• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelfverdediging en Medische kennis?

Sabrina

Senior Prepper
Laatst een prepper-boek mee naar het werk genomen, om tijdens de regenachtige lunchpauze te lezen. Een iets wat te nieuwsgierige collega begon vragen te stellen, waar ik op dat moment even geen zin in had. Ik heb de bewuste collega heengezonden met de tip om er maar op te google'n. Achteraf gezien vroeg ik me af of dit wel zo slim was, dus toch even de proef op de som genomen. Wikipedia, de onafhankelijke *ahum* online encyclopedie zegt over preppers:

"Een prepper (van het Engelse werkwoord to prepare; ook wel een survivalist of eerder neosurvivalist genoemd, nu survivalisme in de Verenigde Staten mainstream geworden is) is iemand die zich voorbereidt op een noodsituatie als gevolg van een ramp of sociale, politieke en/of economische opschudding en ongeregeldheden, of deze zich nu op lokaal niveau of internationale schaal afspelen. Preppers hebben zich vaak medische kennis en zelfverdedigingstechnieken eigen gemaakt en zorgen voor allerhande voorzieningen die ze helpen te overleven. Deze kunnen aangebracht zijn in hun eigen huis of op een andere locatie (zoals in een schuilplaats of bunker)"

Het eerste deel klopt aardig. Dan komt het deel vanaf "Preppers hebben zich vaak..." en daar sloeg de twijfel toe. Medische kennis...okee, ik heb ooit een EHBO en reanimatie diploma gehaald, maar dat is inmiddels weer verlopen. En wat de zelfverdedigingstechnieken aangaat is mijn laatste les Krav-Maga ook alweer zo'n slordig jaar geleden (wie kent het niet; je begint vol enthousiasme ergens aan, maar eigenlijk heb/neem je er te weinig tijd voor). Verzuim ik nu een van de basisbeginselen van het Preppen, of zijn we wel meer mensen die 'verzaken' op dat soort gebieden? En laten we eerlijk zijn: een flink end hout bij de voordeur kan toch ook wel doorgaan als zelfverdediging, is het niet?

Nieuwsgierig als ik ben, leek het me wel aardig om eens poolshoogte te nemen bij de mensen hier.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ha, nep-prepper!

(grapje)

Iedereen prept op zijn eigen manier, voor scenario's die hem of haar persoonlijk wel of niet prepwaardig lijken. Dat kan variëren van een schaarste aan wc-papier tot een zombie-apocalypse, voor het ene scenario zal de cursus zelfverdediging belangrijker zijn dan voor het andere.
Medische basiskennis is natuurlijk nooit verkeerd :)

-edit: jezelf kunnen verdedigen is natuurlijk ook nooit verkeerd ;)
 

Alberto

Senior Prepper
volgens mij verzuim je niets.
Wat ik op medisch gebied het belangrijkste vind is reanimatie en stoppen van ernstige bloedingen. Op die manier kan je iemand z'n leven redden/stabiliseren. De rest leuk om weten, maar wijst meestal zichzelf als het zover is. Al is zoals @Loreen zegt een uitgebreidere basiskennis mooi meegenomen, maar die heb je al. Het is niet omdat je diploma verlopen is dat je plots niet meer kan reanimeren.

Wat verdediging betreft idem, als de nood het hoogst is is zelfs een balpen handig :)
 
F

forumlid 1447

Gast
EHBO wordt jaarlijks opgefrist via de werkgever, en zelfverdediging? Ik heb een grote bek, nog nooit klappen gekregen,
en ik ben te lomp en te eigenwijs om bang te worden.
(veel geluk gehad dus, en toen ik 20 was, was 1.90 meter nog groot)
Krik boksen of honkbal tikken zijn mijn enige zelfverdediging mogelijkheden.
Geen schuilplaats voorzien, en ook geen bunker in de buurt.
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik ben ooit begonnen met een studie geneeskunde dus mijn basis medische kennis is wel Okay. EHBO doe ik ieder jaar. Self-defense is niet mijn specialiteit alhoewel ik van mijn PT zo nu en dan moet boksen :) Ik ben nog nooit aangevallen maar heb tijdens mijn studententijd wel eens meegemaakt dat een mede student mij, mijn boomlange man en 2 vrienden bedreigde ("ik pak een pistool en BAM, je net afgestudeerde hersens knal ik zo tegen de muur"). Mijn man en zijn vrienden trokken zich terug en deden niets maar ik was woedend op die gast (mede huisgenoot) en heb hem opgezocht op zijn kamer na deze uitspraak. Hij stond daar gezellig tegen een boksbal aan te slaan en heb gezegd "jij gaat NU daar zitten en luisteren". Dat deed ie...zo mak als een lammetje. Een week later moest ie op mijn voordracht verhuizen. Oftewel.. als ik fysiek word aangevallen dan heb ik weinig kans maar verbaal en psychologisch ben ik sterk en zou ik in de fase net daarvoor nog wel een kans hebben.
 
Bovenaan