• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zelfbouw rocket stove van een oude lamp

Robert

Diehard Prepper
Iemand gooide een ikea "stranne" lamp weg en daar heb ik een rocket stove van gemaakt. Eerst de ledjes en de draad en trafo eruit gehaald en vervolgens 9 cm ingekort. Een gat van 9x9 cm gemaakt met een haakse slijper. Van het bovenste geperforeerde dubbele deel het onderste roostertje er af geslepen en dat paste precies onderin, leunend op de vier schroeven. Het plaatje van 9x9 heb ik op 2 ronde magnetronmagneten aan de voet geplakt en daarop het bovendeel van 9x9x9 geplakt. Eigenlijk had ik in dat vierkante kokertje een tussenschotje willen maken totdat ik besefte dat ik de onderste 3 cm ook weg kon slijpen teneinde nog een grotere vulopening te creëren. Aan de bovenkant van de vierkante koker heb ik nog een langwerpige blokmagneet geplakt en toen zat hij pas echt goed gefixeerd.
Helemaal op het laatst besefte ik me dat ik nog 2 metalen strips van ongeveer 11 bij vier moest uitzagen met inkepingen om het deksel iets te verhogen. Om er voor te zorgen dat de warme lucht er boven uit kan.
Ik heb m getest en het grappige was dat de trek in tegenstelling tot de verwachting ruim voldoende was. Ondanks dat de wind van de andere kant dan de luchttoevoer kwam trok hij kei goed. Hèhè wat een lang verhaal, hier komen de fotoos.
20180625_181225.jpg 20180625_181423.jpg 20180625_181438.jpg 20180625_181622.jpg 20180625_154008.jpg
 
J

J.J

Gast
Ze zijn 16 en 15, daar maak ik me geen zorgen over Jacob.
Beste Johan2 ik dacht niet direct aan jou kinderen, maar de kanten van de kachel zijn dun en worden gloeiend gloeiend heet.
Ik ben met kachels op gegroeid en heb iets heel ergs mee gemaakt vandaar mijn grote zorg.
 
Bovenaan