• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zoektocht naar de perfecte lichtgewicht 1-persoonstent

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Wat is dat dan?

Quote van https://sectionhiker.com/zpacks-duplex-tent-review-dcf/: "The bathtub floor is connected to the tent’s walls with insect netting to provide air circulation and help prevent internal condensation. An added guyline running from the floor to the overhead panel lets you angle the ceiling so any internal condensation will drip outside and not onto the floor."

Mijn vertaling: "De badkuipvloer is met insectengaas verbonden aan de wanden om te zorgen voor een goede doorluchting en om condens tegen te gaan. Met een extra scheerlijn van de vloer naar het bovenpaneel kan je ervoor zorgen dat de condensatie die toch nog vormt naar buiten de tent druppelt, in plaats van erin."

Plaatje ook gejat uit dat artikel:

The-bathtub-floor-is-connected-by-mesh-allowing-it-to-float-indepdent-of-the-walls.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ook nogmaals dank voor je reactie @Ray! Ik had nog helemaal niet naar de mogelijkheden gekeken bij onze favoriete Chinese grootgrutter, heb je ervaring met de kwaliteit tenten die daarvandaan komen? Die eerste tent die je noemt is inderdaad geweldig ruim voor dat gewicht, maar scoort niet goed op de wens van de insectbestendigheid. Die tweede ziet er wel heel interessant uit, vooral de binnenhoogte van 100 cm spreekt mijn 190 cm persoon aan, en natuurlijk de combinatie van dat gewicht met die betaalbaarheid!

Ik ken mensen met dergelijke tentjes en die liggen droog en gebruiken hem al meerdere jaren. Voor specifiek dit modelletje heb ik uiteraard geen idee, je zou de reviews eens kunnen lezen. Ultra Light spul heeft overigens geen bar lange levensduur, ook het dure spul niet.
Het is door toeval dat ik mijn Vaude Powerlizard nieuw in verpakking via marktplaats kon kopen, anders had ik dat tentje nooit gehad.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Topicoverzicht (tot nu toe)

Huidige setup

Outdoor Research Helium Bivy + tarp. Heerlijk licht en compact in de tas, heerlijk weersbestendig en insectvrij, supermakkelijk en onopvallend om een plekje te vinden. Op het gebied van bivakzakken is dit echt een aanrader! En in combinatie met de tarp is het makkelijk om een aangename leefruimte erbij te maken. Helaas heeft ondergeschrevene in toenemende mate last van gebrek aan zithoogte en draaibreedte, vooral bij meerdaagse ondernemingen. Dit is de voornaamste reden om eens naar tenten te gaan kijken.

Genoemde alternatieven
  1. DD Superlight Tarp Tent. Enkelwandig, niet-vrijstaand, ruime kamer, 710 gram, 175 euro.
  2. MSR Elixir. Dubbelwandig, vrijstaand, net ruim genoeg, 2160 gram, 200 euro.
  3. MSR Hubba NX. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1290 gram, 370 euro.
  4. MSR Carbon Reflex. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 790 gram, 440 euro.
  5. Dan Durston X-Mid. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, aan de smalle kant voor mij, 790 gram, 230 euro (inclusief verzenden & douane VS). Helaas pas weer beschikbaar mid-2020!
  6. Vaude Power Lizard. Dubbelwandig, semi-vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1160 gram, 380 euro.
  7. Zpacks Altaplex (camo uitvoering). Enkelwandig, niet-vrijstaand, zeer ruime kamer, 440 gram, 720 euro.
  8. Naturehike Cloud. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, net ruim genoeg, 1670 gram, 70 euro.
Voorlopige conclusie
  • Gewicht - Aangezien mijn huidige bivakzak + tarp en toebehoren samen minder dan een kilo wegen, wil ik eigenlijk niet al teveel gewicht daarop toeleggen. Daarmee zijn de MSR Elixir (2) en de Naturehike Cloud (8) eigenlijk al buiten beeld.
  • Leefruimte - Als dat niet voldoende is ga ik die tent natuurlijk sowieso niet doen. MSR Hubba NX (3), MSR Carbon Reflex (4) en Vaude Power Lizard (6) zijn dus ook buiten beeld.
  • Beschikbaarheid - De Dan Durston (5) vind ik echt heel interessant zowel qua functionaliteit als qua prijs, maar helaas is die niet beschikbaar dit seizoen en valt daarom toch nu van dit lijstje af.
  • Prijs - En dan het pijnlijkste stukje van elke nieuwe aanschaf: op dit punt zijn alleen de DD (1) en de Zpacks (7) nog in de race. En alhoewel ik de Zpacks zo ongeveer beter acht op alle punten dan de DD (lichter, groter, minder condensproblematiek), is het prijsverschil toch echt wel heel moelijk uit te leggen voor een casual camper die misschien ongeveer 10 nachten per jaar in een tent verblijft.
En na al de bovenstaande overwegingen blijft dus alleen nr. 1 nog over, waar ik dit draadje ook mee begonnen was. Of misschien moet ik maar gewoon mevrouw Burger ervan overtuigen dat ik perse een drie-en-een-halfvoudig budget nodig heb voor mijn hobby. Serieus, ik heb gedroomd over die Altaplex! o_O
 

Steen

Senior Prepper
Topicoverzicht (tot nu toe)

Huidige setup

Outdoor Research Helium Bivy + tarp. Heerlijk licht en compact in de tas, heerlijk weersbestendig en insectvrij, supermakkelijk en onopvallend om een plekje te vinden. Op het gebied van bivakzakken is dit echt een aanrader! En in combinatie met de tarp is het makkelijk om een aangename leefruimte erbij te maken. Helaas heeft ondergeschrevene in toenemende mate last van gebrek aan zithoogte en draaibreedte, vooral bij meerdaagse ondernemingen. Dit is de voornaamste reden om eens naar tenten te gaan kijken.

Genoemde alternatieven
  1. DD Superlight Tarp Tent. Enkelwandig, niet-vrijstaand, ruime kamer, 710 gram, 175 euro.
  2. MSR Elixir. Dubbelwandig, vrijstaand, net ruim genoeg, 2160 gram, 200 euro.
  3. MSR Hubba NX. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1290 gram, 370 euro.
  4. MSR Carbon Reflex. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 790 gram, 440 euro.
  5. Dan Durston X-Mid. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, aan de smalle kant voor mij, 790 gram, 230 euro (inclusief verzenden & douane VS). Helaas pas weer beschikbaar mid-2020!
  6. Vaude Power Lizard. Dubbelwandig, semi-vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1160 gram, 380 euro.
  7. Zpacks Altaplex (camo uitvoering). Enkelwandig, niet-vrijstaand, zeer ruime kamer, 440 gram, 720 euro.
  8. Naturehike Cloud. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, net ruim genoeg, 1670 gram, 70 euro.
Voorlopige conclusie
  • Gewicht - Aangezien mijn huidige bivakzak + tarp en toebehoren samen minder dan een kilo wegen, wil ik eigenlijk niet al teveel gewicht daarop toeleggen. Daarmee zijn de MSR Elixir (2) en de Naturehike Cloud (8) eigenlijk al buiten beeld.
  • Leefruimte - Als dat niet voldoende is ga ik die tent natuurlijk sowieso niet doen. MSR Hubba NX (3), MSR Carbon Reflex (4) en Vaude Power Lizard (6) zijn dus ook buiten beeld.
  • Beschikbaarheid - De Dan Durston (5) vind ik echt heel interessant zowel qua functionaliteit als qua prijs, maar helaas is die niet beschikbaar dit seizoen en valt daarom toch nu van dit lijstje af.
  • Prijs - En dan het pijnlijkste stukje van elke nieuwe aanschaf: op dit punt zijn alleen de DD (1) en de Zpacks (7) nog in de race. En alhoewel ik de Zpacks zo ongeveer beter acht op alle punten dan de DD (lichter, groter, minder condensproblematiek), is het prijsverschil toch echt wel heel moelijk uit te leggen voor een casual camper die misschien ongeveer 10 nachten per jaar in een tent verblijft.
En na al de bovenstaande overwegingen blijft dus alleen nr. 1 nog over, waar ik dit draadje ook mee begonnen was. Of misschien moet ik maar gewoon mevrouw Burger ervan overtuigen dat ik perse een drie-en-een-halfvoudig budget nodig heb voor mijn hobby. Serieus, ik heb gedroomd over die Altaplex! o_O

Vorig jaar heb ik de Dan Durston X mid gekocht en ik ben er redelijk tevreden over. Snel op te zetten, lichtgewicht, door de binnentent geen last van condens en insecten, en hij staat mooi stevig.
Ik ben bijna 2 meter en pas er prima in.
De enige reden dat ik 'redelijk' tevreden ben, is omdat ik graag mijn tas in binnentent erbij zou willen.
Daarom heb ik eind vorig jaar de 2 persoons versie besteld. De breedte van de binnentent is 140 cm.
Qua specs verder redelijk gelijk en niet eens veel zwaarder.
Als je de tijd hebt/neemt is deze zeker de moeite waard.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
(verbaast me niets, dat is echt een behoorlijk betaalbaar geval voor wat je krijgt... als die levertijd me niet tegenzat zou deze echt hoog in mijn kandidaatlijstje staan)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Even een update over de tentenjacht:
  1. Vanwege de nogal beperkende factor PRIJS (bovenop de beperkingen waar ik geen invloed op heb met AFMETINGEN), heb ik met de financiele directie hier onderhandeld dat het misschien een ietsje meer mag kosten. Bij 300,- kreeg ik nog helemaal geen weerstand, bij 400,- werd er nogal gefronst en 500,- heb ik daarom maar niet durven vragen.
  2. De Zpacks is daarmee dus even uit beeld, en daarmee had ik dus nog maar 1 keus over uit het bovengenoemde rijtje van vorige week, de DD Superlight.
  3. Ik kon me echter niet voorstellen dat dat alles was, en heb me daarom op basis van mijn eigen tip (iets over Amerikaanse thru-hikers cultuur) iets meer verdiept in wat de luitjes daar allemaal gebruiken. Ik heb blogs gelezen, filmpjes gekeken, review sites, etc, etc. Heel veel tenten gezien, wederom vele te duur, of te klein, of te onpraktisch, of een combinatie van factoren. MAAR ook een paar gevonden die wel degelijk een overweging waard zijn! Let op, genoemde prijzen zijn slechts een indicatie, maar daar zit het verzenden naar NL en de douaneklaring wel bij inbegrepen.

Six Moon Designs - Lunar Solo - €290.00
https://www.sixmoondesigns.com/collections/tents/products/lunar-solo

upload_2020-2-24_23-54-36.png
  • Gewicht 740 gram, opzetten met 1 trekking pole en minimaal 6 haringen.
  • Hoogte 124, breedte 122, lengte 229 (ruim voldoende voor mijn lengte).
  • Verkrijgbaar in groen!
  • De ventilatie wordt hier gerealiseerd door de zwevende vloer die met insectengaas aan het enkele buitendoek hangt (net als bij de Zpacks).
  • Grootste nadeel van deze tent is denk ik de behoorlijke grote voetafdruk, kan lastig zijn bij vinden van geschikte wild-plekjes.

Gossamer Gear - The One - €350.00
https://www.gossamergear.com/products/the-one

upload_2020-2-24_23-55-10.png
  • Gewicht 585 gram, opzetten met 2 trekking poles en minimaal 6 haringen.
  • Hoogte 116, breedte 76, lengte 223 (krap voldoende voor mijn lengte).
  • Uitsluitend verkrijgbaar in grijs (toch nog redelijk onopvallend).
  • Stukje krapper dan de Lunar Solo hierboven (maar daardoor makkelijker wild-plekje te vinden).
  • In reviews van deze tent wordt toch weer condensatie als puntje genoemd als je de deuren helemaal moet sluiten vanwege het weer.
  • Grootste voordeel van deze tent zou denk ik zijn het ongelooflijk lage gewicht, maar zo cruciaal zijn die paar 100-tjes ook weer niet voor iemand die nooit echt langer dan 5 dagen achter elkaar onderweg zal zijn.

Yama Mountain Gear - 1P Cirriform DW - €400.00
https://yamamountaingear.com/products/1p-cirriform-dw-silpoly

upload_2020-2-24_23-56-36.png
  • Gewicht 780 gram, opzetten met 2 trekking poles en minimaal 6 haringen.
  • Hoogte 102, breedte 90, lengte 213 (krap voldoende voor mijn lengte, heb minder lengte nodig door verticale wanden).
  • Momenteel alleen verkrijgbaar in grijs (groen uitverkocht).
  • Deze is niet groen, is niet de ruimste, niet de lichtste en niet de goedkoopste, maar zeker een kanshebber vanwege DUBBELWANDIG MODULAIR!! Er zit dus een volledige insectgaas binnentent onder het buitendoek, en die zijn ook nog eens apart van elkaar te gebruiken.
  • Deze heeft de kleinste voetafdruk van alle 3 deze tenten, voor mij zeker nog een plus.
Nog even alle aspecten overzichtelijk op een rijtje:

upload_2020-2-25_0-20-44.png
 

Bijlagen

  • upload_2020-2-24_23-50-26.png
    upload_2020-2-24_23-50-26.png
    172.8 KB · Weergaven: 2
F

frans81

Gast
Gezien de levensduur/ houdbaarheid en dure aanschaf van lichtgewicht loop ik toch liever met wat meer gewicht .
1 kilo pl/ min dat train je er in no time bij . Zelfs 2 .

Máár idd ik weet niets van lichamelijke ongemakken die dit met meer gewicht lopen kunnen belemmeren waardoor noodzakelijk naar het lichtgewicht toe .

Een kennis van mij heeft ook veel lichtgewicht spul .
Máár er is geregeld wat mee aan de hand . Vooral inscheuren van het toch wel dunne materiaal .
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatste update: ik was bijna voor de Yama Cirriform gegaan vanwege de dubbelwandigheid, maar uiteindelijk toch van afgezien vanwege de lastig kruipende vooringang (in tegenstelling tot een comfortabele zijingang). DD Hammocks en Gossamer Gear had ik ondertussen al geschrapt vanwege bekende condensatieperikelen. Toen zat ik dus enorm te flirten met de Lunar Solo van Six Moon Designs, ook zelfs nog even naar de Skyscape Trekker van hetzelfde merk gekeken. Lijken me ook hele prima tenten, maar uiteindelijk heb ik een externe geldschieter aangetrokken die het verschil wilde bijleggen voor een Zpacks Altaplex. In camo uitvoering. :)
 
F

frans81

Gast
Laatste update: ik was bijna voor de Yama Cirriform gegaan vanwege de dubbelwandigheid, maar uiteindelijk toch van afgezien vanwege de lastig kruipende vooringang (in tegenstelling tot een comfortabele zijingang). DD Hammocks en Gossamer Gear had ik ondertussen al geschrapt vanwege bekende condensatieperikelen. Toen zat ik dus enorm te flirten met de Lunar Solo van Six Moon Designs, ook zelfs nog even naar de Skyscape Trekker van hetzelfde merk gekeken. Lijken me ook hele prima tenten, maar uiteindelijk heb ik een externe geldschieter aangetrokken die het verschil wilde bijleggen voor een Zpacks Altaplex. In camo uitvoering. :)

Eerlijk is eerlijk !
Mooi tentje , goede keuze .
Helaas duur .

Ik hoop dat je er jaaaaaren plezier van hebt .

Enjoy Hiking :rolleyes:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Tent is binnen! Hopelijk kan ik deze ooit nog wel eens gebruiken op een kampeertripje, het eerstvolgende reisje (dat naar Corsica zou gaan) kunnen we in ieder geval mooi vergeten :(. Maar als de situatie weer een beetje normaliseert hier ga ik sowieso ook wel een weekendje in NL doen om jullie een ervaringsverslagje over deze tent te kunnen sturen.

Voor nu kan ik vooral zeggen dat de Zpacks Altaplex inderdaad zo licht en zo ruim is als geadverteerd. Mijn lengte kan hier zeer royaal in liggen, en er blijft zat ruimte in de breedte om spullen naast me neer te leggen EN de knieen op te kunnen trekken. Ook bij het rechtop zitten blijft er nog zat ruimte boven het hoofd over.

Totale prijs was overigens ietsje hoger dan beraamd, bij mijn schatting zat wel de verzendkosten en de BTW meegerekend, maar er zat kennelijk ook nog ruim 60 euro extra bij aan invoerrechten + administratiekosten. En daar kwam nog bij dat toen ik die invoerrekening moest voldoen (ongeveer 3 weken na het bestellen) ook de koers tussen de USD en de EUR flink veranderd was, vanwege een of andere globale pandemie en economische instorting ofzo. :eek:

Vandaag bij de eerste keer opzetten hadden we een flink windje, misschien kracht 6 of 7, en daarbij waren absoluut alle tien de aanknopingspunten nodig, en tijdens het opzetten werd zelfs af en toe een haring de grond uit geblazen. Toen deze eenmaal stabiel en gelijkmatig stond, bleef deze wel goed overeind. Ik zit nu te denken dat ik de richting van de tent op de wind misschien handiger kan doen, of dat ik een paar wat meer stormbestendiger haringen erbij moet hebben.

20200322_152638_HDR.jpg

Mocht iemand nadere vragen over deze tent hebben, stel ze gerust!

Groet en sterkte aan allen in deze barre tijden,
DBB

:SC:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste preppers,

Ik heb inmiddels enige ervaring met rugzakkamperen en begin mezelf en het buitenleven een beetje te kennen. Omdat ik het mooi vind om letterlijk "in" de natuur te slapen (en bovendien het pakgewicht laag wil houden) heb ik op een gegeven moment gekozen om voor een bivakzak + tarp setup te gaan, waar vele mensen goed mee uit de voeten kunnen. Ook voor mij werkt dit allemaal best redelijk, op het kleine detail na dat ik zeer gebroken nachten heb in de bivakzak. Ik ben namelijk een zijslaper en/of benenoptrekker, en dat past eigenlijk niet als je in zo'n krap tunnelding ligt, en elke keer als ik wil gaan verliggen maar dat niet lukt, dan word ik wakker. Voor een enkele nacht op een weekenduitje vind ik dit niet eens zo erg, maar met mijn kampeerclubje willen wij nog wel eens een meerdaagse tocht doen in het buitenland, en dan weegt dat gebrek aan slaapcomfort toch wel behoorlijk zwaar.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een 1-persoonstentje. Maar niet zomaar een tentje. Ik ben op zoek naar de perfecte tent, die precies voldoet aan al mijn wensen. En dat zijn er nogal wat:
  • Vestibule voor rugtas + schoenen (zodat deze ook droog staan bij zeikweer)
  • Hoogte om rechtop te kunnen zitten bij het omkleden en de tekencheck (> 95 cm)
  • Breedte om te kunnen draaien tijdens slaap (> 80 cm)
  • Insectbestendigheid (liefst fijnmazig genoeg ook tegen Schotse midges)
  • Onopvallende kleur (donkergroen of boscamo)
  • Weersbestendigheid (waterkolom)
  • Lichtgewicht (liefst < 1 kilo compleet, hoe minder hoe beter)
  • Betaalbaar (liefst < 200 euro, hoe minder hoe beter)
Nu ben ik dus met deze wensen op onderzoek gegaan naar wat er zoal te koop is, maar het meerendeel van de tentjes die ik vind komen niet echt in de buurt hiervan, tenminste, niet als ik vasthoud aan genoemde gewicht en prijs. Behalve deze ene: DD Hammocks Superlight Tarp Tent (zie link). Deze tent wordt opgezet met gebruik van wandelstokken (dat vind ik prima) en is enkelwandig uitgevoerd (hopelijk geen probleem voor mij). Verder heeft deze voldoende ruimte om heerlijk te draaien 's nachts, is lichter dan mijn huidige tarp + bivakzak (slechts 710 gram!!!), en blijft ook prima binnen budget (in NL te koop voor 175,-).

DD_SL_Tarp_Tent_gallery_0307.jpg


SL_Tarp_tent_floor_plan-finer_mesh-1-750x500.jpg


SL_Tarp_tent_floor_plan-finer_mesh750x500.jpg


Deze tent lijkt dus ideaal voor mijn doel, en voldoet aan alle bovenstaande criteria. Maar voordat ik tot aanschaf overga van een tent die ik niet in het echt kan zien of beproeven, heb ik voor jullie de volgende vragen:

  1. Heeft iemand van jullie ervaring heeft met deze tent, en kan daar een paar woorden aan weiden?
  2. Heeft of kent iemand misschien nog een andere vergelijkbare tent, die ook aan deze wensen voldoet?

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groet, DBB.

Hallo,
Ik kocht vorig jaar deze tent tarp en sliep er 2 maand in (voorjaar).

Er is geen binnentent, dit maakt dan ook een superlichtgewicht tarptent van.
Er is wat lichte condensvocht, er is ruimte genoeg om er niet mee in aanraking te komen (behalve ter hoogte van de voeten). De condensvocht is idem als een tent die 7x duurder is. Om condensvocht te vermijden probeer zoveel mogelijk de tent niet in de zon te plaatsen.
Handig binnenzakje.
Gemakkelijk op te zetten.
Stevig.
Kleine voortent voor kleine rugzak en schoenen.

GR. Jasmine

[MOD] Opeen volgende posts samengevoegd. [MOD]
 
Bovenaan