• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zaagje vijftiger jaren

Roel

Mankinds only hope
Ik heb een zaagtafel op de kop getikt die nu een opknapbeurt krijgt. Stamt ergens uit de vijftiger jaren.
Merk is "Imperator" met een motor er onder van Creusen, Roermond. Amper te tillen, het is voornamelijk gietijzer wat er is gebruikt.
Het was/is een enorme bende van verf en lijmresten dat overal op zat, blijkbaar van een schilder geweest of zo.
Er zit inmiddels een nieuwe riem op en een nieuw snoer, beiden waren eh, zacht gezegd, een beetje vergaan.
Ik ga hem weer mooi maken en dan kan ie er weer een jaartje of vijftig, zestig tegen aan.
DSCF5047.JPG


image0.jpeg
image1 a.jpeg
DSCF5058.JPG
DSCF5062.JPG
 

Roel

Mankinds only hope
Nog een paar plaatjes van het ouwetje...
Op de tweede foto een boorkop voor langgatboren. Die zat er dus ook nog op.
Die zat dus echt muurvast, maar met moed, beleid, trouw, wd40 en wat geluk is ie nu weer gangbaar.
Er zit een bout in met een vierkant gat. En laat daar nu precies de sleutel in passen waarmee je een zeisblad vast zet op de boom...
Er zit niet zo'n moderne schakelaar op met een groen en rood knopje, maar een gietijzeren met een grote zwarte hendel.
Daar is best wel over nagedacht. Als deze tegen de klok in wordt gezet start de motor. Mocht er een probleem optreden dan hoef je enkel tegen de hendel te slaan en hij staat stil. En zo veranderd de besmeurde roestige rakker zachtjesaan weer in een toonbare machine
DSCF5093.JPG
DSCF5096.JPG
DSCF5097.JPG
DSCF5100.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Mooi ding.
Fabrieksmodel. Ik heb er hier al verschillende gesloopt zelf bouw vooral met kromme as of verbrande motor.
 

RockyFlats

Ruttaan
Een prachtig apparaat @Roel !
Onvervalste kwaliteit werd er indertijd gebouwd, en mooi dat je het in ere houdt.
Het is van de jaren '30 schat ik voorzichtig in? Of welicht al echt antiek.
Het gaat mij dan niet om de antieke waarde, maar om het plezier dat veel mensen ervan moeten hebben gehad en om de vele klussen die er met het apparaat moeten zijn geklaard.
Geen wegwerpgereedschap!
Ik vind het gewoon mooi.
 

Roel

Mankinds only hope
@RockyFlats, kijk eens naar de titel... ;)
Ik begrijp ook niet goed waarom men op enig moment over gegaan is op al het aluminium en plastic.
Het zal wel een prijs-dingetje zijn, want de kwaliteit is er niet bepaald beter op geworden.
Zoals ik al zei, deze kan gerust nog zestig jaar mee, al zal er op enig moment wellicht eens een nieuw motortje onder moeten.
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats, kijk eens naar de titel... ;)
Aha, ok, haha, het was misschien een test😇. Je bent even scherper dan ik, blijkt maar weer. Maar, mooi oud spul leidt natuurlijk ook enorm af...
Ik begrijp ook niet goed waarom men op enig moment over gegaan is op al het aluminium en plastic.
Daar koopt men er gedwongen iedere 10 jaar eentje van denk ik, in plaats van iedere 130 jaar. Ergens is "het kwaliteitsdenken" toch een lege huls geworden, en sluiks opgevuld met markteconomische nep.
Het zal wel een prijs-dingetje zijn, want de kwaliteit is er niet bepaald beter op geworden.
Zoals ik al zei, deze kan gerust nog zestig jaar mee, al zal er op enig moment wellicht eens een nieuw motortje onder moeten.
Tegen die tijd zet Scotty er een Mr. Fusion ionenfusierotator op, en repareert er een Klingontafeltje mee in hyperspace.

Of, het wordt een dyno-drive natuurlijk, in de knutselgrot, overmorgen...?😉
Mini_Dino_Engine_refueled_-_Amusement_Park.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
Gisteren een langgatboor dinges opgehaald voor drie tientjes, heel nette prijs.
Deze ga ik aan mijn oude zaagmachine knutselen waar een langgatboorkop op zit.
DSCF5319.JPG
DSCF5083.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, deze kan gerust nog zestig jaar mee, al zal er op enig moment wellicht eens een nieuw motortje onder moeten.
Weer mooi bezig @Roel

Op een industrieterrein in stad Groningen zat nog een paar jaar geleden een bedrijf die het binnen werk van de elektromotor kan vernieuwen, dan blijft het toestel er als vanouds uitzien.

Ik mocht een kijkje nemen op de werkplaats, het zag er goed uit, met echte vak mensen.
 
Bovenaan