• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatieve geneeswijzen, wat zijn de persoonlijke ervaringen, wat werkt ook na SHTF

Papillon

Diehard Prepper


Deze puur als voorbeeld, met jezelf slaan bijna alles genezen enz.

Zelf geloof ik in de kracht van specifieke ademhalingsoefeningen, lichaamsbeweging, en meditatie / gebed.

Ooit als prep middel MMS 1 aangeschaft, alleen het nooit durven proberen vanwege alle waarschuwingen.

Gezondheid is een van de belangrijkste zaken om te preppen, de reguliere geneeskunde kent zn beperkingen, net zoals de alternatieve geneeskunde, alleen na de SHTF blijft er niet veel over dan gebruik te maken van alternatieve vormen van geneeskunde. En misschien ook wel handig er nu al in te preppen.

Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen en wat echt werkte. Van Ademhaling tot Zilverwater :)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Geneeskrachtige kruiden (schemergebied 'alternatief' wat mij betreft), kennis is nog in opbouw, maar wat ik al ken en gebruik heeft goede resultaten. Groot voordeel; veel is gewoon altijd voorhanden in de omgeving, en ook gedroogd best een tijd te bewaren dus op voorraad te hebben.
 

sterredag

Prepper goeroe
Eigenlijk is het gek dat we natuurlijke geneeswijze tegenwoordig alternatief noemen. Terwijl de mensheid het daar toch een zeer lange tijd alleen mee heeft moeten doen. Eigenlijk is wat wij nu regulier noemen de alternatieve geneeswijze.
Ik ben nu een nieuwe tandpasta aan het proberen zonder mijn tandarts daarover te informeren. Ben benieuwd :D
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen en wat echt werkte.

In RL zou ik nooit eerlijk antwoord geven op deze vraag omdat ik hierna "verbannen" zal worden en verzeild zal geraken in de meest zinloze discussies met non argumenten zoals "maar ik ken iemand die ...." en "uit onderzoek is gebleken dat ....".

Maar op dit forum durf ik het wel :)
Mijn persoonlijke (rationele) mening is dat zaken zoals (klassieke) homeopathie, en alle zaken die onder de noemer alternatief vallen een moderne vorm van kwakzalverij is/zijn.

Maar.....

Ik geloof voor de volle 100% in het placebo-effect.
Het placebo-effect heb ik zelf als 9 jarig mogen ervaren toen ik 6 maanden met een enorme wrat op mijn vinger rondliep.
Mijn oom kon me overtuigen dat het sap van een geknakte paardenbloem de wrat binnen 14 dagen zou kunnen laten verdwijnen.
En na een dag of 10 was de wrat verdwenen en is nooit meer teruggekomen.

Dus nee, ik geloof niet zo in alternatieve genezing, maar ik geloof wel dat onze geest instaat is om bepaalde stoffen aan te maken die voor sommige zaken tot genezing kunnen leiden.

Ik heb ooit een onderzoek voorbij zien komen dat het "ritueel" een flinke rol speelt in het placebo-effect.

Voor de mensen die liever een filmpje kijken in plaats van een berg links naar diverse onderzoeken hier 1 link naar de "pionier" van het wetenschappelijk placebo onderzoek.
 

sterredag

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@martin ik moet zeggen heb mijn twijfels bij homeopathie, ik vind dat wel wat anders dan kruidengeneeskunde wat ook alternatief is tegenwoordig.

Zo helpt valeriaan wel degelijk bij het gaan slapen bijvoorbeeld. :)
 

petroman

SHTF Expert
uuh, de homeopatische medicijnkast van mijn schoonmoeder bevatte alleen maar potjes met kruiden en planten extracten.
Welk verschil zit er dan tussen kruidengeneeskunde en homeopathie ?
Overigens vind ik de term geneeskunde in kruidengeneeskunde nogal misleidend.

Alternatieve "geneeskunde" a la handoplegging en Jomanda zijn were hele andere takken van sport om het zo maar eens te stellen.
Gewoon alles op een hoop vegen lijkt me niet handig en dat is wat er vaak gebeurd of gebeuren gaat.
 

Papillon

Diehard Prepper
@martin ik moet zeggen heb mijn twijfels bij homeopathie, ik vind dat wel wat anders dan kruidengeneeskunde wat ook alternatief is tegenwoordig.

Zo helpt valeriaan wel degelijk bij het gaan slapen bijvoorbeeld. :)

Kijk, dat is wat ik bedoelde met het topic, voor jou werkt valeriaan. Dank je wel!

Graag wil ik iedereen de kans geven iets te vertellen over wat voor hem gewerkt heeft, en iedereen in het topic kan dat lezen, een mening erover hebben mag, en ik wil dit draadje vooral met een open geest kijk houden, en minder in een wel of niet werkende discussie al was jouw post tevens een aanvulling met fytotherapie @Carismo zegt soms: " If its stupid and it works... it ain't stupid" :)
 

sterredag

Prepper goeroe
uuh, de homeopatische medicijnkast van mijn schoonmoeder bevatte alleen maar potjes met kruiden en planten extracten.
Welk verschil zit er dan tussen kruidengeneeskunde en homeopathie ?
Overigens vind ik de term geneeskunde in kruidengeneeskunde nogal misleidend.

Alternatieve "geneeskunde" a la handoplegging en Jomanda zijn weer hele andere takken van sport om het zo maar eens te stellen.
Gewoon alles op een hoop vegen lijkt me niet handig en dat is wat er vaak gebeurd of gebeuren gaat.

Kruidengeneeskunde wordt ook wel Fytotherapie genoemd. En is het behandelen van aandoeningen met kruiden en planten (extracten) vaak op basis van gebruiken uit het verleden, maar soms ook nieuwe kennis.

Homeopathie is echt een andere tak van sport, dat is het stapsgewijze sterke verdunningen in combinatie met schudden van stoffen die in pure vorm dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen. Kortom het is iets wat gemaakt wordt en niet iets wat in de natuur groeit.

En dan zijn er idd nog meer alternatieve geneeswijze waarvan ik ook van mening ben dat die hun werkzaamheid vooral te danken hebben aan het placebo effect.

@Papillon ik wou hier vooral ook duidelijk maken dat kruidengeneeskunde niet zomaar een alternatieve geneeswijze is ala homeopathie of handoplegging :)

Bovendien qua planten die werken (zonder hierover hier een discussie aan te willen gaan, want daar zijn andere topics voor) dan is Cannabis absoluut een kruid/plant die werkzaam is voor verschillende kwalen. Ervaringen uit directe omgeving zijn dan: als pijnstiller (voor iemand die 2 x rug heeft gebroken) en kalmeringsmiddel (denk aan adhd), als slaapmiddel en tegen astma.
 

Papillon

Diehard Prepper
Oja vasten, zou ik eigenlijk strikter moeten doen, en waarschijnlijk tijdens SHTF als vanzelf ;) Is een van de weinige zo niet enige behandeling wat bewezen levensverlengend werkt.
Best wel ironisch eigenlijk, iets wat je niet doet.. onthouding kan zo enorm krachtig zijn.

Een vriendin van mij zegt veel baat te hebben bij leverreiniging. Zelf nooit gedaan, maar sta er wel open voor. Ondanks de de skeptis schrijvers.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb me in een vorig leven (toen ik nog een goede conditie had en boven het hoofd kon trappen) me verdiept in drukpunten & meridianen met behulp van handen, drukpuntstokken, spikerollers, naalden en cupping . Dit werkte vrij goed bij blessures en kleine dingen zoals verkoudheid en hoofdpijn, ontstekingen... echter niet zo wanneer een zenuw gekneld zat of er een ver stadium van agressieve ziekte... nadeel is dat je veel moet studeren voor je over gaat naar de praktijk niet elk drukpunt is onschuldig..
 

Flos

SHTF Expert
Eigenlijk is het gek dat we natuurlijke geneeswijze tegenwoordig alternatief noemen. Terwijl de mensheid het daar toch een zeer lange tijd alleen mee heeft moeten doen. Eigenlijk is wat wij nu regulier noemen de alternatieve geneeswijze.
Ik ben nu een nieuwe tandpasta aan het proberen zonder mijn tandarts daarover te informeren. Ben benieuwd :D
Dat snap ik nu weer niet. Moet jou tandarts op de hoogte zijn welke tandpasta je gebruikt? En mag je zelf de kleur van jou tandenborstel kiezen?
 

sterredag

Prepper goeroe
Dat snap ik nu weer niet. Moet jou tandarts op de hoogte zijn welke tandpasta je gebruikt? En mag je zelf de kleur van jou tandenborstel kiezen?
Als ik mijn tandarts zou zeggen dat ik nu tandpasta zonder fluoride gebruik, dan zit daar meteen een vooroordeel aan. Dat wil ik voorkomen. Als ik zoveel tijd verder ben en het is allemaal prima (en misschien zelfs beter) tzt zal ik het ook wel zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als ik mijn tandarts zou zeggen dat ik nu tandpasta zonder fluoride gebruik, dan zit daar meteen een vooroordeel aan. Dat wil ik voorkomen. Als ik zoveel tijd verder ben en het is allemaal prima (en misschien zelfs beter) tzt zal ik het ook wel zeggen.

Twee vriendinnen van mij hebben nog nooit een gaatje gehad, en nog nooit met fluoride gepoetst. Een ervan is bijna klaar met dr opleiding van 4 jaar voor natuur/ holistische geneeswijze. En er zijn talloze mensen die fluoride afzweren. Dus kennelijk maakt het niet heel veel uit. Zelf durf ik het nog niet aan.
 
J

J.J

Gast
Ik geloof zeker in acupunctuur.

Heb het een verschillende keren mogen aanschouwen. Zelf heb ik ook accupressuurboeken, twee voor artsen.
Een aantal keren met verrassend cusses toe gepast, ook vaak tegen de hik, ook bij baby's dat werk trouwens heel snel.
Ook hebben wij een electroaccupuntuur apparaatje met accupuntuur punt herkenning, die heb ik nog niet zovaak gebruikt, daar kan ik dus weinig over vertellen.

Ik zou er meer tijd aan moeten besteden om meer vaardigheid te verkrijgen, het liefs zou ik een goede cursus willen volgen, om ook kundig accupuntuur tot te kunnen passen, dan gaat er echt een hele andere wereld open.
En de spullen zijn zo gering en licht dat ze makkelijk in de BOB mee genomen kan worden.
Zou je bvb een wereldreis willen maken kan je onderweg je geld er mee verdienen, het hoeft niet altijd met naalden, accupressuur werkt vaak ook goed.
Trouwens bang voor naalden hoeft niet je kan ook de te behandelende de pijnzones uitschakelen.
Zelfs operaties worden zo vaak verricht zeker China en Japan waar het heel gebruikelijk is.
Jaren terug hebben de Tv kijkers openhartoperatie's kunnen bekijken, geheel verdooft door accupuntuur,
af en toe werd ondertussen gewoon met de patiënte gesproken.

Ja,,,,, het lichaam zit ingenieus in elkaar.

Alternatieve geneeswijzen hebben al jaren mijn belangstelling.
Zelf heb ik mij een beetje verdiept in Acupressuur en heb daar mee verrassende resultaten gehad, het werkt dus echt.
Ik ga dus niet beschrijven wat de resultaten waren omdat er dan cynisch gereageerd kan worden.
Een Acupressuur opleiding is een uitdaging voor mij, maar dan zou ik het wel heel goed kunnen doen, ander heeft het voor mij geen zien.
 

sterredag

Prepper goeroe
Twee vriendinnen van mij hebben nog nooit een gaatje gehad, en nog nooit met fluoride gepoetst. Dus kennelijk maakt het niet heel veel uit. Zelf durf ik het nog niet aan.

Ik heb ook niet zomaar een tandpasta zonder fluoride genomen nu. Na enige studie op de beste methode ben ik gekomen op een tandpasta die voornamelijk bestaat uit kruiden en extracten van gewassen die vroeger gebruikt worden of nu nog in arme landen. Waar veelal het gebit gewoon goed is.
 
J

J.J

Gast
Ik heb ook niet zomaar een tandpasta zonder fluoride genomen nu. Na enige studie op de beste methode ben ik gekomen op een tandpasta die voornamelijk bestaat uit kruiden en extracten van gewassen die vroeger gebruikt worden of nu nog in arme landen. Waar veelal het gebit gewoon goed is.
Is merk en prijs bekend, is het ook in de winkel te koop.:);)
 

sterredag

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Is merk en prijs bekend, is het ook in de winkel te koop.:);)
Himalaya Botanique complete care cinnemon (kaneel die heb ik dan)
Bij "de tuinen" tegenwoordig: Holland & Barett staat het op de webshop, dus kans dat ze die in een fysieke winkel ook verkopen of voor je kunnen bestellen. Deze voornamelijk besteld omdat er dus ook acacia schors extract in zit, samen met de kaneel, munt, thym, neem en granaatappel.
Niet bepaald goedkoop, maar je moet er ook maar weinig van gebruiken. Is wel een grote tube.
 
J

J.J

Gast
Himalaya Botanique complete care cinnemon (kaneel die heb ik dan)
Bij "de tuinen" tegenwoordig: Holland & Barett staat het op de webshop, dus kans dat ze die in een fysieke winkel ook verkopen of voor je kunnen bestellen. Deze voornamelijk besteld omdat er dus ook acacia schors extract in zit, samen met de kaneel, munt, thym, neem en granaatappel.
Niet bepaald goedkoop, maar je moet er ook maar weinig van gebruiken. Is wel een grote tube.
Ik ben niet echt onder de indruk van de ingrediënten.
Wij hebben gisteren in Bunde (DE) goedkope kruiden tandpasta gekocht.
 
Bovenaan