• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf gemaakte "Dagzakken"

homerun

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik zat er al een tijdje er over te denken om dit "projectje" te doen.
En Gisteren heb ik dan eindelijk de stap gezet om mijn eigen voedsel zakken te maken (oftewel Dag zakken).
Ik kreeg het idee door @Stuudje die had het mij een keer (op het oude forum) voorgesteld en ik vond het een heel goed idee.
Ook weet ik zelf dat het altijd een beetje lastig is om aan leger eten te komen. En als je dit dan wel een keer kan is het weer behoorlijk duur.
Dus ik wou dit graag zelf proberen te doen.

Ik weet dat je erg naar calorieën moet kijken als je zoiets samen stelt.
En dat heb ik zeker ook gedaan.
Ik kwam op ongeveer 2500 kcal uit (het is ongeveer omdat op sommige producten geen voedingswaarde staat). Dit is ook het gemiddelde wat een volwassen man eet op een dag.
Ik heb bij het uitzoeken van de inhoud op de houdbaarheid datum erg gelet. En natuurlijk ook de voedingswaarde en de prijs.

Hierbij volgt de inhoud:

  • 1x Chocolade reep met hazelnoten
  • 1x Noodles met "Beef flavour"
  • 3x Cup a Soup Rundvlees
  • 10x harde volkoren beschuit
  • 2x droge noodles (dit is een onderdeel van het avond eten)
  • 10x suiker zakjes
  • 3x koffie in zak
  • 4x zakjes thee (verschillende smaken)
  • 1x blik Gehaktballen

Ik weet dat de meeste mensen niet echt heel fan zijn van blikvoer.
Maar als je wat in je soep wilt hebben wat ook nog vult. Dan ga ik persoonlijk toch liever naar blikvoer.

Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om de zak te wegen. Maar dit wil ik wel zo snel mogelijk doen.
Ook ga ik verschillende maaltijden te maken en meer variatie te krijgen voor in de zak.
Zodat ik niet later de heletijd met het zelfde avond eten loop!

Als iemand geïnteresseerd is in een zak over te nemen. Dan hoor ik dat graag via een PB. En ik zal nog een topic maken in het gedeelte marktplaats. Met een link hiernaar toe.

Groet,
Homerun
 

homerun

Diehard Prepper
Het ziet er mooi uit @homerun . Maar kan je eens opslitsen wat ontbijt lunch en souper is .

Natuurlijk kan ik dit.
Het idee was meer dat je zelf bepaald wanneer je wat eet.
En dus zit er niet echt een middag eten in.
Maar zelf zou ik dit als middag eten kiezen:

  • Noodles met Beef flavour
  • Thee. Ik drink geen koffie dus ik zou voor thee gaan.
  • En dan suiker erin.
Ochtend eten:

  • In de ochtend zou ik zelf beginnen met de beschuitjes.
  • Ook met thee
  • En 1 pakje de cup a soup
  • Ook natuurlijk suiker voor in de thee.
Maar zoals ik al zei dit is weer voor iedereen verschillend.
En kan ik niet echt bepalen wat ochtend en middag eten is.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik zie dat je maar liefst 10 droge beschuiten wilt eten per ochtend/dag? :eek:Begrijp ik dat dan goed? Of dip je die dan in je thee misschien om ze beter weg te kunnen krijgen? (Ik eet zelf bijna nooit droge beschuit dus dit is een serieuze vraag.):)
Misschien is het een idee om een deel van de beschuiten te vervangen voor bijvoorbeeld meergranen/volkoren crackers die een veel betere voedingswaarde hebben, inclusief de kcal dus (en beter voor je stoelgang).

Vergelijk de beschuitjes en de volkoren cracker bijvoorbeeld maar eens:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1005
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=210

Eigenlijk mis ik wel de wat "gezondere" producten in je dagzak (die met vitaminen en mineralen e.d.) ;)
Ook die heb je nodig om fit te blijven, niet alleen die caloriën dus. Een beetje meer evenwichtiger samenstelling.

Menu:
Mochten wij een dagje op stap gaan met jouw dagzakken dan eet ik denk ik:
Ontbijt: Thee met suiker en gesopt beschuitje en stukje chocolade gesmolten daarop. Cup a soup met beschuitcroutons.
Lunch: Beef Noodles en thee met suiker
Tussendoor: stukje chocolade, cup a soup met beschuitcroutons, thee met suiker
Diner: Noodles met gehaktballen en een pakje cup a soup erdoorheen, eventueel met beschuitcroutons.
Toetje: gesmolten chocolade met beschuitstukjes erdoor
Voor het slapen: thee met suiker, beschuitjes met overgebleven gehaktbal.
:cool: (en dan heb ik nóg steeds beschuiten over... ;))
 

homerun

Diehard Prepper
@Erny en @Loreen
Zoals ik in dat andere topic ook zei.
Het zijn geen "normale" beschuitjes die je bij beschuit en muisjes eet.
Het zijn harde volkoren beschuitjes (ik zal hier later een foto van plaatsen).

En meestal eet ik zo'n beschuit/cracker wel droog. Maar ik zal eens kijken of ik hier misschien wat op kan verzinnen.
Je hebt gelijk met de gezonde "dingen" hier heb ik niet echt heel goed over nagedacht.
En ook hier a ik nog eens wat op proberen te verzinnen.
Hebben jullie toevallig ideeën oid?
 

Loreen

Last (wo)man standing
Hebben jullie toevallig ideeën oid?

In mijn 3003e post op p.nl kan je zien wat ik aan eten mee had in mijn BOB. Misschien dat je daar een beetje inspiratie uit kan halen :)
http://preppers.nl/forum/threads/13362-3003-Loreen-Gaat-Weg!

Eten:
Dit was misschien nog wel het meest lastige. Eten weegt gewoon ontzettend veel, en met mijn voedingspatroon was het erg lastig. Je kan nou eenmaal niet kilo's verse groente, fruit, vlees en eieren ed meenemen...
Daarom toch consessies gedaan, dingen gegeten die ik anders niet gauw zou eten, maar wel geprobeerd alles zo gezond en voedzaam mogelijk te houden.

Avondeten
Voor avondeten heb ik gekozen voor de vriesdroogmaaltijden van LYO food. Dit omdat deze maaltijden zonder zooi zijn, ze gebruiken alleen natuurlijke ingrediënten. Zowel de kids als ikzelf waren hier super tevreden over, het was lekker en super makkelijk.
Ook had ik soep van LYO, dit pakten we soms tussen de middag, soms voor het avondeten, soms rond 4 uur. In totaal had ik voor 9 dagen avondeten meegenomen, en een hele lading zakken soep. Weet eigenlijk niet hoeveel.

Lunch
Voor de lunch had ik toerbrood gebakken, naar het recept van @f150 al had ik het wel wat aangepast. Geen tarwe, geen witmeel, wel spelt en teffmeel, geen suiker, en nog wat aanpassingen.
attachment.php


Ontbijt
Voor ontbijt had ik thuis zakjes havermout gemaakt, 's avonds voegde ik hier dan water aan toe, zodat we 's ochtends "overnight oats" hadden. Dit had ik met van alles en nog wat gemixt, zodat we iedere dag wat anders hadden. Favoriet was de "appeltaart", met baobab-poeder, stukjes gevriesdroogde appel ('s ochtends dus gewone appelstukjes), rozijnen, kaneel en noten.
Ook hadden we een flesje honing mee, dus dat kon ook door het ontbijt.

attachment.php



Snacks
Als snacks had ik vooral veel verschillende soorten gedroogd fruit. Het was nog even zoeken om gedroogd fruit te vinden zonder suiker, maar gelukkig uiteindelijk gelukt. Daarnaast had ik reepjes van Nak'd mee, en zakjes met noten.

attachment.php
 

homerun

Diehard Prepper
In mijn 3003e post op p.nl kan je zien wat ik aan eten mee had in mijn BOB. Misschien dat je daar een beetje inspiratie uit kan halen :)
http://preppers.nl/forum/threads/13362-3003-Loreen-Gaat-Weg!

Ik heb het even door gelezen.
En die havermout lijkt me wel een goede toevoeging.
Ik kreeg vandaag een PB van iemand wie zijn naam niet uitgesproken mag worden :p. Maar hij weet wel wie het is.
Ook is misschien studenten haver of een andere soorten notenmix wel een goede toevoeging.
Maar ook zou ik hiervoor eens moeten gaan kijken.

Ik had al met @Omega afgesproken dat hij een dagzak van mij mag testen.
Kijken hoe dat uit gaat pakken.

Je hoort het nog van me
 
  • Leuk
Waarderingen: Toef

Flos

SHTF Expert
@Erny en @Loreen
Zoals ik in dat andere topic ook zei.
Het zijn geen "normale" beschuitjes die je bij beschuit en muisjes eet.
Het zijn harde volkoren beschuitjes (ik zal hier later een foto van plaatsen).

En meestal eet ik zo'n beschuit/cracker wel droog. Maar ik zal eens kijken of ik hier misschien wat op kan verzinnen.
Je hebt gelijk met de gezonde "dingen" hier heb ik niet echt heel goed over nagedacht.
En ook hier a ik nog eens wat op proberen te verzinnen.
Hebben jullie toevallig ideeën oid?
Een blikje fruit of een zakje gedroogd fruit misschien.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, bedenk opeens waar de inhoud van je huidige Dagzak me aan doet denken... aan een keukenkastje van een arme student aan het eind van de maand... Alleen het blik bruine bonen mist nog. ;)

Denk dat als je een wat meer verantwoorde samenstelling doet, er dan ook meer mensen zullen zijn die het van je willen kopen.
Dus dat jij al grondig voor hen hebt nagedacht over de voedingswaardes zodat zij dat niet meer hoeven te doen en zich daar niet in hoeven verdiepen. Dat werk heb jij dan al voor hun gedaan. Dit is dan ook gelijk een goed marketingpunt.
De moeite waard om je daar wat meer in te gaan verdiepen dus. Op het oude forum kwam ik erg veel nuttige informatie daarover tegen op mn leestochten. :cool:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik zie vrij veel suiker in je pakket. En snelle koolhydraten. Dat bij elkaar zorgt ervoor dat je snel weer honger krijgt en dat wil je niet. Je wil eigenlijk producten met een laag glycemische waarde. Onderstaand een goede site met een bruikbare lijst.

http://www.glycemische-index.com/

Als ontbijt zou ik ook gaan voor iets met meer voedingswaarde. Als je een zakje met 40 gram havermout, 30 gram brinta en 30 gram volle melkpoeder neemt heb je een ontbijtje van 400 calorieën. Eventueel kun je er wat noten doorheen doen maar dat hoeft niet. Zo'n ontbijt heeft een aardige verhouding vet, koolhydraten en eiwitten en houd je een tijdje op de been. Bijkomend voordeel is dat je het warm of koud kan eten.
 

homerun

Diehard Prepper
@FKAGB ik ga hier zeker eens naar kijken!
En een nuttige site heb je hier geplaatst. Ik ga me hier ook op in lezen.
Ook moet ik dan toch gaan toegeven dat dit misschien toch nog de test versie is. En dat ik deze toch moet gaan verbeteren.
Maar ik weet al wat ik nu ga toevoegen:

  • Muesli repen
  • Havermout (de havermout die je als pap kan maken. Hierin zit dan: Havermout, En melkpoeder
  • En wat noten.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Goed bezig homerun!

Ik zie dat je 3 x noodles doet. Voor de lunch en diner. Kun je wat vervangen? Bv Door iets met gedroogde groente?
 

dubbel0

Diehard Prepper
wasa volkoren crackers bevatten alleen roggemeel, daar blijf je langer vol van dan de "volkoren" crackers met tarwe meel er in / bij
 

Nomad

Diehard Prepper
Leuk topic dit. Ooit zelf mee bezig geweest, maar heb toen MREs op de kop getikt.
Voorlopig mik ik dus één of twee MRE's in mijn tas, met nog wat extras. (MREs hebben ongeveer 1500 kcal per zak)

Als 'noodvoer' heb ik meestal hardkeks en een fles water in mijn tas zitten. Maar dat moet meer gezien worden als voedsel om thuis te komen bij hevige vertraging.

Ideaal is het om zakken te maken waarvan je de inhoud gewoon bij de supermarkt kan halen. Ik moet dit maar weer eens op een rijtje gaan zetten. Als je een vacuüm machine hebt kan je je eigen notenmixen maken en vervolgens sealen om ze langer houdbaar te maken.

Ik kan me herinneren van een website over hiken (lekker specifiek dit) dat mensen eigen maaltijden maken uit gevriesdroogde ingrediënten. Moet even anders leren denken omdat alle ingrediënten in de mix moeten zitten. Maar het is mogelijk om pannenkoekenmix te maken, of cake mix die je onderweg klaar kan maken door er alleen water op te gooien. (en vervolgens in je pannetje te gooien). Natuurlijk heb je niet altijd tijd om te koken, Maar het is compact, lang houdbaar en weegt bijna niks. Leuk voor erbij misschien.
 

Davena

Prepper
Je kunt ook een zakje gedroogde nasi of bami groentenmix door je noodlesoep doen. En neem ipv suiker kleine zakjes of cupjes honing mee kun je door thee doen en op beschuit.

Blikken gehaktballen zijn meestal erg groot en echte hoeveelheid vlees is klein vanwege jus, je kunt ook plattere blikken met ham kopen.
 
Bovenaan