• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Yo! Hoe oud is jouw gasslang?

AWOL

Prepper goeroe
We hadden een gesprekje in de chat en als "public service announcement" leek het een goed idee om anderen er ook even op te wijzen.

Onlangs kwam men bij mij de gas leidingen vervangen wat mij er toe inspireerde eens te checken hoe het zit met de slang op mijn fornuis, waarschijnlijk had ik er niet zomaar aan gedacht. Deze bleek uit 1994 en over het algemeen geeft men een levensduur aan van 10 jaar...

Slang zag er weliswaar nog goed uit (wel vies) maar ga deze toch vervangen want met gas wil je geen risico's nemen.

Denk eraan dat je een slang koopt die lang genoeg is, je wilt geen spanning op de koppelingen. Let ook op dat de slang niet wordt blootgesteld aan hoge temperaturen, als je bijvoorbeeld ook een oven hebt, je kunt dan een hittebestendige slang kopen.

Er zijn ook stalen slangen die veel duurder zijn maar ook veel langer mee gaan.

Oh en wat ik niet wist is dat je GEEN fitterstape op de schroefdraden dient te gebruiken, dit deed ik vroeger zelf altijd wel. De koppelingen hebben al een afdichtring waardoor het niet nodig is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Er geldt voor deze gasslang géén periodieke vervangingsplicht (0% veroudering door uitdroging). De slang is bestand tegen UV-straling en plantaardige oliën en vetten.
https://www.praxis.nl/gereedschap-i...onfix-rvs-gasslang-m24-flexibel-100cm/5553267

8975959162910-424-424.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Ray

SHTF Expert
Niet alleen thuis, maar ook bij gas in caravans, campers, vouwwagens of gewoon je tweepits kooktoestel met losse fles, mag de (oranje) slang niet ouder dan 5 of 10 jaar zijn. (op die oranje slangen staan ook data, productie-, en vervangingsdatum). Het is zo'n puntje waar verzekeringsmaatschappijen naar kijken, als je schade wil claimen.

Tegenwoordig zijn ook vele andere typen slangen beschikbaar, zoals die @Stuudje hierboven noemt. Zelf heb ik een ommantelde gele slang aan m'n gasfornuis, hier staan geen vervangingsdatum op. Is dat ook zo'n eentje die nooit meer vervangen hoeft te worden?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Van wat ik nu aan info gezien heb, zijn de gele de rvs slangen die niet meer vervangen hoeven. Van wat ik aan voorbeelden zie op het internet dus.
 

Niels

Mankinds only hope
Ook een handige tip is wanneer je een afspraak maakt voor onderhoud aan je CV-ketel om meteen je gas installatie in huis af te laten persen.
Voor de monteur is het vaak een klein werk als hij er toch is, en je weet dat op dat moment alles dicht is.

Bij klanten waar ik kom doe ik het vaker als ik twijfel heb, maar niet standaard helaas.
Ik zou zo iets verplicht willen zien eigenlijk.

Mensen, ga niet zelf afpersen als je niet weet hoe! Je kan schade toebrengen.

Edit:
Mijn gasslang is 3 jaar oud :).
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik las in de voorschriften van de tuinvereniging dat de gasslangen elke 6 jaar vervangen moesten worden. Oeps...
Tja... ik had het huisje al sinds 2010, nooit iets vervangen, degene voor mij heeft ook niets vervangen, dáárvoor heeft het jaren te koop gestaan. Dus de slangen zouden wel eens behoorlijk oud kunnen zijn.
Had ook het vermoeden dat er enige poreuziteit aan het ontstaan was.;)

Nieuwe slangen "geregeld" en heb vorig jaar de boel vervangen. Dus ik kan er weer een paar jaar tegenaan.
(Omdat ik toch teveel slang had en al ervaring met het vervangen, dit ook gelijk bij een, ietwat onhandige, vriend en zijn huisje gedaan.)

Maar natuurlijk heb ik, ook toen, eerst raad gevraagd op Preppers.nl:
http://preppers.nl/forum/threads/14095-Vraag-Gasslang-Propaan-vervangen?highlight=gasslang+vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Na het lezen van deze info is alles dus te oud !!
Laatste Carbood sale lagen er verschillende van die Nieuw type slangen en die heb ik laten liggen .
Waarom ! Omdat ik nooit tweedehandse Gasslangen koop .
Wist ik veel dat die Gele slangen niet vervangen hoeven te worden en dus bijna onbepaalde tijd meegaan .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Highway

Last (wo)man standing
In Hongarije gebruik ik een gasslang en drukregelaar van vlak voor de oerknal :D. Waarschijnlijk nog uit de USSR tijd, niet droog en is nog flexibel... Er ligt een nieuwe klaar.
 

Ray

SHTF Expert
In Hongarije gebruik ik een gasslang en drukregelaar van vlak voor de oerknal :D. Waarschijnlijk nog uit de USSR tijd, niet droog en is nog flexibel... Er ligt een nieuwe klaar.

Da's nog zulke natuurlijke latex, dat er alweer nieuwe loten uit groeien. :p
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb er net voor mijn kalkoen slachting er ook een vervangen. Een aan zo een grote gaspit. De oude was ook al gepensioneerd.
En ik dacht dat op die oude slangen gebruiken tot op stond. Maar het is eigelijk de fabrikatie datum.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Mijn gasslang is 1 jaar oud en het betreft zo'n gele "long life" uitvoering.

Met de verbouwing van m'n keuken was alles vervangen zelfs de gaskranen, heb ook een extra gaskraan laten plaatsen in m'n meterkast, zodat ik het fornuis apart kan afsluiten, kan er namelijk achter het fornuis niet meer bij.

Vind het prettig om het fornuis af te sluiten als ik hem niet gebruik.
 

Ray

SHTF Expert
Mijn gasslang is 1 jaar oud en het betreft zo'n gele "long life" uitvoering.

Met de verbouwing van m'n keuken was alles vervangen zelfs de gaskranen, heb ook een extra gaskraan laten plaatsen in m'n meterkast, zodat ik het fornuis apart kan afsluiten, kan er namelijk achter het fornuis niet meer bij.

Vind het prettig om het fornuis af te sluiten als ik hem niet gebruik.

Er is een bouwregeltje dat een gaskraan voor je gasfornuis verplicht is en vlak naast je kooktoestel moet zitten. Apart dat ze bij jouw verbouwing dit niet hebben gedaan.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Er is een bouwregeltje dat een gaskraan voor je gasfornuis verplicht is en vlak naast je kooktoestel moet zitten. Apart dat ze bij jouw verbouwing dit niet hebben gedaan.

Zit er wel bij, maar achter met fornuis in het kastje, heb ik zelf zo gemaakt ivm inbouw, vandaar de extra kraan in de meterkast, ik kan er eventueel wel bij maar hij zit helemaal achter in het keukenkastje, niet erg handig.

Dit was wel de mooiste oplossing.
 

Ray

SHTF Expert
Zit er wel bij, maar achter met fornuis in het kastje, heb ik zelf zo gemaakt ivm inbouw, vandaar de extra kraan in de meterkast, ik kan er eventueel wel bij maar hij zit helemaal achter in het keukenkastje, niet erg handig.

Dit was wel de mooiste oplossing.

Dat was bij m'n vorige huis ook zo, het verplichte kraantje achterin het keukenkastje. Daar kun je idd nooit bij. Of het staat vol met spul of als je gasfornuis in de fik gaat wil je niet op je knieeen met je kop vlak voor de fik zitten. Paar stappen en je bent idd bij de meterkast voor de hoofdkraan. :)
 
Bovenaan