• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

Ray

SHTF Expert
Kijk wat ik tegenkwam op youtube :)
Zo kun je oneindig electrisch fietsen.


Doorspoelen naar 7 minuten


Ik heb wel eens zitten denken aan een electrische hybride fiets. Dus een fiets waarbij de accu kan worden bijgeladen met een klein motortje.
Om aan de NL wetgeving te blijven voldoen, moet dat motortje in een karretje erachter, anders is het een brommert voor de wet.

Het verbaasd me dat zoiets nog niet bestaat. Of ik heb slecht gegoogld of het is niet zo simpel uit te voeren. ;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hier word ook druk georienteerd voor een fiets als BOV en als dagelijksvervoer van en naar school/werk, boodschappen, vakantie etc etc.

Mijn oog is gevallen op een Surly big dummy, met name het frame vind ik erg aantrekkelijk omdat deze ook in klein formaat te krijgen is. Van de zomer hoop ik er 1 te kunnen bekijken in het eggie en misschien wel even een proef ritje te kunnen maken.
 
D

DK88

Gast
Copenhagen wheel laadt op tijdens heuvel af en tijdens remmen. Er zijn dus al mensen die ook met jouw idee spelen.

Ben hier heel lang mee bezig geweest om dit te realiseren, helaas was mijn idee niet helemaal waterdicht. Het idee was een elektrische fiets met een voor motor, en dan op het achterwiel of op de crank een spoel te maken. Zodat je fiets op laad terwijl je aan het rijden bent, helaas kon ik niet genoeg spanning leveren om hem op te kunnen laden. Daarna schoot me iets naar binnen om dat te verhogen, niet veel later is mijn zelfgemaakt fiets gejat.... :mad:
 

petroman

SHTF Expert
Dat is altijd vervelend maar zeker als je er zelf aan gesleuteld hebt.
Maar je idee lijkt op een idee fixe: lijkt op lamp aansluiten op zonnepaneel. Als lamp eenmaal brand dan heb je eeuwig licht.
> Lamp brand > zonnepaneel=stroom > lamp brand > zonnepaneel=stroom > lamp brand
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik denk dat een fiets onontbeerlijk is als BOV.
Hoewel ik het liefst mijn BOB in de auto gooi en hoppatee, naar mijn BOL rij weet ik dat dat niet altijd mogelijk is.
Als hier in de Randstad de paniek uitbreekt vrees ik dat de snelwegen te klein zijn voor het verkeer.
In dat geval gaat de BOB op de rug en vertrekken we op de fiets richting de BOL.
Dat is een lange tocht. Zeker 12 uur fietsen zonder pauze ten opzichte van twee uur met de auto (zonder file).
We zullen de tocht dus in verschillende etappes moeten doen.

Vergeet niet dat je naast het hebben van een fiets je eigenlijk ook je route bekeken moet hebben.
De route zelf heb ik niet gefietst, maar via GoogleMaps en andere kaarten heb ik de route wel bekeken en gekeken waar knelpunten kunnen zitten. Ik heb gekeken naar overnachtingsplaatsen en welke gebieden ik beter kan vermijden.
Dat is op zo'n afstand een hele klus, maar het is leuk (en goed) om er over na te denken hoe je de rivier over komt als de bruggen bezet zijn. Hoe krijg je dan je fiets mee? Zijn er andere mogelijkheden?
Hier moet je je uitrusting deels op aanpassen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Over de routes, er is een site van de Fietsersbond waar je routes kan uitzetten. Laadt het in je telefoon/gps dat scheelt. Je kunt ook routes uitzetten met het gratis Garmin Basecamp en die daarna exporteren naar gps of telefoon.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bekijk bijlage 8255
Nieuwe bug out fiets :D morgen ff de tassen er aan en gaan

Een echte Dragqueen (Dragrace vrouw wel te verstaan haha ) preppersfiets .
De vormgeving is uitdagend haha . Remparachute aan achterzijde is noodzaak .
Berg af en volbeladen ! Dus noodzaak .
Je hebt mooie naaimachines dus die Chute kun je mooi zelf maken :cool: .

Spikes onder je Boots :rolleyes: als reserve oplossing en ook jouman laat jou vertrouwd de deur uitgaan :wave:.

Sorry voor alle onzin hierboven maar jou model fiets roept van alles op in mijn Fanta brein :D
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Changing the Mindset, goede keus soms kan het mee vallen met slijtage. Laat nu een setje rabbitholes spaken voor van de winter waar Suomi (Nokian) Hakka 300 banden onder komen, niet te breed naar de beste bandjes voor de winter maanden. Het rijd een heel stuk fijner met winterbanden vind ik. In het voorjaar wil ik nog wel eens spikes maken dmv tiewraps om de buitenband te doen. Niet ideaal maar werkt wel.



@frans81, de vorm is zeker uitdagend. De spatborden, voordrager, pedalen en het andere stuur zijn nog niet binnen, zodra dat er op zit kunnen de langere tochten beginnen. Ook komt nog een extra ketting spanner op om het slaan van de ketting tegen te gaan :)

@FKAGB, ja een surly big dummy. We dachten eerst om misschien voor de fatbike versie te gaan vanwege het gebrek aan spatborden zijn we toch voor de normale verzie gegaan. Ook omdat deze beter te combineren is met xtracycle accessoires.



Je kan zelfs nog een dikke aanhanger krijgen voor deze fiets.

We hebben nog gedacht over de rohloff naaf, veel over gelezen en gedaan en met hele lage temperaturen kan deze nog wel eens gaan kleven of vast lopen. Heb de vorige keer ook ruim 8000km gereden met een goedkope derailleur van Shimano door het goed te onderhouden dus voorlopig komt die er nog even niet.

Wil verder nog zelf drybags maken voor deze fiets en wideloaders om nog meer spullen kwijt te kunnen. :)

Zodra deze afgebouwd is dan ga ik zeker een test verslag doen.
 

Ray

SHTF Expert
@Changing the Mindset, goede keus soms kan het mee vallen met slijtage. Laat nu een setje rabbitholes spaken voor van de winter waar Suomi (Nokian) Hakka 300 banden onder komen, niet te breed naar de beste bandjes voor de winter maanden. Het rijd een heel stuk fijner met winterbanden vind ik. In het voorjaar wil ik nog wel eens spikes maken dmv tiewraps om de buitenband te doen. Niet ideaal maar werkt wel.



@frans81, de vorm is zeker uitdagend. De spatborden, voordrager, pedalen en het andere stuur zijn nog niet binnen, zodra dat er op zit kunnen de langere tochten beginnen. Ook komt nog een extra ketting spanner op om het slaan van de ketting tegen te gaan :)

@FKAGB, ja een surly big dummy. We dachten eerst om misschien voor de fatbike versie te gaan vanwege het gebrek aan spatborden zijn we toch voor de normale verzie gegaan. Ook omdat deze beter te combineren is met xtracycle accessoires.



Je kan zelfs nog een dikke aanhanger krijgen voor deze fiets.

We hebben nog gedacht over de rohloff naaf, veel over gelezen en gedaan en met hele lage temperaturen kan deze nog wel eens gaan kleven of vast lopen. Heb de vorige keer ook ruim 8000km gereden met een goedkope derailleur van Shimano door het goed te onderhouden dus voorlopig komt die er nog even niet.

Wil verder nog zelf drybags maken voor deze fiets en wideloaders om nog meer spullen kwijt te kunnen. :)

Zodra deze afgebouwd is dan ga ik zeker een test verslag doen.
Tieraps om de buitenband voor een beetje meer grip had ik nog nooit van gehoord, ga 'em onthouden!
 

petroman

SHTF Expert
Andere optie kan zijn:
Sneeuwketting: laat je fietsband iets leeg lopen, doe er een (brom)fietsketting omheen (in een cirkel) , pomp de band knetterhard op.
Doordat de band flexibel is zet die de ketting muurvast.
Dat laatste geldt met name voor fietsers, klasgenoten uit buitendorpen op de brommert hadden wel eens een ongelukje.
 
L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Damn.. er staan hier alleen fietswrakken voor de deur.. nee, voor mij is een fiets geen geschikte BOV. Dan pak ik toch liever de scooter die er staat! Maar de auto is toch wel onze 1e BOV.
 
Bovenaan