• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

V

Verwijderd lid 482

Gast
Het probleem op het ogenblik is dat hoe je het ook berekend, het gas nog steeds het goedkoopst is. Want zolang je niet al je stroom zelf produceert kan je niet tippen aan gas. Daarbij komt dat het een "hype" is om van het gas af te gaan, dus de prijzen van vervangers zijn toren hoog. Marktwerking enzo.
Dus reken zelf eens uit wat je goedkoper of duurder uit bent met petroleum? En kijk dan rustig rond voor een vervanger. De techniek krijgt nu ook een schop onder zijn hol, het loont weer. Er zijn nu al zonnepanelen die zoveel kleiner zijn en zoveel meer opbrengst dat je wel op 1 dak zelf voorziend kan zijn.
 

drent

Diehard Prepper
Je verbruik zelf kunnen opwekken kijkende naar de jaarcijfers kan zeker, genoeg opwekken om ook bij slecht weer/winter zelf het licht aan te kunnen houden is wat anders. Hoe ver is iets als zonnepanelen dus prep bestendig? Zeker met het afbouwen van saldering/eind aan terugdraaiende meter en de heel lage/negatieve prijs voor geleverde stroom door gat tussen vraag en aanbod. Om je vaste lasten nu omlaag te krijgen kan het zeker interessant zijn, maar ken de beperkingen en lees de kleine lettertjes goed.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je verbruik zelf kunnen opwekken kijkende naar de jaarcijfers kan zeker, genoeg opwekken om ook bij slecht weer/winter zelf het licht aan te kunnen houden is wat anders. Hoe ver is iets als zonnepanelen dus prep bestendig? Zeker met het afbouwen van saldering/eind aan terugdraaiende meter en de heel lage/negatieve prijs voor geleverde stroom door gat tussen vraag en aanbod. Om je vaste lasten nu omlaag te krijgen kan het zeker interessant zijn, maar ken de beperkingen en lees de kleine lettertjes goed.

Het legt er net aan wat je nodig hebt in het donker: lampje, laptop, telefoon, radio, tv playstation.
Nu zijn de eerste vier geen probleem voor een paar uurtjes, de laatste twee word al weer wat lastiger, en eventueel een routertj/modem, laatstaan als je ook de vaatwasser, oven, magnetron, wasmachine en stofzuiger word een groter probleem om de winter door te komen dan nog de koelkast die je niet zo snel uit wil hebben, beetje thuis accu is nu 10kwh opslag en kost ongeveer €1000,- per 1kwh, als je berekend dat stroom tussen de 0,19 en 0,37 kost kun je gaan rekenen hoe rendabel het is na zoveel jaar (als alles goed gaat).
 

petroman

SHTF Expert
Kan je beter zo'n gastankje in je tuin laten zetten en nog effe snel laten vullen.
Over ongeveer vier weken kunnen de kolencentrales ook weer op volle toeren draaien.
Ik heb nog niets gehoort over het heropenen van de staatsmijnen in Limburg. Ik krijg wel een brainwave: treinen kan ook op kolen. In het oostblok staan er nog wel een paar, oh wacht...
Ok, maar eerst roepen dat we van de kolen moeten afblijven zorgt ervoor dat een slimme kolencentraleeigenaar niet zo veel meer op voorraad heeft liggen.
Nu weer roepen dat alles mag zorgt er niet voor dat die voorraad er ineens weer is. En ik ga niet raden waar die kolen vandaan kwam/komt.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik rekende ook bijna altijd alles door. Wat kost een puntstuk slaan en alles er omheen. En riool moet je toch wel betalen, hoelang blijf ik er wonen? en dan blijkt dat haast niets "uit" kan. Maar aan de andere kant zijn panelen wel een waarde vermeerdering van je huis.

Maar net als met die mop over stoppen met roken en een Ferrari, ook hier gaat het geld op. Of je het nu in een batterij stopt die je nooit terug verdiend of zo aan net schenkt.
 

martin

Mankinds only hope
Het legt er net aan wat je nodig hebt in het donker: lampje, laptop, telefoon, radio, tv playstation.
Nu zijn de eerste vier geen probleem voor een paar uurtjes, de laatste twee word al weer wat lastiger, en eventueel een routertj/modem, laatstaan als je ook de vaatwasser, oven, magnetron, wasmachine en stofzuiger word een groter probleem om de winter door te komen dan nog de koelkast die je niet zo snel uit wil hebben, beetje thuis accu is nu 10kwh opslag en kost ongeveer €1000,- per 1kwh, als je berekend dat stroom tussen de 0,19 en 0,37 kost kun je gaan rekenen hoe rendabel het is na zoveel jaar (als alles goed gaat).

Ik ben enkele dagen geleden aangekomen (fysiek, niet in kilo's) op mijn BOL in Spanje.
Ik heb hier een zeer bescheiden systeem met 2 stuks 250Ah accu's en rond 700 Wp panelen.
Het is wat improviseren maar het is prima te doen als je maar nadenkt hoe je gebruik maakt van de middelen.
Een wasmachine is een "no go" omdat er normaal gezien een warmte spiraal zit wat veel te veel vermogen zal vragen.
Echter zijn er ook wasmachines die je kunt "voeden" met warm water en die hebben geen spiraal.
Warm water doen we via een gasfles met geiser en dat gaat prima
Mijn iPhone is een prima hotspot. Mijn laptop houd het 5 uur uit op een volle accu. Stofzuiger was een uitdaging maar we hebben ondertussen een prima stofzuiger op een accu. Het duurt een uurtje of 12 voordat hij is opgeladen maar hierna kun je prima stofzuigen. De Koelkast (met vriesvak) staat 24 uur per dag aan. (we moeten de eerste 2 dagen wel extreem terughoudend zijn met afname stroom, maar als hij eenmaal op temperatuur is dan is het verbruik minimaal)

Als de zon schijnt (en dat is in Spanje geen uitzondering) dan zet je rond 14:00 de broodbakmachine aan.
Vandaag was het redelijk bewolkt en tot mijn verbazing heb ik nog steeds stroom.
Maar zelf als de stroom zou wegvallen is het geen ramp want we hebben veel lampen op een accu en mijn laptop is pas over 3 uur leeg.
(mijn telefoon zou het ook nog een uurtje of 5 uithouden en ik heb nog 3 accupacks liggen)

Dus resumerend is het prima te doen. Maar ik weet dat dit in de herfst/winter een andere situatie zal zijn.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Honderdduizenden huishoudens wacht nieuwe energiestrop: flinke nabetaling
https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...g-maandbedrag-vergelijken-energie-leverancier

"Bij Vattenfall, dat in Nederland twee miljoen klanten heeft, heeft ongeveer 10 procent van de klanten 'een veel te laag maandbedrag', laat een woordvoerder weten. "Bij deze klanten is een gemiddelde verhoging van 200 euro per maand nodig.""

Volgens het artikel zou een gemiddelde verhoging van 200 euro per maand nodig zijn om de kosten van gas te dekken dit jaar.
Persoonlijk heb ik na mijn aanslag van 900 euro in April mijn maandbedrag al verhoogd van 90 euro naar 170 euro per maand.
Daar moet ik bij zeggen dat door stommiteit mijn energieverbruik torenhoog is geweest in 2021.

Resultaat dit jaar moet een veel lager energieverbruik zijn door gewoon even logisch na te denken, maar door de stijgende prijzen op hetzelfde jaarbedrag uit te komen.
Maar het is van de zotte om met normaal verbruik van 90 euro naar 290 euro per maand te gaan. Nu zet ik elke maand netjes 500 euro op mijn spaarrekening en zelfs nu mijn salaris met 30% wordt gekort ben ik niet van plan om dat te veranderen. Dus een eventuele aanslag in April volgend jaar kan ik betalen. Maar wel zuur te bedenken dat mogelijk 40% van mijn spaargeld op gaat aan de energierekening, mocht mijn maandbedrag toch niet voldoende zijn.

Hoe de situatie zich in Duitsland ontwikkeld is overigens ook echt zorgelijk, die nu inmiddels Alarmfase 2 in heeft geluid.
Nadat de gastoevoer al met 40% werd verminderd vanuit Rusland door gebrekkig onderhoud, wordt deze in Juli volledig stilgelegd voor werkzaamheden.

Germany triggers gas alarm stage, accuses Russia of 'economic attack
https://www.reuters.com/world/europ...-2-emergency-gas-plan-says-source-2022-06-23/

De vraag is echter in hoeverre deze redenen op waarheid gebaseerd zijn en dus hoeverre gebrekkig onderhoud en werkzaamheden de daadwerkelijke oorzaken zijn.
Ik zie ook niet in hoe het nu nog mogelijk is voor Europa om hun belachelijk lage gastekorten aan te vullen. Geen gas meer uit Rusland, in de VS is de grootste exporteur geboycot, waardoor die een van de grootste plant tot eind van het jaar stil heeft moeten leggen en andere alternatieven lijken er simpelweg niet te zijn.

En waar gaan we de kolen vandaan halen om de kolencentrales weer vol op te laten draaien?
Het eerste wat we stopten te importeren uit Rusland waren de kolen een paar maanden geleden, dus ik heb het idee dat dat ook slechts schijn is en een pleister op een grote gapende wond.
 

petroman

SHTF Expert
De energiemaatschapij verzint zijn eigen tarief voor het terug leveren.

Dat is toch hopelijk voor velen geen echt nieuws hoop ik?
Dat is DE reden om een oude ferarris meter te laten hangen zo lang het niet wettelijk verplicht wordt om die om te wisselen. Maar ook daar zie je dat het idee niet past bij de uitvoering van het plan.
Deze oude meters draaien wel 1:1 terug.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik zou maar wat graag weer die oude meters terug plaatsen, maar helaas huurwoning.

Tot op heden is bij mij de gaskraan dicht (mag van mij permanent), is wel koud douchen (weer gezond zegt men) vreemde is nu wel dat ik sinds het dicht draaien geen gaslucht meer heb in de kelder. (daar hangt de meter) Ook geen duizelig gevoel meer in het hoofd daar. Zou dat "slimme" onding lekken? Vast. Moet ze maar weer eens bellen. Blijf aan de gang met die lui.

Veel zorgen om stroomstoringen heb ik niet, gaande weg heb ik het een en ander verzameld dat handmatig gebruik kan worden. Of op andere warmte bronnen werkt.
Komt wel bij dat ik niet veel spul heb dat een snoertje, accuutje of batterij nodig heeft. En wat ik heb kan ik voor 95% ook makkelijk zonder leven.

Ik besef mij wel dat het voor erg veel mensen een nachtmerrie lijkt te zijn om al hun "gadgets" niet meer te kunnen gebruiken.
Velen willen ook niet leven zoals ik leef, gewoon middeleeuws ouderwets. Ik heb mij altijd verzet tegen het privé moderniseren van mijn leven. Heb er niks mee, zie het voordeel niet. Het maakt erg afhankelijk, antisociaal, lui, verlies van realiteit en mensen raken hun band met de en hun eigen natuur kwijt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dat is toch hopelijk voor velen geen echt nieuws hoop ik?
Dat is DE reden om een oude ferarris meter te laten hangen zo lang het niet wettelijk verplicht wordt om die om te wisselen. Maar ook daar zie je dat het idee niet past bij de uitvoering van het plan.
Deze oude meters draaien wel 1:1 terug.

Heb hier ook de draaischijf die netjes terug draaid. In de winter loopt ie op en in de zomer loopt die terug en is de afrekening nog geen 200kwh.
Helaas verplicht om een digi-meter te nemen als je zonnepanelen hebt. Maar kan er niet echt iets over vinden bij de rijksoverheid, alleen op blogs van energie leveranciers en zo.

Kopje slimme meter:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord
 

martin

Mankinds only hope
Men streept het niet 1 op 1 weg tegen geleverd en terug geleverd. De energiemaatschapij verzint zijn eigen tarief voor het terug leveren.

Ik vind het een beetje gezeur van de consument.
Aan de ene kant wil men een variabel contract dat men "per uur" gaat betalen. Maar men wil wel de opbrengst van de zomer wegstrepen tegen de afname van de winter.
Het lijkt me dat het of het een, of het ander is.
En vergis je niet dat het (als je het eerlijk bekijkt) niet eerlijk is om de complete infra te mis/gebruiken voor teruglevering.
Ik zit momenteel op "een berg in Spanje" en heb in het geheel geen grid.
Om toch een stroomvoorziening te hebben zal ik gebruik moeten maken van accu's. Die dingen zijn best wel duur. (het meest kostbare component van de installatie)

In Nederland kan ik keurig salderen maar eigenlijk zou ik het niet eens oneerlijk vinden als ik een bijdrage moet leveren aan het mis/gebruik van het netwerk om terug te leveren. En als ik dat niet zou willen dan moet ik maar accu's aanschaffen (die een veelvoud zullen zijn van de kosten die men gaat rekenen voor het gebruik van het netwerk).

vreemde is nu wel dat ik sinds het dicht draaien geen gaslucht meer heb in de kelder. (daar hangt de meter) Ook geen duizelig gevoel meer in het hoofd daar. Zou dat "slimme" onding lekken? Vast. Moet ze maar weer eens bellen. Blijf aan de gang met die lui.

Dat lijkt me geen gezonde situatie.
Je kunt heel eenvoudig testen of je wel of geen lek hebt.
Je noteer de meterstand van het gas.
Je zet de kraan hierna open en zorg dat je 0,0 gasverbruik hebt (dus geen waakvlam, CV uitzetten etc) en na minimaal 48 uur kijk je naar de meter
Heb je 0,0 verbruik dan heb je geen lek. Heb je wel verbruik dan zou ik maar snel bellen dat er iets mis is.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
https://www.nu.nl/economie/6208780/...chten-doven-om-elektriciteit-te-besparen.html

Gelukkig loopt Nederland zo'n 20 jaar achter met dit eiland.

Ik vind het een beetje gezeur van de consument.
Aan de ene kant wil men een variabel contract dat men "per uur" gaat betalen. Maar men wil wel de opbrengst van de zomer wegstrepen tegen de afname van de winter.
Het lijkt me dat het of het een, of het ander is.
En vergis je niet dat het (als je het eerlijk bekijkt) niet eerlijk is om de complete infra te mis/gebruiken voor teruglevering.
Ik zit momenteel op "een berg in Spanje" en heb in het geheel geen grid.
Om toch een stroomvoorziening te hebben zal ik gebruik moeten maken van accu's. Die dingen zijn best wel duur. (het meest kostbare component van de installatie)

In Nederland kan ik keurig salderen maar eigenlijk zou ik het niet eens oneerlijk vinden als ik een bijdrage moet leveren aan het mis/gebruik van het netwerk om terug te leveren. En als ik dat niet zou willen dan moet ik maar accu's aanschaffen (die een veelvoud zullen zijn van de kosten die men gaat rekenen voor het gebruik van het netwerk).



Dat lijkt me geen gezonde situatie.
Je kunt heel eenvoudig testen of je wel of geen lek hebt.
Je noteer de meterstand van het gas.
Je zet de kraan hierna open en zorg dat je 0,0 gasverbruik hebt (dus geen waakvlam, CV uitzetten etc) en na minimaal 48 uur kijk je naar de meter
Heb je 0,0 verbruik dan heb je geen lek. Heb je wel verbruik dan zou ik maar snel bellen dat er iets mis is.

Nuts is gewoon verplicht om hetzelfde bedrag te betalen als dat jij betaald, dat is de salderings regeling. Hoeveel het net slijt door het thuis opgewekte energie is niet relevant, die slijtage zou men ook hebben op het moment dat ze zelf de stroom moeten opwekken en naar de plek sturen dienhet nodig heeft.

Het is alleen wel zo dat op de dag het stroomaanbod hoger is door alle zonnepanelen en de prijs van het stroom daardoor daalt voor inkoop, 's avonds is de inkoop van stroom duurder want er word minder opgewekt en dus een hogere prijs betaald voor de inkoop. Lullig voor de energiemaatschappij die mijn stroom volledig moet betalen terwijl inkoop stukken lager ligt op dat moment.
 

petroman

SHTF Expert
Zeepsop is een goede bellenblazer en kan je gebruiken voor lekkage zoeken.
Lekkages voor de meter registreert de meter niet.
Met de symptomen die @Lai meld zou ik altijd gasbedrijf bellen en melden dat je een gaslucht ruikt. Overigens is dit ook de reden dat kelders "geventileerd" zijn.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De warmte pompen zijn niet aan te slepen en ze zijn in een 5 jaar of minder terug verdient als de prijzen zo blijven.
Er zijn echter ook al wachttijden van 15 maanden, afhankelijk van het merk. En dat met prijzen van 15.000 euro of meer.
En voor hele extreem lage temperaturen moet je dan alsnog iets achter de hand hebben. Een ander alternatief is een elektrische ketel. Maar waar een warmte pomp van 1 vier of meer maakt blijft dan je kW een kW. En daar hangt dan een prijskaartje aan. Dus of je ligt krom bij aanschaf of erna.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe de mensen het doen die niet de mogelijk hebben om een uitweg te nemen. En dan bedoel ik niet dat je niet even een lening kan afsluiten maar dat je in een huurhuis zit of een appartement 8 hoog hebt gekocht. Want dan stap je niet "even" van het gas af.
Vreten die straks het behang van de muur omdat ze anders de gasrekening niet kunnen betalen? En de prijs van petroleum is nu ook niet zo laag dat je daar hele dagen op gaat stoken ( lijkt mij) als je al een kachel hiervoor hebt. En zo ja, hoelang gaat je voorraad mee? Hoeveel gaat er doorheen per dag? Ik kan nog herinneren dat we een 200 liter olievat achter het huis hadden op een rek, maar niet hoe vaak de "ouwe" die liet afvullen.
Dus dat wordt dan een elektrische kachel, radiator of zo een blaas ding , want kou moet je niet hebben in je huis. Dat is niet alleen slecht voor je eigen leidingen maar die van het huis kunnen slecht tegen vorst. En dan zijn we weer bij het overbelaste netwerk. Dus iedereen om 17:00 de auto aan de stekker, de kookplaat aan en de straalkachel op stand 10. Want die stand 2 is veel te koud, dat houdt net de vorst buiten.
Waar voorheen verwarmen op een ander manier dan met gas meer een luxe probleem was, is het nu een echt probleem als straks die pijplijn, met vertraging dankzij Canada,, weer open gaat maar dat ze dan ook maar net leveren wat in het contract staat. Wij willen heel graag wat zij in overvloed hebben en dat weten ze maar al te goed. En zelfs als de prijs weer keldert, de Eon, vattenval en hoe ze ook heten hebben nu gezien dat ook een hoge prijs betaald wordt als het niet anders kan, en ze maken nu al weer record winsten.

Nu hier de zonnepanelen op het dak liggen en er stroom het net op gaat zal de warmtepomp niet lang weg blijven. Of lucht-water en op het systeem van de gasketel of lucht-lucht met in ieder ruimte een airco. En dan de hele zomer een virtuele accu volpompen om in de winter "gratis" te stoken.
En als de Eu daar nog een beetje aan mee betaald in de vorm van subsidie is dat helemaal mooi meegenomen ( maar dat zit er zoals het nu eruit ziet niet in)
Het is alleen jammer dat we op deze manier "gedwongen" worden om een toch niet onaanzienlijke investering te doen die ik eigenlijk pas voor een volgend huis gepland had. ( maar met de huidige huizen prijzen blijven de kids zowiezo tot hun 30 thuis wonen en dan heb ik het toch terug verdient :D)
En dan komt er door de logeer kamer maar een dikke kabelgoot met de leidingen, om nu vloeren eruit te slopen gaat me net te ver. Ben je eindelijk van die "eeuwige" bouwput af en dan begint het weer. Hoewel ik daar bij het zien van de leidingen toch anders over ga denken en toch de sloophamer pak. Maar dat zien we dan wel.

Gek eigenlijk dat we met van alles rekening hebben gehouden, behalve met het dicht draaien van de gaskraan.
 

Ray

SHTF Expert
Het geeft een hoop gedoe en kost veel geld, maar dat gas zal de komende twee jaar nog wel eens heel prijzig kunnen blijven. Aangezien Putin al een twee decennia aan de kraan draait voor politieke redenen bij diverse landen en dus niet zo'n betrouwbare leverancier is wil men daar in 2027 helemaal van af zijn. LNG en nieuwe gasvelden, het zal nooit meer zo goedkoop worden als dat het was.

En hoe zit het met de isolatie? Wat je ook stookt, dat kan de rekening sterk verminderen. @logan1202

Bv. dubbelglas van 25 jaar oud al vervangen, kruipruimte isolatie (goed zelf te doen), dakisolatie (ook nog wel zelf te doen), of zoals een vriend van mij heeft gedaan, voor en achter nieuwe puien. Spouwmuren isoleren is goedkoop, maar bijna overal al gedaan.

Die vriend hikt alleen momenteel tegen zijn dak aan. Dat is eigenlijk aan vervanging toe maar een heel gedoe en incl. zonnepanelen een flinke som geld. Dan liefst meteen met de buren samen in zo'n twee onder een kap, maar die krijgen het waarschijnlijk financieel niet rond.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Isolatie aan de buitenkant betekent een hele nieuwe fasade. Zelfs al ik gewoon over de oude heen kan plakken. Maar dan zit je nog met alle lampen en al het andere wat dan verlengt moet worden omdat het anders niet meer uitsteekt. En ook nieuwe ramen? Dan kan ik net zo goed gas blijven stoken.
Alles is een afweging, maar met een zo snel stijgende kosten voor energie had niemand gerekend op zo korte termijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Aan de binnenkant isoleren is het eenvoudigst natuurlijk, bv het dak. Huizen verschillen dermate in bouw en aftimmeren binnen, dat je idd echt moet kijken naar jouw situatie.

Bij die 2 onder 1 kap vriend kan het dak op diverse plekken van binnenuit beter geïsoleerd worden. Binnenbetimmering eraf, isolatie aanbrengen en weer aftimmeren, dun plaatmateriaal en paar vuren balkjes is nog wel te betalen. Maar ja, als ook het dak aan vervanging toe is, ga je dat natuurlijk niet doen en moet alles in 1 keer.

Mijn pa is ook aan een nieuw plat dak toe. Maar ja, die man is al 82 en heeft zoiets van: Het zal mijn tijd wel duren. :lol:
 

PBear

Mankinds only hope
De warmte pompen zijn niet aan te slepen en ze zijn in een 5 jaar of minder terug verdient als de prijzen zo blijven.
Er zijn echter ook al wachttijden van 15 maanden, afhankelijk van het merk. En dat met prijzen van 15.000 euro of meer.
En voor hele extreem lage temperaturen moet je dan alsnog iets achter de hand hebben. Een ander alternatief is een elektrische ketel. Maar waar een warmte pomp van 1 vier of meer maakt blijft dan je kW een kW. En daar hangt dan een prijskaartje aan. Dus of je ligt krom bij aanschaf of erna.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe de mensen het doen die niet de mogelijk hebben om een uitweg te nemen. En dan bedoel ik niet dat je niet even een lening kan afsluiten maar dat je in een huurhuis zit of een appartement 8 hoog hebt gekocht. Want dan stap je niet "even" van het gas af.
Vreten die straks het behang van de muur omdat ze anders de gasrekening niet kunnen betalen? En de prijs van petroleum is nu ook niet zo laag dat je daar hele dagen op gaat stoken ( lijkt mij) als je al een kachel hiervoor hebt. En zo ja, hoelang gaat je voorraad mee? Hoeveel gaat er doorheen per dag? Ik kan nog herinneren dat we een 200 liter olievat achter het huis hadden op een rek, maar niet hoe vaak de "ouwe" die liet afvullen.
Dus dat wordt dan een elektrische kachel, radiator of zo een blaas ding , want kou moet je niet hebben in je huis. Dat is niet alleen slecht voor je eigen leidingen maar die van het huis kunnen slecht tegen vorst. En dan zijn we weer bij het overbelaste netwerk. Dus iedereen om 17:00 de auto aan de stekker, de kookplaat aan en de straalkachel op stand 10. Want die stand 2 is veel te koud, dat houdt net de vorst buiten.
Waar voorheen verwarmen op een ander manier dan met gas meer een luxe probleem was, is het nu een echt probleem als straks die pijplijn, met vertraging dankzij Canada,, weer open gaat maar dat ze dan ook maar net leveren wat in het contract staat. Wij willen heel graag wat zij in overvloed hebben en dat weten ze maar al te goed. En zelfs als de prijs weer keldert, de Eon, vattenval en hoe ze ook heten hebben nu gezien dat ook een hoge prijs betaald wordt als het niet anders kan, en ze maken nu al weer record winsten.

Nu hier de zonnepanelen op het dak liggen en er stroom het net op gaat zal de warmtepomp niet lang weg blijven. Of lucht-water en op het systeem van de gasketel of lucht-lucht met in ieder ruimte een airco. En dan de hele zomer een virtuele accu volpompen om in de winter "gratis" te stoken.
En als de Eu daar nog een beetje aan mee betaald in de vorm van subsidie is dat helemaal mooi meegenomen ( maar dat zit er zoals het nu eruit ziet niet in)
Het is alleen jammer dat we op deze manier "gedwongen" worden om een toch niet onaanzienlijke investering te doen die ik eigenlijk pas voor een volgend huis gepland had. ( maar met de huidige huizen prijzen blijven de kids zowiezo tot hun 30 thuis wonen en dan heb ik het toch terug verdient :D)
En dan komt er door de logeer kamer maar een dikke kabelgoot met de leidingen, om nu vloeren eruit te slopen gaat me net te ver. Ben je eindelijk van die "eeuwige" bouwput af en dan begint het weer. Hoewel ik daar bij het zien van de leidingen toch anders over ga denken en toch de sloophamer pak. Maar dat zien we dan wel.

Gek eigenlijk dat we met van alles rekening hebben gehouden, behalve met het dicht draaien van de gaskraan.
Als je elektrische verwarming wil, kijk dan eens naar infrarood straling via hetzij plaatradiators of kwarts-stralers die je monteert op de plekken waar je aangenaam wil vertoeven. Daarmee hoeft niet de hele ruimte verwarmd te worden, zoals dat met convectie of ventilator kachels het geval is. Het loont ook om de infrarood verwarming uit te schakelen op plekken waar je langer dan 5 minuten niet bent, want infrarood warmt binnen enkele minuten op.
Dat alles maakt heel wat uit op je stroomrekening. Wel een noodkacheltje op olie o.i.d achter de hand houden voor als de elektriciteit uitvalt, lijkt me.
 
Bovenaan