• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zorgverzekering vraag

joepmeloen

Prepper goeroe
Beste Preppers,

Het nieuwe jaar is in aantocht en zoals elk jaar komt na de zwarte pieten discussie de discussie en gezeik over de zorgverzekeringen.

Dit jaar werd ons belooft een schappelijke 3,5% verhoging. Minister Schippers heeft echter een reken foutje gemaakt waardoor de verhoging drie maal hoger uitkwam dan verwacht respectievelijk ongeveer 10% p/m duurder.

Nu de vraag kan dat anders, of moeten we het maar weer slikken dat iets wat verplicht is verhoogt wordt.

Ikzelf zat te denken om een zorgverzekering in het buitenland af te sluiten, maar ik kan daar verder helemaal niets over vinden, zou de overheid dat soms verstoppen?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een KAN EN ALLES MAG LAND :thnx:
Dat is dan ook de redenen waarom bepaalde groepen mensen met een ( On ) bepaald onverschillig respectloos gedrag zich hier thuis voelen .
Gevangenissen zijn vijf sterren Hotels en Den Haag heeft er ook zo een . En door grote drukte ( Aanvraag / Boekingen in die Hotels mag iedereen maar heel even blijven :lol:
Dus ook al vind je een Oplossing met een andere Zorgverzekering ze pakken je dan weer op wat anders omdat je in hun ogen tussen de Mazen door zwemt .
 

josvanpiros

Senior Prepper
Ikzelf zat te denken om een zorgverzekering in het buitenland af te sluiten, maar ik kan daar verder helemaal niets over vinden, zou de overheid dat soms verstoppen?

Je kunt alleen een zorgverzekering afsluiten in het land waar je woonachtig bent. Ik woon in Hongarije, heb hier een zorgverzekering, al zou ik willen ik kan in Nederland geen zorgverzekering afsluiten. Met mijn Hongaarse zorgverzekering heb ik middels een Europese Zorgpas in de hele EU en dus ook in Nederland recht op spoedeisende hulp maar echt geen recht op volledige zorg. Dus als zou je via een (niet geheel legale) constructie in staat zijn een zorgverzekering in het buitenland af te sluiten dan heb je met die verzekering in Nederland maximaal recht op spoedeisende hulp.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben nu niet blond wel kaal. Maar wat houd een zorgverzekering in. Wat is het hoeveel kost het waar sluit je dat af.
Het woord kent men niet in België. En mijn verzekingsmakelaar zit toevallig naast mij.
 

Ray

SHTF Expert
Beste Preppers,

Het nieuwe jaar is in aantocht en zoals elk jaar komt na de zwarte pieten discussie de discussie en gezeik over de zorgverzekeringen.

Dit jaar werd ons belooft een schappelijke 3,5% verhoging. Minister Schippers heeft echter een reken foutje gemaakt waardoor de verhoging drie maal hoger uitkwam dan verwacht respectievelijk ongeveer 10% p/m duurder.

Nu de vraag kan dat anders, of moeten we het maar weer slikken dat iets wat verplicht is verhoogt wordt.

Ikzelf zat te denken om een zorgverzekering in het buitenland af te sluiten, maar ik kan daar verder helemaal niets over vinden, zou de overheid dat soms verstoppen?

Ik zelf ben twee jaar geleden overgestapt naar DSW. Niet alleen vanwege de premie, maar DSW is de enige zorgverzekeraar die openheid geeft over de financiën, een directeur heeft met een normaal directeurssalaris ipv 6 ton oid en hun premies baseert op daadwerkelijke kosten. Daarom zijn ze altijd als eerste met het uitgeven van het bedrag voor volgend jaar en komen ze op TV nog wel eens uitleggen hoe e.e.a. werkt wederom in tegenstelling tot de grote jongens.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben nu niet blond wel kaal. Maar wat houd een zorgverzekering in. Wat is het hoeveel kost het waar sluit je dat af.
Het woord kent men niet in België. En mijn verzekingsmakelaar zit toevallig naast mij.

Het is in Nederland verplicht om verzekerd te zijn voor ziektekosten. Vroeger hadden we een soort overheidssysteem, ziekenfonds genaamd, tegenwoordig is dat geprivatiseerd en moet iedereen een verzekering afsluiten bij commerciële verzekeraar. Een basisverzekering kost zo'n 100 euro per maand.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mensen met een minimuminkomen moeten vaak van de uitkeringsverstrekker een basisverzekering plus een middenpakket hebben(dan wordt er iets meer vergoed) In veel gemeenten in Nederland is dat verplicht.
Dan zit je al snel op de 125 euro per maand.
Plus het eigen risico van 385 per jaar.
Plus de eigen bijdrage per handeling (bv bloedprikken kan hier oplopen tot 100 euro eigen bijdrage per keer!) Voor medicatie geldt ook een eigen bijdrage. Voor medicatie die je voor het eerst krijgt komen er ook nog extra kosten bij (de terhandenstellingskosten)
Voor de tandartskosten moet je een aparte verzekering afsluiten.
 

Flos

SHTF Expert
Ha wij hebben nog steeds een ziekenfonds. Maar er is niemand die jou tegenhoud een bijkomende privé verzekering te nemen. Bv een hospitalisatie verzekering.
Zelfstandigen kunnen bv. een gewaarborgd inkomen verzekering nemen. Dan betaald de verzekering jou een loon uit als je langdurig ziek bent als zelfstandige wel te verstaan.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik zelf ben twee jaar geleden overgestapt naar DSW. Niet alleen vanwege de premie, maar DSW is de enige zorgverzekeraar die openheid geeft over de financiën, een directeur heeft met een normaal directeurssalaris ipv 6 ton oid en hun premies baseert op daadwerkelijke kosten. Daarom zijn ze altijd als eerste met het uitgeven van het bedrag voor volgend jaar en komen ze op TV nog wel eens uitleggen hoe e.e.a. werkt wederom in tegenstelling tot de grote jongens.

Hier ook DSW....onder meer om dezelfde redenen en ben tevreden klant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

josvanpiros

Senior Prepper
Mensen met een minimuminkomen moeten vaak van de uitkeringsverstrekker een basisverzekering plus een middenpakket hebben(dan wordt er iets meer vergoed) In veel gemeenten in Nederland is dat verplicht.

@Stuudje Dit lijkt mij in strijd met de wet en ik kan over bovenstaande bewering ook nergens een bevestiging vinden. Het enige wat ik op dit gebied kan vinden is de Gemeenteverzekering van VGZ, maar ook dit is geen verplichting. Mocht het toch een verplichting zijn kun je dan even een link sturen zodat ik, en ook anderen, het na kunnen lezen.

B.v.b. dank!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zoek maar op Bijzondere bijstand en dan de verplichting de collectieve verzekering via de gemeente te nemen. Indien je die niet neemt krijg je geen hulp als er hogere zorgkosten zijn(geld ook voor WMO-materialen zoals rollator, scootmobiel, eigen bijdrage huishoudelijke hulp,allemaal onbereikbaar als je niet de door de gemeente geadviseerde collectieve verzekering neemt) Dit werkt zo in veel gemeenten.
 

josvanpiros

Senior Prepper
@Stuudje ok, maar nu spreek je over bijstand, zojuist sprak je over mensen met een minimum inkomen. Minimum loon is ook een minimum inkomen. Maar dan nog lijkt het mij tegen de wet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Minimuminkomen is tot 120% bijstandsnorm. Is een landelijke norm.
Mensen die binnen die norm vallen, én mensen met een uitkering, kunnen bij hoge kosten ook terecht voor Bijzondere Bijstand in de gemeente. Ook voor regelingen witgoed, ook voor kosten schol en sport voor de kinderen. Valt allemaal onder de term Bijzondere Bijstand.
 

josvanpiros

Senior Prepper
Sorry @Stuudje maar de term minimuminkomen wordt nergens gedefinieerd, dit in tegenstelling tot sociaal minimum (maar dat is een vast bedrag) en minimum loon. Minimuminkomen zou ook alleen dan gedefinieerd kunnen worden als het een vastgesteld bedrag is en niet, zoals jij beweert, tot een bepaald percentage van iets. Minimum is namelijk minimum daarin zit geen variatie van 100 tot 120%.
 

Richard434

Prepper goeroe
@josvanpiros
In Nederland heb je de bijstandsnorm. Als je inkomsten minder zijn dan een bepaald bedrag (afhankelijk van je gezinssituatie) krijg je het missende gedeelte vanuit de staat.
Daarnaast worden er door gemeenten (in sommige omstandigheden) een extra bijstand gegeven aan de minima. Hiervoor is de grens van het inkomen getrokken op 120% van de bijstandsnorm.

Dit omdat deze groep mensen zich (volgens de normen) financieel kan redden, maar wel kwetsbaar is indien er ineens een grote uitgave moet worden gedaan.
Deze bijzondere bijstand is bijvoorbeeld voor het vervangen van een wasmachine.
Op deze manier hoeven deze mensen geen leningen te nemen, die zij nauwelijks terug kunnen betalen.
Echter kan de gemeente eisen dat deze mensen in ruil daarvoor hun zorg regelen via de gemeente. Dit onder de noemer van het kunnen controleren of er geen geld "verkwist" wordt aan dure verzekeringen.
Dat de mensen vaak duurder uit zijn hierdoor doet uiteraard niet ter zake.. ;)
 

Ray

SHTF Expert
In mijn gemeente kun je na drie jaar in de bijstand, een langdurigheidstoeslag krijgen iets van 380 euro. Maak je daar gebruik van dan heb je geen recht meer op bijzondere bijstand en moet je zelf je wasmachine regelen.

Ook kent mijn gemeente een collectieve zorgverzekering, maar is voor mij optioneel, niet verplicht. Deze verzekering is duurder, maar je kunt je eigen risico gespreid betalen. Iemand die gebruik maakt van bv. huishoudelijke hulp wordt indirect wel verplicht aan de collectieve verzekering deel te nemen, anders krijgen ze minder vergoed voor die hulp.

Het verschilt tegenwoordig per gemeente helaas hoe alles in elkaar steekt.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
En helaas zien we dat zorgverzekeraars zulke bizarre productieplafonds afspreken dat mensen geen zorg meer kunnen ontvangen omdat de zorgverzekeraar het niet meer betaald. En dan toch de premie omhoog gooien. Ik vind het een zorgelijke zaak en denk dat het een systeem is wat niet lang kan blijven bestaan.

De effecten worden steeds meer zichtbaar zoals in dit bericht te lezen is

[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

Twee ziekenhuizen in Limburg moeten operaties afzeggen omdat ze vol zitten. Waar ouderen voorheen verder konden revalideren in een verpleeghuis is nu het geld "op" waardoor zij geen plek meer bieden. Ook in de thuiszorg zie je dit gebeuren. Zorgaanbieders nemen geen nieuwe cliënten meer aan omdat de verzekeraar niet meer betaald. So much voor de verzorgingsstaat.
 

Bur

Elementary prepper
En helaas zien we dat zorgverzekeraars zulke bizarre productieplafonds afspreken dat mensen geen zorg meer kunnen ontvangen omdat de zorgverzekeraar het niet meer betaald.

Dit is alleen het geval bij een naturapolis merkte ik toen ik mijn verzekering voor volgend jaar aan het regelen was. De website van Ohra is hier het meest duidelijk over:

Zorgverzekeraars die een naturapolis bieden, kopen ieder jaar voor een bepaald bedrag zorg in bij zorgverleners: het zogenaamde omzetplafond. Voor dit bedrag kunnen de zorgverleners een bepaald aantal behandelingen uitvoeren. Als dit omzetplafond bereikt is, dan loop je als verzekerde de kans dat je niet meer terecht bij de zorgverlener van jouw keuze.

en:

Bij een restitutieverzekering is geen sprake van een omzetplafond. Je kunt bij alle zorgverleners van jouw keuze terecht. Ook als er geen afspraken zijn gemaakt. Dit is de zogenaamde 'doorleververplichting'. Je krijgt je kosten gewoon vergoed als het verzekerd is.

Bron, zie onder het kopje "wat is een omzetplafond?"
 
Bovenaan