• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Flos

SHTF Expert
In het kader van zelfredzaamheid en het succes van mijn vorig stukje gerookt spek waag ik mij nu aan 4 verschillende varianten van spek. ( bacon )
Op 3 feb heb ik 2 stukken vers spek gekocht met de bedoeling ze te pekelen en ze daarna te drogen.
Maar. De stukken spek waren te groot om in mijn in voorraad hebbende vacuüm zakken te stoppen. Dus ik heb er een stuk vanaf gesneden.
Zo heb ik nu vier stukken.
De 2 grote stukken heb ik vacuüm getrokken met een pekel van zout en kruiden.
De 2 kleine stukken heb ik in een gewone zelfsluitende plastic zak gedaan met een pekel van zout suiker en kruiden.
Vandaag was dat tien dagen geleden.
20210215_082839.jpg20210215_082843.jpg
De grote stukken heb ik uit de pekel gehaald af geborsteld en afgespoeld met rode wijn. Om een speciaal smaakje te geven.
De kleine stukken heb ik na het afborstelen gewoon met water gespoeld.
Een van de kleine stukken heb ik ontdaan van de zwoerd.
Ik heb alle vier de stukken voorzien van een touwtje om op te kunnen hangen.
Een van de grote stukken heb ik rijkelijk in gewreven met zwarte peper.
20210215_085602.jpg
Nu hangen de 4 stukken in mijn fermenteer kast op kamer temperatuur. Voor 48u daarna gaat de kast naar 10°
Het is de bedoeling om de twee grote stukken langzaam te laten drogen tot ze 25% van hun gewicht hebben verloren.
De 2 kleine stukken wil ik gaan roken een met en een zonder zwoerd.
Zo ga ik 4 verschillende soorten spek hebben.
Later komt het vervolg.
 
G

Gast 2000

Gast
Mooi topic. Ben benieuwd naar de verschillende smaken en aldus het eindresultaat van jouw bevindingen :)
 

PBear

Mankinds only hope
Interessant experiment @Flos ! Vooral mijn Tropische Verrassing ziet likkebaardend uit naar je resultaten. Lijkt me erg smakelijk in dunne plakjes gewikkeld om witlof met kaas... :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Vandaag het gerookt stukje bacon ( links op de foto hier boven ) aangesneden. Het is het stuk zonder zwoerd.
Ik heb het vanaf de kopse kant aan gesneden. Zo kreeg ik kleine plakje. Eerst koud beproeft. Mmm lekker.
Dan een deel in lardons ( spekblokjes ) gesneden. Voor gebakken en er drie eitjes van een kriel kip er bij gebakken. En dit met vers gebakken brood. Man dat heeft gesmaakt.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag het derde stuk spek al aan gesneden.
Het stuk dat enkel gezout is en gedroogd.
Het stuk spek heeft 134gr. Aan gewicht verloren.
Ik heb er een snede afgesneden en in lardons gesneden.
Het smaakt iets zouter als de twee vorige stukken maar daarom niet minder lekker.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag mijn 4de stuk spek aan gesneden.
Het stuk spek dat ik na het pekelen had in gesmeerd met zwarte gemalen peper.
Het stuk spek had maar 103 gram aan gewicht verloren.
Dat is heel wat minder dan ik had gedacht.
De smaak is heerlijk. Zout met een pittige peper nasmaak.

Ik heb ondertussen wat spek en of bacon betreft niet stilgezeten.
Vorige week heb ik een ligt gezouten spek rollade gemaakt dat ik heb afgebakken in de oven.
Geen foto van gemaakt.
Toen ik aan de rollade begon heb ik een tweede stuk spek te zouten belegt in de koelkast.
Dat ga ik deze week eens bakken op de bbq. Weer een andere smaak.
 
Bovenaan