• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatieve geneeswijzen, wat zijn de persoonlijke ervaringen, wat werkt ook na SHTF

Vitor

Survivor
Ik drink iedere avond twee eetlepels biologische, troebele appelazijn. Twee eetlepels in een glaasje, met een rietje drinken (scheelt een hele vieze smaak in je mond) en dan een glas lauw water er achteraan. Vorig jaar in het voorjaar mee gestart en in de zomer mee gestopt (lastig met vakantie enzo). Toch in het najaar weer gestart omdat ik buikpijn kreeg. Gevolg: al bijna een jaar geen last van griep (terwijl iedereen om mij heen de griep kreeg) en geen buikpijn meer.
Maak jij het ook zelf de appelazijn?
Ik ben deze week begonnen met de mijne te drinken (ook in een glaasje water).
Ben benieuwd hoe ik me over een maand voel :)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je appelazijn koopt dan aub voor de 100% biologische kiezen .
De andere versies daar zit Sulfiet in .
En da's ook weer niet gezond .

Ik drink het puur . Twee eetlepels per dag .
Dan neem ik meteen daarna twee eetlepels lijnzaadolie . Biologisch !

Edit

De lijnzaadolie slik ik dagelijks op aanraden van de Neuroloog .
 

Vitor

Survivor
Nee, ik koop hem :fluit:, maar als je een goed recept hebt, dan ben ik daar wel benieuwd naar.
Het is voornamelijk veel wachten!
Als je BIO appels hebt mag je met schil gebruiken, ik heb niet altijd BIO dus bij mij worden ze geschild en in grote stukken gesneden (klokhuis en alles)
In een grote pot met water en suiker (ongeveer 1 grote eetlepel suiker per appel)
Dit moet 2 tot 3 weken op kamertemperatuur gaan fermenteren, zorg ervoor dat geen appels eruit steken met een kleine bakje erop, of 3-5x per dag roeren.
Daarna haal je de appels eruit en laat nog even door fermenteren tot de gewenste smaak (hoe langer hoe zuurder). Niet zeven! Het zakt vanzelf naar de bodem.
Zet het in de koelkast als je wilt dat het stopt me fermenteren. En op een gegeven moment stopt het ook vanzelf (als de suiker op is)

Ik heb het altijd gebruikt voor het koken, maar sinds kort las ik idd over de gezondheidsvoordelen van het drinken van appelazijn.

Nu ga ik ook kijken naar lijnzaadolie. Bedankt voor de tip @frans81 !
 

Henk88

Diehard Prepper
Een oud topic maar een actuele vraag hierover. Ik ben op zoek naar ontspannende kruiden om thee van te zetten. Gewoon om wat te ontspannen in deze stressvolle tijden en net een klein duwtje in de rug om even lekker te gaan zitten. Echter ik heb veel moeite om zinnige informatie te vinden over werking van kruiden. Ik kom vooral veel blogjes tegen met ongeloofwaardig positieve teksten over heilzame werking en weinig informatie over dosering en risico’s.

Kruiden die ik onder andere tegenkwam zijn Valeriaan, Passiebloem, Damiana en Kamille. Echter ik lees bijvoorbeeld dat Valeriaan bij langdurig gebruik leverschade kan geven. En van Passiebloem lees ik dat het een MAO remmer is en dat je moet oppassen met voedingsmiddelen met tyramide omdat dit de bloeddruk kan verhogen. Echter op veel sites staat hier helemaal niets over vermeld en het zou gaan om een lichte MAO remmer dus lijkt het risico beperkt? Maar mij is dus na lang Googlen volstrekt onduidelijk of Tyramine in voeding een reeel risico is bij 1 of 2 koppen niet al te sterke passiebloem thee.

Ook lees ik dat sommige kruiden een wisselwerking kunnen geven als ik later op de avond nog een speciaalbiertje zou willen drinken. Ook hier weer lijkt mij dat het met een paar gram kruid in een kop thee en 1 of 2 speciaalbiertjes zal loslopen. Maar wederom kan ik hier weinig concreets over vinden.

Is hier iemand die hier wat zinnigs over weet te zeggen?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Als je echt meer wilt weten over kruiden en de medicinale werking schaf dan "Het kruidenboek van Ingrid" aan. Voor mij is dit de kruidenbijbel. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Je kunt het boek direct bij Ingrid Kropf.

Bij Passieflora schrijft ze idd dat het een MAO remmer is. Maar ook bloeddruk verlagend. En het wordt weinig als thee gebuikt, meestal als tinctuur van het blad. Ze geeft trouwens nooit hoeveelheden in het boek, Die zijn vaak voor iedereen anders.
 

drent

Diehard Prepper
Een oud topic maar een actuele vraag hierover. Ik ben op zoek naar ontspannende kruiden om thee van te zetten. Gewoon om wat te ontspannen in deze stressvolle tijden en net een klein duwtje in de rug om even lekker te gaan zitten. Echter ik heb veel moeite om zinnige informatie te vinden over werking van kruiden. Ik kom vooral veel blogjes tegen met ongeloofwaardig positieve teksten over heilzame werking en weinig informatie over dosering en risico’s.
Celestial seasonings heeft een mengsel dat tension tamer heet (gewoon bij AH te krijgen). Verder : munt en kamille zijn de bekende, maar er zijn dus kant en klaar mengsels te krijgen die ook smakelijk zijn.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Een oud topic maar een actuele vraag hierover. Ik ben op zoek naar ontspannende kruiden om thee van te zetten. Gewoon om wat te ontspannen in deze stressvolle tijden en net een klein duwtje in de rug om even lekker te gaan zitten. Echter ik heb veel moeite om zinnige informatie te vinden over werking van kruiden. Ik kom vooral veel blogjes tegen met ongeloofwaardig positieve teksten over heilzame werking en weinig informatie over dosering en risico’s.

Kruiden die ik onder andere tegenkwam zijn Valeriaan, Passiebloem, Damiana en Kamille. Echter ik lees bijvoorbeeld dat Valeriaan bij langdurig gebruik leverschade kan geven. En van Passiebloem lees ik dat het een MAO remmer is en dat je moet oppassen met voedingsmiddelen met tyramide omdat dit de bloeddruk kan verhogen. Echter op veel sites staat hier helemaal niets over vermeld en het zou gaan om een lichte MAO remmer dus lijkt het risico beperkt? Maar mij is dus na lang Googlen volstrekt onduidelijk of Tyramine in voeding een reeel risico is bij 1 of 2 koppen niet al te sterke passiebloem thee.

Ook lees ik dat sommige kruiden een wisselwerking kunnen geven als ik later op de avond nog een speciaalbiertje zou willen drinken. Ook hier weer lijkt mij dat het met een paar gram kruid in een kop thee en 1 of 2 speciaalbiertjes zal loslopen. Maar wederom kan ik hier weinig concreets over vinden.

Is hier iemand die hier wat zinnigs over weet te zeggen?

Cannabis thee, heeft ook veel andere goede eigenschappen, zoals angst wegnemen, pijn verminderen (heb ik het voor gebruikt), bloeddruk verlagend en als je het drinkt en niet rookt dan houd je je longe schoon, tenzij je het bij een kampvuur gaat drinken...
Daarnaast zou het goed zijn tegen kanker, en maag en darmen flora, maar dat kan je niet zelf controlleren.
Als je het drinkt kun je wel zelf aanvoelen wat het doet met je pijntjes en angsten, depressie en je bloeddruk kun je ook goed zelf meten.

Let wel dat je het niet te geconcentreerd maakt in het begin en dat als je gevoelig bent voor psychotische toestanden het volgens mijn ook beter niet kan doen.

Win daarom ook eerst advies in van je huisarts, vertel wat je "bezig houdt" en dat je de oplossing denkt te vinden in kruiden-thee, daarmee zou de huisarts wellicht met een passend advies komen, wat te gebruiken.
 

Jabo

Elementary prepper
Het boek aromecum is een dikke pil met beschrijvingen van aromatherapie en de toepassingen.
 
Bovenaan