• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zorg altijd voor extra voorraad medicijnen.

martin

Mankinds only hope
Voor een prepper is het vanzelfsprekend. Maar voor een niet prepper blijft het een verrassing als je bij de apotheek te horen krijgen dat de medicatie die je nodig hebt niet voorradig is.

Nu heb ik zelf een voorraad medicijnen waar menig apotheek jaloers op zou worden. (en ja, ik zal wel een beetje doorslaan met mijn voorraad.)
Maar als er iemand in je omgeving is die je liefhebt en afhankelijk is van medicijnen, zorg dat je ze op het hart drukt dat ze echt rekening moeten houden met onvoorziene omstandigheden m.b.t. beschikbaarheid van medicijnen waardoor ze in de problemen kunnen raken.

Er is in het verleden al vaker over gepost en ik weet dat ik in herhaling valt. Maar soms is herhaling toch een prima manier voor gedragsverandering.

Enkele links als onderbouwing:

https://www.nu.nl/binnenland-en-bui...patienten-nul-tot-twee-weken-op-voorraad.html
https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/medicijnen-actualiteit/medicijntekorten
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5430851/medicijntekort-nederland-knmp-levering-medicijnen
https://www.benu.nl/medicijnen/medicijntekorten
https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-medicijntekorten
https://nos.nl/artikel/2505961-tekort-aan-geneesmiddelen-in-nederland-vorig-jaar-groter-dan-ooit
https://www.trouw.nl/binnenland/apo...nen-wie-heeft-het-het-hardste-nodig~b19a543c/
https://www.volkskrant.nl/kijkverde...-de-apotheek-en-wat-daaraan-te-doen~v1036063/

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kort samengevat:
Regel zelf een oplossing.

Enkele mogelijke methodes voor extra voorraad zijn:


- Zorg voor extra voorraad als je op vakantie bent in bijvoorbeeld Spanje/Frankrijk en neem je recept of minimaal een leeg doosje mee en kom met een zielig verhaal dat je dit nodig hebt (en zorg dat je de taal ineens niet meer machtig bent en op alles wat ze zeggen regeert met Que? zodat ze je dan toch maar verder helpen)
- Gebruik 1 keer (niet vaker want ze zijn niet gek) de smoes dat het doosje met medicijnen in je jaszak zat wat helaas in de wasmachine was terechtgekomen.
- Smokkel met je vervolgrecept en schuif je herhaling iedere keer 1 week naar voren zodat je na verloop van tijd 2 maanden reserve kan opbouwen.
- Kijk of er online wat verkrijgbaar is (uiteraard alleen bij een betrouwbare onlineshop).

En rouleer je voorraad zodat je niet ergens 3 maanden hebt liggen wat 2 jaar over de datum is.
Sommige zaken kunnen vrijwel niet bederven. Zorg dat je (vooraf) heel goed op de hoogte bent welke zaken je wel en niet lang kan bewaren. 2 maanden moet voor vrijwel alle medicijnen mogelijk zijn (maar alsnog zal je jezelf even moeten inlezen wat voor jouw situatie van toepassing is)
 

petroman

SHTF Expert
Goed topic maar waar het een beetje mank gaat is dat in NL je niets krijgt zonder recept en dat elke (?) apotheek bijhoud wat je gekregen hebt.
Een keer eerder aanvragen kan prima maar dan krijg je het daarna weer op schema en kan je niet weer een week eerder aanvragen.
Dit is gewoon praktijk ervaring.
Uitwijken naar buitenland of on line kan maar overweeg dan ook alle risico's.
 

drent

Diehard Prepper
Weet wat je medicijnen doen en wat de alternatieven & beperkingen zijn. Niet langer dan X tijd recept krijgen om te slikken heeft ook met mogelijke bijwerkingen te maken. Kan dus best dat zonder bloedonderzoek op bv orgaanfunctie er niet verder geslikt mag worden. Zo maar preppen om blind door te blijven slikken wegens systeem plat is geen goed idee.

Sommige medicijnen zijn eigenlijk maar heel kort werkend voor doel en kunnen daarna aardig andersom effect geven (antidepressiva bv). Dit zijn ook geen medicijnen waar je abrupt mee kan stoppen zonder flinke psychische en mogelijk fysieke consequenties. Weet dus bij dat soort pillen hoe correct af te bouwen en wat te verwachten tijdens en tot jaren na dat proces.

Zijn er alternatieven voor je medicijnen in de vorm van wel na niet verkrijgbaar situatie. Meditatie, andere trainingen, dieet oid die je nu al kan doen?

Ken dus je aandoeningen, ken de inzichten uit verschillende hoeken en of er meer opties zijn om deze te managen. En ja dit alles in overleg met je arts en als van toepassing patientenvereniging. Loop niet achter de eerste gladprater aan die de oplossing claimt te hebben en wacht niet met toepassen tot die noodsituatie uit breekt. Zowel omdat dat echt het slechtste moment is, maar ook omdat er mogelijk nu al andere inzichten zijn die jouw pillendoos leger maken en jouw kwaliteit van leven beter.
 

RockyFlats

Ruttaan
Nu lijkt het volgende wellicht wat overdreven, maar doenlijk is het.

Zou ik of dierbaren echt afhankelijk zijn van levensnoodzakelijke medicijnen, dan zou ik ook proberen om een flinke voorraad op te bouwen, zoals @martin suggereerde. De houdbaarheid legt dan beperkingen op, maar zou die niet flink kunnen worden opgerekt?

Natuurlijk, rekening houdend met de beperkingen per medicijn, kan ik mij wel voorstellen dat de meeste medicijnen praktisch "onbeperkt houdbaar" zouden kunnen worden zodra die worden afgesloten van zuurstof en worden bewaard op een zeer lage temperatuur, zoals onder vloeibare stikstof in een dewar vat.
Screenshot_20240329-173542.png
Voor dewar vaten van om en nabij de 30 liter zie ik dat die wel wel tegen de 300 dagen op temperatuur (-195 C) blijven zonder na te vullen. En vloeibare stikstof is gewoon te koop. Ik denk dat het best een optie kan zijn. Zelfs als de stikstofleverantie stopt na een SHTF, terwijl er voordien om de 150 dagen een wisselvat is gevuld, dan zijn dat toch 450 dagen bovenop de eigenlijke houdbaarheidstermijn. Veroudering wordt dan wellicht nagenoeg "stop gezet"?

Wat mij ook een mooie optie lijkt, eventueel aansluitend zodra de stikstof op is, dat zijn diep koelende medische koelboxen. Die behalen temperaturen tot -120 C bij 100 W verbruik (sterlingmotor-principe).
Screenshot_20240329-175104.png
Nu mogen sommige medicijnen niet bevriezen, maar wellicht is zo'n supersnel koelen naar -195 C hier en daar een uitzondering?
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik lees net toevallig in het ad....

Pufjes voor astmapatiënten bijna niet meer te krijgen: ‘Alle zeilen worden nu bijgezet’​

Er is een groot tekort aan het populaire inhalatiemedicijn salbutamol aerosol, ook wel bekend als het pufje. Vooral kinderen tot 7 jaar die nog te jong zijn voor alternatieven kunnen hier acute problemen door krijgen. Experts maken zich zorgen. ,,We moeten nu alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat patiënten hier geen schade van ondervinden.”
https://www.ad.nl/binnenland/pufjes...jgen-alle-zeilen-worden-nu-bijgezet~a1a24b1e/

In Nederland doen ze inderdaad mogelijk als je een voorraad aan wil leggen. Zelfs als je aanbied ze zelf te betalen, krijgt je ze gewoon niet.
 

martin

Mankinds only hope
Zo maar preppen om blind door te blijven slikken wegens systeem plat is geen goed idee.

Dat is ook zeker niet hetgeen ik probeer over te brengen. (ik gebruik helemaal geen medicijnen en hopelijk dat dit nog lang het geval mag zijn)
Maar ik ken wel mensen in mijn directe omgeving die afhankelijk zijn van bijvoorbeeld bloedverdunners, plaquenil, betablokkers, thyroxine en dat soort zaken.

waar het een beetje mank gaat is dat in NL je niets krijgt zonder recept en dat elke (?) apotheek bijhoud wat je gekregen hebt.

Op zich is het eigenlijk wel een prima ontwikkeling dat het tegenwoordig goed word bijgehouden (dat was 10 jaar geleden echt wel anders). Maar dat maakt het nog belangrijker om iets achter de hand te hebben.
 

RockyFlats

Ruttaan

Hermanusb

Diehard Prepper
ik heb div medicaties die variabel in gebruik zijn.
en wat medicatie die ik dagelijks gebruiken moet maar in het verleden en nog steeds zo nu en dan een dagje oversla.

hierdoor heb ik in elk geval voor een maand of 9 astma medicatie.
ook de andere medicatie zit ik op een voorraad van tussen den 7 a 9 maanden.

over houdbaarheids datums maak ik me totaal geen zorgen, wel gebruik ik altijd de oudste medicatie soort fifo systeem voor medicatie.
mijn partner is ook erg slordig, die belt de dokter als ze nog 5 a 6 pillen heeft en ik heb de moed opgegeven om haar vaker te laten bestellen.

sommige mensen moeten het eerst voelen.
 

RockyFlats

Ruttaan
zo goedkoop mogelijk inkopen en daardoor bij de leveranciers achteraan in de rij te staan.
Tja, waarschijnlijk. Op zich is het toch wel vreemd dat een overheid die zoveel geld kwijt is aan medicijnen, niet zelf medicijnen gaat ontwikkelen en produceren. Via verkoop aan andere landen zou die winst het verlies aan inkoop van medicijnen deels uitmiddelen denk ik. KPN heeft ook een eigen auto-leasebedrijf, omdat het zoveel auto's op de weg heeft, en zo zijn er meer voorbeelden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat nu de reden is voor het tekort aan die pufjes
Ze zeggen problemen bij een aantal produceten maar ik geloof daar niet zo in. Dat zou betekenen dat bij meer dan 7 verschillende bedrijven op hetzelfde moment een probleem optreedt in de productie. Ik denk eerder dat er een tekort is aan grondstoffen omdat ergens iets mis is gegaan met die grondstoffen. We hebben dat eerder gezien met bijvoorbeeld een vervuilde partij ranitadine. Ook kan het zo zijn dat de medicijnen opgekocht worden door andere landen die bereid zijn er meer voor te betalen. Maar dan zou het tekort niet zo hoog oplopen en vrij snel opgelost moeten zijn.
 

overlever

Prepper
Wat nu de reden is voor het tekort aan die pufjes, dat wordt niet vermeld. Is het een topje van een ijsberg, misschien, en wordt een tekort aan medicijnen de regel?

Geld ! Dat is de reden, creëer tekorten en de prijzen zullen stijgen.
Alles is nu veel efficiënter geworden en toch krijgen ze het voorelkaar om te korten te creëeren dat moet een mens toch aan het denken zetten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Geld ! Dat is de reden, creëer tekorten en de prijzen zullen stijgen.
Alles is nu veel efficiënter geworden en toch krijgen ze het voorelkaar om te korten te creëeren dat moet een mens toch aan het denken zetten.
Tja, of creëer tekorten waardoor het verbruik afneemt en de medicijnkosten dalen. De overheid als medicijnverslaving-, medicijndosis- en bijwerkingen-verlager! Ter bevordering van de gezondheid van het volk natuurlijk!😆
 

petroman

SHTF Expert
Alles draait om geld.
Niemand werkt voor niets . Maar dat is wat anders dan weer met complot ideeën te komen dat dit bewust gedaan wordt.

NL koopt lekker goedkoop in, dat vinden wij met z'n allen prima toch? Dat kan dus alleen als je afspraken maakt dat alles van 1 leverancier afkomt. massa is kassa. Maar als er dan een productieprobleem optreed bij deze leverancier dan loopt je proces snel spaak. want voorraden houden we iet van. Lees magazijnkosten.

Als ja uit slecht gevulde defensie magazijnen ineens van alles gaat weggeven en de aanvoerlijnen, lees munitie fabrieken in China staan, dan gaat het even duren voordat je alles weer op peil hebt.

Als je lekker lang zanikt over het bestellen van vier duikboten dan gaat de prijs nooit omlaag.

Zo maar wat voorbeelden uit het recente verleden. Met medicijnen gat het niet anders.
 

RockyFlats

Ruttaan
!
Alles draait om geld.
Niemand werkt voor niets .
@petroman , bijna alles wordt ook met geld betaald. Zelfs schoonmoeders worden ervoor verkocht en liefde wordt ermee gekocht. Dat is nog eens verstandig met geld omgaan!🤪
Maar dat is wat anders dan weer met complot ideeën te komen dat dit bewust gedaan wordt.
Het is niet dat ik er achter sta, maar de kans dat men bewust de uitgaven wil beperken, dat lijkt mij nu toch niet zo vergezocht. Koop net even iets minder in en laat patiënten moeite doen om medicijnen te pakken te krijgen. De kans dat er iets minder wordt uitgereikt en weggegooid en dat er eerder op generieke medicijnen wordt overgestapt, zal stijgen.
NL koopt lekker goedkoop in, dat vinden wij met z'n allen prima toch? Dat kan dus alleen als je afspraken maakt dat alles van 1 leverancier afkomt. massa is kassa. Maar als er dan een productieprobleem optreed bij deze leverancier dan loopt je proces snel spaak. want voorraden houden we iet van. Lees magazijnkosten.

Als ja uit slecht gevulde defensie magazijnen ineens van alles gaat weggeven en de aanvoerlijnen, lees munitie fabrieken in China staan, dan gaat het even duren voordat je alles weer op peil hebt.

Als je lekker lang zanikt over het bestellen van vier duikboten dan gaat de prijs nooit omlaag.

Zo maar wat voorbeelden uit het recente verleden. Met medicijnen gat het niet anders.
Daar lees ik veel beweringen zonder bewijs of bronverwijzingen!😉 Maar er zit veel waarheid in vermoed ik.

Ik zie ook dat de zorg zo'n 26% van de overheidsuitgaven uitmaakt.
inkomsten-en-uitgaven---overzicht-uitgaven.png
Bij bezuinigingen zal die kostenpost niet snel worden overgeslagen denk ik.

Hoe is de situatie straks, als de economische neergang door zet en er weinig uit te geven valt, vraag ik mij af?

Winnen medicijnen het dan van "die toch wel enorm belangrijke duikboten en bommen en granaten"?
Schrijft Dr. Strangelove straks de recepten uit, aan hen die nog levenswaardig zijn natuurlijk?😆
Pijnlijke keuzes in het verschiet denk ik, en echt gerust ben ik erover niet...
 

Hermanusb

Diehard Prepper
!

@petroman , bijna alles wordt ook met geld betaald. Zelfs schoonmoeders worden ervoor verkocht en liefde wordt ermee gekocht. Dat is nog eens verstandig met geld omgaan!🤪

Het is niet dat ik er achter sta, maar de kans dat men bewust de uitgaven wil beperken, dat lijkt mij nu toch niet zo vergezocht. Koop net even iets minder in en laat patiënten moeite doen om medicijnen te pakken te krijgen. De kans dat er iets minder wordt uitgereikt en weggegooid en dat er eerder op generieke medicijnen wordt overgestapt, zal stijgen.

Daar lees ik veel beweringen zonder bewijs of bronverwijzingen!😉 Maar er zit veel waarheid in vermoed ik.

Ik zie ook dat de zorg zo'n 26% van de overheidsuitgaven uitmaakt.
Bekijk bijlage 26137
Bij bezuinigingen zal die kostenpost niet snel worden overgeslagen denk ik.

Hoe is de situatie straks, als de economische neergang door zet en er weinig uit te geven valt, vraag ik mij af?
Dea
Winnen medicijnen het dan van "die toch wel enorm belangrijke duikboten en bommen en granaten"?
Schrijft Dr. Strangelove straks de recepten uit, aan hen die nog levenswaardig zijn natuurlijk?😆
Pijnlijke keuzes in het verschiet denk ik, en echt gerust ben ik erover niet...

Medicatie kosten zijn maar voor een klein deel kosten vd overheid.
overheid heeft zorgkosten maar het gros vd medicatie betalen we vanuit de zorgverzekeringen.

en die kopen ook karig in.
als de overheid al onze medicatie zelfstandig zou inkopen hadden we alleen verzekeringen nodig voor de verspreiding.

verzekeringen en de grote apotheek inkoop organisaties zijn voor het grootste deel de veroorzaker van schaarste op de markt.
 

overlever

Prepper
Alles draait om geld.
Niemand werkt voor niets . Maar dat is wat anders dan weer met complot ideeën te komen dat dit bewust gedaan wordt.

Wel heel makkelijk om het gelijk maar in de "complot" ideeën hoek te schoppen.
Geld verdienen wil en doet iedereen en vooral de farmaceuten (of is dit ook een complot theorie ?)
Farmaceuten hebben niet zo'n beste naam op dit vlak, dus tja dan ga je iets verder denken dan een gemiddeld persoon van het hoe en wat, maar om dan te zeggen dat het "weer" complot ideeën zijn is gewoon kort door de bocht en misschien zelfs wel een beetje dom.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zou terughoudend zijn met de medische adviesen die alhier gegeven worden, hoe goed bedoelt ze ook zijn, doe ik ook even een duitje in het zakje.
Ikzelf slik in totaal 13 pillen :), voor pijn, voor hart en vaat en psychische gerelateerde zaken, geen idee of dat voor mensen zoals mijzelf gemiddeld genomen veel is. In ieder geval de baxter rol, rolt hier regelmatig over de drempel en is het eigenlijk onmogelijk om een voorraad aan te leggen, zonder gesnapt te worden door de aporheker.
Maar toch heb ik een voorraadje van een maand weten aan te leggen, gewoon op een rustige dag een pilletje overslaan, en mezelf niet te druk maken, als je dat regelmatig doet 2 maal in de maand bijvoorbeeld heb je al voor 24 dagen aan pillen voor een jaar.
Het is een risico, maar minder risico dan meteen een hele week zonder die "snoepjes"... denk dat het spiegeltje dan aardig gebroken is.
Op deze manier is het ook prima te rouleren, doordat je een aanwas van nieuwe heb en de gene die je overgeslagen hebt eet je de volgende dag gewoon op.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
En zo deed ik het dus.
geen last van astma?
geen medicatie en dat een paar dagen weer.
bloeddruk verlagers werken met halveringswaardes,
dus het is niet zo dat hij niks doet als je een dag vergeet.

en zo kreeg ik een leuke voorraad medicatie.
 
Bovenaan