• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zakmes met vergrendeling - Victorinox Dutch Army Knife

Nomad

Diehard Prepper
Hier ben ik even naar op zoek geweest! Het laatste model van het Nederlandse Legerzakmes.
tumblr_ohawdmlXqA1rug140o1_500.jpg

Ten opzichte van het vorige model heeft deze als voornaamste voordeel dat zowel het mes als het veiligheidsmes met één hand geopend kunnen worden.
tumblr_ohawdmlXqA1rug140o5_250.jpg

Het mes is voor 2/3 gekarteld en heeft voor de rest een chiselground snede. Wat bijzonder is is dat de kartels aan de voorkant van het mes zitten. Zo kan je de rechte snede gebruiken voor fijn snijwerk.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o6_250.jpg

Het veiligheidsmes is geheel gekarteld en loopt rond. Dit maakt het snijden van touw, webbing en kleding bijzonder makkelijk. Het mes heeft een ronde punt waardoor je er niet mee kan steken, ideaal om iemand van kleding te ontdoen (wel in het geval van eerste hulp hè!). Ditzelfde mes zit ook op de Hunter XT en is daar ook bedoeld om wild te villen.

Verder vinden we 'the usual suspects' op het mes. Een blikopener met kleine platte schroevendraaier, een kruiskop schroevendraaier op de plek van de kurkentrekker. Een priem zonder naai gaatje en een ringetje om het mes aan een lanyard te hangen.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o7_250.jpg

De flesopener met grote schroevendraaier heeft net als het mes en veiligheidsmes een liner lock. Bijzonder handig bij zwaar werk. Daarnaast zit er nog een draadbuiger op.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o2_250.jpg

De meeste legerzakmessen die 2e hands beschikbaar zijn, zijn zwaar gebruikt. Ik heb deze nieuw gekocht, met de originele verpakking en handleiding er bij.
De handleiding is in het Nederlands met duidelijke 'leger uitleg': zakmes met vergrendeling.
Zoals we gewend zijn van Victorinox zit het mes in een grijs/zilveren verpakking. Alleen een sticker met Nederlandse omschrijving en NSN nummer geeft weg dat het om een legeruitvoering gaat.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o4_250.jpg

Last but not least de schalen. Dit zijn de 'gewone' 111 mm nylon schalen van Victorinox, zonder de rubber inserts. Ze voelen prettig aan en uit ervaring weet ik dat ze bijzonder duurzaam zijn. Aan de voorkant van dit interservice model dienstmest prijken de emblemen van de luchtmacht en de marine.
De schalen hebben geen ruimte voor een pincet en tandenstoker. Aan de ene kant jammer, maar er zullen wel goede redenen voor zijn. Dat betekend ook dat er geen ruimte is voor een spelt onder de kruiskop schroevendraaier. Ik ga kijken of ik daar niet zelf een gaatje in kan maken. De spelt gebruik ik heel vaak.

Ik ben zeer tevreden met dit mes. Het is mijn bedoeling hem in een BHV setje te doen voor op werk.
 

AWOL

Prepper goeroe
De handleiding is in het Nederlands met duidelijke 'leger uitleg'

Leuk. ik ben wel benieuwd naar de inhoud van de tekst met "leger uitleg", mocht je zin hebben nog wat foto's te maken ;)

Zelf nog steeds in het bezit van het voorgaande model dat ik uitgereikt kreeg tijdens mijn dienst tijd.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Is de tekst hierop beter te lezen @AWOL?

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o2_1280.jpg


Heb jij de aluminium variant of het voorgaand model van deze?
Hoe dan ook zijn het fijne messen.
 

Nomad

Diehard Prepper
@Ronin K. Ik heb wat minder betaald maar inderdaad.
Op marktplaats gaan ze nieuw rond de €55,- op veilingsites zitten ze soms rond de €100,-
Het mes is vergelijkbaar met de Dual Pro X, die kost inderdaad rond de €45,-

Ja, die alu variant bedoel ik @AWOL.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb overigens een civiel variant op jouw mes, one handed trailmaster.
Heeft hetzelfde mes maar een zaag ipv reddingsmes (en wel pincet en tandenstoker, maar ook geen ruimte voor een speld), praktisch gezien wellicht handiger voor een prepper?
Ben overigens geen fan van de serrations, liever een gewone snede. Heb zelfs ooit licht gebatoned met dat ding wat hij goed doorstond, wel vermeden dat het mes gelocked was want die linerlocks zijn zo dun dat je ze vrijwel zeker zou vernaggelen.

victorinoxOne Handed Trailmaster.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mrod

petroman

SHTF Expert
Leuke review !
Je "mist" ook de kurketrekker, daar heb ik weer een klein schroevendraaiertje inzitten voor brilmonturen.

Dat betekend ook dat er geen ruimte is voor een spelt onder de kruiskop schroevendraaier. Ik ga kijken of ik daar niet zelf een gaatje in kan maken.

Dit vraag om uitleg, svp.
 

AWOL

Prepper goeroe
Leuke review !
Je "mist" ook de kurketrekker, daar heb ik weer een klein schroevendraaiertje inzitten voor brilmonturen.



Dit vraag om uitleg, svp.

Sommige modellen hebben een speld (pin) in een gaatje bij het scharnier van de kurkentrekker of soms andere tool als kruiskopschroevendraaier. Altijd op de rug van het mes zover ik weet.


23B6A31B-9868-4E7C-9BEA-FE9EB49C9E94_zpsfdm8aizw.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik durf het niet te zeggen maar 50 of meer dat is van de zotte .
Mijn laatste aankoop was de versie met 1 Duimgat . Victorinox en niet de waardeloze Zwanenburg die er nog tussen zat .
Ik heb voor mijn laatste Victorinox 15 Euro betaald ( Zie foto ) . Mijn Vorige 25 en dat was dezelfde als de hier door @Nomad getoonde ( Heb ik weer geruild ) .
Een doosje mag geen meerwaarde ( Vraagprijs ) Geven . In het begin vind je dit doosje misschien leuk maar geloof mij het raakt in de vergetelbak .
En dan heb je mooi 10 a 15 euro weggesmeten voor dat doosje alleen .
Handleiding :confused: Leuk als je het er gratis bijkrijgt maar heb je dit nou echt nodig bij een mes waar je een IQ voor nodig hebt van minimaal 120 om het te kunnen bedienen :oops:
35 Euro is de Max prijs die men moet betalen . En daar gaan ze op MP geregeld voor weg .
Ik betaal niet meer dan 25 . Nieuw ! Voor een doosje en handleiding ga ik niet extra betalen .
Door zo'n hoge prijzen te betalen maken mensen het kapot voor zichzelf en anderen .
Die messen worden door een dump voor flutbedragen aangekocht .
Het door @Nomad getoonde mes zou in mijn ogen een max bedrag mogen hebben van 35 euro doordat het een nieuw type is en in nieuwstaat .
Het Zwaneburg Model is iets groter en is waardeloos . Overal speling op de onderdelen .
Hebzucht van mensen zorgt ervoor dat de prijzen buitengewoon hoog worden .
Heb geduld en wacht op de juiste verkoper en ding af bij te hoog .
Mooi bedrag dan meteen ophalen of deal afronden en vragen de advertentie te verwijderen .
Nee niet reserveren .
@Nomad het is ook nu weer een mooie review !


14803388635881979991732.jpg 1480338925763-1259130156.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Je "mist" ook de kurketrekker, daar heb ik weer een klein schroevendraaiertje inzitten voor brilmonturen. Dit vraag om uitleg, svp.

Heb destijds ook concessies moeten doen en gekozen voor een exemplaar mét kurketrekker maar zonder zaag.
De Nomad: https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Large-Pocket-Knives/Nomad/p/0.8353.3
(Vorige die ik had, oud model en helaas mij ontstolen, had beiden).
Zie nu dat er modelletjes zijn die beiden bieden. :) Jammer dat ik dezen toen niet ben tegengekomen op mijn zoektocht)
https://www.victorinox.com/global/e...nives/Large-Pocket-Knives/Forester/p/0.8363.3
en
https://www.victorinox.com/global/e...nives/Large-Pocket-Knives/Forester/p/0.8363.3
Denk dat ik een voorganger van deze had. Heb toch vaak veel baat gehad bij die zaag (vooral tijdens liften/kamperen). Maar ja, een kurketrekker was toen nog onmisbaar. ;)

En mooie review @Nomad Leuk dat je die moeite hebt genomen.

N.a.v. je post heb ik mijn mes tevoorschijn gehaald en geconstateerd dat ie wel een sopje kon gebruiken na een zomer gebruikt te zijn en onderin mn tas te hebben vertoefd. Verwijdering van gedroogde franse kaasresten vermengd met zand en stof was wel nodig. Nu glimt ie weer. :cool:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hier ben ik even naar op zoek geweest! Het laatste model van het Nederlandse Legerzakmes.
tumblr_ohawdmlXqA1rug140o1_500.jpg

Ten opzichte van het vorige model heeft deze als voornaamste voordeel dat zowel het mes als het veiligheidsmes met één hand geopend kunnen worden.
tumblr_ohawdmlXqA1rug140o5_250.jpg

Het mes is voor 2/3 gekarteld en heeft voor de rest een chiselground snede. Wat bijzonder is is dat de kartels aan de voorkant van het mes zitten. Zo kan je de rechte snede gebruiken voor fijn snijwerk.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o6_250.jpg

Het veiligheidsmes is geheel gekarteld en loopt rond. Dit maakt het snijden van touw, webbing en kleding bijzonder makkelijk. Het mes heeft een ronde punt waardoor je er niet mee kan steken, ideaal om iemand van kleding te ontdoen (wel in het geval van eerste hulp hè!). Ditzelfde mes zit ook op de Hunter XT en is daar ook bedoeld om wild te villen.

Verder vinden we 'the usual suspects' op het mes. Een blikopener met kleine platte schroevendraaier, een kruiskop schroevendraaier op de plek van de kurkentrekker. Een priem zonder naai gaatje en een ringetje om het mes aan een lanyard te hangen.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o7_250.jpg

De flesopener met grote schroevendraaier heeft net als het mes en veiligheidsmes een liner lock. Bijzonder handig bij zwaar werk. Daarnaast zit er nog een draadbuiger op.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o2_250.jpg

De meeste legerzakmessen die 2e hands beschikbaar zijn, zijn zwaar gebruikt. Ik heb deze nieuw gekocht, met de originele verpakking en handleiding er bij.
De handleiding is in het Nederlands met duidelijke 'leger uitleg': zakmes met vergrendeling.
Zoals we gewend zijn van Victorinox zit het mes in een grijs/zilveren verpakking. Alleen een sticker met Nederlandse omschrijving en NSN nummer geeft weg dat het om een legeruitvoering gaat.

tumblr_ohawdmlXqA1rug140o4_250.jpg

Last but not least de schalen. Dit zijn de 'gewone' 111 mm nylon schalen van Victorinox, zonder de rubber inserts. Ze voelen prettig aan en uit ervaring weet ik dat ze bijzonder duurzaam zijn. Aan de voorkant van dit interservice model dienstmest prijken de emblemen van de luchtmacht en de marine.
De schalen hebben geen ruimte voor een pincet en tandenstoker. Aan de ene kant jammer, maar er zullen wel goede redenen voor zijn. Dat betekend ook dat er geen ruimte is voor een spelt onder de kruiskop schroevendraaier. Ik ga kijken of ik daar niet zelf een gaatje in kan maken. De spelt gebruik ik heel vaak.

Ik ben zeer tevreden met dit mes. Het is mijn bedoeling hem in een BHV setje te doen voor op werk.

Ik zou het mes niet modificeren als ik jouw was, zo zonde.

Dit is echt een collectors item, super mes:thumbsup:
 

Nomad

Diehard Prepper
Bedankt voor je mooie reactie @frans81, dat meen ik echt.
Je hebt gelijk, €50,- en daarboven is veel te veel. Vanaf €45,- heb je de civiele variant.
Het mes waar ik oorspronkelijk op geboden had was zonder doosje en handleiding, dat volstaat inderdaad voor wat ik zoek.
Nou is het zo dat ik dit een heel erg mooi mes vind. Ik ben super zuinig op mijn spullen en als ik het in goede staat kan kopen, dan doe ik dat liever.
Voor een paar euro meer had ik nu een nieuw mes, in originele verpakking. Ik ben het met je eens dat de verpakking geen meerwaarde heeft, niet echt althans.
Ik bewaar mijn messen in originele verpakking, dan liggen ze goed opgeborgen in de la.

Bieden en ophalen, dat is precies mijn tactiek ook. En het liefst zo snel mogelijk. Af en toe doe ik opsturen. Maar daar ben ik geen fan van.
Het helpt niet altijd, zo ben ik nu bezig een broodbakmachine te kopen van iemand die slecht reageerd en maximaal één woord lijkt te kunnen sturen.
Ik ben benieuw hoe dat afloopt... misschien binnenkort in 'wat heb je vandaag gekocht' ^_~

Jouw mes is inderdaad het eerste 111 mm Victorinox mes @Sun Beh Nim. Dat mes zal ondanks zijn leeftijd nog prima werken, daar twijfel ik niet aan.
Daarna heeft defensie ze laten maken door Zwanenburg. Ik heb één keer zo'n ding in handen gehad, denkende dat ik een Victorinox in handen had. Mijn eerste gedachte was, wat is dit mes misbruikt! Het rammelt aan alle kanten. Het was dus een Zwanenburg.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb deze via ruildeal ;-) leuk mesje en al veel plezier van gehad. (standaard in tas waar de lunchbox voor het werk zit)

Echter dat krommend kartelmes had ook best een zaag mogen zijn en de kruiskop schoeverdaaier vervangen zien worden een kurkentrekker, dan zou het net iets handiger zijn om deze als messtintool te gebruiken.
 

Nickx

Senior Prepper
Ik heb dit mes ook en ik vind het niet een fijn mes. Ik hou er niet van dat het serrated gedeelte vooraan zit.
En dan ook nog een veiligheidsmaatregelen die serrated is.
Het type van @Sun Beh Nim vind ik als zakmes prettiger. Het type dat @AWOL laat zien is mijn favoriete uitvoering van de KL zakmessen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Deze met Alu Heften zijn geregeld te koop voor een paar eurootjes
Die van mij wordt nooit verkocht, het is een tastbaar aandenken. Lol, ik heb zelfs mijn PSU nog. Daar zou ik op zich wel vanaf willen, de bruikbare dingen haal ik er dan uit. Schepje, mess tins, veldfles, lang ondergoed, poncho enz.
 
Bovenaan