• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf wilde planten kweken

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
Ik kweek wilde planten in potten op m'n balkon. Deze planten hebben een verschillend nut: voedsel, medicijn en zeep. Ik heb deze soorten:
  1. brandnetel
  2. cichorei
  3. daslook
  4. duizendblad
  5. grote weegbree
  6. herik
  7. hondsdraf
  8. kleefkruid
  9. paardenbloem
  10. salomonszegel
  11. vogelmuur
  12. winterpostelein
  13. witte dovenetel
  14. zeepkruid
  15. zevenblad
Als (voedings)bodem gebruik ik klei uit de Flevopolder, geoogst in een bos. Deze grond bevat veel voeding. Als je landbouwgrond zou willen kopen in NL dan ben je in de Flevopolder het duurste uit. Dat is niet voor niets.

Klei kan goed voedsel vasthouden en afgeven door haar fysische samenstelling. Ze is opgebouwd uit plaatjes met een + of - lading waaraan voedingsstoffen (die een lading hebben) zich kunnen hechtten. Zand kan dat niet. Potgrond vertrouw ik niet.

Sommige planten zaaien uit. Ik haal wel eens een pot leeg en bewaar de grond. In het nieuwe groeiseizoen gebruik ik de grond weer en ratata er komt spontaan herik, brandnetel, of postelein op. De grond is dus ook een zadenbank.

Het is een leuk experiment. Ik kan kleine hoeveelheden oogsten. Als voeding kom ik niet op de 200 gram per dag zoals voorgeschreven (door het voedingscentrum?). Heb wel genoeg om regelmatig een gebakken eitje te beleggen. En dan ook nog met een plak kaas er op. Gezonder dan een broodje hagelslag.

winterpostelein_in_pot.JPG groene_oase_in_pot.JPG salomonszegel_in_pot.JPG
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Grappig, op de Daslook en cichorei na groeit alles wat je noemt en meer binnen 50 meter van mijn tuin. Ik ga op zoek naar Daslook. Al staat er nu veel look zonder look.
 

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
@Tanfana

Look zonder look is prima rauw toe te voegen aan een salade (met een klein bitter nasmaakje in de verte). Gekookt wordt deze plant erg bitter. De kleine zwarte zaadjes zijn erg mosterd/peperachtig en je kunt ze als zodanig gebruiken. Voor de zaadjes moet je nog even wachten.
 

Bijlagen

  • look_zonder_look.JPG
    look_zonder_look.JPG
    98.8 KB · Weergaven: 11

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
Plantenkennis kun je jezelf eigen maken. Iedereen heeft wel een basis denk ik. Je kent toch wel brandnetel, paardenbloem, madelief en riet? Koester dit en ga op onderzoek. Wat kan ik er mee? Voorwaarde is: wees nieuwsgierig! Niet? doe wat anders.

Je kan planten leren kennen door veel te kijken. Hoe zien ze er uit? Let op kleur, geur, ruw, glad, opgaand, bodembedekkend. Dit is toegankelijker dan de wetenschappelijke aanpak.

Maak een digitaal of analoog herbarium. Pluk de plant die je interessant vindt en neem deze mee voor onderzoek.

Bezoek een zogenaamde heemtuin of een botanische tuin (typ dit in op I-net voor de dichts bijzijnde tuin). Soms staan er zelfs naambordjes bij de planten.

Koop, of leen uit de bieb een boek van de fotograaf Roger Philips. Dit zijn echte plaatjesboeken. Kijken is leren.

Als je een plant eenmaal op naam kunt brengen stel jezelf de vraag: wat kan ik er mee? De database van pfaf.org biedt uitkomst.

Een nadeel van deze Engelstalige site is dat je de wetenschappelijke naam moet weten. Je kan wikipedia ernaast openen om de wetenschappelijke naam te vinden van je vondst. Het is even werk maar er staat dan wel een schat aan informatie tot je beschikking (eetbaarheid, medicinaal en andere toepassingen).

En dan. Je kent je plant. Je weet wat je er mee kan. Doe er iets mee!

Hieronder zie je dat ik een wrat aan het bestrijden ben met sap van paardenbloem.
 

Bijlagen

  • wrat_bestrijden_met_paardenbloem.JPG
    wrat_bestrijden_met_paardenbloem.JPG
    61.6 KB · Weergaven: 10
Bovenaan