• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweede golf Covid-2

V

Verwijderd lid 423

Gast
Er loopt meer niet goed, dan wel goed.En dan mis ik in dit overzicht ook nog de "draagvlakcommunicatie"(uitleg wie wat wanneer gaat doen, hoe en waarom) Goede draagvlakcommunicatie voorkomt een hoop problemen, mensen weten dan wat er eventueel(Deo Volente) komt te staan te gebeuren,wanneer er opgeschaald of afgeschaald wordt, en welke criteria daarvoor meetellen....én ook fijn, je hoeft geen influencers bij OP1 aan tafel te zetten om de jongeren te bereiken...(zucht wat was dat een ramp)

Ed1Uc3_XoAASDWV
Hoi Stuudje, ik zie inderdaad alleen "een korte publieksversie van een overkoepelend plan [...]". Geen draagvlak is ook een vorm van draagvlak, wordt daar misschien gedacht.
Tja, draagvlak en duidelijkheid...Wat een freubelaars...
Ik neem aan dat groen is op orde is, en geel en rood achtereenvolgens een "rammelt nog aan alle kanten" en "op slopershoogte/laat alle hoop maar varen"?
En, lees ik dat goed, krijgt "grootschalig contactonderzoek" ook een lagere prioriteit, of wijst die pijl naar beneden wellicht naar een denkbeeldig afvoerputje?
Dan gaat "Duidelijkheid over maatregelen bij een nieuwe haard" ook het afvoerputje in?
Mooi is dat. Ik mis dan alleen nog een bolletje "optrekken van een rookgordijn", in felgroen, helemaal bovenaan.
 

Robert

Diehard Prepper
@RockyFlats Wat die luchtbevochtiger betreft, goed idee man. Ik tikte het op google in en kwam meteen op een site van een gast die luchtbevochtigers i.c.m. mondkapjes verkocht. Dus lijkt het me wel verstandig om er een aan te schaffen nu er nog geen schaarste is.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats Wat die luchtbevochtiger betreft, goed idee man. Ik tikte het op google in en kwam meteen op een site van een gast die luchtbevochtigers i.c.m. mondkapjes verkocht. Dus lijkt het me wel verstandig om er een aan te schaffen nu er nog geen schaarste is.
Hoi Robert,
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of het voor thuis wel veel zin heeft. En mocht het ooit dringend nodig zijn om de lucht te bevochtigen, en je hebt niet zo'n ding, dan doet een natte doek over de verwarming het vast ook. Of gewoon de was ophangen in huis ;-)
Mocht je zo'n apparaat aanschaffen, dan wel regelmatig het water verversen. Niet dat we van de Corona in de Legionella terechtkomen...

Ik heb nog eens verder gekeken, en zie dat het niet zo idioot vochtig hoeft te zijn. Op of boven de 40% RV schijnt prima te zijn. Zie: https://www.maurice.nl/2020/05/02/aerosols-de-cruciale-missende-schakel/
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats Meeste ervaring heb ik met FFP3's met uitblaasventiel. Die gaan idd bijzonder rap dicht zitten van 'schone' lucht, vandaar dat ik voor de volgende batch overstap op de FFP2's.

Achter dat FFP zoveel staat soms nog een letter. V is voor een ventiel, het meest interessant is wellicht de D (staat voor dolomiet test), die schijnen minder snel dicht te slibben en lichter te ademen. Ter volledigheid, R en NR staat voor respectievelijk Reusable en Not Reusable, maar ja, al die stoffen kapjes zijn niet herbruikbaar.

@Robert Ik heb een erg droog huis en hier werkt een handdoek over de radiator of binnenshuis de was drogen (doe ik altijd al) voor geen meter. Alleen met een luchtbevochtiger krijg ik hier de RV boven de 40%.

Niet ideaal maar redelijk goedkoop zijn de ultrasoon luchtbevochtigers, zelf pik ik die altijd op in de kringloop. Meestal zijn ze voorzien van zilverionstaafjes en kalkfilters die rete duur zijn om te vervangen, maar een paar druppels dunne bleek is veel goedkoper om de boel legionella vrij te houden. Nadeel van ultrasoonverstuivers, zelfs met kalkfilter krijg je als je een paar maanden niet afstoft een witte waas over je spullen.

Andere types werken met stoom (wat veel stroom kost) maar 100% kalkvrij is of met draaiende natte schijven waarover een luchtstroom loopt dmv een ventilator. Ook verdamping, dus ik neem aan ook kalkvrij.

Tegen corona is zo'n ding thuis waarschijnlijk niet zo nuttig, aangezien je met je partner of andere huisgenoten alsnog via contact of grote druppeltjes besmet wordt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray Kalkneerslag bij ultrasoon? Daar zeg je wat, inderdaad. Ik heb nog geen ervaring met luchtbevochtigers maar kan mij voorstellen dat zo'n mechanisch systeem ook kalk de lucht in slingert, anders dan een systeem dat stoom produceert. Ik zie daar een zinvolle toepassing van een solar-distill of (waarom niet) van een echt destilleerapparaat om zuiver water te maken voor de strijkbout, de luchtbevochtiger en (natuurlijk ook af en toe "vuurwater" voor) de keel. Win-win-win :)
Zo'n destilleerapparaat is gemakkelijk te maken, en destilleren is leuk om te doen. De zin van zo'n ding is dan wel meer gelegen in het maken van iets lekkers denk ik...

@Robert Ik heb in het verleden al eens een aantal RV-metertjes gekocht en ben daarover zeer tevreden. Die bleken nauwkeurg bij onderling vergelijk, zijn handzaam en geven zowel de temperatuur als de relatieve luchtvochtigheid aan. Ik bedenk mij zojuist, dat ik er eens een bij me kan steken om bijvoorbeeld op het werk eens te controleren of het er boven de 40% RV is. Deze bedoel ik (nog wel knoopcel-batterijen er bij kopen): https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
upload_2020-7-27_13-12-19.png
@Ray @Robert Ik bedenk me, dat de "draaiende natte schijven waarover een luchtstroom loopt dmv een ventilator" ook het gelijke verdamping-principe is van apparaten die als (simpele) luchtkoeler of aircooler worden verkocht, zoals bijvoorbeeld: https://www.blokker.nl/p/blokker-lu...MI0tW-rtTs6gIVDKh3Ch32Rwk7EAQYAiABEgKkNvD_BwE
Nu zullen die (anders dan een luchtbevochtiger) niet afslaan bij een ingestelde RV, maar bevochtigen doen ze ook, en zou een overweging kunnen zijn ook te koelen op warme dagen. Van het koelend vermogen moeten we niet al teveel verwachten vermoed ik. Ik zag kleinere apparaten al voor rond de 30 Euro, maar er is een goede kans dat die wellicht meer herrie maken.
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats Het zal je nog verbazen hoeveel liter water per dag zo'n ultrasoon de lucht in blaast. Een kleintje doet al snel 300ml per uur. En dat is ook nodig, anders krijg je geen significante stijging van de RV. Vandaar dat een paar handdoeken op de radiator zo weinig doen. Ipv elke dag liters water te destilleren, kan je energietechnisch dan net zo goed voor eentje met warmte element/stoom te kiezen.

Die koelertjes dmv water zijn wat onzinnig in mijn ogen. Als je het stikheet hebt wil je juist geen hoger vochtgehalte, lijkt het nog warmer. Dus mocht het al lukken een kamer ook maar 1 graad te koelen, heb je er niets aan.

Ik meen dat ultrasoon bevochtigers zo beginnen rond de 50 euro. Kalkfilters, zilverionstaafjes, meer knopjes en lampjes zijn allemaal niet belangrijk, alleen een hygrostaat kan makkelijk zijn, maar je kunt prima zonder. Raar eigenlijk dat die dingen zo duur zijn, 'k heb er al heel wat open gesloopt en opgeknapt (vnl ventilator schoonmaken) en 't is alleen een bak plastic, ultrasoon verdampertje en een ventilatortje.
 

phtvs

Sysop
Admin
Eh, corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij zit in die 'oversterfte' ook die 6000+ zekere corona doden en mag je die niet bij elkaar optellen.
Grappig dat het CBS vandaag eigenlijk mijn verhaal bevestigd...

Het RIVM registreerde in dezelfde periode 5.900 sterfgevallen als gevolg van het coronavirus. "Dit betekent dat naast elke tien geregistreerde doden als gevolg van corona er tussen de vijf en tien mensen overleden aan corona die niet geregistreerd werden", aldus het CBS.

Daarmee schat het instituut in dat in de periode van 9 maart tot en met 24 mei de oversterfte tussen de 8.593 en 11.691 personen ligt.
https://www.nu.nl/coronavirus/60672...-keer-zo-groot-als-rivm-meldt.html?redirect=1

Ik begin sterk de indruk te krijgen dat mijn eerdere vermoedens kloppen. Het sterfte cijfer Covid-19 moest zo laag mogelijk blijven. Er werd zo min mogelijk getest om maar niet toe te hoeven geven dat er veel meer mensen (onnodig) overleden aan het virus
 

Ray

SHTF Expert
Nog steeds @phtvs is het verschil tussen het aantal doden in 2019 en nu 2020 het totale aantal.
Als je daar alsnog die 6000+ doden bij optelt die het RIVM bij elkaar verzameld heeft, tel je een deel dubbel.

Maar dat het getal veel hoger is dan alleen de verzamelde getallen van het RIVM, staat buiten kijf.

In de oversterfte van het CBS zitten ook mensen die het ziekenhuis hebben gemeden vanwege corona en bv. aan een hartstilstand zijn bezweken. Uiteindelijk nog steeds een gevolg van de coronacrisis in mijn ogen.

Ik kijk vandaar ook naar de oversterfte zoals gerapporteerd door het CBS, dat zijn het totale aantal doden van deze crisis. Ben het met je eens dat ze het lastig maken het totaal te zien.
 

Henk88

Diehard Prepper
Als ik dit artikel lees zakt mijn broek toch wel af. Geen verplichte Quarantaine en geen verplichte testen voor reizigers uit risicogebieden. https://nos.nl/artikel/2342460-geen...zigers-wel-extra-nadruk-op-thuisisolatie.html Alleen een kort woordje over eigen verantwoordelijkheid, terwijl met de stijgende cijfers en vele nieuwsberichten duidelijk is dat die eigen verantwoordelijkheid onvoldoende aanwezig is.

Ook de verdere versplintering in de regels waarbij elke gemeente zelf gaat bedenken wat wel en inet mag vind ik onbegrijpelijk. Draagt alleen maar bij aan verdere verwarring en slechte naleving van de regels. We ruilen maanden van redelijk succesvol Europees beleid in voor een Amerikaanse wanbeleid met de nadruk op economie. De ironie is dat juist door deze halfslachtige aanpak op de lange termijn vermoedelijk en de economie en de volksgezondheid des te harder worden geraakt.

En dan te bedenken dat het ergste, de terugkomst van vakantiegangers en het beginnen van de scholen over een paar weken nog moet komen. Ik voorspel weinig goeds voor de komende maanden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Grenzen sluiten en niet openen voordat het hele continent virusvrij is. Vakantiegangers uit het buitenland, (mensen die bewust extra risico lopen) 14 dagen , onbetaald, in quarantaine. Zelf kosten laten dragen. Er zijn Hotels genoeg , om deze mensen in te huisvesten. Onbetaald omdat vele dit jaar uit veiligheid het land niet verlaten, maar die wel door die profiteurs, en zich nergens iets van aantrekkende piep, piep, piep, tegenover extra belasting en ziekteverzekeringskosten geplaats zien , door naar niemand kijkende egoisten die gebruik gaan maken van extra inkomsten van ziektewet en snoepverlof. (Quarantaine)
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Helemaal mee eens, je benoemt precies de punten waar ik ook bang voor ben. Dus het gaat nog wel even duren en dat zal ook de economie nog verder schaden. Het is net alsof het de bedoeling is van Rutte, om het aantal gevallen en doden een beetje in te dammen, zodat we net niet het slechtste jongetje in de klas zijn. Dat is slecht voor het imago, maar meer ambitie om dit virus te beteugelen is er ook niet, dat zou te schadelijk zijn voor de economie. Ik denk dat juist zachte heelmeesters stinkende wonden maken en dit op termijn nog veel slechter voor de economie is.
 

phtvs

Sysop
Admin
zodat we net niet het slechtste jongetje in de klas zijn
Dat is ook wat hij al die tijd gewoon gezegd heeft. Er word gestuurd op het aantal bedden op de IC's. Er word niet gestuurd op het aantal besmettingen of overlijden, zolang de ziekenhuizen het aankunnen en er geen zwart triage beleid gevoerd hoeft te worden, is er geen enkel probleem. Er moest zelfs keihard gelogen worden over het aantal IC plekken en zelfs dat word nu gewoon straffeloos toegegeven.
 

petroman

SHTF Expert
Je kan het net zo draaien als je wil, maar als een op zich logische maatregel niet te handhaven is dan kan je je afvragen of die regel dan nut heeft.

Reizigers die op een vliegveld aankomen kan je nog traceren, die met een auto de grens over komen niet.
Hoe wil je controelren of die mensne ook inderdaad 2 weken thuis op de bank zitten en met niemand in het bijzonder contact hebben ?
Dat kan niet nog afgezien of het juridisch kan/mag.

Wordt dan je voordeur verzegeld met een gele sticker ? En de ramen dan ? Ook maar doen.
Eten en drinken wordt ontsmet en vervolgens met een stok door een doorgeefluik geschoven ? Al is de regeling of de maatregel nog zo goed, als die niet uitvoerbaar is dan heb je er niets aan.
Dan kan je broek afzakken of achterdochtig denken dat het een 2e agenda punt is of wat dan ook.
 

Henk88

Diehard Prepper
Je kan het net zo draaien als je wil, maar als een op zich logische maatregel niet te handhaven is dan kan je je afvragen of die regel dan nut heeft.

Reizigers die op een vliegveld aankomen kan je nog traceren, die met een auto de grens over komen niet.
Hoe wil je controelren of die mensne ook inderdaad 2 weken thuis op de bank zitten en met niemand in het bijzonder contact hebben ?
Dat kan niet nog afgezien of het juridisch kan/mag.
Ik vind sowieso een preventieve quarantaine van 2 weken niet effectief. Zelfs als iemand zich er netjes aan houdt is het nogal belastend, maar ik dacht altijd dat daar nu die testcapaciteit voor was en dat lijkt me veel makkelijker uitvoerbaar. Iemand komt terug uit risicogebied -> maakt verplicht gelijk een afspraak met GGD voor een test de volgende dag. Krijgt binnen 24-48 uur testuitslag en dan ben je klaar. Kost alsnog 2-3 dagen maar dat is een stuk minder dan 2 weken en je hebt absolute zekerheid of je wel/niet besmet bent.

En natuurlijk kun je niet iedereen controleren, zeker niet mensen die met de auto gaan en hun eigen vakantie plannen. Maar door het verplicht te stellen/strafbaar te stellen zullen meer mensen geneigd zijn een test af te nemen dan als het puur vrijwillig is. En wat betreft handhaving in het algemeen, natuurlijk is niet alles eenvoudig te handhaven. Maar ik zou graag zien dat men toch iets meer gaat inzetten op handhaven in plaats van alleen een aai over de bol.

Nu valt het virus eigenlijk nog mee, maar stel er komt volgend jaar een nog veel dodelijker virus? Gaan we dan ook pappen en nathouden of kan er dan opeens wel aangestuurd worden op gedragsverandering? Ik denk dat men af moet van het idee dat dit tijdelijk is en veel meer moet aansturen op langdurige gedragsverandering.
 

phtvs

Sysop
Admin
Je kan het net zo draaien als je wil, maar als een op zich logische maatregel niet te handhaven is dan kan je je afvragen of die regel dan nut heeft.
En dus maar niets doen dan en alles op zn beloop laten zoals de VS deed? Hoe goed die oplossing was kunnen we nu zien gebeuren
 

Ray

SHTF Expert
Ik vind het punt van @petroman valide, maatregelen moeten wel een beetje te handhaven zijn. 100% dekkend is helemaal niet nodig, als je het gros maar meepakt.

Bij de grens bij auto's een wattenstaafje in de neus drukken, dat kan op zich nog wel. Krijg je lange files van, maar daar gaan mensen bij andere grensovergangen in Europa ook niet dood van. Of via de kenteken platen werken met het ANPR systeem.

In beide gevallen ga je ook mensen missen. Bv. degenen die hun best doen om via kleine weggetjes de grens te passeren, of als in een auto mensen zitten die niet uit hetzelfde gezin komen. Samen met evt. verplichting tot testen bij terugkomst, dek je de hoofdmoot wel af.

Het contact onderzoek heeft inmiddels met de flinke aantallen die we nu weer zien, eigenlijk niet zoveel zin meer. Dat gaan ze niet meer bijbenen en het was al weinig succesvol met minder dan 50% resultaat.

Ik ben bang dat we gewoon terug bij af zijn en dat had niet gehoeven.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Bv. degenen die hun best doen om via kleine weggetjes de grens te passeren, of als in een auto mensen zitten die niet uit hetzelfde gezin komen. Samen met evt. verplichting tot testen bij terugkomst, dek je de hoofdmoot wel af.

En die mensen moet je dus aanpakken! Verzin t maar, ik ben hier vrij extreem in............
 

Ray

SHTF Expert
@wildemossel Er moet ook draagvlak blijven voor de maatregelen. Nu zijn het 10% die zich er niets van aantrekken, als je te hard van leer trekt en dat percentage stijgt naar 50% dan heb honderdduizenden agenten extra nodig.

Nu wordt naar mijn mening de kreet 'draagvlak' misbruikt door Rutte en trawanten, om zo weinig mogelijk te doen, dat dan weer wel.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik zag gister een onderzoek na wat mensen doen ,met en zonder klachten... ongeveer get zelfde, net zoveel na winkel, vrienden en zelf werk. Dus als de meeste eenvoudig instructie, blijf binnen bij klachten al niet te volgen is. We are fucked.
 
Bovenaan