• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bushcraft in +31?

Sabrina

Senior Prepper
Was laatst oude topics hier aan het doorlezen en kwam een prepper bijbel tegen. Heb zelf ook een usb met zo'n 500 pdf'jes in die materie (waar ik die bijbel aan toe heb gevoegd) en ben er nog eens doorheen gaan spitten.

Kwam een interessant item over bushcraft tegen, maar heb enkele forumleden ook ergens zien zeggen dat je in NL niet veel aan bushcraft skills hebt vanwege de (relatief) kleine bossen. Is het toch raadzaam om je te bekwamen in dat soort zaken?

Aangezien er enkele topics aan gewijdt zijn neem ik aan dat er zeker voorstanders zijn, ik vraag me alleen af hoe de meningen hierover zijn in het algemeen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bushcraft is ook perfect te gebruiken in een landschapsomgeving, zonder veel bossen.
De bossen zijn beschutting, maar verder zijn de meeste zaken ook er buiten te gebruiken.
Weidegebied,Urban, alles is mogelijk.
Thee van dennen, die staan er ook in een stadspark.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Bushcraft is gewoon leuk. Tuurlijk kan je het in het bos doen maar er zijn zat leuke projectjes die je ook thuis kunt doen.
 

Ray

SHTF Expert
Bushcraft ten behoeve van het preppen is mijns inziens van slechts beperkt nut. Ten eerste ben je dan al op pad, een vluchteling, een situatie die je zo lang mogelijk wilt vermijden en alleen aangaat als het echt niet anders kan. Ben je eenmaal aan de haal geslagen hier in Europa richting ??, dan blijkt idd dat het ontbreken van bebouwing/mensen een zeldzaam verschijnsel is, zelden meer dan 2 kilometer ver. Ook recente ervaringen met vluchtelingenstromen laten zien dat bushcraft daarbij weinig van doen heeft.

Desalniettemin zijn alle vaardigheden en kennis nuttig om je improvisatie mogelijkheden te vergroten, maar het zou niet mijn eerste aandachtsgebied zijn, als het ten behoeve van het preppen is.

Bug-in dient de grootste aandacht te krijgen, zelfs al woon je in een drukke stad.
Bij een bug-out moet je een doel hebben, een alternatieve locatie bij familie, vrienden, die stacaravan in de achterhoek, etc. Zonder doel aan een bug-out beginnen betekent grote onzekerheid en valt ook slecht te plannen. Je bent dan overgeleverd als vluchteling aan de grillen van de lokalen.
 

Lai

Prepper goeroe
Voor mij staat op:
1 preppen wil dat door omstandigeheden niet meer dan,
2 bushcraft en als dat niet meer kan word het,
3 survival.
4 het loodje leggen.

Dus word het een Bug-in. Als het niet anders kan een Bug-out. Alternatieve locatie heb ik niet (zitten vaak kosten aan verbonden), vrienden/familie die voorbereid zijn en anderen kunnen bergen ook niet. Da's een nadeel van mensen in je omgeving die niet zoveel heil zien in preppen/voorbereiden. "Want het gebeurt toch niet"
Ik zie bushcraft wel als aanvulling op preppen daar waar het preppen niet meer verder gaat.
 
D

Deleted member 569

Gast
Bushcraft ten behoeve van het preppen is mijns inziens van slechts beperkt nut. Ten eerste ben je dan al op pad, een vluchteling, een situatie die je zo lang mogelijk wilt vermijden en alleen aangaat als het echt niet anders kan. Ben je eenmaal aan de haal geslagen hier in Europa richting ??, dan blijkt idd dat het ontbreken van bebouwing/mensen een zeldzaam verschijnsel is, zelden meer dan 2 kilometer ver. Ook recente ervaringen met vluchtelingenstromen laten zien dat bushcraft daarbij weinig van doen heeft.

Desalniettemin zijn alle vaardigheden en kennis nuttig om je improvisatie mogelijkheden te vergroten, maar het zou niet mijn eerste aandachtsgebied zijn, als het ten behoeve van het preppen is.

Bug-in dient de grootste aandacht te krijgen, zelfs al woon je in een drukke stad.
Bij een bug-out moet je een doel hebben, een alternatieve locatie bij familie, vrienden, die stacaravan in de achterhoek, etc. Zonder doel aan een bug-out beginnen betekent grote onzekerheid en valt ook slecht te plannen. Je bent dan overgeleverd als vluchteling aan de grillen van de lokalen.

Toch wint in de statistieken het anticiperen en flexibel opereren het van statisch ergens verblijven.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vraag mij al heel lang af wat Bushcraft met preppen heeft te maken.
Het zal wel weer aan mij liggen denk ik.
Maar goed jou voorbereiden om van punt X naar punt Y te gaan is ook een vorm van preppen. En dat zal dan wel weer Bushcraft gaan heten. Of niet?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je bushcraft definieert. Voor mijzelf kijk ik er niet zo puristisch tegenaan: ik beschouw het als improviseren, en behelpen met beperkte middelen, eventueel aangevuld met zaken uit de natuur.

Op de eerste plaats gewoon een hobby, een tijdverdrijf, een zelfontplooiing. Het is ook zeker zeer nuttig om dat soort dingen te kunnen op lichtgewicht kampeer/trektochten, in feite ook een hobby.

Maar bushcraft heeft zeker ook serieuze aspecten. Die kennis, ervaring (en evt. uitrusting) maakt je ook gewoon weerbaarder en flexibeler als mens. Vaardigheden die je opdoet met bushcraft kunnen zelfs van pas komen bij een bug-in in je eigen huis:

  • Vuur kunnen maken met verschillende materialen in verschillende omstandigheden
  • Schuilplaats kunnen maken met verschillende materialen in verschillende omstandigheden
  • Medische verzorging kunnen toepassen met (zeer) beperkte middelen
  • Water en voedsel uit de omgeving kunnen betrekken

Allemaal voorbeelden van potentieel levensreddende vaardigheden, als de SHTF toch niet zo gladjes verloopt als je vantevoren had geprept.
 

petroman

SHTF Expert
Grappig dat diverse personen bushcraft, bushcraft roepen maar niet vertellen wat ze daar onder verstaan. op één na.

Wat @De Bezorgde Burger , dan weer noemt doet mij denken aan de padvinderij of in het engels scouting.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Wat @De Bezorgde Burger, dan weer noemt doet mij denken aan de padvinderij of in het engels scouting.

Uiteindelijk is het gewoon maar net wat voor naampje je eraan geeft, en hoever je er zelf mee wil gaan. De essentie is naar mijn idee gewoon het oefenen van een bepaalde skillset, die samenhangt met improviseren en zelfredzaamheid, die je eventueel als een onderdeel(tje) van je totale prepstrategie kan proberen te ontwikkelen / in te zetten. Noem het padvinderij, bushcraft, survival, wildernisvaardigheid, scouting, pioneering, maakt mij niet uit. Feit is dat je er veel aan gaat hebben als je voor je plezier op trektocht gaat door de natuur, en misschien een beetje ook nog voor het geval je in een onverwachte s$%tsituatie beland waarin je zal moeten improviseren om levens te redden.

En wat is nu de precies vastgestelde definitie van bushcraft? Geen idee. Mijn wedervraag zou zijn: is die definitie van belang als jij er jouw eigen vorm aan geeft, en daar plezier en/of praktisch nut van hebt?
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Als ik dit zo hoor ben ik meer een 'purist' met mijn invulling van de term, zoals het zover ik weet ooit bedoeld is; bush-craft, de kunst van het bosleven... 'zoveel mogelijk leven met en van wat de natuur te bieden heeft' (het wordt 'survival' als je daar 'gebruik van alles wat je meebrengt en vind aan materiaal' aan toevoegt...maar das mijn (letterlijke?) definitie). Dus wildpluk, touw maken van ranken, hakken/zagen/snijden met een scherpe steen, vuur maken met bijv. vuurboog, natuurlijke shelter, water halen in een blad, uitgeholde stam, blaas...etcetcetc...gebruik van oer- en traditionele technieken ipv moderne meuk.

Is het waardevol als prepper? Kwaad kan het in elk geval niet. Zoals al eerder genoemd; hoe meer manieren van bijv. vuur maken je kent en kunt, en hoe makkelijker je aan beschutting en voedsel kan komen, hoe meer je je kansen verhoogt. Leuk is het sowieso :thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Toch wint in de statistieken het anticiperen en flexibel opereren het van statisch ergens verblijven.
In een oorlogssituatie voor militairen wil ik dat meteen geloven. Maar zelfs bij een totale en eindeloze SHTF ben je volgens mij beter af in je eigen omgeving die je kent, waar je familie, vrienden en kennissen hebt, ipv met een rugzakje op het elders te gaan proberen. Kijk maar wat voor weerstand er tegen vluchtelingen is terwijl mensen er nog geen boterham minder om eten.

Wellicht bedoel je net wat anders, dat kan. Zo'n gedachtenwisseling werkt ook het beste bij een kampvuurtje, dan is er minder snel verwarring over welke situatie precies het betreft. Zo zie je hier nu al dat de term 'Bushcraft' nogal plastisch is en voor ieder wat anders voorstelt.

Voor bij is, kort gezegd, bushcraft het overleven in de natuur, met echt minimale middelen, dus geen complete BOB op de rug. Mesje, kookpotje en een vuurtje, daar moet je het dan mee doen. Onderdak, eten, drinkwater, echt alles improviseren uit de natuur. Anders noem ik het gewoon kamperen.

Ik ben een redelijk beroerde bushcrafter volgens hedendaagse normen, al sliep ik als kind al zonder iets in de natuur, uiteraard alleen als 't weer meezat. Kamperen (en dan alleen met een rugzakje), doe ik al m'n hele leven. Uiteraard in 't begin met paps en mams, Renault 10 volgestampt door half Europa heen. Latere lift avonturen liepen wel eens heikel af, bv omdat het geld vijf weken eerder op was dan de zin om naar huis te gaan. Zwerven met een rugzak, hier en daar een klusje doen, kippetje jatten, of bijna van de dorst omkomen aan de Spaanse kant van de Pyreneeën, ik noem het kamperen. Al was dat laatste wel echte survival, om nog de beschaving te kunnen halen heb ik uiteindelijk alles weg gegooid om het niet te hoeven sjouwen. :)
 

petroman

SHTF Expert
Van belang ? ja en nee. Maar als je er iets over wilt zeggen dan zul je ook moeten melden wat jij er mee bedoelt.
Ik heb ooit op een camping in noord Frankrijk iemand een schitterende "keuken" zien bouwen van takken en touw. Platform met gat er in voor wasbak, soort rooster als afdruiprek etc. Heel erg leuk om te zien en erg knap. Maar of dat praktisch is in een DHVNB situatie is de vraag.
Dus ik zit me echt af te vragen of iedereen het over hetzelfde heeft.

De topicstarter koppelt bushcraft aan de grote van een stuk bos.
Dus heeft ie daar een bepaald beeld bij over hoeveel hectare bos je nodig hebt om te kunnen bushcraften. Om bij vuur maken te blijven: daar heb je twee stukken hout voor nodig en wat keupelhout om op te stoken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Om bij vuur maken te blijven: daar heb je twee stukken hout voor nodig en wat kreupelhout om op te stoken.

@petroman: En ik gebruik dan toch liever nog 4 stukken hout en een schoenveter. Scheelt aanzienlijk tijd, frustratie en blaren op je klauwen. Of mag je misschien alleen "echt" bushcraften op je blote voeten, omdat schoenen moderne fratsen zijn?

Om ook nog even terug on-topic te komen, als @Sabrina bedoelt of je er veel aan hebt als lange-termijn overlevingstrategie in het geval van een nationale (of groter) SHTF/TEOTWAWKI nadat je bug-in middelen inmiddels volledig zijn uitgeput... dan zou ik mijn hoop er niet op richten.
 

Sabrina

Senior Prepper
Wikipedia: "Bushcraft is oorspronkelijk een term die gebruikt werd voor met name een scala aan overlevingstechnieken in een bepaalde wildernis (specifiek in de zogeheten bush).
In bredere zin wordt de term inmiddels gebruikt voor het (over)leven in, van en met de natuur, met tevens respect voor die natuur. (...)
De beste manier waarop wij bushcraft in het Nederlands zouden kunnen omschrijven is natuurvaardigheden."

Ik bedoelde met mijn vraag in essentie dan ook of het voor preppers (bijvoorbeeld bij een gedwongen bug-out zonder vaste bestemming, zoals werd geopperd) handig is om dat soort
skills te hebben, aangezien we in Nederland niet zoveel bush/wildernis hebben (Ray, Vandaag om 10:45). Dank voor de inzichten, vanuit vele invalshoeken, die het heeft opgeleverd :)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Wikipedia: "Bushcraft is oorspronkelijk een term die gebruikt werd voor met name een scala aan overlevingstechnieken in een bepaalde wildernis (specifiek in de zogeheten bush).
In bredere zin wordt de term inmiddels gebruikt voor het (over)leven in, van en met de natuur, met tevens respect voor die natuur. (...)
De beste manier waarop wij bushcraft in het Nederlands zouden kunnen omschrijven is natuurvaardigheden."

Ik bedoelde met mijn vraag in essentie dan ook of het voor preppers (bijvoorbeeld bij een gedwongen bug-out zonder vaste bestemming, zoals werd geopperd) handig is om dat soort
skills te hebben, aangezien we in Nederland niet zoveel bush/wildernis hebben (Ray, Vandaag om 10:45). Dank voor de inzichten, vanuit vele invalshoeken, die het heeft opgeleverd :)

Sabrina hier stel jij m.i. de enige juiste vraag.
Het zal me op veel commentaar komen te staan, let maar op.
"bushcraft" tijdens een WTSHTF in Nederland, is volslagen onzin.
Redenen:
NL is veel te dicht bevolkt, men ziet je overal
Er is niet genoeg "bush"
Juist afwijkende zaken vallen op etc.
Het enige logische scenario in NL is (afhankelijk wat er gebeurd)
A Bug in
B Neem als de sodemieter de benen naar je BOL of naar relaties buiten het crisisgebied

Daar komt dus geen tentje of tarp aan te pas
 

Ray

SHTF Expert
Sabrina hier stel jij m.i. de enige juiste vraag.
Het zal me op veel commentaar komen te staan, let maar op.
"bushcraft" tijdens een WTSHTF in Nederland, is volslagen onzin.
Redenen:
NL is veel te dicht bevolkt, men ziet je overal
Er is niet genoeg "bush"
Juist afwijkende zaken vallen op etc.
Het enige logische scenario in NL is (afhankelijk wat er gebeurd)
A Bug in
B Neem als de sodemieter de benen naar je BOL of naar relaties buiten het crisisgebied

Daar komt dus geen tentje of tarp aan te pas
Ik ben het volledig met je eens. :)

Elke geleerde vaardigheid heeft zijn nut, maar veel onderwerpen en hobby's die we ook graag bespreken op dit forum zijn een vergaande uitdieping. Petroleumlampen/kachels, defensiespul, kampeervaardigheden, bushcraft, boogschieten of moestuinieren, de kans is klein dat die vaardigheden je leven bij een realistische calamiteit gaan redden. Mocht de complete wereld zich terugstorten in de middeleeuwen, tja, dan hebben we het weer over andere koek, maar dat is niet waarvoor ik prep.
 
D

Deleted member 569

Gast
In een oorlogssituatie voor militairen wil ik dat meteen geloven. Maar zelfs bij een totale en eindeloze SHTF ben je volgens mij beter af in je eigen omgeving die je kent, waar je familie, vrienden en kennissen hebt, ipv met een rugzakje op het elders te gaan proberen. Kijk maar wat voor weerstand er tegen vluchtelingen is terwijl mensen er nog geen boterham minder om eten.

Wellicht bedoel je net wat anders, dat kan. Zo'n gedachtenwisseling werkt ook het beste bij een kampvuurtje, dan is er minder snel verwarring over welke situatie precies het betreft. Zo zie je hier nu al dat de term 'Bushcraft' nogal plastisch is en voor ieder wat anders voorstelt.
:)

Onderzoek is gedaan onder vluchtelingen van oorlogsgebieden. De vluchtelingen die in beweging bleven kwamen het beste er vanaf. Maar goed ik heb mijzelf niet verdiept erin, slechts de samenvatting van het onderzoek ooit eens gelezen a.d.h.v. een nieuws artikel
 
Bovenaan