• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

X aantal jaren prepper, hoe begon je en waar sta je nu?

martin

Mankinds only hope
Hoewel dit een preppersforum is, zijn we steeds meer over koetjes en kalfjes aan het ouwehoeren. Dat is in mijn ogen begrijpelijk want zowat alles is reeds besproken en om nu alles te blijven herhalen?

Maar ik ben ondertussen 11 jaar verder/ouder en laten we eens een evaluatie houden over mijn doelstelling, mijn verwachting, welke stappen gezet?, het verloop, wat ik heb bijgesteld en wat ik nog op de TODO lijst heb staan..
Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar de overige leden doe ik het in tabelvorm zodat hopelijk ook anderen het voorbeeld zullen volgen en mijn draadje aanvullen met hun eigen evaluatie.

Maar laat ik alvast de aftrap doen:

  • Wat was de trigger om te gaan preppen?
De trigger voor mij was dat iedereen alles maar als vanzelfsprekend ziet. Maar vanuit mijn opvoeding en de verhalen van mijn opa (die de oorlog bewust heeft meegemaakt) was het in mijn ogen helemaal niet zo vanzelfsprekend.
  • Doelstelling
Minder afhankelijk zijn van zowel personen, instellingen/overheid, voorzieningen, geld en een plan B voor de meeste zaken die kunnen falen.
  • Verwachting.
Ik had de overtuiging dat het economische systeem binnen 5 jaar in elkaar zou klappen. Dus echt een systeemcrisis met hyperinflatie en lichte maar geen complete chaos.
  • Welke stappen?
Mezelf verdiept in (moes)tuinieren, doorlevende groenten/kruiden, 3 maanden voedsel, kippen,maximaal aflossen hypotheek, een beetje zilver/goud als hyperinflatie een feit zou worden, crypto, hybride auto, zonnepanelen, 3 manieren verwarmen (gas/hout/petroleum), waterput/filter, complete apotheek waar menig buurtapotheek jaloers op zou zijn,Communicatiemiddelen, een minimaal netwerk met mede preppers in de regio,
  • Extreme/opmerkelijke stappen?
Best wel wat zoals een opvouwbare rolstoel, hechtmateriaal, kruisboog, een drankje wat je maar 1 keer kan opdrinken met een bittere smaak, 50 kilo zout, 50 kilo suiker, stroop materiaal (keurig in gesloten verpakking) zowel voor klein wild/vissen/vogels. En toch maar een finca gekocht in Spanje.
  • Verloop
Het liep dus totaal anders dan ik had verwacht. Die crash kwam niet maar ondertussen zitten we er midden in. Een pandemie stond niet in mijn glazen bol, maar kwam wel op mijn pad.
  • Wat bijgesteld?
Die voorraad is teruggebracht van 3 maanden naar 1 maand. Ik heb dermate vertrouwen in mijn tuin en mijn vage groentes die het in de winter prima zullen doen dat ik het verantwoord vind.
  • Waar denk je te staan over 1 jaar?
Ik denk dat het over 1 jaar vrijwel gelijk zal zijn als nu, zowel de wereld als de persoonlijke situatie. (ik hoop het in ieder geval)
  • TODO
Ik wil nog minder afhankelijk zijn van gas dus airco/warmtepompboiler. Zowel vanuit preppers oogpunt als economisch. En ik probeer maximaal te genieten van de jaren die er nog zijn. Voor de rest heb ik werkelijk geen idee, maar ik laat me graag inspireren door de aanvulling van andere leden. (gebruik aub dezelfde opbouw als sjabloon zodat er nog iets van een structuur in zit)
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Leuk draadje en goed bezig @martin. Ik ben zelf nu een aantal jaar bezig met preppen en toen ik begon was ik zeer slecht voorbereid met een voedselvoorraad van slechts een paar dagen en amper spaargeld. Inmiddels heb ik met beperkte middelen de basisvoorzieningen aardig op orde gekregen. Zo heb ik voor een paar maanden drinkwater en regenwater, een houtvoorraad, meerdere ehbo kits, een power station met een 400 watt zonnepaneel en een flinke voedselvoorraad voor meerdere maanden samen met doorlevende eetbare planten in mijn tuin. Ik heb daarnaast ook allerlei leuke kampeer- en survivalartikelen verzameld zoals titanium potten, zaklampen en bijvoorbeeld een Swagman roll poncho. Preppen kan ook een prima excuus zijn om rotzooi te verzamelen :fluit:.

Ik ben best tevreden over de basis hoewel een grotere voedselvoorraad geen kwaad zou kunnen. De twee belangrijke verbeterpunten zijn voor mij kennis en een BOL. Ik merk dat ik erg afhankelijk ben van het internet voor informatie en ik zou graag meer kennis hebben in de vorm van boeken of offline apps op mijn telefoon. Ik zag hierover recent een video van city prepping en ik zou dus graag meer interessante boeken aanschaffen en die ook lezen. Vooral op het gebied van voedsel verbouwen, voedsel conserveren, medische basiskennis en eenvoudige reparaties aan elektronische apparaten zou ik meer willen leren. Daarnaast zou ik graag investeren in een BOL, ik heb nu wel enkele geschikte bug out locaties in de buurt maar niet echt een bug out locatie wat verder weg. Ik zou graag een BOL willen in Scandinavië maar dit vraagt wel enige voorbereiding en daar wil ik me het komende jaar op richten.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ja daar heb je gelijk in Martin.
Bijna alles is hier al beschreven vandaar dat het steeds meer over andere dingen gaat.
Aan de andere kant leven we ook wel in roerige tijden waar het geen kwaad kan om dingen met preppers onder elkaar te bespreken.
Wij hebben toch een andere kijk op zulke zaken dan de gemiddelde persoon.

Eigenlijk ben ik altijd al prepper geweest alleen ik wist niet dat het zo heette, altijd proberen voorbereid te zijn op het onverwachte en daar ben ik waarschijnlijk nooit klaar mee 😄
 

martin

Mankinds only hope
Eigenlijk ben ik altijd al prepper geweest alleen ik wist niet dat het zo heette, altijd proberen voorbereid te zijn op het onverwachte en daar ben ik waarschijnlijk nooit klaar mee

Dat was voor mij niet anders. Het was voor mij een verrassing dat er meer van mensen rondliepen met dezelfde "afwijking" toen ik het forum per ongeluk tegenkwam. En voorbereid zijn op het onverwachte blijft een uitdaging aangezien je niet gaat nadenken over zaken die je niet verwacht.

Maar nu heb ik toch weer het perfecte voorbeeld.
Ik zit in Spanje en er is dus een flinke hoosbui en ik kan op geen mogelijkheid met mijn auto naar de finca dus die zal ik op de weg achter moeten laten en die laatste 2 kilometer zullen we moeten lopen.
En laat ik nu als prepper nog 2 paar bergschoenen hebben liggen in de auto :)


Ik merk dat ik erg afhankelijk ben van het internet voor informatie en ik zou graag meer kennis hebben in de vorm van boeken of offline apps op mijn telefoon.

Hier is op het forum al een paar keer wat over besproken.
Zoek even op kiwix
En koop een goedkope ereader (e inkt) die je met een paneeltje kan opladen en zet de meeste info op een paar SD kaartjes. De complete offline Wikipedia (zowel Nederlands als Engels) zou al een flink verschil kunnen maken in een echte SHTF situatie.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben nu dik 45 jaar prepper. Al noemde het vroeger niet zo.
Hoe het begon? Zelf dat heb ik hier of op het oude forum mooi verteld.
Wat er is veranderd of geëvalueerd? Ooit had ik een voorraad van anderhalf jaar voor 10 personen.
Nu voor zo een dik half jaar voor 12 personen. Hoe dat komt heb ik hier ook al eens uit gelegd.
Wat ik wel kan vermelden dat ik nog steeds voer eet dat over de datum is.
Wat heb ik anders of nieuw?
Sinds ik een forum gebruiker ben heb ik wel wat spullen aangekocht omdat er hier werd over geschreven.
En omdat mijn spullen verouderd of versleten waren. Of dat ik er het bestaan niet van wist. Vb een compacte waterfilter die in een handpalm past.
Wat ik nog wil of wil veranderen?
Er staan nog wat dingetjes op mijn lijst maar ik moet in het draadje altijd zoeken om er 5 te vinden. Dus meestal zijn het er maar 2 en is de rest bijvangst.
 

Robert

Diehard Prepper
* trigger om te gaan preppen ?
Was bij mij hetzelfde als bij jou @martin : mijn oma had in haar keldertje een aantal weckflessen voor het geval dat de Duitsers terug zouden komen.

*doelstelling ?
Bij calamiteiten langer onafhankelijk zijn.

*verwachting ?
Ik had geen idee wanneer de pleuris kon uitbreken, maar voelde op mijn klompen aan dat het een keer fout zou gaan.

*welke stappen ?
Ibc tanks met water, waterfilters, blikvoer, granen, sterke drank, apotheek, comms, kruisbogen, (veul) messen, hout, antraciet, gasflessen, grote powerbank, 4 zonnepanelen, prepper bibliotheek op e-reader. (Tnx @RockyFlats 🙏)

*extreme/opmerkelijke stappen ?
In den beginne staarde ik me blind op altoid tins en een bug-out bag (zonder bol). Edc en zo. Best veel geld mee verkloot.
Hier ook een foldable wheelchair, tourniquets, antibiotics, syringes (you never know)
En ook veel kruiden. Inclusief ontspannings kruiden.

*verloop ?
Het liep wel lekker maar heb ook wel eens te ruig ingeslagen. Spullen voorbij de t.h.t. Datum geproefd en soms weg moeten gooien.
Toen COVID uitbrak als de bliksem, net op tijd, ffp2 maskers, sterilium med kunnen preppen.

*wat bijgesteld ?
Zelfde als jou. JONGUH !
Meer overwogen inkopen. Maar dan zonder moestuin.

*waar denk je te staan over een jaar ?
Hetzelfde hopelijk.

*TODO list.
Ik wil ooit nog eens een bol in Scandinavië net als @Henk88
Maar eerst ons huis verduurzamen.
Samen met @Wendie onze conditie preppen.
Of dat we een huisje achteraf in Nl kopen met een kelder en een moestuin.
 
Bovenaan