• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bushcraft in +31?

Ray

SHTF Expert
Onderzoek is gedaan onder vluchtelingen van oorlogsgebieden. De vluchtelingen die in beweging bleven kwamen het beste er vanaf. Maar goed ik heb mijzelf niet verdiept erin, slechts de samenvatting van het onderzoek ooit eens gelezen a.d.h.v. een nieuws artikel
Ah kijk, dat verduidelijkt de zaak, dat geldt dus als je eenmaal op de vlucht bent...
 
D

Deleted member 569

Gast
Onderzoek is gedaan onder vluchtelingen van oorlogsgebieden. De vluchtelingen die in beweging bleven kwamen het beste er vanaf. Maar goed ik heb mijzelf niet verdiept erin, slechts de samenvatting van het onderzoek ooit eens gelezen a.d.h.v. een nieuws artikel

Ah kijk, dat verduidelijkt de zaak, dat geldt dus als je eenmaal op de vlucht bent...

Ik zal eens bekijken of ik de bron nog kan vinden. Volgens mij hadden zij de groepen verdeeld in de "thuis" blijvers, vluchtelingen die dichtbij settelen en de vluchtelingen continue in beweging. Alleen de eerste groep kan niet echt een vluchteling genoemd worden...
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zal eens bekijken of ik de bron nog kan vinden. Volgens mij hadden zij de groepen verdeeld in de "thuis" blijvers, vluchtelingen die dichtbij settelen en de vluchtelingen continue in beweging. Alleen de eerste groep kan niet echt een vluchteling genoemd worden...

Er zijn shtf's waarbij het mij verstandig lijkt om te vluchten, maar die ik me in NL eigenlijk niet voor kan stellen, zoals een jarenlange belegering van een stad, zoals we in Syrië hebben gezien. Hier duurt dat hooguit een paar dagen, en dan geven we ons over. Ook shtf natuurlijk, maar toch anders.

Wat ik me in NL wel kan voorstellen is vluchten voor een (dreigende) dijkdoorbraak, een giframp, een nucleaire ramp, of een uit Artis ontsnapte tijger.
 

Richard434

Prepper goeroe
In mijn ogen is de enige reden om in een tentje of onder een tarpje te slapen tijdens een SHTF als je onderweg naar je BOL/familie/vrienden bent en dit een trip is/wordt van meer dan 1 dag.
Hoewel @Dreutel een aantal goede bug-out redenen noemt, zou ik bij die ontsnapte tijger eerder binnen blijven.. ;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
In mijn ogen is de enige reden om in een tentje of onder een tarpje te slapen tijdens een SHTF als je onderweg naar je BOL/familie/vrienden bent en dit een trip is/wordt van meer dan 1 dag.
Hoewel @Dreutel een aantal goede bug-out redenen noemt, zou ik bij die ontsnapte tijger eerder binnen blijven.. ;)

Duh, je moet gewoon goed poeieren. Ik heb rond heel mn huis met anti-tijger-poeder gepoeierd, en nog nooit een tijger gezien. Dus het werkt geweldig! (redenering gejat van onze platte-aarde-vriend) ;):D
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Duh, je moet gewoon goed poeieren. Ik heb rond heel mn huis met anti-tijger-poeder gepoeierd, en nog nooit een tijger gezien. Dus het werkt geweldig! (redenering gejat van onze platte-aarde-vriend) ;):D

Ik ken hem van Urbanus :)

Als je dat wilt kun je zappen naar 1:50:
 
D

Deleted member 569

Gast
@Dreutel Als de stroom uitvalt incl. de reserve eenheden dan is Nederland tot aan Amersfoort een drassig moeras op enkele hoogtepunten na zoals de binnenstad van Utrecht. Veel van het land wordt namelijk droog gehouden door het water weg te pompen

Edit: En betreft tijgers, ik heb een positieve aantrekkingskracht op katachtige beesten. Dat zal wel goed komen...
 

petroman

SHTF Expert
Ben bang dat ze dan gewoon alle sluizen open zetten zodat water sneller weg stroomt naar zee.
En ja dat kan ook met de hand (laatst gezien) dus geen sprookje.
Ik geloof ook niet dat nederland volloopt. Water zit voornamelijk achter dijken en die werken A-technisch. Gewoon door zwaartekracht enzo.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Mijn eerdere reactie is blijkbaar niet op het forum gekomen maar kwam op het volgende neer.

Bushcraft is een prima aanvulling op je preppen net zo als goud kopen, eten hamsteren, zelfverdediging doen of leren, informatie opslaan, prepper forum lezen en vragen stellen, leren vissen enz enz.
Harstikke handig als je het hebt of kan.

En oja wat ik onder bushcraft versta is het gebruik maken van de natuur en de dingen die je in de natuur vindt om weer andere dingen te maken/te krijgen
 

Sabrina

Senior Prepper
Wat deze discussie ook duidelijk maakt, is dat diverse mensen hier niet alleen verschillen over wat ze onder bushcraft verstaan, maar ook over waar ze voor preppen. Sommigen gaan er van uit dat we in een soort "the last of us" situatie terecht komen (waarbij bushcraft wellicht wel handig zou kunnen zijn), anderen gaan voor een situatie die hooguit een paar dagen/weken duurt en de status quo zich uiteindelijk wel weer herstelt.
 

Lai

Prepper goeroe
Zoveel mensen zoveel wensen ;) Zelfs binnen bushcraft zijn de meningen verdeeld over wat nou onder bushcraft, preppen, en living by nature valt.
 
D

Deleted member 569

Gast
Ben bang dat ze dan gewoon alle sluizen open zetten zodat water sneller weg stroomt naar zee.
En ja dat kan ook met de hand (laatst gezien) dus geen sprookje.
Ik geloof ook niet dat nederland volloopt. Water zit voornamelijk achter dijken en die werken A-technisch. Gewoon door zwaartekracht enzo.

Als dat een reactie op mijn bericht is. Ik heb het in mijn vorige post over het grondwater niet het water wat afgevoerd wordt via de rivieren, regenval of via de zee met vloed. Grondwater in Nederland zit praktisch tegen het oppervlakte aan, zelfs er boven bij polder gebieden die onder NAP zitten. Enige wapen er tegen is continue weg pompen van het grondwater, zonder dit wordt het gewoon een moerassig gebied.

Edit: betreft "ook met de hand". Inderdaad pomp hoeft niet op stroom te draaien. In het verleden wet ontpolderen gedaan door windenergie (molens etc.)
 

Marcov

Prepper goeroe
En je verwacht niet dat de grondwaterstand beinvloed wordt door het waterniveau in rivieren en meren ?
Jawel, elke polder heeft inlaten. Maar vollopen van een polder kun je niet voorkomen door af te wateren naar zee. Daar liggen de polders te diep voor.
Deze foto komt uit de polder waarin ik woon. Dus ik ga hoe dan ook natte voeten krijgen.

ar0z1cP.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Maar dan heb je het over inlaten, dus bewust vol laten lopen met oppervlakte water niet het vollopen door grondwater.
Als je de grote rivieren en ijsselmeer goed laat doorlopen , dus waterstand zakt, dan zal dat ook grondwaterstand beinvloeden. Niet binnen 24u denk ik maar heeft wel met elkaar te maken.
Groter probleem is echter dat als grondwaterstand zakt in de randstad. zout water binnen stroomt en daar kunnen plantjes weer slecht tegen...
 

Richard434

Prepper goeroe
Maar dan heb je het over inlaten, dus bewust vol laten lopen met oppervlakte water niet het vollopen door grondwater.
Als je de grote rivieren en ijsselmeer goed laat doorlopen , dus waterstand zakt, dan zal dat ook grondwaterstand beinvloeden. Niet binnen 24u denk ik maar heeft wel met elkaar te maken.
Groter probleem is echter dat als grondwaterstand zakt in de randstad. zout water binnen stroomt en daar kunnen plantjes weer slecht tegen...
Dat laatste is precies de reden waarom het markermeer en IJsselmeer niet zijn ingepolderd zoals oorspronkelijk wel het plan was.
Hun "voorraad" zoet water houdt genoeg druk op het grondwater om verzilting hiervan te voorkomen.
Zonder die 2 meren zou het water in de grachten van Amsterdam bijvoorbeeld zout zijn.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar dan heb je het over inlaten, dus bewust vol laten lopen met oppervlakte water niet het vollopen door grondwater.
Dat inlaten gebeurt om de doorstroming in de sloten te bevorderen, maar je hebt hier altijd kwel. Dus al zou je de inlaten sluiten, dan nog loopt de polder vol.
Zelfs als je de plas hiernaast helemaal leeg zou laten lopen, dan ligt de bodem van de plas nog steeds hoger dan de bodem van de polder.

Maar volgens mij gaan we hier een klein beetje off-topic
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Discussie over polderen en waterstanden ook zeer interessant, maar wellicht beter om dat te verplaatsen naar een eigen draadje?

EDIT: sorry voor dubbelpost, terwijl ik aan het typen was zag ik het bericht hierboven niet.
 
Bovenaan