• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

zanzarra

Senior Prepper
wat betreft opstoppingen zal je wel gelijk hebben. met dit in gedachte dat wanneer de shit hits ,ik me zo flexibel mogelijk zal moeten gedragen zo dump ik mijn voertuig als ik niet verder kan en ga ik te voet verder. hoeveel je dan al aan km gehad hebt ligt aan veel dingen. zo heb ik gemerkt dat in 19 dagen in normale omstandigheden je 1000 km verderop kan zitten met al mn gear 60+ kg en dan niet uitgeput zijn(mn laatste etappe 90km) en nachtrijden zit zeker in mn mogelijkheden
 

petroman

SHTF Expert
Klopt heb ik ook aan gedacht maar dan nog vooropgesteld dat je iets meeneemt ga je door bos en heide niet ver komen.
Ook niet met een mountainbike. Terrein is gewoon te zacht. Zelfs lopen met een rugzak dwars door bos en heide is erg zwaar.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@petroman voor mulzand en andere zachte ondergronden heeft men daarom ook de fatbike bedacht. Brengt je overal zo'n ding.

Je moet er wel mee leren sturen, je rijd met zeer lage bandenspanning.

Bij ons zouden we tijdens een bug out zoveel mogelijk over oud postroutes rijden, dat is meestal zand of gruis. Naar onze bol duurt dat toch wel een flink wat dagen, zeker met de kar achter de fiets.
 

Ray

SHTF Expert
Voor mensen die ultralight op pad gaan, moet je eens kijken hoe hard die veldrijders op elk terrein gaan.
Die crashen zo door een slootje heen met de fiets op de nek en gaan vlot weer door.

Ik vind het altijd weer een wonder dat die veldrijders fietsen niet al in 't eerste rondje stuk gaan, toch vallen ze niet vaak uit door materiaal pech.

En het nadeel van een derailleurversnelling is ook meteen z'n voordeel. Als 't moet en het ding is goed stuk, zet je hem met een tierapje op een tandblad of de ketting terug op spanning met een stuk elastiek. Dat weet ik uit ervaring in m'n jeugd, toen moest ik m'n fietsen zelf van onderdelen bouwen en ben ik vaker met defecte derailleur op die manier thuis beland. Ipv met een tierap met een touwtje nog in die tijd.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Iemand ervaring met bakfietsen hier en waar op te letten? Moet iig een bankje in zitten voor mini. Meneer zonnebrood twijfelt erg tussen een long john of een met drie wielen? Persoonlijk zeg ik drie voor in de winter, twee is weer lekker smal maar we hebben de big dummy ook.

We gaan eerst voor een normale om daarna zelf om te bouwen, dit om geen verscheidenheid aan laders, batterijen en delen te krijgen. Soort van standaard opbouwen
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren een eigenwijze aankoop gedaan :eek::lol:

De Giant Expedition Sierra Nevada ( NRS ) model 2001.
Volgens sommige een flop wegens storingsgevoelig en volgens andere weer een must have met nauwelijks problemen .
Zelfs na tig duizenden km fietsen gewoon de normale slijtage en vervangingen .

Fiets is zeer goed onderhouden en zo ziet ie er ook uit . Hij is door eerste eigenaar als overjarig model aangekocht en stond bij hem al zes jaar stil ( af en toe een anti rust roest ronde ) in de hoes aan de muur .

Na 3 dagen teleurstellingen met het naar een ook van de harde paadjes af model speuren kwam ik deze tegen .

Deal was snel gesloten .
Even versnellingen afstellen en hydraulische remmen een buurt en verlichting en standaart en bel en ? En klaar ;)

Fijn zijn de oerdegelijke zwaar uitgevoerde tas dragers aan voor en achterzijde . De voorste tassen veren mee met de fiets . Zitten hoog op de voorpoten gemonteerd .

Ik ga hier vermoedelijk een Radicale design fietskar bij kopen . Mits ik die prijs gerelateerd aantrekkelijk tegen kom .

Zie oa link 1 met mooie zeer kritische niet door iedereen gedeelde mening :D

Link 2 omschrijft oa de gebruikte onderdelen .

Ik kan weer na jaren op zo'n model fiets gaan genieten . Ja ook hier ontkom je niet aan onderhoud . Veel zal al wel niet meer te krijgen zijn . Maar gelukkig zijn er andere merken remmen en vering die er op passen .
Banden zijn nog nagenoeg in nieuwstaat en het zijn nog de originele van al 18 jaar geleden :eek:

Fiets is ook niet voor dagelijks gebruik .
Wel heb ik weer voor een derallieur fiets gekozen , ondanks dat ik er geen meer wou vanwege onderhoud . Stout Fransje. Nu maar hopen dat ik geen straf krijg haha .

Elektrisch wil ik beslist niet ! Wil niet afhankelijk zijn van stroombronnen en complexe software storingen . En dure accu's.

Dus dat komt er 300 % nooit in huis .

http://www.sintchristophorus.nl/bike-motion-11-giant-expedition-at/

https://h2g2.com/entry/A741890

Gelukkig heb ik via manualsLib.com nog de Owners manual kunnen downloaden . Dit ivm met vooral het onderhoud en instellen van de speciale vering .

20200501_150716.jpg 20200501_150842.jpg 20200501_150617.jpg 20200501_145422.jpg 20200503_181847.jpg
 

easy

Diehard Prepper
Gisteren een eigenwijze aankoop gedaan :eek::lol:

De Giant Expedition NRS .
Volgens sommige een flop wegens storingsgevoelig en volgens andere weer een must have met nauwelijks problemen .
Zelfs na tig duizenden km fietsen gewoon de normale slijtage en vervangingen .

Fiets is zeer goed onderhouden en zo ziet ie er ook uit . Hij is door eerste eigenaar als overjarig model aangekocht en stond bij hem al zes jaar stil ( af en toe een anti rust roest ronde ) in de hoes aan de muur .

Na 3 dagen teleurstellingen met het naar een ook van de harde paadjes af model speuren kwam ik deze tegen .

Deal was snel gesloten .
Even versnellingen afstellen en hydraulische remmen een buurt en verlichting en standaart en bel en ? En klaar ;)

Fijn zijn de oerdegelijke zwaar uitgevoerde tas dragers aan voor en achterzijde . De voorste tassen veren mee met de fiets . Zitten hoog op de voorpoten gemonteerd .

Ik ga hier vermoedelijk een Radicale design fietskar bij kopen . Mits ik die prijs gerelateerd aantrekkelijk tegen kom .

Zie oa link 1 met mooie zeer kritische niet door iedereen gedeelde mening :D

Link 2 omschrijft oa de gebruikte onderdelen .

Ik kan weer na jaren op zo'n model fiets gaan genieten . Ja ook hier ontkom je niet aan onderhoud . Veel zal al wel niet meer te krijgen zijn . Maar gelukkig zijn er andere merken remmen en vering die er op passen .
Banden zijn nog nagenoeg in nieuwstaat en het zijn nog de originele van al 18 jaar geleden :eek:

Fiets is ook niet voor dagelijks gebruik .
Wel heb ik weer voor een derallieur fiets gekozen , ondanks dat ik er geen meer wou vanwege onderhoud . Stout Fransje. Nu maar hopen dat ik geen straf krijg haha .

Elektrisch wil ik beslist niet ! Wil niet afhankelijk zijn van stroombronnen en complexe software storingen . En dure accu's.

Dus dat komt er 300 % nooit in huis .

http://www.sintchristophorus.nl/bike-motion-11-giant-expedition-at/

https://h2g2.com/entry/A741890

Bekijk bijlage 18283 Bekijk bijlage 18284 Bekijk bijlage 18285 Bekijk bijlage 18286 Bekijk bijlage 18287

Mooie fiets...veel plezier er mee
 

Ray

SHTF Expert
Interessant model @frans81, voor het touren met als optie ook het onverhard mee te pakken.

Persoonlijk vind ik derailleur wel fijn t.o.v. van versnellingsnaven. Als met die laatste wat mis is, kun je dat zelden langs de kant van de weg repareren. Dankzij een wielren verleden heb ik zo vaak die dingen gerepareerd en afgesteld, ik heb er geen moeite mee.

Handig dat die tasdragers er al op zitten.
 
F

frans81

Gast
Het blijkt dus om een Giant Expedition- Sierra Nevada model te gaan uit 2001 dat in veel later periode als overjarig model en nieuw in de doos was aangekocht .
Derhalve ook deze staat waarin .

20200503_172801.jpg
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81 , gefeliciteerd met deze prachtige fiets! Wanneer je de voordrager hebt gebruikt, zou je daar dan een review/ervaring van kunnen geven? Ben erg benieuwd, ivb met de geveerde voorvork en tasjes.

Laat de critisi lekker mopperen, geniet!

Klagen over storingen: beter onderhoud? Nu was het wel zo dat schijven pas vanaf 2000 echt zijn door gebroken bij de mainstream fietsen, de eerste modellen en met name bepaalde Italiaanse types waren erg gevoelig voor vocht.

Vind zelf de combi tektro grepen (vriendelijke beet op de schijf gevoel) en avid klauwen (makkelijk in onderhoud en blokjes makkelijk te krijgen) erg fijn.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , gefeliciteerd met deze prachtige fiets! Wanneer je de voordrager hebt gebruikt, zou je daar dan een review/ervaring van kunnen geven? Ben erg benieuwd, ivb met de geveerde voorvork en tasjes.

Laat de critisi lekker mopperen, geniet!

Klagen over storingen: beter onderhoud? Nu was het wel zo dat schijven pas vanaf 2000 echt zijn door gebroken bij de mainstream fietsen, de eerste modellen en met name bepaalde Italiaanse types waren erg gevoelig voor vocht.

Vind zelf de combi tektro grepen (vriendelijke beet op de schijf gevoel) en avid klauwen (makkelijk in onderhoud en blokjes makkelijk te krijgen) erg fijn.

Voor die keren dat ik die fiets gebruik en terrein waarin gaat ie hopelijk nog jaren mee .

Tja .. vering en gewicht en gedrag . Sowieso lucht erbij wanneer meer gewicht en het zou eigenlijk een no SAG ontwerp zijn in samenwerking met Renault . Zie oa stukje tekst uit de link .

SmartSelect_20200505-084818_Chrome.jpg

Een beetje SAG ( na veren ) is eigenlijk wel prettig onder bepaalde omstandigheden .

Ik heb gelukkig online de manual gevonden waarin NRS veersysteem benoemd word .

Veren lijken nog mooi op druk te blijven .

We gaan het zien en misschien dat ik er een keer een ander remsysteem op gooi als er zich toch de genoemde storingen gaan voordoen .

Ik moet nog eerst een paar Ortlieb tassen ritselen . Geen UV versleten dingen en prijstechnisch netjes betaalbaar
 
F

frans81

Gast
@frans81 , binnenkort wil ik weer tassen gaan maken. Zou je een tas willen testen wanneer deze af is? Is wel mooi kanarie geel.

Met alle plezier ga ik de uitdaging aan .
Type tas / bevestiging moet natuurlijk wel op systeem passen .

Nog effe En we hebben een nieuwe fietstassen shop .
 

Vempain

Prepper goeroe
Iemand ervaring met bakfietsen hier en waar op te letten? Moet iig een bankje in zitten voor mini. Meneer zonnebrood twijfelt erg tussen een long john of een met drie wielen? Persoonlijk zeg ik drie voor in de winter, twee is weer lekker smal maar we hebben de big dummy ook.

We gaan eerst voor een normale om daarna zelf om te bouwen, dit om geen verscheidenheid aan laders, batterijen en delen te krijgen. Soort van standaard opbouwen
Ik had heel wat jaren geleden een 4 wheels elektrische bakfiets gekocht.
model vergelijkbaar met onderstaande foto alleen dan elektrisch en in de kleur paars:fluit:
Zeer-mooie-nette-bakfiets-voor-kinderen-of-goederen-69922.jpeg
De rede dat ik deze toch weer verkocht had is omdat deze toch behoorlijk breed is op het fietspad en had een bakfiets met 2 wielen waarschijnlijk handiger geweest. Voordeel is natuurlijk wel met dit soort bakfietsen dat ze enorm stabiel zijn en zeker met 150 kg te vullen zijn met zooi/stenen/enz:lol:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Inmiddels staat de bakfiets bij ons thuis en is er 180 mee afgelegd sinds maandag. Beestje heeft 250watt en een 36 14.5ah accu. Moet zeggen dat het niet verkeerd rijd en het vermogen niet tegenvalt.

De motor word alleen gebruikt bij berg op, en ja, het is niet te vergelijken met de krank motor in de Surly maar met 8km per uur komen we toch boven met een goed beladen bak. Sommige stijle stukken 5km per uur, niet verkeerd!

Grote voordeel vind is vooral dat de kleine nu in de gaten gehouden kan worden. Echt, het is een kleine Houdini. Het is ook een stuk gezelliger.

De buizen van het dakje zijn alleen onbeschermd, daar gaat nog een stuk slangdarm over. Kussentjes komen er nog in, bankje is best wel hard haha.
 
F

frans81

Gast
Inmiddels staat de bakfiets bij ons thuis en is er 180 mee afgelegd sinds maandag. Beestje heeft 250watt en een 36 14.5ah accu. Moet zeggen dat het niet verkeerd rijd en het vermogen niet tegenvalt.

De motor word alleen gebruikt bij berg op, en ja, het is niet te vergelijken met de krank motor in de Surly maar met 8km per uur komen we toch boven met een goed beladen bak. Sommige stijle stukken 5km per uur, niet verkeerd!

Grote voordeel vind is vooral dat de kleine nu in de gaten gehouden kan worden. Echt, het is een kleine Houdini. Het is ook een stuk gezelliger.

De buizen van het dakje zijn alleen onbeschermd, daar gaat nog een stuk slangdarm over. Kussentjes komen er nog in, bankje is best wel hard haha.


FOTOOOOOS :D
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren een eigenwijze aankoop gedaan :eek::lol:

De Giant Expedition Sierra Nevada ( NRS ) model 2001.
Volgens sommige een flop wegens storingsgevoelig en volgens andere weer een must have met nauwelijks problemen .
Zelfs na tig duizenden km fietsen gewoon de normale slijtage en vervangingen .

Fiets is zeer goed onderhouden en zo ziet ie er ook uit . Hij is door eerste eigenaar als overjarig model aangekocht en stond bij hem al zes jaar stil ( af en toe een anti rust roest ronde ) in de hoes aan de muur .

Na 3 dagen teleurstellingen met het naar een ook van de harde paadjes af model speuren kwam ik deze tegen .

Deal was snel gesloten .
Even versnellingen afstellen en hydraulische remmen een buurt en verlichting en standaart en bel en ? En klaar ;)

Fijn zijn de oerdegelijke zwaar uitgevoerde tas dragers aan voor en achterzijde . De voorste tassen veren mee met de fiets . Zitten hoog op de voorpoten gemonteerd .

Ik ga hier vermoedelijk een Radicale design fietskar bij kopen . Mits ik die prijs gerelateerd aantrekkelijk tegen kom .

Zie oa link 1 met mooie zeer kritische niet door iedereen gedeelde mening :D

Link 2 omschrijft oa de gebruikte onderdelen .

Ik kan weer na jaren op zo'n model fiets gaan genieten . Ja ook hier ontkom je niet aan onderhoud . Veel zal al wel niet meer te krijgen zijn . Maar gelukkig zijn er andere merken remmen en vering die er op passen .
Banden zijn nog nagenoeg in nieuwstaat en het zijn nog de originele van al 18 jaar geleden :eek:

Fiets is ook niet voor dagelijks gebruik .
Wel heb ik weer voor een derallieur fiets gekozen , ondanks dat ik er geen meer wou vanwege onderhoud . Stout Fransje. Nu maar hopen dat ik geen straf krijg haha .

Elektrisch wil ik beslist niet ! Wil niet afhankelijk zijn van stroombronnen en complexe software storingen . En dure accu's.

Dus dat komt er 300 % nooit in huis .

http://www.sintchristophorus.nl/bike-motion-11-giant-expedition-at/

https://h2g2.com/entry/A741890

Gelukkig heb ik via manualsLib.com nog de Owners manual kunnen downloaden . Dit ivm met vooral het onderhoud en instellen van de speciale vering .

Bekijk bijlage 18283 Bekijk bijlage 18284 Bekijk bijlage 18285 Bekijk bijlage 18286 Bekijk bijlage 18303

Fiets is opgehaald door fietsenmaker. Dit ivm het afstellen versnellingen en hydraulische rem systeem .

Helaas bleek ( wat ik al vermoede ) dat het MPH remsysteem van Giant zelf, beter vervangen kon worden . Dit doordat de constructiefout in dat systeem toch voor problemen kon zorgen .

Nu komt er een Shimano hydraulisch systeem op .

Totaal prijs van deze upgrade en afstel is zelfs iets meer dan aanschafprijs van hele fiets .

Máár dan is het ook nagenoeg klaar .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Fiets is opgehaald door fietsenmaker. Dit ivm het afstellen versnellingen en hydraulische rem systeem .

Helaas bleek ( wat ik al vermoede ) dat het MPH remsysteem van Giant zelf, beter vervangen kon worden . Dit doordat de constructiefout in dat systeem toch voor problemen kon zorgen .

Nu komt er een Shimano hydraulisch systeem op .

Totaal prijs van deze upgrade en afstel is zelfs iets meer dan aanschafprijs van hele fiets .

Máár dan is het ook nagenoeg klaar .

Altijd auw in de knip dit soort dingen maar beter dan op de ic belanden door niet functionerende remmen. Op de surly en op de bakfiets zitten mechanische remmen, dat valt best tegen qua remkracht dus groot gelijk dat je hydraulische hebt genomen.

Vandaag het voorste bankje uit de bakfiets gehaald, makkelijker met boodschappen in laden. Ben nu bezig het stoeltje wat achter op de fr8 zat aan te passen (yepp maxi) zodat deze op het bakje te monteren valt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Vandaag grote accutest gedaan: storm, volgeladen bak en grote hoogte verschillen.

Punten van aanpak:
1: ritsen van het dakje zijn kat met een u, aan een kant te krap gestikt waardoor de spanning de rits open trekt. Nieuwe ritsen komen er dus zeker in.

2: spatborden voor geven een irritant rammeltje, mss dat er aanhanger spatjes op komen of van zelfgemaakte van watervast multiplex

3. Ik vind de pedalen er glad en vrij smal, al een paar keer gehad waardoor ik tijdens het vaart maken er af gleed in een regenbui. Miste daardoor aardig wat vaart grrrrr. Maar ik ben met mn lompe poten dan ook brede down hill pedalen met clips gewend.

4: quick release zadelpenklem, vind het een eng ding. Doordat je het eigenlijk niet goed kan vast zetten glijd de zadelbuis langzaam steeds het frame in.

Maarrrrr hoe ver zijn we gekomen vandaag? 65km, nog steeds 3 streepjes in de accu. Gebruikte met tegen wind de eerste ondersteuning in laag verzet, of gewoon uit. 3-5 bij langere en stijlere stukken. Sommige echt hele stijlen moest gelopen worden, en eigenlijk voor door dat het dakje een ongelooflijke windvanger is en de pedalen soms te glad om echt goed kracht te kunnen zetten.
 
Bovenaan