• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Woodgas stove - Aliexpress of toch maar niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

paulverheijden

Gast
Hoi fellow preppers,

Ik wil een nieuwe woodgas stove kopen. De Woodgas Stove Original is echter onaanvaardbaar duur (rond de 60 euro). Dan kan ik beter gewoon op houtsvuur koken. Aliexpress verkoopt echter iets wat er op lijkt voor maar $18.

http://www.aliexpress.com/item/APG-..._9&btsid=4aa82bac-f8d9-451c-9e15-8a0feaeef1ff

Ik begrijp wel dat het een andere kwaliteit zal zijn, maar voor mij hoeft zo'n ding ook niet decenia lang mee te gaan. Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met zo'n goedkoop geval? Hoe gedraagt het zich qua stabiliteit, qua stevigheid, qua hittebestendigheid? Kan ik verwachten dat ik hierop een billycan 2 ltr kan gebruiken, zonder het risico te lopen dat ie omkiept of het metaal spontaan verbuigt als er wat gewicht op komt? Ik neem aan dat ie wel opgeborgen kan worden in mijn billycan 2 ltr. Wie, o wie heeft hier ervaring mee?
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb wel allerlei stoves gebouwd, ze werken allemaal volgens hetzelfde principe.
Deze ziet er degelijk genoeg uit naar mijn mening.
 
P

paulverheijden

Gast
Ik heb wel allerlei stoves gebouwd, ze werken allemaal volgens hetzelfde principe.
Deze ziet er degelijk genoeg uit naar mijn mening.
@Roel Het gaat me inderdaad om de degelijkheid. Dat het om hetzelfde natuurkundig principe gaat begrijp ik. Goed, dan ga ik er een proberen. Scheel toch enorm met de prijs van een "echte". Welliswaar denk ik niet dat je hier een rvs mug op kan zetten, maar een stukje gaas erop doet wonderen. Bedankt voor je hulp!
 
P

paulverheijden

Gast
Ik denk dat hij in onderstaande video wordt vergeleken met een originele:

@AWOL Haha, die vent in het filmpje is óf high, óf stomdronken. Helft van het filmpje is ie aan het wandelen of eten aan het zoeken. Daarna krijg je een vergelijking van woodpellets versus sprokkelhout in plaats van originele stove versus Chinese goedkope stove. Beetje domme vergelijking als je het mij vraagt, want uiteraard branden speciaal daarvoor ontworpen kurkdroge pellets beter dan vuil al dan niet vochtig hout uit een bos.

De twee woodgas stoves in het filmpje waren beiden Chinese branders van onder 20 euro, dus helaas kan ik ze niet met de originele vergelijken. Maar je hebt me toch geholpen in mijn beslissingsproces, want ze zien er allebei degelijk genoeg uit, dus zeker het proberen waard voor een derde van de prijs van een originele.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Heb zo'n 2 goedkope goedkope en die doen het goed genoeg. Indien de pootjes niet aan de wensen voldoen kan je deze afslijpen en op die ring 3 m6 moeren op (laten) lassen
een stukje rvs netting erop dat binnen de diameter van het onderstel past en je kan er kleinere dingen op zetten.
 
P

paulverheijden

Gast
Heb zo'n 2 goedkope goedkope en die doen het goed genoeg. Indien de pootjes niet aan de wensen voldoen kan je deze afslijpen en op die ring 3 m6 moeren op (laten) lassen
een stukje rvs netting erop dat binnen de diameter van het onderstel past en je kan er kleinere dingen op zetten.
@Carismo haha ik vond je antwoird erg grappig. Ja, als je zo handig bent dan zou je dat misschien "makkelijk" kunnen. Maar als ik pootjes moet afslijpen, moeren lassen (blijkbaar hebben moeren dus namen?), rvs netting maken en passen dan had ik wel liever 60 euro extra betaald om dat niet te hoeven doen. Mijn gereedschapskist heeft 1 hamer, 2 soorten schroevendraaiers en een tang . Ik ben helaas geen loodgieter. Ik voel me nu ineens wel totaal onbekwaam. Thanks
 

Carismo

Prepper goeroe
@Carismo haha ik vond je antwoird erg grappig. Ja, als je zo handig bent dan zou je dat misschien "makkelijk" kunnen. Maar als ik pootjes moet afslijpen, moeren lassen (blijkbaar hebben moeren dus namen?), rvs netting maken en passen dan had ik wel liever 60 euro extra betaald om dat niet te hoeven doen. Mijn gereedschapskist heeft 1 hamer, 2 soorten schroevendraaiers en een tang . Ik ben helaas geen loodgieter. Ik voel me nu ineens wel totaal onbekwaam. Thanks

"als ze niet aan de wensen volden" als mensen ze prima vinden moet er niets aan gewijzigd worden...

Ik ben zelf redelijk kieskeurig als het op multifunctionaliteit gaat en heb me skills ook zelf aangeleerd--> jezelf inlezen, de juiste tools en veiligheidsmateriaal kopen/ruilen, en proberen...

er zijn nog andere creatieve oplossingen --> paar gaten prikken in het deksel van een leeg vefblik (gaat perfect met een schoevendraaier....), en op youtube zijn er nog andere dingen te zien.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
haha @paulverheijden ik ken dat, ben zelf ook niet de handigste persoon op aarde (understatement) maar ondertussen gaat het steeds beter.

Zoals @Carismo ook zegt, het juiste materiaal en veiligheidsmaatregelen treffen. Ik weet ondertussen dat ik als ik bezig ga gewoon handschoenen moet dragen, als ik zaag doe ik bijvoorbeeld een veiligheidsbril op, bij boren in beton doe ik oordoppen in... enzovoorts. Doe ik dat niet, dan verwond ik mijzelf. Moet nu nog handschoenen halen die snijbestendiger zijn dan degene die ik nu heb; als ik straks met hout en scherpe messen bezig ga dan wil ik het risico voor mijzelf zoveel mogelijk beperken.
 
P

paulverheijden

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@paulverheijden

Als er nog 1 moet bestellen, zou je er dan 2 willen bestellen? Ook 1 voor mij.
Delen we de kosten.

Ik hoor graag van je.
@Lekker Ding ik zou dat graag gedaan hebben, maar ik had er maandagavond al een besteld.... Hij is nu al onderweg vanuit China hoorde ik vanmiddag. Koste me 24 euro inclusief alle extra kosten zoals verzending. Het is wel even wachten... Geschatte levering is tussen 20 sept en 11 okt...
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@Lekker Ding ik zou dat graag gedaan hebben, maar ik had er maandagavond al een besteld.... Hij is nu al onderweg vanuit China hoorde ik vanmiddag. Koste me 24 euro inclusief alle extra kosten zoals verzending. Het is wel even wachten... Geschatte levering is tussen 20 sept en 11 okt...
Oei dat is 2 euro meer dan de douane goed vindt ;)

Dus met een beetje pech mag je er BTW over betalen. Niet dat dat zoveel is maar dan ben je een beetje voorbereid mocht je toch een vriendelijk verzoek krijgen om wat extra geld te doneren aan de staatskas.
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...agnes/landingspaginas/prive/internetaankopen/
 
P

paulverheijden

Gast
P

paulverheijden

Gast
Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik zal nog wel laten weten wat ik van het ding vind!
 

Richard434

Prepper goeroe
Niet echt, de enige keer dat ik moest betalen was dat "all inclusive".
@paulverheijden
Dit hangt er van af wat de verkoper als waarde op de bijgevoegde bonnen zet.
Zet hij/zij de waarde en los de verzendkosten neer, dan betaal je alleen de waarde (of niet, als het eronder blijft)
Zet hij 1 prijs neer, kiest de douane het gemakkelijk en rekent met die prijs.
Zet hij geen prijs neer, dan zal de douane een bedrag schatten. En neem van mij aan, ze schatten het altijd te hoog in.. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan