• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

zonnebrood

Mankinds only hope
Vandaag even bezig om de tassen er op te leggen, blijkbaar zat er verschil in tussen aandrijfkant en schijfremkant maar dat stond niet aangegeven in of op de tassen :/

De tassen zijn niet helemaal waterdicht maar hebben wel een plastic binnenzijde hopelijk is dat voorlopig genoeg tot dat de cordura binnen is om tassen te maken met een rolsluiting :)

De tas heeft aan de binnenzijde een extra vak welke een waterdichte flap heeft. Dit vak kan je als je dat zou willen in tweeën verdelen door twee stukken velcro.

Mocht je echt heel veel mee willen nemen dan kan je het snoertje aan beide kanten wat losser zetten en zo krijg je een gigantische tas waar je lekker veel in kwijt kan. En om te zorgen dat je niet alles kwijt raakt onderweg zijn er voldoende riempjes en stel mogelijkheden om de boel vast te zetten.



Eventjes een paar foto'sWP_20170820_11_39_13_Pro.jpg WP_20170820_11_47_42_Pro.jpg WP_20170820_12_12_28_Pro.jpg WP_20170820_12_13_10_Pro.jpg
 
F

frans81

Gast

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81, gaat ook niet gebeuren hahaha. Ben er veelste blij mee en het is ook ipv een extra auto. Wat erg vet is is dat je op de voordrager ook nog eens 13,5kilo mee kan slepen en achter tot 90 kilo.

Heb de materialen liggen om zelf tassen te maken met rolsluiting. Alleen nu nog even tijd vinden haha.

Heb een drybag gescoord om over de batterij houder te trekken zodat de batterij mee naar binnen kan in de winter. Batterijen vinden het niet fijn met -20 :p
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Gisteren de fiets weg gebracht omdat de stermoer in eens los zat in de vork, rijd niet zo fijn. Ook omdat er nu 4 ringen worden gebruikt om de penlengte te overbruggen en ik daar niet zo gecharmeerd van ben ipv met stabiliteit en ook een stukje esthetiek is deze meteen op de juiste hoogte ingekort.

Straks gaan we nog even wat extra schakels in de ketting fabrieken want door de extra derailleur kwam er te veel spanning op de ketting waardoor er niet op de achterste bladen gereden kon worden.

Bug out fiets / werkpaard word vervolgd...
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Het word eens tijd om de fiets als BOV Topic omhoog te schoppen.

Van de winter kochten meneer Zonnebrood en ik voor een prikkie een Surly Pugsly. Had er al het een en ander aan gedaan maar het project stond daarna een tijdje in de ijskast (lees in gesneeuwde garage)

Vandaag de boel maar weer even na gelopen en met was rest materiaal spatborden gebeund en een bagagedrager gemonteerd die niet echt zwaartepunt vriendelijk is. Er komen nog wel full fender spatborden op maar die moeten uit NL komen met pa Zonnebrood dus dat duurt nog ff.

Fietstasjes hebben we van vrienden gehad, twee linkerkanten :D

IMAG0602.jpg IMAG0604.jpg IMAG0602.jpg IMAG0604.jpg IMAG0608.jpg IMAG0605.jpg IMAG0607.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het model BOV Fiets waar ik langer naar opzoek was en tegen nette prijs is Gisteren eindelijk door de fietsenmaker gevonden .

Een heuse en oersterk postfiets . De Batavus Delivery bike .

Lage instap, zwaar uitgevoerd frame en extra lange zeer solide bagagedrager .

Fiets word voorzien / aangepast ( eigen wens ) met 3 of vier versnellingen Terugtraprem,
dichte stevige kettingkast , de beste verkrijgbare Anti-lek all terrain tires , voorwiel met naafdynamo , Led verlichting ( met aan/ uit schakelaar ) , extra reflector met achterlicht .

Er komen wielen in met tevens extra dikke spaken .

Foto 1 is voorbeeld foto omtrent model .
Foto 2 en 3 is de eigenlijke fiets die nog een metamorfose moet ondergaan .

Over een paar weken is ie klaar .

Batavus Delivery Bike-1000x1000.jpg IMG-20190420-WA0001.jpg IMG-20190420-WA0000.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , uh ben je overgestapt van dumpzaak naar fietsenmaker ?
Valt me op dat je best veel fietsen aanschaft.

Ik had laatst geen goede fiets !
Moest dus iets ;)
Fiets waar ik interesse in had bleek weg en toen heb ik een Oude lala fiets ingeruild met kleine bijbetaling tegen die Duitse Retro fiets .

Nu ruil ik de Duitse Retro fiets toch weer terug ( geen plaats voor 2 fietsen ) en moet wat bijbetalen .

Dus valt wel mee met fietsen .
Heb er maar 1 ;)
En als scooter voor mijn Vrouw ( Moeten Nieuwe lagers en oliekeerringen in ) klaar is ook maar plaats voor één Fiets .

Een normaal huishouden heeft tegenwoordig minimaal twee fietsen :)

Ik heb geen normaal huishouden en heb er derhalve maar 1 :lol:

Foto 2 en 3 zijn bij fietsenmaker thuis !

Bij mij is het niet zo opgeruimd haha
 
F

frans81

Gast
Maar deze vind ik wel leuk !

Cargo bike Parade in Nijmegen .

Zie Link met leuke en vernuftige ( Prep ) fietsen

 
F

frans81

Gast
Mijn nieuwe BOV Fiets in de revisie bleek niet haalbaar . Helaas was het gedeelte boven de standaard doorgeroest . Een gat van 3 cm lang en bijna 1 cm doorsnee .
Reparatie kan maar dat zou ik dan zelf moeten doen en daar heb ik geen zin in .

Door die blunder van fietsenmaker heb ik zijn eigen reserve fiets aangeboden gekregen .

Een Sparta Bullit versie .
Op deze Sparta is de extra lange Bagagedrager gezet van de Gesloopte Delivery bike . Fiets voorzien van 7 versnellingen naaf met terugtraprem en extra zware middenstandaard .

Ik heb de Retro fiets weer ingeruild en 30 bijbetaald .

Ergens een geluk bij een ongeluk daar deze Sparta Bullit versie een zeer stevige fiets is die ook nog eens voorzien is een naaf met mooie versnelling verhoudingen .

Ook krijg ik er nog een nieuw type Axa slot bij met 3 sleutels :hug:

Als ik alles tel en omzet in valuta dan koste de fiets nog geen 100 euro .

20190429_171755.jpg 20190429_171024.jpg 20190429_171032.jpg 20190429_171111.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De BOV Fiets voor oa ook Carboot bezoekjes heb ik voorzien van alvast een oerdegelijke oudere dik lederen TPG post tas . 25 Kg belastbaar. Lepper heavy duty zadel fietst prettig en dempt geweldig . Tevens heb ik de fiets voorzien van een zwaarder uitgevoerd voorwiel met naafdynamo ( op foto nog niet vervangen )
Binnenkort fietskar aansluiting aanpassen en ook deze kan mee wanneer nodig .
Het oude karretje van @JamHard en @Vempain heb ik nog steeds . Rara hoe kan dat ? KWALITEIT en SHTF proof .

20190430_181505.jpg 20190430_181533.jpg 20190430_181600.jpg
 
F

frans81

Gast
Waarom ik niets met derailleur wil en tig versnellingen is de kwetsbaarheid en het onderhoud . Ook electrische ondersteunig zie ik liever vanaf . Mede ook door het afhankelijk zijn van het elektriciteitsnet
,nog vaak voorkomende Calibratie problemen en dure accu's . In een eventuele periode waarin stroom een probleem word , wil ik niet ook nog eens daar over na hoeven te denken ( het weer opladen ) . Zelfs nu wil ik daar niet aan hoeven denken .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81 , mooie fiets! Buurjongen van150 kilo had zo'n fiets, juist gekocht vanwege de degelijkheid.

Ik heb destijds wel voor een derailleur gekozen, ookal had ik liever een rolof in de fiets gehad. Deze plakken helaas bij lagere temperaturen en minder snel zelf te repareren.
 

Henk88

Diehard Prepper
Leuke fietsen in dit topic, vooral de transportbike van Zonnebrood ziet er prachtig uit.

Heb nu zelf ook geïnvesteerd in een bijzondere fiets, een trike.
IMG-20190619-WA0042.jpg
De reden voor deze trike was allereerst een stukje comfort. Ik vind 'normaal' fietsen (vooral in wind en regen) niet het meest plezierige. Op deze trike/ligfiets zit je een stuk comfortabeler en belast je ook een stuk minder spieren. Daarnaast bied de trike naast nut ook een hoop lol, dankzij de mountainbikebanden en drie wielen is het geweldig om een stuk strand of bos mee te pakken.

Voordelen van de trike;
- Stabieler dan een tweewieler
- Makkelijker om nog iets te doen tijdens het fietsen (navigeren/eten)
- Tijdens een fietsvakantie heb je gelijk een stoeltje
- (veel) meer comfort
- Makkelijker veel bagage meenemen

Nadelen van de trike;
- Je trekt de aandacht
- Met 3 wielen en een stalen frame heeft de trike iets meer gewicht/rolweerstand dan een gewone fiets

Al met al ben ik er best blij mee
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Henk88 , prachtige fiets, vooral dat er gewoon Vierkant profiel is gebruikt is ideaal. Lekker makkelijk te vervangen mocht het nodig zijn :)

Hier in de buurt rijd iemand met een fat trike, erg mooi ding.
 
F

frans81

Gast
Er zijn vele leuke ontwerpen / Modellen .
Maar velen hebben door hun vorm al niets meer aan de toch ook aanwezige voordelen .

Bij te Breedt kom je op veel plaatsen al in de problemen. En in een echte SHTF met opstoppingen zal dat aleen maar voor nog meer problemen zorgen .

Ik had laatst al met een toch te breedt karretje achter de fiets dat ik niet door zo'n poortje kon bij een afgezet natuurgebied .

Ik ga de Aluminium as dus in de breedte inkorten en de bak slijp ik vanuit het midden ( links en rechts evenveel weg ) in de juiste maat ( zie foto 4 , gele gedeelte komt te vervallen ) . Wat ik overhoud is een lichtgewicht sterk en vooral niet te Breedt karretje met tevens rolbeugel Iets waar ik zelfs sluiproutes kan nemen . En nauwe steegjes en langs bewust geplaatste lastige betonpaaltjes enz .

20190617_135001.jpg 20190617_135015.jpg 20190617_135043.jpg Screenshot_20190621-220226_Gallery.jpg
 
Bovenaan