• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Roel

Mankinds only hope
Hier heerst geen energiechaos en ik wil er niet eens bij stil staan.
Ik word helemaal kierewiet van alles wat ik niet meer mag gebruiken.
Na '26 geen nieuwe cv ketel. Makkelijk, we hebben nu ook geen.
Na weet ik wanneer geen benzineauto meer, die van ons gaat nog wel vijftien jaar mee en dan gaan we met de scootmobiel vanwege de leeftijd.
Ik moet aan de zonnepanelen, maar op mijn leeftijd en ons huidig verbruik is dat goed geld naar kwaad geld smijten, dat verdienen we nooit meer terug.
(Zeker niet als de saldering over enkele jaren is gestopt.)
En als klap op de vuurpijl moet ik ook nog eens minder gaan drinken, mag ik niet vet eten, niet teveel zout gebruiken, absolúút niet roken en moet ik vooral véél bewegen.
Zie aan, onze huidige leefomstandigheden.... gedicteerd door mensen zonder actieve herinneringen aan wat dan ook....
Ik kap nog wat extra bomen en de houtkachel (PBM) doet zijn eeuwigdurende werk, ons warm houden.
Houtkachels gaan vroeg of laat uiteraard ook in de ban, daarom hebben wij een PBM, Persoonlijke Biomassa Centrale.
Volgens Timmerfrans zijn die Biomassacentrales namelijk klimaatneutraal...
Pffff....
 
G

gebruiker 3367

Gast
Meestal is het net andersom.
Hoe langer het programma, hoe minder water en energie hij verbruikt.
Hoe korter het programma, hoe meer water en energie hij verbruikt
Een moderne vaatwasser hergebruikt zijn water na de eerste spoelbeurt.
Ik doe even lui en een copy/paste




Als je doorgeeft wat je huidige energieverbruik is (water/elektra/gas, liefst over minimaal 12 maanden ) dan is het wat beter in te schatten of je verbruik wel of niet normaal is.



Dat zou betekenen dat je dus aanzienlijk meer teruglevert dan je verbruikt.
12 x 40 = 480
Als je dan 1000 euro terug krijgt betaal je dus alsnog 520 euro teveel en zou je er verstandiger aan doen om te vragen het maandtarief naar 0 te zetten.


De huidige batterij (li ion techniek) is nog verre van perfect maar als we kijken naar prijs/kwaliteit (en gewicht) is dit de keuze waar je op zal uitkomen
Over een jaartje of 5 zal men de energiedichtheid echt wel flink weten te verhogen (met een factor 2 tot 5 gok ik).

M.b.t. waterstof zou je met een brandstofcel inderdaad een flinke sprong kunnen maken. In theorie zeker de toekomst. In de praktijk is het lastig om door de tegenstrijdige resultaten een goed beeld te vormen m.b.t. de haalbaarheid.

Zelfs met een energieverlies van 50% op de productie van waterstof heb je alsnog een reden om dit toe te passen als het alternatief bestaat uit het uitschakelen van windmolens/zonnepanelen bij overproductie.

Eco programma it is vanaf nu dan :)

Mijn verbruik ligt met 2280 kwh per jaar boven het gemiddelde van 1824 kwh per jaar voor een eenpersoonshuishouden. Maar dat is voor het grootste deel verklaarbaar door het elektrisch koken (175 kwh/j) en het verwarmen en verlichten van een terrarium voor reptiel (215 kwh/j) en de twee pet cams die 24/7 aan staan (53 kwh/j). Dat zijn in ieder geval de dingen waarvan ik denk dat de gemiddelde Nederlander ze niet gebruikt.
 

Ray

SHTF Expert
@PBear Mierenzuur was idd ook een kanshebber, maar lijkt het niet te gaan redden t.o.v. de andere energiedragers.

Waterstof heeft de voorkeur van vooral de oliemaatschappijen en mensen die daar hun geld in hebben zitten. Hier zijn ze al bekend mee, het wordt voor 90% van gas gemaakt (grijze waterstof).

Vergis je echter niet in de kosten aan de onderkant. Brandstofcellen bestaan al heel lang, zijn dus lastig verder te verbeteren, hebben een korte levensduur en zullen ook niet drastisch in prijs zakken.

Als kilometervreter is zo'n waterstofauto's ook niet ideaal, omdat de brandstofcel sneller verslijt dan batterijen. Toyota loopt voorop, die durven er wel 5 jaar of twee ton garantie op te geven. Aangezien brandstofcellen drie keer zo duur zijn dan batterijen, is vervanging niet snel rendabel. Ik zie mensen geen 30 mille steken in de 10 jaar oude Mirai met 3 ton op de teller.

Daarnaast blijft de veiligheid een ding. Nu al zijn er regelmatig gasexplosies in het nieuws, elk dag zijn er in Nederland twee bij mensen thuis en waterstof maakt de veiligheid nog een stuk lastiger en de explosies sterker.

Aangezien we in Nederland ook nog een 30 jaar gas willen blijven gebruiken, is het ombouwen van het huidige gasnetwerk voor huishoudelijk gebruik nagenoeg onbegonnen werk. Pas als iedereen in een regio van het gas af is, kun je beginnen met ombouwen en Nederlanders kennende worden er dan eerst een jaar of tien rechtszaken over gevoerd.

..................
Dat zou betekenen dat je dus aanzienlijk meer teruglevert dan je verbruikt.
12 x 40 = 480
Als je dan 1000 euro terug krijgt betaal je dus alsnog 520 euro teveel en zou je er verstandiger aan doen om te vragen het maandtarief naar 0 te zetten.
....
Vergeet ook die ruim 500 euro korting op je energiebelasting niet. Mensen die weinig tot normaal gebruiken, betalen daardoor netto geen energiebelasting. Op 0 laten zetten is idd wel handig, want als een energieleverancier failliet gaat is het fluiten naar die spaarpot.

De huidige batterij (li ion techniek) is nog verre van perfect maar als we kijken naar prijs/kwaliteit (en gewicht) is dit de keuze waar je op zal uitkomen
Over een jaartje of 5 zal men de energiedichtheid echt wel flink weten te verhogen (met een factor 2 tot 5 gok ik).
Die batterijen worden nu al gemaakt, het is gelukt een laagje grafeen toe te voegen aan de li-on batterij. Eerste gebruik in smartphones van Samsung. Het gebruikte type grafeen is inmiddels vrij voordelig op grote schaal te maken. Ik gok ook dat het een kwestie van een paar jaar is voordat massaal 21700's met grafeen geproduceerd gaan worden voor EV's en thuisaccu's.

In landen met een minder goed netwerk dan Nederland, bv. Australië en Amerika, worden al met de huidige batterijen grote energieopslag locaties gebouwd, soms wel 300 MWh per stuk. Daar staan er al tientallen van. Bekendste is de megapack van Tesla, die het nieuws haalde door in 100 dagen tijd er eentje neer te zetten. Zo ziet zo'n voetbalveld vol containers eruit: https://www.tesla.com/nl_nl/megapack

De huidige energieprijzen maken deze techniek steeds meer rendabel. Het is de luxe van ons goede elektriciteitsnet dat deze oplossing voor Nederland nog steeds niet in beeld is. Daarom wil Faceboek (Meta) hier zo'n datacenter bouwen, gratis een stabiel netwerk plus groene stroom terwijl het elders op de wereld daar zelf voor moet zorgen.

Als batterijen 3-5 keer meer kunnen opslaan maar ongeveer hetzelfde blijven kosten, zul je zien dat er haast geen andere technieken meer nodig zijn. Zelfs niet op het Afrikaanse of Aziatische platteland want met betere batterijen gooi je overal een veld zonnepanelen plus opslag neer en zijn andere energiedragers overbodig.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hier heerst geen energiechaos en ik wil er niet eens bij stil staan.
Ik word helemaal kierewiet van alles wat ik niet meer mag gebruiken.
Na '26 geen nieuwe cv ketel. Makkelijk, we hebben nu ook geen.
Na weet ik wanneer geen benzineauto meer, die van ons gaat nog wel vijftien jaar mee en dan gaan we met de scootmobiel vanwege de leeftijd.
Ik moet aan de zonnepanelen, maar op mijn leeftijd en ons huidig verbruik is dat goed geld naar kwaad geld smijten, dat verdienen we nooit meer terug.
(Zeker niet als de saldering over enkele jaren is gestopt.)
En als klap op de vuurpijl moet ik ook nog eens minder gaan drinken, mag ik niet vet eten, niet teveel zout gebruiken, absolúút niet roken en moet ik vooral véél bewegen.
Zie aan, onze huidige leefomstandigheden.... gedicteerd door mensen zonder actieve herinneringen aan wat dan ook....
Ik kap nog wat extra bomen en de houtkachel (PBM) doet zijn eeuwigdurende werk, ons warm houden.
Houtkachels gaan vroeg of laat uiteraard ook in de ban, daarom hebben wij een PBM, Persoonlijke Biomassa Centrale.
Volgens Timmerfrans zijn die Biomassacentrales namelijk klimaatneutraal...
Pffff....

Zoals ik jet begreep;
Als je na 2026 je huidige cv aan vervanging toe is, dan hang je er een nieuwe cv in, maar die komt dan verplicht met een hybride warmtepomp-
Hybridenwarmte pomp alleen red je het niet mee omdat het water niet genoeg warm word en er salmonella kan groeien het is dus hopen op betere oplossingen om je water en cv warm te krijgen, dan met een warmtepomp.
De keuze vanuit de overheid os waarschijnlijk (Mijn eigen gedachte, pin me er niet op vast) voor een hybride is omdat als het -20 word er geen warmte meer kan ontrokken worden uit de lucht buiten waardoor je het binnen koud krijgt, tenzij je een back-up heb: infrarood kachels, zibro, hout / pellet kachel-
 

Roel

Mankinds only hope
Als je na 2026 je huidige cv aan vervanging toe is, dan hang je er een nieuwe cv in, maar die komt dan verplicht met een hybride warmtepomp-
Dan heb je niet helemaal goed gelezen. Ik hoef na '26 mijn cv ketel niet te vervangen, ik heb namelijk geen cv.
Dus is de keuze voor ons niet zo ingewikkeld.
Wij verwarmen de toko met hout.
 

Ray

SHTF Expert
Zoals ik jet begreep;
Als je na 2026 je huidige cv aan vervanging toe is, dan hang je er een nieuwe cv in, maar die komt dan verplicht met een hybride warmtepomp-
Hybridenwarmte pomp alleen red je het niet mee omdat het water niet genoeg warm word en er salmonella kan groeien het is dus hopen op betere oplossingen om je water en cv warm te krijgen, dan met een warmtepomp.
De keuze vanuit de overheid os waarschijnlijk (Mijn eigen gedachte, pin me er niet op vast) voor een hybride is omdat als het -20 word er geen warmte meer kan ontrokken worden uit de lucht buiten waardoor je het binnen koud krijgt, tenzij je een back-up heb: infrarood kachels, zibro, hout / pellet kachel-
Een hybride CV is een normale CV met kleine warmtepomp ernaast die samenwerken. Bij lage warmtevraag draait alleen de warmtepomp, is veel vermogen nodig, dan springt de CV bij. Je hebt dus geen backup nodig als het kouder dan -20 wordt.

Salmonella, je zal legionella bedoelen. Dat wordt voorkomen door je warmwaterboiler eens in de zoveel tijd wat hoger op te stoken.
 

Ray

SHTF Expert
Beter nieuws van het energietransitie front, er is een Nederlands bedrijf wat een praktisch systeem heeft ontworpen voor het bufferen van grote hoeveelheden warmte. Het principe is hetzelfde als bij de basaltaccu waarover ik wel eens bericht heb, maar gebruikt gewoon water. Dat is veel makkelijker aan te leggen en ook nog eens een stuk goedkoper.

Overtollige zonne-, en windenergie, warmte uit zonnecollectoren of zelfs restwarmte sla je als warmte op in de buffer en onttrek je weer in de winter voor de verwarming.

Ze hebben er net een prijs mee gewonnen: https://www.rtlnieuws.nl/economie/b...e-innovatie-missing-piece-de-energietransitie

Simpel gezegd graaf je een groot gat, isoleer en bekleed dat en laat er een HoCoSto spaceframe in zakken. Dat is een buizenstelsel waarmee je zowel warmte kan toevoeren als afvoeren voor gebruik: https://hocosto.com/hocosto-spaceframe/

Vervolgens laat je het vol water lopen, dek je het af en schuift er grond over. Dan is het weer je achtertuin.

Groter is altijd efficiënter bij dergelijke warmtebuffers, het is handiger om een grote per straat of wijkje te nemen dan elk huis apart zijn eigen. Dit is de buffer bij een Sportpark wat hiermee volledig wordt voorzien van warmte:
HoCoSto.jpg
Link naar bedrijfswebpagina: https://hocosto.com/
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Om maar even de krantenkoppen van hier te vertalen: Energie verbruik gehalveerd. Maar we betalen 5x zoveel. of.
CEZ verhoogt de gasprijs in Juli met 80%.
En dat komt ook jullie kant op, daar kan je zeker van zijn.
Je kan je langzaam gaan afvragen of het gas straks nog wel te betalen is. Blijven de bloemen, maar vooral groente kassen straks gewoon leeg? of worden de groentes onbetaalbaar? Zal de zeepbel van luxe en overvloed voor lage prijzen dan toch klappen?
 

phtvs

Sysop
Admin
Zal de zeepbel van luxe en overvloed voor lage prijzen dan toch klappen?
ik denk dat de klimaat zeepbel eerder uit elkaar spat. Zodra de mensen doorkrijgen wat ze ervoor moeten inleveren en betalen. Het kabinet stelt niet voor niets alles uit om te voorkomen dat mensen duidelijkheid krijgen over wat er wanneer gaat veranderen. De eerste scheurtjes worden al zichtbaar nu Hugo de warmtepomp ellende gaat uitstorten.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik lees nog niets over eventuele stijgende energie prijzen in het Nederlandse nieuws. Behalve dat de overheid subsidie gaat geven aan gasbedrijven die bereid zijn voor de nu hoge prijs gas in te kopen om de gasvoorraad aan te vullen. De meeste bedrijven bedanken er tot nog toe voor, die wachten liever met aanvullen tot de prijzen weer dalen. Naïef lijkt me, dus hoop dat Rutte ze met deze subsidie regeling over kan halen.

Snap sowieso niet waarom een minimale gasvoorraad van 80% niet standaard verplicht is. Nederlandse overheid blijkt toch keer op keer nergens op te zijn voorbereid.

De grote grap is dat dit extra gas massaal van Gazprom gekocht moet gaan worden. Dus even lekker de Russische staatskas spekken, want we zijn oh zo bang dat Rusland binnenkort de gaskraan dichtdraait.

Putin lacht zich kapot.
 

petroman

SHTF Expert
Snap sowieso niet waarom een minimale gasvoorraad van 80% niet standaard verplicht is. Nederlandse overheid blijkt toch keer op keer nergens op te zijn voorbereid.

Omdat het geen overheidsbedrijven zijn !
Vergeet niet dat wij het volk wilde dat de overheid zich terugtrok uit allerlei (semi) overheidsbedrijven omdat we dachten dat het dan allemaal goedkoper ging worden.
En dat klopt dus ook wel, kijk maar naar: gezondheidszorg, ziekenhuizen, openbaar vervoer, etc.....
[Sarcasme modus uit]
 
G

gebruiker 3367

Gast
Wat dat betreft zijn we van het een naar het andere uiterste gegaan. Tot nog toe vind ik de overheid behoorlijk incompetent in hun “bedrijfsvoering”, dus wat dat betreft is het idee van een vrije markt en concurrentie werking niet verkeerd. Het jammere is alleen dat er te weinig wet- en regelgeving is en waar dat er is wordt er te weinig toezicht gehouden of gehandhaafd. Bepaalde sectoren barsten ook nog eens van corruptie en geheime prijsafspraken.

Eigenlijk heeft het ook nauwelijks zin om je er druk over te maken, we hebben er geen enkele invloed op en het is behoorlijk k*t allemaal :lol:

Dat terzijde heb ik vandaag wel eindelijk een Qlima gekocht van mijn vakantie geld. Weer eentje om van de prep-wishlist af te strepen :thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
ik denk dat de klimaat zeepbel eerder uit elkaar spat. Zodra de mensen doorkrijgen wat ze ervoor moeten inleveren en betalen. Het kabinet stelt niet voor niets alles uit om te voorkomen dat mensen duidelijkheid krijgen over wat er wanneer gaat veranderen. De eerste scheurtjes worden al zichtbaar nu Hugo de warmtepomp ellende gaat uitstorten.
Daar wordt het gas niet goedkoper van en juist die portemonnee van mensen maakt dat ze gaan bewegen. Dat is gewoon marktwerking.

De airco/verwarming als tussenoplossing:

Bij m'n pa in de straat, woningen uit 2001 met energielabel B, verschijnen nu de ene na de andere airco/verwarming aan de huizen. Afhankelijk van gas en elektriciteitsprijs kunnen ze dan kiezen hoe ze stoken. Bij een kuubprijs van een euro of hoger, is het al voordeliger op stroom. En die investering is ook veel goedkoper dan compleet overgaan op een volledige warmtepomp of zelfs de hybride CV.

Mijn ouwe pa twijfelt nog, hij is al erg oud en heeft met z'n grote en hoge woonkamer met twee glaswanden een vrij krachtige nodig om ook te kunnen koelen en bij de buren met identiek huis kostte dat 3500 met twee binnen units. Overbuurtjes met het andere model huis zijn goedkoper uit, 1500 - 2500 afhankelijk of ze 1 of 2 binnenunits hebben. Zonnepanelen had iedereen al en zijn inmiddels alweer terugverdiend.

Gas en wat de overheid kan doen:


Je kunt boos worden op de overheid, op de Russen voor de oorlog, op Oekraine dat ze zich niet overgeven, op andere landen die ook meer gas willen gebruiken, op de Groningers die ermee willen stoppen, op het klimaat, op de kunstmestfabrieken, de gestegen (grijze) waterstof vraag of industrie en ga maar door. Het helpt niets.

Gas is duurder geworden en gaat nooit meer zo goedkoop worden als eerder. Daar kan de overheid verder weinig aan doen. Zelfs de belasting op energie en die extra bijdrage voor duurzame energie afschaffen helpt niet, want dankzij de korting die ieder huishouden jaarlijks krijgt (loopt dit jaar zelfs op tot 800 euro), betalen normale huishoudens die 2500 kWh stroom en 1500 kuub gas gebruiken netto erg weinig of zelfs niets. Zuinige gebruikers krijgen netto geld toe want die korting is een vast bedrag die voor iedereen hetzelfde is.

BTW, daar kunnen ze nog wat mee en die gaat dit jaar tijdelijk van 21% naar 9%. Best kans dat deze maatregel daarna verlengd word en dat is ook het enige wat de overheid kan betekenen voor de normale huishoudens. Hoogstens kunnen ze nog isolatie, warmtepompen en zonnepanelen subsidiëren, maar dat doen ze dan ook al vele jaren al helpt dat weinig als je blut bent.

We kunnen vast nog wel een gasveldje op de Noordzee vinden, meer uit Groningen halen en zoals nu in Drenthe kleine voorheen onrendabele gasveldjes aanboren, maar dat zijn tijdelijke noodoplossingen voor een paar jaar die niet alleen snel uitgeput raken maar je ook eigenlijk wil houden als strategische reserve.

Salderingsregeling:


Goed nieuws voor zonnepanelenbezitters, de salderingsregeling gaat nog een jaar onverminderd door. Ze zijn het nog niet helemaal eens geworden over het langzaam afbouwen daarvan, er was sprake van 10% per jaar en dat vinden sommige partijen, met name woningbouwverenigingen die daarin geïnvesteerd hebben, te veel en te rap. Die willen de volgende stap, het plaatsen van een kleine thuisaccu om dit gemis op te vangen, nog een jaar of tien uitstellen. Zo'n Tesla Wall accu kostte bij introductie in 2015 nog 75.000, nu nog 10.000 inclusief montage. Concurrenten met minder hippe naam als LG en Samsung zijn nog een paar duizend goedkoper en de prijzen blijven maar zakken.

Steenkool:

Ik vergeet een oplossing die wel goedkoper is en dat is steenkool, dat is spotgoedkoop en er is genoeg voor duizenden jaren stoken. Krijg je alleen wel het probleem waar China en bv. ook Polen mee zit, een enorme luchtvervuiling waardoor met name de steden onleefbaar worden.

Kernenergie:

Kernenergie komt maar steeds niet van de grond in Nederland omdat het zo duur. De overheid wil graag dat er twee gebouwd gaan worden (zie regeerakoord) maar geen exploitant durft het aan zelfs met 5 miljard aan subsidie die al gereserveerd is. Ze willen ook prijsgaranties omdat het per kWh veel duurder is dan elke andere bron en exploitatieduur garantie. Ook blijf je afhankelijk van landen als Rusland en Iran voor je brandstof en zijn het mooi doelwitten voor terroristen, cyberaanvallen of bombardementen.

En dan zit je nog met de rommel, een oude kerncentrale en zijn afval opruimen is in de hele wereld een peperduur probleem nu ze per dozijn het einde van hun levensduur bereikt hebben. Rusland heeft voor de ontmanteling van tientallen oude centrales geeneens geld. Met kerncentrale Borssele rommelt het al jaren, die zitten permanent in financieel zwaar weer: https://nos.nl/artikel/2143618-overheden-ruzien-om-toekomst-kerncentrale-borssele Over Dodewaard wordt ook gesteggeld omdat er te weinig geld is gereserveerd voor de ontmanteling. In In Belgie, Frankrijk en Duitsland spelen soortgelijke problemen.

Nu kun je die rommel niet eindeloos ongemoeid laten liggen, dus dan draait de belastingbetaler op voor de kosten. Zo mocht de overheid al eerder betalen voor het opruimen van radioactief afval van het failliete Thermphos, totale kosten een paar miljard en ook Dodewaard en Borssele willen gratis overheidsgeld anders verzinnen ze wel een sterfconstructie waarmee de verantwoordelijke bedrijven failliet gaan.

Kerncentrales kosten dus extra subsidie bij de bouw, willen prijsgaranties tijdens levering, gegarandeerde bedrijfsduur en de ontmanteling komt hoogstwaarschijnlijk wederom op het bordje van de belastingbetaler.

De grote vraag is natuurlijk wat de toekomst brengt, zelfs een kleine doorbraak op bv. opslag gebied maakt kerncentrales nog onvoordeliger. Komt die er niet, dan kunnen we er best twee nuttig gebruiken als buffer voor als de zon niet schijnt en windstil is. Daarom zit iedereen, zowel de energieleveranciers als overheden, te wachten. Want begin je eenmaal met een kerncentrale dan zit je er ook ontzettend lang, tot 2080, aan vast. En in die tijd kan er heel veel gebeuren.

Netwerk:

Wat we bij elke oplossing moeten doen is het uitbreiden van het elektriciteitsnetwerk. Als Nederland zitten we in een uitstekende startpositie daarvoor vergeleken met andere landen, we hebben al een van de beste netwerken ter wereld. Op wijkniveau hebben bijna alle huizen in NL een 3 x 25 ampère aansluiting. Behalve de oude binnensteden is de lokale infra voor de huishoudens dus vaak al redelijk goed voor elkaar.

De knelpunten zitten in het hoogspanningsnet en bij de aansluitingen voor grote afnemers en leveranciers. Daarom zouden zonnepanelen op daken voorrang moeten krijgen boven die mega zonneparken en windmolenparken op land. Hier in Drenthe zijn ze vooral bezig met kabels trekken en transformators toe te voegen op de knooppunten ten behoeve van deze grote jongens.

En zoals altijd, als er meerdere schakels in een keten moeten veranderen, zal niet iedere schakel op hetzelfde moment klaar zijn. Het is een hele complexe en zelfs internationale puzzel die stap voor stap verder komt. Het gaat ook nog wel decennia duren voordat we helemaal over zijn op elektrisch, ook thuis en tot die tijd zal het dure gas blijven stromen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Daar wordt het gas niet goedkoper van en juist die portemonnee van mensen maakt dat ze gaan bewegen. Dat is gewoon marktwerking.
Ach over niet al te lange tijd is Poetin vervangen, is het westen erachter dat ze toch wel erg profijt hebben van een geode relatie met de Russen en vloeit het gas weer spotgoedkoop via de Nord Stream pijplijn naar de EU.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom zou het "westen" moeite hebben met de "russen"?
Lijkt me goed om zaken wel uit elkaar te houden: een ander land binnenvallen onder het mom van een "speciale operatie", plat bombaderen etc., schaad elke relatie om het even met welk land dan ook.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik ben er wat minder positief over denk ik, ik zie vooral hoe hoe politieke relaties verbroken worden en er steeds meer een twee-deling in de wereld aan het ontstaan is. Het Westen vs Rusland, China, India, Midden-Oosten. Ik zie voorlopig nog even geen einde aan deze oorlog komen of aan de stijgende energie prijzen, volgens mij is dit pas het begin.

Dat allemaal buiten beschouwing latend is het nog afwachten wie Putin zou opvolgen. Als de banden permanent beschadigd raken met Rusland dan is er geen garantie dat deze hersteld worden onder een eventuele opvolger.

Zo wel dan staat Biden alweer klaar om zich met China te gaan bemoeien. Hij moet toch was om Amerika aan de macht te laten blijven.
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat terzijde heb ik vandaag wel eindelijk een Qlima gekocht van mijn vakantie geld. Weer eentje om van de prep-wishlist af te strepen :thumbsup:

Zolang ik nog in een appartement zonder tuin woon zijn dit de volgende dingen die ik op mijn wishlist heb staan:
  • Ecoflow River Max Solar Kit XL
  • Makkelijke Moestuin Startpakket
  • Een hooimadam, zoals recent in een ander topic werd aangeraden
  • Gietijzeren pannenset voor de hooimadam en eventueel koken boven vuur

Ja, maar... daar stond ie helemaal nog niet op. :fluit::lol:
Gefeliciteerd met je Qlima. :)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar... daar stond ie helemaal nog niet op. :fluit::lol:
Gefeliciteerd met je Qlima. :)

Hij stond wel op de lijst, maar niet in de top 5 en de top 5 heb ik wel aangepast inmiddels, haha.

Enerzijds omdat ik meer wil focussen op energie alternatieven nu de berichtgeving steeds ernstiger wordt omtrent een mogelijke energie crisis en denk dat er een risico is dat er straks in het najaar een run op die dingen komt als er echt een energie crisis uitbreekt. Liever nu kopen, voordat het eventueel niet meer beschikbaar is straks. Geen garantie, maar wel een risico die ik liever niet wilde nemen.

Anderzijds, omdat ik per ongeluk een foutje van €1000 in mijn begroting had gemaakt voor deze maand. Als ik dan kijk naar een moestuin €500 en een solar power generator €2000-€3000 ten op zichte van de Qlima €200, dan toch maar eerst focussen op de Qlima. Ik denk dat ik ook warmte boven elektriciteit verkies. Had al diverse alternatieven voor licht (zaklampen en led lantaarns, stapel batterijen, olie lamp etc), maar nog geen alternatief voor warmte. Ook ben ik bang dat zo’n solar generator erg weinig rendement op gaat leveren in de wintermaanden. Dus vraag me af hoeveel nut het daadwerkelijk heeft.

Ik denk dat ik voor de goedkopere ecoflow river ga uiteindelijk. Dat is meer voor puur telefoon, radio, laptop etc opladen ipv ook een elektrisch kooktoestel. Zo’n elektrisch kooktoestel vreet behoorlijk wat energie, dus dat idee wil ik gaan vervangen voor een petroleum kooktoestel en een voorraad petroleum.

Als ik er helemaal over uit ben zal ik het lijstje updaten ;)
 

martin

Mankinds only hope

Je was me net voor.
Klinkt wel erg "positief".
Je zult maar net als ondernemer een bedrijf in die regio aan het opbouwen zijn.
Maar blijkbaar is het normaal in Nederland om iets wat iedereen zou kunnen zien aankomen eerst fout te laten lopen en dan pas maatregelen.
En we zijn nog maar net begonnen met de transitie. Dat gaat nog leuk worden als we de warmtepompen en de elektrische auto's minimaal gaan verdubbelen.
Wat een gepruts.
 
Bovenaan