• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppertt

Senior Prepper
De laatste tijd zit ik er vaak over te denken dat ik graag zonnepanelen zou willen hebben. Probleem is alleen dat ik in een huurappartement zit van de woningbouw. Gelukkig heb ik een vrij ruim balkon met een lange reling en laat aan die kant nu precies de zon voorbij komen. Zeker in de zomer staat mijn balkon onbelemmerd door bebouwing of bomen van 11:00 tot na 20:00 in de zon (uiteraard in verschillende hoeken).

Nu was dus mijn gedachte dat ik hier prima zonnepanelen aan kan bevestigen. Helaas kan ik dan de energie niet naar het net laten lopen, zal ik toestemming moeten hebben van de woningbouw en allerlei kabels vanaf het balkon naar de meterkast moet trekken. Pech dat de meterkast buiten de woning in de gezamenlijke entree zit, dus de kabels zullen door het huis van de buren getrokken moeten worden. Dat lijkt me geen optie.

Ik kan bijvoorbeeld een wat kleiner zonnepaneel ophangen en hiermee powerbanks opladen die ik vervolgens weer kan gebruiken voor het opladen van de telefoons e.d., maar dat zal qua kostenbesparing weinig tot niks opleveren. Wel handig tijdens een stroomstoring.

Iemand tips/ervaringen met zonnepanelen aan een balkon hangen?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik heb zelf 4 x de Goalzero Boulder 30 met de statief die ik aansluit op een Goalzero Yeti 400.

Daar kan je dan powerbanks etc. op aansluiten.

Dit is geen goedkope oplossing, ik heb het in de uitverkoop gekocht met heel veel korting.

Zelf iets bouwen is goedkoper, maar dat moet je wel kunnen.

Voordeel van deze set is dat ie mobiel is, dus hoeft je ook geen toestemming te vragen.

goalzero-boulder-30-tripod.jpg Yeti 400.jpg
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik heb zelf 4 x de Goalzero Boulder 30 met de statief die ik aansluit op een Goalzero Yeti 400.

Daar kan je dan powerbanks etc. op aansluiten.

Dit is geen goedkope oplossing, ik heb het in de uitverkoop gekocht met heel veel korting.

Zelf iets bouwen is goedkoper, maar dat moet je wel kunnen.

Voordeel van deze set is dat ie mobiel is, dus hoeft je ook geen toestemming te vragen.

Bekijk bijlage 5978 Bekijk bijlage 5979

Beweegt -ie ook mee met de zon? Dat zou het allermooiste zijn!
 

Arie

Diehard Prepper
Je kan een gewoon 12v paneel ook op een goal zero yeti aansluiten en is een stuk goedkoper.
https://www.solarpowersupply.nl/pro.../goal-zero/goal-zero-mc4-solar-to-8mm-adapter


En je hoeft niet perse naar de meterkast om terug tevoeden aan het net.
En als jij 1 of 2 zonnepanelen aan of op je balkon zet kan je ook een mastervolt soladin 600 gebruiken. Gewoon de stekker in het stopcontact en profiteren maar.
Moet je wel zeker weten dat je een eigen verbruiks meter heb.
Als je een vast bedrag permaand afneemt dan heeft het geen nut.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, precues dat wat @Arie zegt.
Met maar 3 panelen kan dat prima.
Gewoon in je stopcontact rossen die handel. Wat zou je hooguit leveren 230V zijdig? 1 ampère ofzo?
Kan makkelijk. Ik had het gedaan met een paar paneeltjes en kleine omvormer.
En dan het liefst met draaischijfmeter.
 

Arie

Diehard Prepper
Ja, precues dat wat @Arie zegt.
Met maar 3 panelen kan dat prima.
Gewoon in je stopcontact rossen die handel. Wat zou je hooguit leveren 230V zijdig? 1 ampère ofzo?
Kan makkelijk. Ik had het gedaan met een paar paneeltjes en kleine omvormer.
En dan het liefst met draaischijfmeter.

Een mastervolt soladin 600w max dus bij 2.5A houd het wel op. Meer mag ook niet oficieel direct op een stekker.

Gewoon overdag de wasmachine aanzetten of overdag je ovenschotel klaarmaken.
Wat je zelf opwekt hoef je niet in te kopen of terug te leveren.
 

Dreutel

Prepper goeroe
In deze aflevering van "The Colony" maken ze zelf een systeem met fotocellen zodat hun zonnepanelen automatisch meedraaien met de zon. Het principe is dat twee fotocellen evenveel licht moeten vangen, en dan blijven de panelen staan, als er één meer licht vangt dan de andere, draaien de panelen verder. Een derde fotocel schakelt het systeem af als het donker wordt. Het klinkt heel simpel, maar je zal wel technisch moeten zijn om het te laten werken. Wellicht kan één van "onze" preptechneuten een schema maken? Ik heb geen balkon, geen (eigen) tuin, en geen (eigen) dak, dus voor mij geen zonnepanelen. :)

 

petroman

SHTF Expert
Meedraaiende zonnepanelen is leuk. Maar "iedereen" meld uiteindelijk dat ed extra opbrengst niet op weegt tegen de kosten en energieverbruik.
Het makkelijst lijkt mij een systeem zoals dat onder een (meedraaiende) schotelantenne zit. Vergis je niet in de windbelasting dat zo'n systeem te verduren krijgt (zeker nu) en dat ie ook weer retour moet draaien, voordat de zon weg is.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Meedraaiende zonnepanelen is leuk. Maar "iedereen" meld uiteindelijk dat ed extra opbrengst niet op weegt tegen de kosten en energieverbruik.

Volgens deze site scheelt het meedraaien zo'n 30 % qua opbrengst:
Voor vaste zonnepanelen die gericht zijn op de gemiddelde hoogte van de Zon in het zuiden bedraagt het rendement ten opzichte van perfect meedraaien met de Zon 70,3%. De vergelijkingen hierboven geven een ruwe, maar eenvoudige, benadering voor de positie van de Zon (azimut az(vgl.1) en hoogte h (vgl.2)) gedurende een jaar. Door zonnepanelen te laten meedraaien op deze positie, verhoogt het rendement van 70,3% tot 98,7%, een toename van ruim 40 procentpunt. Het is zeker mogelijk dit rendement dichter bij 100% te brengen door een nauwkeuriger beschrijving van met name het azimut af te leiden, maar met veel meer dan 1% kan het rendement niet meer stijgen.
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/018.html

Die wind belasting is een goed punt! Het terug draaien van de panelen wordt in "The Colony" aangestuurd door de derde fotocel.
 

Richard434

Prepper goeroe
Volgens deze site scheelt het meedraaien zo'n 30 % qua opbrengst:
Voor vaste zonnepanelen die gericht zijn op de gemiddelde hoogte van de Zon in het zuiden bedraagt het rendement ten opzichte van perfect meedraaien met de Zon 70,3%. De vergelijkingen hierboven geven een ruwe, maar eenvoudige, benadering voor de positie van de Zon (azimut az(vgl.1) en hoogte h (vgl.2)) gedurende een jaar. Door zonnepanelen te laten meedraaien op deze positie, verhoogt het rendement van 70,3% tot 98,7%, een toename van ruim 40 procentpunt. Het is zeker mogelijk dit rendement dichter bij 100% te brengen door een nauwkeuriger beschrijving van met name het azimut af te leiden, maar met veel meer dan 1% kan het rendement niet meer stijgen.
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/018.html

Die wind belasting is een goed punt! Het terug draaien van de panelen wordt in "The Colony" aangestuurd door de derde fotocel.
Alleen "vergeten" ze in die berekening voor het gemak de stroom/energie die het kost om de panelen te laten draaien. ;)
Als je (makkelijk rekenen) met vaste panelen 700 watt opbrengst hebt, en je volgens die berekening met meedraaiende panelen 30% meer opbrengst hebt, heb je ongeveer 300 watt om de panelen te laten draaien én de fotocellen/PLC te laten werken. In de praktijk ben je ongeveer ditzelfde vermogen kwijt. ;)
 

Preppertt

Senior Prepper
@petroman dit topic had ik inderdaad ook nog:lol: Ik ben er wel over uit dat ik bij deze woning geen grote uitgaven aan allerlei mobiele apparatuur ga doen, het is gewoon niet praktisch. Wel heb ik besloten uitklapbare zonnepanelen te kopen om in geval van langdurige stroomstoring in ieder geval wat powerbanks en mobiele apparaten op te kunnen laden. Ik weet alleen nog niet of een 60 watt zoals dit paneel de meerprijs waar is tegenover een 36 watt zoals bijvoorbeeld deze.
 
Bovenaan