• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

wildemossel

Diehard Prepper
1. lavaraffinaderij, die haalt van een hele erge diepte warmte om hierboven om te zetten in Energie, zeg maar een soort stoom turbine onder de grond die het water automatisch opwarmt.

Ik denk dat je hier een verticale grondwarmtewisselaar bedoeld:
Is trouwens ook niet zo innovatief, kan je gewoon bestellen : https://www.verwarminginfo.nl/warmtepomp/grond-water-warmtepomp

260px-Vertical_heatpump_collector.svg.png
 

PBear

Mankinds only hope
Ik denk dat je hier een verticale grondwarmtewisselaar bedoeld:
Is trouwens ook niet zo innovatief, kan je gewoon bestellen : https://www.verwarminginfo.nl/warmtepomp/grond-water-warmtepomp

260px-Vertical_heatpump_collector.svg.png

Ik verwacht niet dat zulke installaties veel kunnen bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet. Het zijn allereerst erg dure installaties en je krijgt ook niet zomaar een vergunning om op grote diepte in de grond te boren i.v.m. mogelijke be-invloeding van de grondwaterstand c.q. grondwatervervuiling.
Wel kunnen ze een aanzienlijke besparing op het gebruik van fossiele brandstoffen voor verwarming geven, maar profiteert de belasting van het elektriciteitsnet alleen maar van als het een alternatief is voor elektrische verwarming.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik gaf geen mening, maar hopelijk verduidelijking voor Joepmeloen....

Ik geef alleen aan wat er in dat boek stond, benaming is een fictief iets natuurlijk net als diverse andere zaken zoals simvictum (dat vond ik zelf eeg interresant), boek is uit 2003 / 2005? maar officieel pas veel later uitgegeven als een papieren boek.


In het nieuws overheid wil misschien btw afschaffen van panelen en installatie;
https://www.nu.nl/economie/6196165/kabinet-wil-per-2023-af-van-btw-op-zonnepanelen.html
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Die kan ik niet lezen zonder aanmelden. Maar heb in het AD de commentaren gelezen, ik zeg maar niets...............
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben wel benieuwd hoe vaak dergelijke problemen voorkomen. Ik denk dat het wel meevalt want ongetwijfeld haalt elk geval breed de pers, net als gasexplosies en koolstofmonoxide vergiftigingen.

Hier heeft de hele buurt 30+ panelen per huis liggen, zonder problemen, ook zie ik steeds meer oplaadpunten voor EV's. Deze wijk is dan ook eind jaren zestig gepland en gebouwd en toen gingen ze uit van een stroomverbruik tot 10.000 kWh per woning en 10.000 kuub gas. Dat was in een tijd dat gas nog niets kostte, isolatie niet bestond en elektrische apparaten bakken met stroom trokken. Je boormachien en stofzuiger koos je uit op basis van wattage, des te zwaarder des te beter.

Het probleem ligt hem dan ook niet op wijkniveau in deze streek, daar is de infra zwaar genoeg. Het grootste probleem zit hem hier in de grote opwekkers, de windmolen parken en zonneweides EN de grote afnemers, van industrie tot datacenter. Daarom wordt er al jaren geïnvesteerd in het net, inmiddels gaat het om miljarden. Ook hier is er een extra hoogspanningsverdeelstation gekomen met leidingen naar diverse windparken.

Huishoudens in het buitengebied, de oude boerderijtjes al dan niet verbouwd en oude stadswijken van voor WOII daar kan het wat minder luxe geregeld zijn, maar over het algemeen is dat iets wat we goed voor elkaar hebben in Nederland als je het vergelijkt met onze directe buren.

Ik deel het pessimisme dan ook niet, al kent iedere transitie zijn problemen. Alles bij het oude laten is simpelweg ook geen optie.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:


Ik ken iemand die dit voorspeld heeft :)

Hoe kan je dit oplossen?
Dat gaat lastig worden. Want je kunt niet zo makkelijk de stekker uit een zonnepark of windmolen trekken. Ik verwacht dat de prijzen op dit soort momenten negatief zullen worden in de hoop dat iedereen zijn elektrische auto gaat opladen en/of de airco zal aanzetten.


Een quote uit jouw artikel:

Morgen is het zonnig en waait het hard, waardoor er meer aanbod van stroom is dan vraag. ,,Dat zorgt ervoor dat de stroomprijs negatief is’’, zegt Frank Breukelman van Zonneplan, een energieleverancier.

Tussen 11.00 uur ‘s ochtends en 17.00 uur ‘s middags krijgen klanten met een dynamisch energiecontract geld toe op de stroom. Op het hoogtepunt krijgt de klant 18 cent per kilowattuur. En dan is er al rekening gehouden met de energiebelasting en de opslag duurzame energie.

Dus het opladen van je auto tussen 11:00 en 17:00 betekend dat je geld toe krijgt.
Of het aanzetten van een airco met in de ene ruimte op +15 en in de andere ruimte op +30 met alle ramen/deuren open resulteert in het ontvangen van geld
Dat is toch te triest voor woorden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Zelfs een Duitse verbond van verzekeraars luidt de noodklok, en dat was nog wel net van voor het Rusland-Oekraine conflict, dus de situatie zal nu nog wel iets precairder zijn. https://www.gdv.de/de/themen/news/blackout-vom-drohenden-kollaps-der-gesellschaft-82420
Het is eigenlijk een wondertje dat er nog stroom uit het stopcontact komt.
Straks de generator maar even proefdraaien...

"„Die Sensibilität für die Folgen eines Blackouts ist in keiner gesellschaftlichen Gruppe vorhanden“, klagt Krisenmanager Broemme. „Auf einen Blackout ist Deutschland überhaupt nicht vorbereitet.“
Wolfram Geier vom BBK rät jedem Einzelnen, sich auf einen möglichen Krisenfall vorzubereiten. „Für zehn bis 14 Tage sollte man vorsorgen, das Nötigste im Haus haben und ohne Hilfe Dritter auskommen können.“ [...] Er selbst beherzigt diese Tipps – bei seinen Mitbürgern ist er eher skeptisch. „Die Mehrheit der Gesellschaft tut nichts“, sagt Geier. Selbst unter den Menschen, die schon einmal einen Blackout erlebt hätten, änderten die wenigsten ihr Verhalten. Das ergab zum Beispiel eine Umfrage im Münsterland nach dem Schneechaos vom November 2005, als Dutzende Ortschaften vier Tage lang ohne Strom waren. „Kaum einer sah die Notwendigkeit, sich auf einen erneuten Blackout vorzubereiten.“"

Is dat nu de Pleite-Geier of Krisen-Geier? Hmmm, het zal wel een en dezelfde zijn, maar info geeft hij in ieder geval...

Het Duitse BBK geeft behoorlijke informatie op allerlei vlak; hun site lijkt wel een preppers-shelter in het klein.
Waar is vergelijkbare informatie te vinden in ons land, oftewel waar is ons Bundesamt für Bevölkerungsschutz
und Katastrophenhilfe!?
https://www.bbk.bund.de/SharedDocs/...e-selbsthilfe.pdf?__blob=publicationFile&v=10

Hier in NL is het wat de informatievoorziening betreft (in vergelijk) letterlijk en figuurlijk crisis, volgens mij: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/

Op de instructiekaart daar, is aangegeven dat de burgers bij stroomuitval vooral moeten "wachten op bericht van over de radio. [...] Tenzij de stroom het nog doet natuurlijk..."o_O Daar hebben we dan wat aan. Wachten op een ander. Het is dan ook geen wonder dat de meesten laconiek met deze zaken omgaan, behalve wij natuurlijk.:D
upload_2022-4-23_11-33-54.png

Enfin, (bijna off-topic:rolleyes:)ook de richtlijnen bij een kernongeval zijn zo heerlijk kort. Waar maken we ons eigenlijk zorgen over hier, als dergelijke maatregelen de problemen oplossen? Terzijde: "consumeer geen kraanwater", lees ik:confused:, tevreden zittend op m'n doos met zo'n omgekeerde-osmose-ding.;)
upload_2022-4-23_11-42-11.png

OK, tot zover dan de m.i. gebrekkige calamiteiten-info vanuit onze overheid (QED), en het prima nut van dit draadje!:thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
Vandaag wat berichtgeving van "de Algemenen Rekenkamer" over de ontwikkelingen op dit gebied.

https://www.nu.nl/klimaat/6201500/r...keuzes-over-capaciteit-elektriciteitsnet.html

Geen nieuwe zaken maar de situatie is zorgelijk. De Rekenkamer meldt dat "vergaande keuzes over de verdeling van schaarse netcapaciteit niet lager te vermijden zal zijn"
Men is druk bezig met uitbreiden maar ze kunnen het tempo niet bijhouden m.b.t. nieuwe afnemer en aanbieders en het kan nog een jaartje of 10 gaan duren voordat het opgelost is.
Klinkt erg bemoedigend.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat men niet had kunnen bedenken dat zodra mensen gaan overschakelen van brandstof naar elektrische auto en van gas CV naar warmtepomp je dan tegen een probleem zal aanlopen
Zelfs de grootste sukkel (ik dus) had dit kunnen voorspellen.

En wat gaat het ministerie doen?
Die gaan kijken hoe ze om zullen gaan met het idee : "wie het eerst komt, het eerst maalt" i.p.v. het probleem bij de bron aanpakken en oplossen.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Vandaag wat berichtgeving van "de Algemenen Rekenkamer" over de ontwikkelingen op dit gebied.

https://www.nu.nl/klimaat/6201500/r...keuzes-over-capaciteit-elektriciteitsnet.html

Geen nieuwe zaken maar de situatie is zorgelijk. De Rekenkamer meldt dat "vergaande keuzes over de verdeling van schaarse netcapaciteit niet lager te vermijden zal zijn"
Men is druk bezig met uitbreiden maar ze kunnen het tempo niet bijhouden m.b.t. nieuwe afnemer en aanbieders en het kan nog een jaartje of 10 gaan duren voordat het opgelost is.
Klinkt erg bemoedigend.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat men niet had kunnen bedenken dat zodra mensen gaan overschakelen van brandstof naar elektrische auto en van gas CV naar warmtepomp je dan tegen een probleem zal aanlopen
Zelfs de grootste sukkel (ik dus) had dit kunnen voorspellen.

En wat gaat het ministerie doen?
Die gaan kijken hoe ze om zullen gaan met het idee : "wie het eerst komt, het eerst maalt" i.p.v. het probleem bij de bron aanpakken en oplossen.

Ik heb nooit goed begrepen waarom elektrische stekker-auto's met overheidsbemoeienis populair moesten worden gemaakt. Het gebruik van waterstof, hetzij als directe brandstof, hetzij voor gebruik met brandstofcellen, leek mij meer voor de hand liggen, daar een infrastructuur van tankstations al voorhanden is en met beperkte kosten geschikt gemaakt kunnen worden voor waterstof, ook al is de conversie van zon- en wind-energie wat minder efficient.

Bijkomend voordeel is dat het bestaande gasnetwerk ook voor waterstof (met bijmenging van stikstof) gebruikt kan worden, zodat tzt Nederland "van het aardgas af" kan. Nu wil men woningeigenaren in 2025 gaan dwingen om te schakelen naar hybride warmtepomp woningverwarmings installaties.

Het zou de problemen bij batterijfabricage en recycling een stuk hanteerbaarder maken. Bovendien wordt een deel van de conversie-inefficientie voor een deel goed gemaakt door een betere gebruiks-efficientie van de energie, omdat batterij-auto's een forse extra massa aan batterij gewicht moeten meeslepen.

En mocht men waterstof wat te gevaarlijk vinden in het verkeer - ondanks dat een veilige opslag inmiddels goed mogelijk is, dan kan men nog denken aan mierenzuur als brandstof, welk niet onder druk opgeslagen hoeft te worden.

Beide brandstoffen kunnen ook relatief snel getankt worden en geven de voertuigen een aanzienlijk grotere actieradius, dan met de huidige batterijtechniek mogelijk is.
Voor beide brandstoffen geldt, dat de huidige krapte op het elektriciteitsnet niet langer van toepassing hoeft te zijn.

Ik zie eigenlijk niet zoveel toekomst in de batterij-auto.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik ben dit jaar verhuisd naar en ander energiezuiniger huis.
Dat betekend voor ons.
Geen droger meer,
Geen vaatwasser meer.
Geen close-in boiler meer.
Een zuinigere koel-vries combinatie.

uiteraard zonnepanelen.
Dikke vloer en dak isolatie.

wij verbruiken nu 2,5 Kwh per dag.
En 1 kuub maximaal per dag voor douchen.
Dec/Jan/Feb zitten we op 5 kuub.

de zonnepanelen wekken genoeg op om het grootste deel van de gas rekening te compenseren.
Zo niet alles.

we betalen nu 40 euro per maand.
En krijgen nog wel 1000 euro terug eind dit jaar,
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik weet niet zo goed waar ik nog op kan besparen eerlijk gezegd. Ik zit al in een gasvrije nieuwbouw woning met de nieuwste isolatie eisen van 3 jaar geleden.

Ik woon alleen, dus de vaatwasser draait maximaal 3 keer per week. Wel wil ik kijken of ik de vaatwasser standaard op een kort programma kan laten draaien om minder water te verbruiken.

Droger gebruik ik alleen voor handdoeken en is twee jaar geleden aangekocht. Veel laadruimte, dus daar passen twee handdoeken wasjes in 1 keer in en zodoende draait die dan ook slechts 1 keer per week.

Alle lampen zijn LED en ik laat zelden de lampen aan in een ruimte waar ik niet ben. Ik kijk zelden TV.

Balkon op het Noorden, dus ik denk dat ik max 1 week peer jaar de ventilator aan zet, dan moet het ook wel echt abnormaal heet zijn in Nederland.

Dus behalve minder warm douchen en in de winter de thermostaat 1 of 2 graden lager zetten valt er weinig te winnen voor mij gok ik.

Sinds 3 weken zie ik dat er wat bruin water uit mijn wasmachine lekt. Gisteren maakte hij ook een enorm lawaai bij het centrifugeren. Apparaat is dan ook al 10 jaar oud, die heeft zijn beste tijd denk ik gewoon gehad. Was een relatief goedkoop ding destijds.

Aanstaande dinsdag een nieuwe van vakantie geld kopen. Heb even de specificaties vergeleken. Naast dat de nieuwe machine 3 keer energiezuiniger gaat zijn, verbruikt hij ook 5 liter minder water per wasbeurt. Laadruimte 8kg ipv 5kg. Dus ik vermoed dat ik nog maar twee wasjes per week hoef te draaien ipv vier. Dat is toch een besparing van 100l water en 3 kwh per week.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Red

Senior Prepper
Ik heb nooit goed begrepen waarom elektrische stekker-auto's met overheidsbemoeienis populair moesten worden gemaakt. Het gebruik van waterstof, hetzij als directe brandstof, hetzij voor gebruik met brandstofcellen, leek mij meer voor de hand liggen, daar een infrastructuur van tankstations al voorhanden is en met beperkte kosten geschikt gemaakt kunnen worden voor waterstof, ook al is de conversie van zon- en wind-energie wat minder efficient.

Bijkomend voordeel is dat het bestaande gasnetwerk ook voor waterstof (met bijmenging van stikstof) gebruikt kan worden, zodat tzt Nederland "van het aardgas af" kan. Nu wil men woningeigenaren in 2025 gaan dwingen om te schakelen naar hybride warmtepomp woningverwarmings installaties.

Het zou de problemen bij batterijfabricage en recycling een stuk hanteerbaarder maken. Bovendien wordt een deel van de conversie-inefficientie voor een deel goed gemaakt door een betere gebruiks-efficientie van de energie, omdat batterij-auto's een forse extra massa aan batterij gewicht moeten meeslepen.

En mocht men waterstof wat te gevaarlijk vinden in het verkeer - ondanks dat een veilige opslag inmiddels goed mogelijk is, dan kan men nog denken aan mierenzuur als brandstof, welk niet onder druk opgeslagen hoeft te worden.

Beide brandstoffen kunnen ook relatief snel getankt worden en geven de voertuigen een aanzienlijk grotere actieradius, dan met de huidige batterijtechniek mogelijk is.
Voor beide brandstoffen geldt, dat de huidige krapte op het elektriciteitsnet niet langer van toepassing hoeft te zijn.

Ik zie eigenlijk niet zoveel toekomst in de batterij-auto.

Het draait allemaal gewoon om geld. E-auto's hadden een hele grote lobby. En de (rechten van) W-auto's waren opgekocht door de brandstofbedrijven, waardoor hier geen/nauwelijks een lobby achter zat. Toen ik in 4/5 havo zat (rond 2000) heb ik een profielwerkstok gedaan over de waterstofauto! Toen was er nog niet eens sprake van elektrische auto's (voor zover ik weet). Geld is hier de grote drijvende factor.

Ik ben ook geen voorstander van e-auto's ondanks dat we er eentje hebben gekocht (en ons dak volleggen met panelen) Maar onze diesel was gewoon hoog in het verbruik en met de mogelijke dieseltekorten die er aan gaan komen niet handig. Daarnaast zijn 2e hands nieuwe auto's nu heel erg gewild dus kun je een auto bijna zonder enig verlies verkopen.

Het nadeel van waterstof(auto's) is dat de waterstofdeeltje zo klein zijn dat opslag gewoon heel lastig is. Met "reguliere" opslag vervliegt de helft van je tank door "poreuze" materialen die gewone brandstoffen wel binnen houden. Ze waren bezig met een oplossing, maar ik heb geen idee wat de stavaza daarvan is.
 

Ray

SHTF Expert
@PBear Waterstof in ons gasnetwerk gaat ook lastig, daarvoor moet je het hele gasnetwerk aanpassen, ook een monsterklus.

Het ontbreekt ons aan een betere batterij dan de li-on techniek. Als dat opgelost wordt, kan alles een stuk simpeler. Toch is het nu al rendabel geworden om een 10kWh batterij te plaatsen in woningen. Dat lijkt niet veel, maar 10kWh, maar al die woningen bij elkaar is een giga buffer.

Naast dat waterstof erg lastig op te slaan en te transporteren is, het kleine molekuul glipt overal doorheen, is het heel erg inefficiënt. Het is hopen dat er een betere energiedrager komt, want die zal ook nog steeds nodig zijn. Al eerder schreef ik over ijzerpoeder en die techniek wordt steeds verder ontwikkelt.

Energiedragers en energieopslag, dat is de heilige graal. Los je dat op, zijn ook al die netwerk problemen voorbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

PBear

Mankinds only hope
@PBear Waterstof in ons gasnetwerk gaat ook lastig, daarvoor moet je het hele gasnetwerk aanpassen, ook een monsterklus.

Het ontbreekt ons aan een betere batterij dan de li-on techniek. Als dat opgelost wordt, kan alles een stuk simpeler. Toch is het nu al rendabel geworden om een 10kWh batterij te plaatsen in woningen. Dat lijkt niet veel, maar 10kWh, maar al die woningen bij elkaar is een giga buffer.

Naast dat waterstof erg lastig op te slaan en te transporteren is, het kleine molekuul glipt overal doorheen, is het heel erg inefficiënt. Het is hopen dat er een betere energiedrager komt, want die zal ook nog steeds nodig zijn. Al eerder schreef ik over ijzerpoeder en die techniek wordt steeds verder ontwikkelt.

Energiedragers en energieopslag, dat is de heilige graal. Los je dat op, zijn ook al die netwerk problemen voorbij.

Volgens een onderzoek door KIWA is het aardgas netwerk geschikt te maken voor transport van waterstof. Welke aanpassingen aan het net nodig zijn en of het een monsterklus is, is nog niet duidelijk. Volgens de netbeheerders is het netwerk relatief eenvoudig aan te passen. Wel zou voor woningverwarming een nieuw type CV-ketel/hybride warmtepomp nodig zijn. Met de leidingverliezen kan het meevallen, want het meeste gas wordt direct na distributie verbruikt.
https://www.netbeheernederland.nl/nieuws/huidige-gasnet-geschikt-te-maken-voor-waterstof-1240

Op de website https://www.duurzaammbo.nl/opslag-van-waterstof staan wat interessante technieken beschreven voor de opslag en transport van waterstof, waarvan mierenzuur mij het meest interessant lijkt. In 2019 zag ik op de automotive campus in Helmond een werkend schaalmodel dat met mierenzuur gevoede brandstofcel aangedreven werd.

Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil. Een serieuze doorbraak in batterijtechniek kan in het voordeel van de stekker-auto werken, maar die doorbraak laat al heel wat jaartjes op zich wachten. Ook zou een wijdverbreid gebruik van de thuisaccu (eventueel gecombineerd met een stekker-auto die teruglevering aan het stroomnet ondersteunt) het stroomnet kunnen helpen ontlasten van verbruikspieken en een uitkomst kunnen zijn voor de particulieren die nu de door hen opgewekte zonnestroom niet aan het net kwijt kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

martin

Mankinds only hope
Ik woon alleen, dus de vaatwasser draait maximaal 3 keer per week. Wel wil ik kijken of ik de vaatwasser standaard op een kort programma kan laten draaien om minder water te verbruiken.

Meestal is het net andersom.
Hoe langer het programma, hoe minder water en energie hij verbruikt.
Hoe korter het programma, hoe meer water en energie hij verbruikt
Een moderne vaatwasser hergebruikt zijn water na de eerste spoelbeurt.
Ik doe even lui en een copy/paste

Minder energie, meer tijd

Een eco programma duurt langer dan een standaard programma, gemiddeld zo'n 3,5 uur. Dit komt doordat de vaatwasser bespaart op het energie- en waterverbruik. Om dit te compenseren, heeft de vaatwasser meer tijd nodig om je borden en bekers goed schoon te wassen. Zo heb jij nog steeds schone vaat, maar tegen lagere kosten.

Ik weet niet zo goed waar ik nog op kan besparen eerlijk gezegd.
Als je doorgeeft wat je huidige energieverbruik is (water/elektra/gas, liefst over minimaal 12 maanden ) dan is het wat beter in te schatten of je verbruik wel of niet normaal is.

we betalen nu 40 euro per maand.
En krijgen nog wel 1000 euro terug eind dit jaar,

Dat zou betekenen dat je dus aanzienlijk meer teruglevert dan je verbruikt.
12 x 40 = 480
Als je dan 1000 euro terug krijgt betaal je dus alsnog 520 euro teveel en zou je er verstandiger aan doen om te vragen het maandtarief naar 0 te zetten.

Ik zie eigenlijk niet zoveel toekomst in de batterij-auto.
De huidige batterij (li ion techniek) is nog verre van perfect maar als we kijken naar prijs/kwaliteit (en gewicht) is dit de keuze waar je op zal uitkomen
Over een jaartje of 5 zal men de energiedichtheid echt wel flink weten te verhogen (met een factor 2 tot 5 gok ik).

M.b.t. waterstof zou je met een brandstofcel inderdaad een flinke sprong kunnen maken. In theorie zeker de toekomst. In de praktijk is het lastig om door de tegenstrijdige resultaten een goed beeld te vormen m.b.t. de haalbaarheid.

Zelfs met een energieverlies van 50% op de productie van waterstof heb je alsnog een reden om dit toe te passen als het alternatief bestaat uit het uitschakelen van windmolens/zonnepanelen bij overproductie.
 
Bovenaan