• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweede golf Covid-2

mrsjones

Diehard Prepper
Ik bereid mij voor op een tweede herfst winter binnen. Wij gaan weinig met mensen om en gebruiken geen openbare vervoer. Er is altijd genoeg eten voor 12/18 maanden . Ik ga wel een paar spullen kopen voor meer huis entertainment maar weet nog niet wat. Een projector en een jacuzzi dachten wij aan.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Een projector en een jacuzzi dachten wij aan.

Beter een groot "TV" scherm dan een projector. Projectors zijn kwetsbaar, lenzen/lampen, en zijn qua resolutie snel achterhaalt.
Jacuzzi: remember 1999, Bovenkarspel.

Mijn woning heeft qua leeftijd te veel kieren voor een goed balans ventilatiesysteem maar ik werk er wel aan.
Dat in combinatie met een filter of nano filters, waardoor je binnenklimaat verbeterd en virus en stofvrij blijft, lijkt mij een goede oplossing voor al dan niet verplicht binnen zitten.

Fitness aparaten als je niet naar buiten wil/kan.
Denk aan : corona kilo's.

2 Jaar eten opslaan maar geen verse schone lucht lijkt mij geen goede prep.
En met dezelfde gedachte schoon eigen water.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Beter een groot "TV" scherm dan een projector. Projectors zijn kwetsbaar, lenzen/lampen, en zijn qua resolutie snel achterhaalt.
Jacuzzi: remember 1999, Bovenkarspel.

Mijn woning heeft qua leeftijd te veel kieren voor een goed balans ventilatiesysteem maar ik werk er wel aan.
Dat in combinatie met een filter of nano filters, waardoor je binnenklimaat verbeterd en virus en stofvrij blijft, lijkt mij een goede oplossing voor al dan niet verplicht binnen zitten.

Fitness aparaten als je niet naar buiten wil/kan.
Denk aan : corona kilo's.

2 Jaar eten opslaan maar geen verse schone lucht lijkt mij geen goede prep.
En met dezelfde gedachte schoon eigen water.
Ik denk niet dat wij dan non stop echt binnen zitten. Maar de mogelijkheid om de meeste gangbare plekken waar mensen bij elkaar samen komen te vermijden is al heel wat.
Bij COVID-19 is enige afstand houden het meest effectief .
We hebben ook meerdere water toegang, de ramen kunnen hier open en wij hebben airco.
Een waterrower en een cross trainer.
Zo lang er geen full lock down komt blijf ik iedere dag een paar uren in het bos.
 

Ray

SHTF Expert
Interessant is ook om op het dashboard, bij "Positief geteste mensen" de extra uitleg en data opengeklapt zodat je het grafiekje ziet: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Je ziet hem weer omhoog gaan en aangezien iedereen wel 'klaar is' met corona, weinig hoop dat hij weer naar beneden gaat. Helaas is corona nog 'niet klaar' met ons.

Ook in de bekende vakantieoorden zie je flinke stijgingen.

Het wordt zo langzamerhand ook steeds duidelijker dat 'hersteld' de lading niet dekt. Dat mensen die op de IC gelegen hebben een lange revalidatie nodig hebben is logisch, maar ook de mensen die thuis konden uitzieken blijken in de meerderheid nog steeds flinke klachten te hebben.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen interesseren zich niet voor andere hun veiligheid.
We moeten druktes vermijden, dus gaan we in het buitenland corona bezoeken.
Want "we" hebben het verdient.
Gezever ,wat ze met dit gedrag krijgen , wens ik niemand toe.
Na de vakantie mogen we weer nergens heen,
dit had een kleuter van 5 nog kunnen bedenken.
Iedereen die nu ziek terugkomt, op eigen kosten verzorgen, en allemaal in quarantaine.
Kan men het niet betalen om 14 dagen geen geld te krijgen? Pech had thuis gebleven.
De maatschappij moet niet opdraaien voor egoïsten.
De eerste dag dat de grenzen open gingen, waren er al van die aanstellers ,
die perse op vakantie moesten.
Blijf in eigen land en veilig.
Wordt je dan ziek dan heb je het niet gezocht.
Tijdens een gevaarlijke situatie, genaamd SHTF, zoeken we de veiligheid.
Raad eens wat er gebeurd als er COVID-19 is?
Niets.
Mensen zoeken gewoon de dood op.
Nu kan je meteen zien , welke mensen bij een volgende SHTF situatie,
te vertrouwen zijn.
En COVID19 ,de tweede' is dus een SHTF situatie.
Vele mensen hier in de straat zijn op vakantie.
Verwacht hier dus binnenkort de eerste doden,
en helaas zijn dat de ouderen van de straat, die thuis blijven.
Dus daar gaan we niet mee samenwerken, en om geen COVID te krijgen,
ga ik deze mensen ook niet benaderen, na de vakantie.
Negeren en op 5 meter passeren is mijn advies.

PS , ik heb sinds half Maart mijn kleinkinderen niet gezien,
en mijn ouders en zus in Nederland niet bezocht.
Veiligheid voor alles.
En vakantie is een luxe, geen recht, elke persoon die vindt dat vakantie een recht is,
vergeet dat mensen die weinig geld hebben geen vakantie kunnen betalen,
en diegene die in schuldbemiddeling , of sociaal traject zitten dit luxe artikel krijgen aangeboden.
Snappen wie het snappen kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Jannes

Prepper goeroe
Dus daar gaan we niet mee samenwerken, en om geen COVID te krijgen,
ga ik deze mensen ook niet benaderen, na de vakantie.
Negeren en op 5 meter passeren is mijn advies.

Dan hoop ik dat je niet in het ziekenhuis terecht komt, met Corona of iets anders.
Veel werknemers zijn namelijk op vakantie. Veel in het binnenland, maar ook landen als Kroatië worden bezocht.
Probeer deze mensen maar te ontwijken bij opname. (Scheelt al zoveel dat diegenen die nu in Kroatië zijn bij thuiskomst 14 dagen in thuisquarantaine ‘moeten’.)
 

Ray

SHTF Expert
Mensen zijn slecht in lange termijn denken. Of dat nu gaat over slechte gewoontes voor je gezondheid, het klimaat van deze planeet of het corona virus, als het een beetje te lang duurt haakt men af. Terwijl het virus juist net een beetje op stoom begint te komen in de wereld: https://coronavirus.jhu.edu/data/cumulative-cases

Ook in Nederland is het lijntje omhoog weer gevonden, met name in de leeftijdscategorie tussen de 20 tot 40 jaar. Alle indicatoren zitten weer stevig in de lift op het Coronavirus Dashboard van het RIVM: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Erg jammer, als je ziet waar we inmiddels waren aangeland door het nemen van maatregelen, nu gaat straks de boel weer op slot, met alle economische ellende van dien.

Nog steeds is het beleid niet gericht om zoveel mogelijk gevallen te voorkomen, maar slechts om het behapbaar te houden voor de zorg EN voor het corona imago van NL t.o.v. het buitenland.

Nog goed een maandje en de boel kan weer op slot, grenzen weer dicht, terug bij af en is het sociale experiment met 'eigen verantwoordelijkheid' hopeloos mislukt.

Het goede nieuws is dat men steeds meer leert hoe covid-19 te behandelen, zodat het sterftecijfer iets zal dalen. Ook lijken vaccins in ontwikkeling hoopvol, het zou mooi zijn als we de volgende zomer weer opgelucht kunnen ademhalen, deze winter wordt geen pretje.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik denk dat het feit dat we steeds achter de feiten aanlopen het moeilijk maakt. Maatregelen hebben pas na 14 dagen een effect, dat wil dus zeggen dat het hier in BE eerst nog 14 dagen erger zal worden (nu 200 besmettingen per dag) alvorens er een effect is van een maatregel die vandaag zou genomen worden (niet dat ze vandaag iets afkondigen, maar bon).
De maatregelen die ze morgen gaan verstrengen/invoeren zouden dus pas ten vroegste op 7 augustus zichtbaar kunnen zijn. Dat maakt dat we nu al 6 maanden achter de feiten aanlopen.

Sinds enkele dagen stijgen de ziekenhuisopnames weer en binnen een week dan ook weer de overlijdens in BE ...
 

Ray

SHTF Expert
Dat zou juist de reden moeten zijn om niet te lang te wachten met maatregelen @Alberto. Twee weken vertraging betekent globaal twee keer een verdubbeling van het aantal nieuwe gevallen. Van 200 naar 400 naar 800 en dan zit je ook meteen boven de 100 ziekenhuisopnames per dag.

Wacht je nog een week langer, verdubbelt dat nog een keer, ook het aantal weken dat het kost om de trend weer onder de 100 nieuwe positieven per dag te krijgen.

In Nederland zitten we nu een beetje op de wip, maar ook hier ben ik bang dat ze wachten totdat die naar een kant is doorgeslapen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik maak me niet zo heel veel zorgen om een eventuele tweede golf.
Ik krijg mijn boodschappen nog steeds wekelijks thuisbezorgd en ik kan zelf bepalen wanneer ik thuis en wanneer ik op kantoor wil werken.
Medische mondkapjes, schorten en veiligheidsbrillen die ik in Februari had aangeschaft heb ik uiteindelijk nauwelijks hoeven te gebruiken door het thuiswerken.

Eventuele tekorten en lege schappen zijn ook reuze meegevallen in Nederland, hier verwacht ik niet veel problemen mee bij een tweede golf.
Het enige wat ik heb gedaan is mijn Sterillium Med, Meliseptol Rapid en latex handschoenen weer aangevuld, nu de prijzen weer terug naar normaal zijn en er volop geleverd kan worden.

Zolang ik professioneel kan reinigen en desinfecteren ben ik zeer tevreden. Verder heb ik natuurlijk standaard voor 3 maanden aan houdbaar eten en schoonmaak artikelen in huis. Maar tot nog toe is het me alles meegevallen in Nederland en mogen we van geluk spreken dat we hier wonen en niet elders in de wereld waar de situatie wel nijpend is.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het probleem is niet de regelgeving, iedereen die in het buitenland op vakantie is, en zich daar nergens iets van aantrekken zijn het probleem.
De stranden in België zitten vol, (quota), dus gaan we naar Nederland.
Hier dragen we overal mondmaskers, in Nederland niet, dus doen we dat zelf ook niet.
Als je mensen niet dwingt, dan gaan ze nog liever kapot,
dan zich te beschermen.
Hoeveel mannen gebruiken een condoom, bij de ontluikende relatie, als de vrouw er niets van zegt?
Zonder condoom loop je dezelfde risico's als zonder mondmasker in de massa te verblijven.
Zonder condoom:
Heb je een ongelukje krijg je blaasjes (Herpes), of blagen (kinderen), heb je pech , krijg je een druiper (Chlamydia) of erger HIV (AIDS).
Zonder mondmasker in de massa:
Verhoogde kans op buikgriep (Nora- Rotavirus), gewone griep (influenza) tot Corona (COVID), of erger longontsteking (pneumonie)
En ja we lezen allemaal de verhalen dat het een hoax is, maar dezelfde mensen geloven in Zombies en preppen daar nog voor ook.
 

Preppertt

Senior Prepper
Het lijk er wel op dat het virus nu minder dodelijk is geworden. De sterftecijfers en ziekenhuisopnames liggen wereldwijd een stuk lager dan begin dit jaar met dezelfde besmettingsaantallen. Dat zou kunnen betekenen dat het virus is gemuteerd naar een besmettelijker, maar minder dodelijke variant. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat het virus altijd al niet heel dodelijk is geweest, maar dat het midden in het griepseizoen de kop opstak. Waardoor mensen die al grieperig waren en een verminderde weerstand hadden door het winterseizoen vatbaarder waren voor het virus en dat het dus een en-en scenario was.

Sowieso hebben mensen in de zomer vaak een hogere weerstand omdat we vaker buiten komen, vakantie dus minder stress en we eten meer fruit. Het zou dus op zich wel gunstig zijn als "de tweede golf" binnen nu en een maand op de piek zit, dan zitten we nog in een seizoen waarin minder mensen vatbaar zijn en de zorg het dus zonder veel ingrijpende maatregelen zou kunnen bolwerken. Het is ook wel gunstig dat het virus op dit moment meer jongere mensen treft die veel minder vaak in het ziekenhuis komen of overlijden.
 

petroman

SHTF Expert
Dat is maar hoe je het verteld; je kan ook zeggen dat de afgekondigde maatregelen werken.
In de USA raken 70.000 ! mensen per dag besmet.
Gewoon een gevolg van dom en nog dommer.
 

Alberto

Senior Prepper
Het lijk er wel op dat het virus nu minder dodelijk is geworden. De sterftecijfers en ziekenhuisopnames liggen wereldwijd een stuk lager dan begin dit jaar met dezelfde besmettingsaantallen.

Volgens mij komt dat omdat we aan het begin van de stijging staan. Opnames komen een tweetal weken na besmetting, overlijdens komen gemakkelijk 3 tot 6 weken na de ziekenhuisopname. Tussen besmetting en overlijden spreken we dan 5 - 8 weken. Nog afwachten dus.

Moeilijker is welke maatregelen nu nog kunnen genomen worden. Opnieuw volledige landen in lockdown steken? Economisch is dat een bloedbad, ik denk dat geen enkele minister die verantwoordelijkheid wil nemen. Dat is het verschil tussen een viroloog en politici: Virologen kijken rationeel (wetenschappelijk) naar de cijfers, politici kijken naar de mogelijke verkiezingsuitslag achteraf. Anders kan je niet verklaren waarom we nu (dagelijkse besmettingen zijn in BE hoger dan voor 1e lockdown) niet in lockdown moeten ...
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ja Amerika is wat dat betreft een perfect voorbeeld. We zien daar sinds een maand alweer exponentieel stijging in aantal besmettingen, terwijl het sterftecijfer niet exponentieel toeneemt (terwijl het dat in het begin van de epidemie wel deed). Dat betekent dat het sterftecijfer in het begin werd overdreven door alle sterftegevallen aan Corona toe te schrijven, het sterftecijfer nu bewust laag gehouden wordt, dat het virus in dodelijkheid afneemt of dat mensen nu dus blijkbaar mer weerstand hebben en het lichaam het zelf kan oplossen. Ik weet niet wat het is, wellicht een combinatie van alles of iets totaal anders.





Zoals te zien in de grafieken loopt het sterftecijfer vrijwel exact gelijk met het aantal besmettingen op tijdens de eerste piek tussen zeg maar 18 maart en 5 mei. Terwijl het aantal besmettingen daarna gelijk blijft en later zelfs heel hard stijgt daalt het sterftecijfer. Rond 22 juni zat het aantal besmettingen al boven de eerste piek, maar het sterftecijfer blijft duidelijk achter. We zullen het over twee weken wel zien.

Het zou misschien kunnen zijn dat er veel meer tests worden afgenomen en dat er ook veel "false positives" tussen zitten. Personen die zich toch graag wilde laten testen terwijl ze geen klachten meer hebben, dan meet de test dat het virus aanwezig is geweest, maar dan ben je niet meer besmettelijk. Dit zou ook een verklaring in Nederland kunnen zijn. We nemen nu ruim 3 keer zoveel tests af dan tijdens de piek in maart (ruim 80.000 per week, tegenover 25.000 per week in maart)
 

Ray

SHTF Expert
Het lijk er wel op dat het virus nu minder dodelijk is geworden. De sterftecijfers en ziekenhuisopnames liggen wereldwijd een stuk lager dan begin dit jaar met dezelfde besmettingsaantallen. Dat zou kunnen betekenen dat het virus is gemuteerd naar een besmettelijker, maar minder dodelijke variant.

Het is vrij makkelijk het dna van dit virus in kaart te brengen, klein apparaatje plus laptop en binnen een half uur heb je het hele genoom. Ik zou verwachten dat als het virus naar een minder dodelijke variant zou zijn gemuteerd, we dit wel gehoord hadden. Elk ook maar enigszins positief nieuws wordt breed uitgemeten.

Ik denk dat het ligt aan de leeftijd van mensen die besmet raken. In maart hielden ouderen nog geen rekening met dit virus, zij zijn ook nu nog het meest voorzichtig, terwijl de jongere generatie alle raad inmiddels in de wind slaat. Zowel in Nederland als de VS zie je dan ook de meeste positieve getesten in de categorie 20 - 40 jaar. Daar is het sterftepercentage uiteraard lager dan bij 60+.

Voor sterftepercentages van de 20 meest getroffen landen: https://coronavirus.jhu.edu/data/mortality
Hier bv. Californië, het aantal gevallen uitgesplitst naar leeftijdsgroep, met bijbehorende sterftepercentage: https://www.cdph.ca.gov/Programs/CID/DCDC/Pages/COVID-19/COVID-19-Cases-by-Age-Group.aspx

Over de hele wereld zien we nu de meeste gevallen bij de generatie die naar het werk gaat, veel sociale contacten hebben en denken dat zij toch minder risico lopen.
 

Jannes

Prepper goeroe
Het lijk er wel op dat het virus nu minder dodelijk is geworden. De sterftecijfers en ziekenhuisopnames liggen wereldwijd een stuk lager dan begin dit jaar met dezelfde besmettingsaantallen. Dat zou kunnen betekenen dat het virus is gemuteerd naar een besmettelijker, maar minder dodelijke variant. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat het virus altijd al niet heel dodelijk is geweest, maar dat het midden in het griepseizoen de kop opstak. Waardoor mensen die al grieperig waren en een verminderde weerstand hadden door het winterseizoen vatbaarder waren voor het virus en dat het dus een en-en scenario was.

Ja Amerika is wat dat betreft een perfect voorbeeld. We zien daar sinds een maand alweer exponentieel stijging in aantal besmettingen, terwijl het sterftecijfer niet exponentieel toeneemt (terwijl het dat in het begin van de epidemie wel deed). Dat betekent dat het sterftecijfer in het begin werd overdreven door alle sterftegevallen aan Corona toe te schrijven, het sterftecijfer nu bewust laag gehouden wordt, dat het virus in dodelijkheid afneemt of dat mensen nu dus blijkbaar mer weerstand hebben en het lichaam het zelf kan oplossen. Ik weet niet wat het is, wellicht een combinatie van alles of iets totaal anders.

Het zou ook kunnen betekenen dat er nu andere cijfers ontstaan, doordat er veel meer getest wordt. Daardoor krijgen een heleboel mensen die nauwelijks klachten hebben nu ook de diagnose ‘Covid-19’. Dit heeft niks te maken met een virus wat meer of minder dodelijk is of cijfers die naar believen worden aangepast.
 

Preppertt

Senior Prepper
Het virus wordt misschien niet minder dodelijk, wat wel zou kunnen als het zich muteert, maar we komen dan nu wel achter het werkelijke sterftepercentage.

De officiële cijfers zoals ze nu bekend zijn:
Besmettingen: 52073
Ziekenhuisopnames: 11902 (22,9%)
Overlijdens: 6136 (11.8%) (hierbij zitten mensen die niet getest zijn, maar wel symptomen vertoonden kan dus ook normale griep of longontsteking geweest zijn)

Dit ziet er vrij dreigend uit, maar i maart, april en mei testte de GGD alleen mensen die echt symptomen vertoonde, die in een risicogroep vielen en mensen die werden opgenomen in een ziekenhuis. Toen zei de GGD al dat je de werkelijke besmettingen met een factor 10 moet vermenigvuldigen en kom je dus uit op dit:
Besmettingen: 520730
Ziekenhuisopnames: 2,29%
Overlijdens: 1,18%

Over een week of 4 kunnen we met de laatste cijfers gaan rekenen, maar ik denk dat je wel ongeveer op deze percentages zult uitkomen.

Als we de laatste grote griepepidemie van 2017-2018 er naast leggen komen we op deze cijfers. Puur voor de vergelijking van de cijfers omdat er toen ook capaciteitsproblemen in de ziekenhuizen waren en reguliere zorg voor groot gedeelte werd stilgelegd,.
Besmettingen: ongeveer 900.000
Ziekenhuisopnames: 16.000 (1,78%)
Overlijdens: 9500 (1,06%) (met een ziekte waarvoor wordt gevaccineerd)

Hier nog een interessant grafiekje van het aantal mensen dat zich de afgelopen jaren bij de huisarts heeft gemeld met luchtweginfecties:


In 2018 was de piek van mensen met klachten veel hoger dan dit jaar met Corona.

Verder geen conclusies, ik deel alleen graag even wat cijfers.
 
Bovenaan