bij het bottelen in een keg gaat dat ook op, maar moet er later eigenlijk uit een fles CO2 worden toegevoegd tijdens het tappen. Anders heb je bij wijze van spreken een bierfles met 1/4 rest bier, waaruit de CO2 in de 3/4 lege fles trekt. Bij direct leeg tappen van een keg treedt dat niet op, maar wie lust er 19 liter bier in een keer, hik;)?

@Alberto Afvullen in flessen is denk ik ook het mooiste, en zeker voor wie het eens proberen wil. Tweede gisting op de fles, en suiker wordt alcohol en de benodigde koolzuur... Mooi is dat, en lekkerrrr...
Ik bedoelde eerder 0,5 liter beugelflesjes van het volgende merk, en zijn in D o.a.bij Kaufland te koop: https://www.mönchshof.de/startseite.html
Het lijkt wel een beetje of mijn kop daar op het viltje staat;) Maar, ach, ik smeer maar eens wat bier op m'n kop en misschien verschijnt er dan meer haar. En anders wekken de vliegen wel die indruk. In het filmpje zijn ook die mooie flesjes te zien.

@zonnebrood Mini brouwerij klinkt zeker niet slecht zeg. Wat goede tips zouden zeker niet gek zijn...
 

Alberto

Senior Prepper
Ik brouw hoofdzakelijk in de wintermaanden en geen gigantische hoeveelheden, want ik drink zelf bitter weinig bier.

In de zomermaanden durfde ik vroeger wel eens brouwen, maar door de hogere temperaturen loert verzuring van de wort snel om de hoek.
Voor rijping van Mn blonde reken ik op 3maanden (op fles).
Toevoeging van een scheutje karamelsiroop doet ook wonderen.

Als ik kan helpen met tips hoor ik het graag ;-)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb hier eigenlijk alles staan om bier te brouwen op kleine schaal.
Maar ik hebber mij nog nooit aan gewaagd.
Omdat ik er eigenlijk steeds minder drink.
@Flos Meer sap of water drinken en minder bier of wijn is toch prima. Het gaat ook niet om het volume. Zonder te overdrijven, drink ik zelf gemiddeld nog geen biertje per dag. Er zijn wel dagen dat ik geen bier drink, en er zijn natuurlijk dagen waarop ik zorg snel weer op m'n gemiddelde te zitten;) Bij een feestje hoort immers wat passend nat, en vrolijk ben ik dan meestal wel...
Wat mij betreft is het genieten veel belangrijker, en alles wat zelf gemaakt is smaakt sowieso.
Een enkel zelfgemaakt cider'tje of biertje per week, is al dikke lol.

Misschien kan je gewoon eens wat Cider uit appelsap van de supermarkt proberen, om een "drempelvrees" te overwinnen. Stel een pak van 1,5 liter in een 2-liter PET fles, en een theelepeltje droge gist er bij. Welke gist is voor zo'n poging niet zo belangrijk; bakkersgist doet het ook al. Een prop watten in de hals (dat houdt tegen de CO2-stroom in de zuurstof uit de fles), en zo een weekje laten staan op kamertemperatuur. Je hebt vast al een waterslot, en kunt dat natuurlijk gebruiken in plaats van watten. Daarna overgieten in een schone 2-liter fles (laat de gistlaag dan onderin de oude fles achter), vervolgens zo'n 10 gram suiker er bij en snel de dop er stevig op (het kan snel gaan schuimen). Nog eens 2 weken laten staan op kamertemperatuur. Daarna in de koelkast en zodra het koud is... prima Cider... proost!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
@RockyFlats dank u wel voor het eenvoudig recept.
En ja een waterslot heb ik. Wel een schoendoos vol.
En als ik mij niet vergis is mijn grootste glazen fles 40 liter. En ik heb er zelfs een mand voor.
Ik heb hier verschillende droge gisten van bakkers gist tot turbo gist.
Ik zal eens kijken voor een bakje appels bij de fruitboer.
 
Bovenaan