• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wood burning campstove en oplader

DeltaFox

Survivor
8af5cb63132dbd0d4c8e5eab35fd4434.jpg

Deze zag ik toevallig voorbij komen en het lijkt mij briljant
Het is een houtbrander die naast een mooi vuurtje 2 watt elektriciteit levert. Mooi om je zaklamp of GSM op te laden
http://www.bioliteenergy.com/products/biolite-campstove
 

DeltaFox

Survivor
Leuke review trouwens. Is misschien wel de moeite waard aangezien ik wel geloof in het nut van een smartphone. En je kan er nog op koken ook.
Maar goed... ieder zijn ding
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik vind het echt een prachtig ding en was oprecht onder de indruk toen ik 'm voor het eerst in werking zag.

@Omega heeft er één en hij had 'm laatst bij zich op de PCO van @analia met een uitbreiding zodat je ermee kan grillen/barbecuen. ;)
 

Ray

SHTF Expert
Leuke review trouwens. Is misschien wel de moeite waard aangezien ik wel geloof in het nut van een smartphone. En je kan er nog op koken ook.
Maar goed... ieder zijn ding

Smartphone, kleine tablet, zijn super dingen voor survival! Navigatie, het kan gewoon offline, met alleen GPS. Ik gebruik de app Offline Maps, die ook een voetgangersmode kent en helikopter mode (cross country).
Ook naslagwerken kun je opslaan op zo'n ding en inmiddels zou ik niet meer zonder willen. Kwetsbaar, ja en een beperkte levensduur. Mijn telefoon en zonnepaneeltje zijn behoorlijk schokbestendig en redelijk waterdicht, maar zelfs zonder incidenten is het na een paar jaar wel uitgekakt qua accu's. Toch, moet je dan inmiddels wel een stekkie gevonden hebben als je op de vlucht bent. ;)

Je ziet aan de vluchtelingen stroom van vandaag hoe belangrijk zo'n apparaatje kan zijn. Helemaal als je wel internetsignaal oppikt en waardevolle informatie kunt oppikken.

Helaas is bij de BioLite gebleken dat je wel heel veel van koken moet houden om alleen al je smartphone en lampjes opgeladen te houden. Zelfs een goed zonnepaneeltje is goedkoper en veel flexibeler want je zult niet altijd in staat of gebruik hebben voor zo'n BioLite stove. Als je al een kampvuur moet bouwen om je warm te houden, gebruik je die stove bv. al niet.

Het rendement van Peltier elementen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element) is helaas vrij slecht. Koelen doen ze matig, warmte in stroom omzetten ook.
 

Ray

SHTF Expert
2 Watt is voor de meeste smartphones en tablets gewoon te weinig, gaat je uren duren voordat die vol is en dat kost je gewoon te veel resources. Voor het geld hoef je het ook niet te doen, voor €129 koop je de https://www.prepshop.nl/goalzero-guide-10-plus-adventure-kit.html welke veel beter geschikt is voor het opladen, en je kan er ook gelijk batterijen voor je zaklampen mee opladen, en dat terwijl je loopt zelfs.

Die heb ik dus, max 7 watt oplaadvermogen van het zonnepaneeltje, maar zelfs bij bewolkt weer, wandelingen door bossen, werkt dat gewoon. Extra accubankje is altijd handig, want maximaal zo'n 10Wh in Goal Zeru guide 10 is krap voor extra opslag, maar als buffer onmisbaar. Nagenoeg alle normale accubankjes laten zich echter ook opladen met dit setje (usb/mini-usb/micro-usb), dus voor weinig voeg je een kleine 40Wh (10.000 mAh 3,7 volt) toe.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het principe is al wat jaren oud. Zo ben ik nog altijd op jacht naar zo'n jaren 50 russische thermo elektrische olielamp.
Een beetje olielamp geeft genoeg warmte af om een thermo generator te voeden. Zeker een gloeikous type lamp.
Ik heb daar op het oude forum ooit met iemand over gehad maar ja, forum dood, contacten weg...

Edit:
plaatje bij praatje:


russlamp%20dis%201.jpg


Overigens komen op deze website ook andere theromogenerators voorbij. Voor wie het intereseert, lees vooral het stuk over de russische atoomgenerators uit de vuurtorens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan