• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweede golf Covid-2

phtvs

Sysop
Admin
Overlijdens: 9500 (1,06%) (met een ziekte waarvoor wordt gevaccineerd)
Je vergeet een belangrijk detail. Die 9500 overleden personen (2017-2018) vallen onder de groep oversterfte waarvan dus niet zeker is vastgesteld dat ze aan de griep zijn overleden. Waarschijnlijk dus wel griep maar niet vastgesteld.

Citaat uit de PDF van je link:
Tijdens de epidemie stierven er 9.500 mensen meer dan normaal. Het is waarschijnlijk dat deze ‘over-sterfte’ samenhangt met de griep.

Neem je nu over 2020 de oversterfte erbij en tel je die bij het totaal aantal mensen die vastgesteld zijn overleden aan de Corona (dat wat je dus ook doet bij de normale griep) dan kom je dus op 'iets' hogere aantal sterfgevallen uit.

De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie was 9.768, waarvan 213 in de eerste 2 weken
.
Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Dus volgens mij zijn dit dan de juiste cijfers. (bevestigd) 6136 + (oversterfte) 9.768 = totaal 15904 overledenen.
 

martin

Mankinds only hope
Dus volgens mij zijn dit dan de juiste cijfers. (bevestigd) 6136 + (oversterfte) 9.768 = totaal 15904 overledenen.

Ik heb het al eerder gepost (denk ik) maar het heeft geen zin om met cijfers te rekenen als je de spelregels steeds veranderd.
En dat is wat Nederland vanaf de eerste dag heeft gedaan.
Steeds weer een ander criteria toepassen om te testen. Steeds weer op een andere manier registeren. Steeds weer op een andere manier rapporteren.
Het is eigenlijk ongelooflijk amateuristisch hoe de regering maar zeker ook de complete EU om is gegaan met deze pandemie.

Ieder land heeft zijn eigen regels. Ieder land zit maar een beetje aan te klooien (met alle goed bedoelingen) hoe om te gaan met iets wat 20 jaar geleden al voorspeld was dat een pandemie onvermijdelijk zal zijn. En dan alsnog met droge ogen durven beweren dat mondkapjes niet verstandig zijn.
Kom op!, het gaat om een virus. Hoe moeilijk kan het zijn om te snappen dat een mondkapje wel degelijk een (minimaal) verschil kan maken.
En hoe lastig is het om in geval van exponentieel rekenen te begrijpen dat een minimaal verschil alsnog een enorm verschil kan/zal maken in een exponentiële toename?

Ik vind het eigenlijk een grof schandaal dat we niet gewoon kunnen toegeven dat er bepaalde foute aannames zijn gemaakt.
Van fouten maken kun je leren. Vasthouden aan onjuiste aannames omdat je geen fouten wilt erkennen is in mijn ogen dom.

Het is en blijft heel lastig om met statistieken te rekenen. Uiteraard kan je de cijfers van oversterfte en ondersterfte nooit weerleggen. Maar het is echt lastig om deze juist te interpreteren.
Omdat de meest zwakke groep al in de eerste "golf" is bezweken krijg je na de eerste piek een moment van ondersterfte. (en dat moment hebben we nu al gehad)
Als je nu alsnog een oversterfte krijgt dan moet je dit eigenlijk dubbel zo zwaar meerekenen want de oude ongezonde obesitas kan maar 1 keer dood gaan. De getallen in de 2e golf wegen dus een stuk zwaarder. Maar dan nog is het lastig rekenen want hoeveel procent van "het dorre hout" heeft de eerste golf weten te ontglippen?

Resumerend kunnen we op dit moment helemaal niks met de cijfers en dat is een gemiste kans.
Dan hadden we (achteraf) nog beter gewoon per regio wat kunnen aanklooien met bepaalde maatregelen en dan na 2 weken kijken wat het effect zou zijn van deze maatregelen. We zijn nu ruim 6 maanden verder en we weten niet eens wat het effect is van wel/geen mondkapjes.

Het zal wel makkelijk zijn vanachter een toetsenbord commentaar leveren op "The professionals" maar ik ben bang dat we over een jaartje of 5 in de geschiedenisboekjes gaan opschrijven dat deze pandemie een enorme fail is geweest.
 

Henk88

Diehard Prepper
[...]
Ieder land heeft zijn eigen regels. Ieder land zit maar een beetje aan te klooien (met alle goed bedoelingen) hoe om te gaan met iets wat 20 jaar geleden al voorspeld was dat een pandemie onvermijdelijk zal zijn. En dan alsnog met droge ogen durven beweren dat mondkapjes niet verstandig zijn.
Kom op!, het gaat om een virus. Hoe moeilijk kan het zijn om te snappen dat een mondkapje wel degelijk een (minimaal) verschil kan maken.
En hoe lastig is het om in geval van exponentieel rekenen te begrijpen dat een minimaal verschil alsnog een enorm verschil kan/zal maken in een exponentiële toename?
[...]
Ben het helemaal met je eens dat het gegoochel met cijfers amateuristisch is en dat het geen zin heeft om met die cijfers te rekenen. Ben het ook met je eens dat we dit allang hadden kunnen zien aankomen maar dat kortetermijndenken en de economie weer eens belangrijker zijn.

Echter wat betreft die mondkapjes zie ik toch wel een nuance. Het is erg onplezierig en benauwend om heel de dag met zon ding rond te lopen (zeker die niet medische katoenen versies die veel te dik zijn) + mensen gaan nog makkelijker denken 'ik heb een mondkapje op, dus ik hoef geen afstand te houden' + het effect is minimaal vergeleken met afstand houden. Volgens mij is allang duidelijk dat het vooral gaat om gedrag. Gedrag in de vorm van afstand houden, gedrag in de vorm van zo min mogelijk reizen en gedrag in de vorm van de drukte niet opzoeken. Maar het blijkt dat mensen dit blijkbaar te moeilijk vinden, mondkapjes gaan dat probleem echt niet oplossen, zelfs handenwassen is minder belangrijk dan gedrag. Immers als je niet bij een besmet persoon of object in de buurt komt is er ook geen noodzaak om je handen extra te wassen.

Ik pleit zelf gewoon voor veel strengere handhaving op gedragsmaatregelen. Ik hou erg van eigen verantwoordelijkheid en ik zie het liefst niet alles kapot gereguleerd. Maar in dit geval is het gewoon noodzakelijk, vooral omdat corona echt niet zomaar weg is. Met de mate van verspreiding is dit ook volgend jaar en misschien het jaar daarop nog wel een probleem. We moeten met zijn allen dus gewoon anders met elkaar om leren gaan en het lijkt erop dat die gedragsverandering toch afgedwongen gaat moeten worden op een of andere manier omdat het vrijwillig te moeizaam gaat en nu ons teveel kost, zowel economisch als qua volksgezondheid.
 

Ray

SHTF Expert
............
Dus volgens mij zijn dit dan de juiste cijfers. (bevestigd) 6136 + (oversterfte) 9.768 = totaal 15904 overledenen.
Eh, corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij zit in die 'oversterfte' ook die 6000+ zekere corona doden en mag je die niet bij elkaar optellen.

Ik vind nog steeds dat we te snel hebben versoepeld. Als we toen nog een paar weken waren doorgegaan met de strenge maatregelen dan was het virus dermate terug gedrongen dat je het veel makkelijker kan controleren.

Benieuwd of er nu tijdig weer maatregelen worden genomen, ipv wachten totdat de ziekenhuis het benauwd gaan krijgen.
Experts in verschillende disciplines van de zorg vinden dat er uiterlijk binnen drie dagen nieuwe coronamaatregelen moeten worden genomen om een tweede golf van coronabesmettingen te voorkomen. Dat staat in een brief, gericht aan premier Rutte en minister De Jonge (Volksgezondheid), in handen van Nieuwsuur.
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/23...eem-binnen-drie-dagen-nieuwe-maatregelen.html

Helaas lijkt het erop dat er geen nieuwe maatregelen komen om deze nieuwe opleving een beetje vroegtijdig de kop in te drukken, het kabinet gaat eerst advies vragen over mondkapjes: https://nos.nl/artikel/2341700-mond...t-buiten-ov-kabinet-vraagt-omt-om-advies.html

Je loopt het risico dat over een week of twee tot vier, je echt weer zeer beperkende maatregelen moet gaan instellen met alle economische ellende van dien.

Voor- of tegen mondkapjes is beide veel voor te zeggen, naast de effectiviteit ook vooral hoe ze het gedrag van mensen beïnvloeden. Blijven we meer alert op de 1,5 meter, drukke plekken en het handen wassen, of denken we dat we onkwetsbaar zijn met een mondkapje op? Het kan beide kanten opgaan.

@martin De cijfers zijn idd rommelig, door meerdere oorzaken, maar zelden zijn cijfers keihard zoals bij de echte natuurwetenschappen. Het zijn toch uiteindelijke de riemen waarmee je, zo goed en kwaad als het kan, moet roeien.

Wat mij het meest stoort aan de aanpak van het kabinet is het ontbreken van enige eigen visie. Ze durven niets zonder een 100% dekkend antwoord van het OMT en schuiven alles op die club af. Ik vind dat een enorm zwaktebod.
 

PBear

Mankinds only hope
Wat de Covid-19 maatregelen in NL betreft lijkt "regeren is vooruitzien" te verworden tot "regeren is omzien en excuses aanbieden, zich beroepend op het voortschrijdend inzicht"
 

Ray

SHTF Expert
Het kabinet is op vakantie, komen 12 augustus terug voor een corona debat, is net een uurtje geleden bekend gemaakt. Dat is over bijna drie weken pas, dan kan er een hoop veranderd zijn. Als ik tweede kamerlid was, zou ik m'n vakantiekoffer grotendeels ingepakt laten.

Vandaag een kleine 200 positieven, dat kan over drie weken weer 800 per dag zijn en ben je weer terug bij af op het niveau van eind april. :mad:
 

martin

Mankinds only hope
Echter wat betreft die mondkapjes zie ik toch wel een nuance. Het is erg onplezierig en benauwend om heel de dag met zon ding rond te lopen (zeker die niet medische katoenen versies die veel te dik zijn) + mensen gaan nog makkelijker denken 'ik heb een mondkapje op, dus ik hoef geen afstand te houden' + het effect is minimaal vergeleken met afstand houden. Volgens mij is allang duidelijk dat het vooral gaat om gedrag. Gedrag in de vorm van afstand houden, gedrag in de vorm van zo min mogelijk reizen en gedrag in de vorm van de drukte niet opzoeken. Maar het blijkt dat mensen dit blijkbaar te moeilijk vinden, mondkapjes gaan dat probleem echt niet oplossen, zelfs handenwassen is minder belangrijk dan gedrag. Immers als je niet bij een besmet persoon of object in de buurt komt is er ook geen noodzaak om je handen extra te wassen.

Wat ik probeer over te brengen is dat het eigenlijk vreemd is dat we na 7 maanden nog steeds met een "vraag" zitten wat eigenlijk helemaal geen vraag is.
NU.nl had er vandaag er nog een artikel over gepubliceerd en als we kijken naar het kaartje:
upload_2020-7-24_22-14-39.png
Dan zijn al die rode landen dus fout en de blauwe landen die zijn goed?

Het is opmerkelijk dat een onderzoek van The Lancet blijkbaar door het RIVM in twijfel word getrokken.
En los van dit onderzoek zijn er in het verleden al meer dan 50 onderzoeken geweest die allemaal zeer eenduidig zijn geweest over mondkapjes en virus.
En ja, natuurlijk is het zo dat er flink wat haken en ogen zitten aan mondkapjes en hoe je deze op de juiste manier moet gebruiken.
En ja, er zit een flink verschil tussen medisch personeel met medische mondkapjes en de gewone burger met een niet medisch mondkapje.
Maar de reden dat men blijft vasthouden dat mondkapjes niet wenselijk zijn is puur en alleen omdat men in het begin een inschattingsfout heeft gemaakt en het gezichtsverlies is om dat te erkennen.

En als zelf Diederik Gommers met deze quote is te citeren:

Mondkapje
Door zijn drukke werkzaamheden was het bezoek aan Middelburg voor de medicus één van de eerste keren dat hij weer onder het winkelend publiek kwam. Maar dat beviel dus niet helemaal. "Ik ga voortaan zorgen dat ik ergens in m'n zak een mondkapje heb of er nou wel of geen bewijs voor is," zegt hij.

Hoeveel foute aannames heeft het RIVM nu reeds gemaakt?
Ik heb op dit moment niet de tijd om ze te gaan opdreunen maar het zijn er echt heel veel. En het is geen ramp om fouten te maken. Het is wel een ramp om je fouten niet te erkennen en dat maakt me boos.

In verzorgingstehuizen zijn diverse mensen gestorven omdat het RIVM maar bleef drammen dat het niet nodig was om met PBM te werken. En ze bleven maar beweren dat iemand die geen symptomen heeft het virus niet zou kunnen verspreiden. Dit stond haaks op de beweringen van het WHO en wat een verassing was het toen bleek dat het RIVM het fout had.

Ik zit momenteel in een land waar ze blijkbaar gek zijn want hier zijn mondkapjes wel verplicht. Het geeft me echt een heel akelig gevoel dat er flink wat belastinggeld wordt gespendeerd aan een EU en het dan alsnog mogelijk is dat we na 8 maanden nog steeds maar wat zitten aan te klooien en ieder land zelf maar wat zit aan te rommelen zonder een centrale aansturing. Als ik op deze manier mijn werk zou doen zou ik binnen 2 weken op staande voet worden ontslagen (en terecht). Maar blijkbaar is het geoorloofd om op deze amateuristische manier te werk te gaan.

Hoe moeilijk is het om 50% van Nederland met mondkapjes te laten rondlopen en 50% niet?
Dan heb je na 2 weken een prima resultaat of het wel of niet zinnig is om deze stap te zetten.

Een ding is in ieder geval wel duidelijk geworden tijdens deze pandemie. De EU heeft helemaal niks kunnen betekenen als het gaat om een eenduidig beleid.
 

Henk88

Diehard Prepper
[...]
Dan zijn al die rode landen dus fout en de blauwe landen die zijn goed?
[...]
Ik zeg niet dat mondkapjes gebruiken 'fout' is, het zal vast (een beetje) helpen. Maar volgens mij heerst in alle landen op het kaartje een pandemie, zowel de rode als de blauw landen. Dat lijkt mij een duidelijk bewijs dat mondkapjes geen wondermiddel zijn.

Hoe moeilijk is het om 50% van Nederland met mondkapjes te laten rondlopen en 50% niet?
Dan heb je na 2 weken een prima resultaat of het wel of niet zinnig is om deze stap te zetten.
En hier zit natuurlijk de kern van het probleem. Het is helemaal niet zo makkelijk om de helft van de Nederlanders uberhaupt een mondkapje te laten dragen, laat staan dat dat ook nog eens een representatieve groep is (dus gelijk verdeeld over leeftijd, opleiding, geslacht enzovoorts). Sowieso, zelfs al zou je ze verplicht invoeren, jongeren blijken nu op dit moment de grootste verspreiders te zijn. Je denk toch niet dat die onderling een mondkapje gaan dragen, zelfs als het verplicht is?

Nogmaals, mondkapjes zullen ongetwijfeld (een beetje) helpen, maar daar staat tegenover dat het een stukje schijnveiligheid is en dat het best wat kost om in te voeren en na te leven. Want genoeg mensen zullen zich er niet aan houden. Wat ik dan simpelweg voorstel is alle tijd, moeite en geld voor een mondkapjesplicht steken in gedragsverandering en naleving daarop. Volgens mij veel effectiever op de lange termijn.

Het doet me een beetje denken aan het gezegde, ''geef iemand een vis en hij eet voor een dag, leer iemand vissen en hij kan voor zijn eigen eten zorgen''. Een mondkapje beschermt weliswaar maar zorgt dat mensen blijven hangen in hun oude gedragspatroon. Mensen op een virusbestendige manier met elkaar om leren gaan zorgt voor een meer permanente oplossing die ook toepasbaar is op andere mogelijk toekomstige pandemieën.

Overigens wel volledig eens dat het EU en RIVM beleid te wensen overlaten.
 

martin

Mankinds only hope
Hoewel ik het voor 90% met je eens ben ga ik een voorspelling doen zodat je over 1 a 2 weken er op kan terugkomen. Binnen 10 dagen zijn mondkapjes in Nederland verplicht. Zowel in supermarkt als op straat. Los hiervan denk ik dat het wel mogelijk is om een 50% test te doen met mondkapjes. De ongehoorzaamheid zal in verhouding gelijk zijn. Dus dan heb je alsnog een redelijk betrouwbaar resultaat.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zeg niet dat mondkapjes gebruiken 'fout' is, het zal vast (een beetje) helpen. Maar volgens mij heerst in alle landen op het kaartje een pandemie, zowel de rode als de blauw landen. Dat lijkt mij een duidelijk bewijs dat mondkapjes geen wondermiddel zijn.
Ja er heerst in al die landen een pandemie. De besmetting is wel lager in landen waar men mondkapjes draagt. Het reproductiegetal (Re) moet onder de 1 blijven, dat lukt beter als iedereen wél mondkapjes draagt.

Je moest eens weten hoeveel niet erkende wondermiddeltjes en therapieën, tot aan homeopathie en gebedsgenezers aan toe, mensen uitproberen als ze dodelijk ziek zijn, kanker hebben. Alles doet men om de naderende dood een poos langer de baas te zijn.

Dan toch maar een mondkapje op. Je kan altijd een unieke kopen of maken waarmee je een statement maakt of gewoon één die grappig is.
NietAanLikken_Mondkapje-Model-500x500.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Los hiervan denk ik dat het wel mogelijk is om een 50% test te doen met mondkapjes.
Dat kan inderdaad maar de uikomst heeft geen relatie met de werkelijkheid.
Immers bij een test letten mensen er extra op, of krijgen instructie, hoe om te gaan met dat ding. Als ik dan in de praktijk zie hoe mensen er mee omgaan dan heeft een test weinig toevoeging op het zin hebben van het dragen.

Je kan altijd een unieke kopen of maken waarmee je een statement maakt of gewoon één die grappig is.
De foto laat zien hoe het niet moet, volgens mij: de neus wordt niet omsloten waardoor je juist een opening krijgt richting de ogen. Zowel bij in- als uitademen.

De niet medische maar er wel sterk op lijkende mondkapjes hebben een neusstripje waardoor deze goed pasbaar te maken is.
Dit werkt beter.
Hoewel voor brildragers er nog wel een uitdaging is.

Alles wat je voor je mond en neus houd bij hoesten of niezen helpt in enige mate.
Als kind kreeg ik een draai voor m'n kop als ik geen hand voor de mond hield tijden niezen of hoesten.
Handen wassen was normaal, na WC beurt, voor eten , na buitenspelen.

Anno 2020 moeten mensen een handenwas cursus krijgen.
Waar gaan we heen met de wereld ?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De foto laat zien hoe het niet moet, volgens mij: de neus wordt niet omsloten waardoor je juist een opening krijgt richting de ogen. Zowel bij in- als uitademen.
Dat het een fout voorbeeld is, geeft niet. Het fijne van deze preppersite is dat er dan altijd wel iemand even komt uitleggen hoe het wel moet.:lol::lol:
 

Ray

SHTF Expert
.........In verzorgingstehuizen zijn diverse mensen gestorven omdat het RIVM maar bleef drammen dat het niet nodig was om met PBM te werken........
Dat was politiek ingegeven, omdat er te weinig van was en de regering schuift alles voor het gemak maar af op het OMT en het RIVM, dat scheelt weer kiezers a.s. 17 maart.

Een ding is in ieder geval wel duidelijk geworden tijdens deze pandemie. De EU heeft helemaal niks kunnen betekenen als het gaat om een eenduidig beleid.

De EU gaat idd niet over de gezondheidszorg of bv. maatregelen in lidstaten en heeft daar ook geen enkele bevoegdheid. Ze kunnen hoogstens adviseren. Als je een slagvaardiger EU wil, zou je meer bevoegdheden moeten overdragen en zou de begroting wel wat meer worden dan nu. De begroting voor 2019 was bv. 166 miljard, dat is de helft van de Nederlandes begroting en moet worden uitgesmeerd over alle 26 landen. Mensen denken vaak dat het 1100 miljard is, maar dat is de meerjaren begroting 2021 - 2027.

Als het weinig mag kosten, geen daadwerkelijke bevoegdheden heeft, kun je moeilijk wonderen verwachten. Hetzelfde geldt voor de WHO, met maar 5,5 miljard per jaar.

Regeringen in landen zelf, zijn verantwoordelijk voor de aanpak van corona, niemand anders en daar moet je, eventueel, de zondebokken vinden. 'Playing the blame game' zal echter nooit tot oplossingen leiden.

Had iemand verwacht dat het virus deze zomer al onder controle zou zijn? Ik niet, het virus komt net een beetje op stoom in de wereld.
 

martin

Mankinds only hope
Als je een slagvaardiger EU wil, zou je meer bevoegdheden moeten overdragen en zou de begroting wel wat meer worden dan nu.

Nou nee, liever niet.

Regeringen in landen zelf, zijn verantwoordelijk voor de aanpak van corona, niemand anders en daar moet je, eventueel, de zondebokken vinden. 'Playing the blame game' zal echter nooit tot oplossingen leiden.

Persoonlijk ben ik niet op zoek naar een zondebok. Ik verbaas me wel over de (naar mijn idee) zeer amateuristische aanpak van deze pandemie.
Ik zal het wel iets te simpel zien maar ik snap niet waarom er geen betere samenwerking is in deze pandemie. Ik heb het dan niet over een centrale regelgeving maar over een betere communicatie.
Ik woon op de grens van Nederland/België en het is echt ongelooflijk dat een burgemeester van Sluis/Terneuzen/Hulst geen idee heeft wat België voor maatregelingen neemt.
Dat ieder land zelf verantwoordelijk is voor het beleid is op zich nog geen probleem. Maar dat iedereen land een eigen interpretatie heeft over wetenschappelijke onderzoeken die al jaren geleden zijn uitgevoerd is best wel opmerkelijk. Dat we nu nog de vraag stellen of mondkapjes wel/niet zinnig zijn is naar mijn idee echt wel onbegrijpelijk.
 

Ray

SHTF Expert
Die zorg deel ik met je @martin, het gebrek aan samenwerking bij een probleem wat zich niets van grenzen aantrekt. Zoals wel meer hedendaagse problemen. Meestal zijn mensen zowel als landen als de dood voor samenwerking, angstig dat ze eigen zeggenschap uit handen geven. Die angst verlamt.

Dat er onduidelijkheid is over mondkapjes is nog wel voor te stellen. Van de chirurgische mondkapjes en FFP's die tenminste aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen, weten we het ongeveer wel, maar als iedereen z'n eigen lapje moet gaan naaien.......

Binnen ons landje wijt ik de amateuristische aanpak aan het vertrouwen op eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand van de burger. Ja, dat werkt bij twee derde wellicht, terwijl die andere derde de hele poging om zeep helpt. Kans dat 95 % meewerkt is uitgesloten in het land van 17 miljoen virologen.

Er zou veel meer regie op moeten zitten, want zo kom je nooit te weten welke maatregelen en in welke mate, kunnen bijdragen aan de bestrijding en wat het kost in termen van economie. Afgewogen beslissingen nemen wordt dan wel erg moeilijk. Nog steeds weten we meer niet dan wel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mensen,

Ik heb de scharnieren met MD-40 en een hamer moeten bewerken, maar uiteindelijk kwam er beweging in en heb ik het luik van m'n schuilkelder kunnen openen. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het RIVM en de politiek nog slechter presteert dan ooit tevoren, en het Coronavirus me om de oren vliegt. En er werd nog wel gedacht dat vluchten vanuit China doorgang konden vinden en het allemaal wel mee zou vallen. Hmmm, dan viel het dus toch tegen...

Ik ben met jullie van mening dat de RIVM en de politiek er een potje van maakt. Hoeveel doden kan je op je geweten hebben, voordat je eens wordt opgesloten, denk ik dan.

Ze maken er kennelijk een sport van om het volk dom te houden, en als ze de mond open doen dan verspreiden ze onzin en halve waarheden. 1,5 m afstand zou zaligmakend zijn, terwijl er al maanden tekenen te over zijn dat juist het aerosolen-risico niet moet worden onderschat. "Geen mondkapjes nodig in besloten ruimten; kinderen kunnen het virus nauwelijks overdragen" en meer van die klinkklare onzin, hoor ik... Trouwens, hoe zat dat indertijd met het streven naar groepsimmuniteit, nu er tekenen zijn dat een opgedane immuniteit mogelijk van korte duur is? Dan zo'n 60% tot 70% van de bevolking gewoon een keer of drie de ziekte laten doorlopen zeker... Mensen, het had aan de Wannsee kunnen zijn uitgedacht. Sorry voor dit sarcasme, maar Seyss-Inquart zou trots zijn geweest op zo'n effectief "Reichs Institut fuer Versterbungs Massnahmen"...

Dan heeft Ab Osterhaus m.i. wel een gezonder kijk op e.e.a.

En anders een Maurice de Hond… Die man komt het falen van de politiek en het RIVM langzaam-aan ook z'n strot uit, merk ik...
https://www.maurice.nl/

Het zou mij niets verbazen als we binnenkort weer met een lockdown te maken krijgen, maar dan plaatselijk.
En zeker zal dat het geval zijn in de koudere tijd van het jaar, dus na de zomer. Dan gaat het aerosol risico een nog grotere grote rol spelen vanwege de dan koudere en dus drogere lucht.
Zoals dat laatst ook het geval bleek in een cafe met gesloten ramen en deuren en de airo aan... Koude (en dus) droge lucht vindt het Coronavirus lekker; het gaat dan heerlijk zweven. Maar wat wil je, als je zo'n cafebaas niet informeert?
Ramen en deuren open en veel ventileren, zeker geen airco aan en wellicht nog watervernevelaars (vers water...) plaatsen voor een hoge relatieve luchtvochtigheid, zou wel het mooist zijn, in openbare ruimten.

Mij lijkt het de hoogste tijd dat er een mondkapjesplicht komt voor alle min of meer gesloten openbare ruimten. Winkels, bioscopen, bibliotheken enz. Ik vermoed dat dat ook niet lang op zich zal laten wachten, en dan is het het beste om filterende mondkapjes te gebruiken en geen zelfgemaakte excuusdoekjes. Alleen filterende mondkapjes bieden de drager immers enige bescherming.

Via Aliexpress zijn die prima te bestellen en nu betaalbaar. Ik heb er geen belang bij (anders dan preppers met goedbedoeld advies te helpen) en denk dat bijvoorbeeld de volgende goed zijn. Die zijn KN95 (0,3 micron voor 95% weg-filterend) en dus beschermend en iets beter dan de FFP2 mondkapjes (0,3 micron voor 94% weg-filterend).
https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ik zie daar diverse certificaten genoemd, waaronder met RvA logo, en daarmee zal men niet snel spotten.
Die mondkapjes zijn niet duur, en zou je er zo’n 30 kopen dan kan je lang vooruit.
Twee weken geleden waren ze nog 1 Euro per stuk, en nu dus 18,90 Euro voor 30 stuks.
Deze kapjes hebben een uitblaasventiel, en zijn daardoor behoorlijk comfortabel.

Je kunt de mondkapjes ontsmetten in een hete lucht oven (niet in de magnetron!), gedurende 30 minuten bij 70 graden Celsius, heb ik elders gelezen. Stel dat je zo’n kapje dan iedere dag een uurtje draagt in een winkel en zo, en het in de avond ontsmet, dan kan je zo'n twee weken vooruit met een enkel kapje, lijkt mij.
Misschien zijn ook andere methoden tot sterilisatie mogelijk (zonlicht?), maar doordrenk het niet met alcohol o.i.d., omdat dat de statische lading van de gesponnen filtervliezen kan verstoren, las ik. En juist die statische lading zorgt voor een aanzienlijk deel voor het afvangen van deeltjes.

Blijf gezond!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Er loopt meer niet goed, dan wel goed.En dan mis ik in dit overzicht ook nog de "draagvlakcommunicatie"(uitleg wie wat wanneer gaat doen, hoe en waarom) Goede draagvlakcommunicatie voorkomt een hoop problemen, mensen weten dan wat er eventueel(Deo Volente) komt te staan te gebeuren,wanneer er opgeschaald of afgeschaald wordt, en welke criteria daarvoor meetellen....én ook fijn, je hoeft geen influencers bij OP1 aan tafel te zetten om de jongeren te bereiken...(zucht wat was dat een ramp)

Ed1Uc3_XoAASDWV
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Ontsmetten gaat dan wel, maar ze blijven verstopt. FFP2 ademt al niet zo gemakkelijk en het wordt rap minder na een uurtje.
Is het aandeel aan stof in de lucht zo groot dat het dan al merkbaar wordt, zeker ook omdat het oppervlak best groot is? Het gaat niet om het dragen van een kapje bij schuurwerk o.i.d. maar gewone ongezonde Randstadlucht. Ik moet bekennen dergelijke kapjes maar een paar keer te hebben gebruikt, en dan telkens een halfuur in een supermarkt, en heb niets gemerkt van enige teruggang. Mijn zoon heeft een enkel kapje wel zo'n 20 dagen achtereen gebruikt, telkens tweemaal een half uur per dag in een auto met een collega, en hem heb ik daarover niet horen mekkeren. Zou het dan niet eerder het ophopen van vocht zijn dat weerstand gaat bieden, in een kapje zonder uitblaasventiel? Enfin, jij hebt er meer ervaring mee dan ik...
 
Bovenaan