• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Honing

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Goedkope honing uit de supermarkt is vaak eigenlijk geen echte honing.

Honing is ingedikte nectar van bloemen of een vocht wat planten uit hun nectarklier uitscheiden. De nectar komt bij de bij in de honing maag. Als de bij terug is bij haar volk 'spuugt' de werksterbij de nectar uit. En doet het in de raat. De bijen dikken de nectar in door een druppel op hun tong te nemen en die aan de lucht boot te stellen. Je kunt je voorstellen dat het halen van nectar en het laten indikken veel werk is voor de bijen.
Deze honing wordt ook wel rauwe Honing genoemd.

Goedkope honing komt vaak van bijenvolken die het hele jaar suikerwater te drinken krijgen. Net als bij de nectar nemen de bijen het mee in hun honing maag en laten het indikken. Maar omdat het suikerwater vaak in de kast staat hoeven de bijen er bijna niet voor te vliegen en kunnen ze veel meer 'honing' produceren. En is de 'Honing' veel goedkoper.

@theKiD
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mischien kan dit bovenstaande stuk naar een draadje over honing? We raken een beetje Off topick @Ray @JamHard

Volgens mij wordt honing altijd koud geslingerd. De bijenwas wordt namelijk kneedbaar bij 40 graden. En dan is de honing niet meer te slingeren omdat de raat van bijenwas kapot gaat.

In honing zitten enzymen. Als je honing boven de 40 graden verwarmt gaan deze enzymen kapot en verliest de honing zijn bijzonder geneeskrachtige werking. Dus doe de honing pas in je thee als de thee op drinktemperatuur is !!
Als je bv koekjes hebt waarop staat met honing is dat leuk, maar de honing is verwarmd geweest en heet geen werkzame enzymen meer. Er zullen vast wel meer sporenelementen in zitten dan in suiker.

Rauwe honing van de imker kost ongeveer €5 per pot van 450 gram. Honing die veel goedkoper is, is of verhit of van suikerwater of gemengd met suikerwater. De verdunde honing is vloeibaarder dan echte honing.

Als je last hebt van hooikoorts kun je het beste honing kopen bij een imker die minder dan 3 kilometer bij je vandaan woont. Zijn of haar bijen halen nectar bij planten bij jou in de buurt. Als je in januari begint met dagelijks een theelepel honing wordt bij de meeste mensen de hooikoorts minder of gaat over.

Er is een onderzoek geweest van de consumentenbond naar honing uit de supermarkt. Ook de honing van de Traay komt er niet best af. http://www.consumentenbond.nl/campagnes/gesjoemel-met-honing/
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Sorry voor de verdere off-topic.

Van Facebook van Imkerij Bumble Bee-biodynamisch:

Allereerst moet men na het ontzegelen (verwijderen van de wasdekseltjes van de raten) de honing in de raten d.m.v. een zogenaamde: "ericaborstel", worden geroerd om de tixotropische (geleiachtige) honing vloeibaar te maken. Pas hierna kan de honing uit de raten geslingerd worden. Tijdens het verwerkingsproces van honing, is het verwarmen van de honing om het vloeibaarder te maken bij de meeste Nederlandse imkers taboe. Verwarmen van de honing gaat n.l. ten koste van de kwaliteit van de honing, daar de aanwezige enzymen zullen worden gedood. Grote honingverwerkende bedrijven verwarmen de honing voor het mengen en afvullen wel, maar hierbij worden de temperaturen en de opwarmingstijd gelimiteerd. De benaming: "koud geslingerde honing" is flauwekul, omdat: "warm slingeren" niet mogelijk is, vanwege de wasraten die zullen gaan smelten.

Importhoning afkomstig van de grotere bedrijven, wordt meestal in 200 liter vaten in Nederland ingevoerd, gecontroleerd verwarmd en vervolgens in potjes afgevuld. De nadelen van het verwarmen blijven, maar ontegenzeggelijk worden ook de eventueel aanwezige gisten gedood. Juist omdat Nederlandse honing zo zorgvuldig gewonnen wordt en bij het slingeren en afvullen niet wordt verhit kan soms in de praktijk gisting op treden. Gegiste honing heeft een soort appelcider lucht en een schuimlaag door koolzuurgasvorming is waarneembaar. Een dergelijk product mag natuurlijk niet verhandeld worden. Indien het vochtgehalte lager dan 17% is, kunnen zelfs de suiker tolerende gisten zich niet ontwikkelen.
--
Dus alle honing wordt normaal gezien koudgeslingerd, maar niet alle honing blijft "rauw". Honing die verwarmd wordt, is dus niet meer rauw, aangezien het verwarmen enzymen en de gezonde kenmerken van honing vernietigd.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ah, thanx voor deze aanvullingen!
Zelf heb ik zo'n fles waar "raw" op staat, dus ik gok/hoop dat het dan wel goed is.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Sorry voor de verdere off-topic.

Van Facebook van Imkerij Bumble Bee-biodynamisch:

Allereerst moet men na het ontzegelen (verwijderen van de wasdekseltjes van de raten) de honing in de raten d.m.v. een zogenaamde: "ericaborstel", worden geroerd om de tixotropische (geleiachtige) honing vloeibaar te maken.

We zijn helemaal on topic :) dit staat nu in het draadje 'honing'

Dat roeren met een " ericaborstel" hoeft alleen maar bij heidehoning. (Erica = heide)

Ah, thanx voor deze aanvullingen!
Zelf heb ik zo'n fles waar "raw" op staat, dus ik gok/hoop dat het dan wel goed is.

Raw en rauw is goed :p
 

KWA

Elementary prepper
Rauwe honing van de imker kost ongeveer €5 per pot van 450 gram. Honing die veel goedkoper is, is of verhit of van suikerwater of gemengd met suikerwater. De verdunde honing is vloeibaarder dan echte honing.

Hoe vloeibaar is vloeibaar? Ik heb bij mijn buurtimker 3 euro betaald voor 450gram maar heb geen flauw idee hoe en waarmee ik hem moet vergelijken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Kijk op het etiket. Als er niet staat dat het 100% honing is zit er sowieso iets anders bij in.

- Rauwe honing zonder suiker is iets dunner dan suikerstroop met dat zeeuwsemeisje er op. Het loopt langzaam van je mes af. Als je de honing in water doet lost het langzaam op. Na verloop van tijd gaat de honing kristaliseren. Als het goed is zitten er ieniemienie kleine luchtbelletjes in de honing.

- Suikerhoning lost snel op in water. Loopt snel van je mes af. Denk aan honing in een spuitfles.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
ER zijn heel veel Imkers die Massaal over een veel te lange tijd Suikerwater in de kast bijvoeren .
Normaal doe je dit tijdens het overwinteren .
Daar ben ik achter gekomen via een Tip . Heb namelijk een tijd geleden weer 1 emmer ( is pl/ min 20 Potten ) Honing van 1 Ltr gekocht .
Deze keer was ik echter te laat op mijn vaste adres . Toen werd ik verwezen naar een ander .
Daar was genoeg .
Verder niet opgelet en geproefd . Na thuis alles vanuit een emmer in potten te hebben geschut ( Tijdens dat ) bemerkte ik een mij onbekende kleur en smaak .
Niet dat het verkeerd smaakte , maar toch .
Ik heb hier dus over gebeld en vroeg wat dat voor Honing was ( Welke bomen en planten ) . Heeft ie verteld maar ben ik vergeten :(
Na een tijdje ben ik de emmer gaan afleveren en toen was de zoon thuis en hij was met de bijen bezig ( Vader lag in ziekenhuis ) .
En ja toen kwam de aap uit de mauw , ze werden over langere tijd bijgevoerd met een oplossing van oa suikerwater met nog meer ( ?? geheim ).
Meer Honing maar ook andere samenstelling van de Honing . Ik heb nog drie potten en gebruik het vooral in de Lauwe thee .
SUIKERWATER oplossing 8Mnd lang bijvoeren :confused::confused::confused:

Nog even ter aanvulling ?? Deze Honing was niet echt Dun ! Daarom ook misleidend ;)
Heel erg kleverig en op een rare manier stroperig
:confused: Ingekookte lijnzaadolie :(:oops:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Is er geen merk bekend die gewoon puur en zonder suikerwater is en verkrijgbaar is in de gemiddelde supermarkt/winkel?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ja, bij de Lidl. Dat is honing die voldoet aan Duitse regelgeving en daar zijn de regels een stuk strenger dan in NL. Niet alleen voor het bier kennen ze een Reinheitsgebot, maar dus ook voor honing.

En het is nog goedkoop ook, bedankt voor de tip :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

logan1202

Prepper goeroe
Het probleem is dat er meer vraag dan aanbod is van honing en dat mensen er ook nog niet voor willen betalen. En als je als imker meer verkopen kan dan leveren heb je 4 mogenlijkheden.
1. Meer volken, dus meer honing.
2. Voeren, dus kunstmatig de productie verhogen.
3. Ergens anders de honing halen, meestal een bevriende imker of familie.
4. NEE verkopen. En dit laatste is iets wat veel mensen niet willen horen. Hier in de buurt zitten een 6 tal imkers en op is op. En er worden wel eens emmers onderling verhandeld om an de vraag van een vaste klant te voldoen maar als het op is dan zal je toch echt ergens anders heen moeten. Dus als je imker 4 volken heeft en 1000 potten per jaar omzet kan je er voor 100% van uit gaan dat de honing niet uit eigen kast komt.
 

ronin

Survivor
De werkbij is meer een doorverkoper dan een imker. Veel uit het buitenland etc
Koop lokaal stuk goedkoper en help je de bijen mee in je eigen regio

Ik heb je advies aangenomen en ben gaan zoeken naar een lokale imker en gevonden...heerlijke crèmehoning, propolistinctuur en zuivere propolis om zelf op te lossen gekocht voor een leuk prijsje. De bijenkasten had ik al gespot tijdens de hond uit laten, echter stond er geen bordje bij.

Dat oplossen van zuivere propolis is best lastig, het lost namelijk niet zo maar op, ik dacht zelf aan rum.
 

PBear

Mankinds only hope
De wetenschappelijke onderbouwing van de gemelde "feiten" en "ficties" over honing mag van mij wel iets steviger dan de opvatting van hierna gemelde auteurs van het artikel:
Diëtiste Fatima Pas heeft een praktijk in het Vlaamse Mechelen. Karoline Olaerts is voedingswetenschapper en schrijft als foodie kookboeken.

Ze kunnen best gelijk hebben, maar op basis van welke onderzoeken?
 

Flos

SHTF Expert
Dit is een topic dat indertijd ongezien aan mij voorbij gegaan is.
Ik wil nog toevoegen aan wat @frans81 schreef.
De kleur en de smaak van honing kan variëren naarmate wanneer die geslingerd is en op welke bloemen en planten de bij gevlogen hebben.
Zo is de imker ( in België althans) verplicht op het etiket te vermelden waar de bijen de meeste nectar gehaald hebben.
Supermarkt honing smaakt het hele jaar door gelijk. Omdat deze een mengeling is van zorgvuldig afgewogen honinsoorten is. Maar ook omdat fabrieks imkers altijd het zelfde suiker water geven.
Zo mag een ,, huis tuin en keuken ,, imker zijn honing een naam geven.
Veel voorkomende namen zijn.
Koolzaad honing, linde honing. Bloesen honing enz.
Voor mijn honing heb ik de naam ,, volks tuin honing ,, gekozen
 

Ray

SHTF Expert
Klopt wel hoor.

Honing is gewoon voornamelijk suiker, 80% met licht anti bacteriële eigenschappen. Zowel gewone suiker als honing kan in sommige gevallen gebruikt worden op wonden, voornamelijk om de wond droog te houden en wellicht om bacteriegroei enigszins te voorkomen. In wat voor vorm je ook suikers tot je neemt, honing, ahorn siroop, rietsuiker, etc, maakt voor je lijf niets uit.

Rauwe honing geef je beter niet aan kinderen en zwangere vrouwen, maar in de NL supermarkt is alle honing verhit geweest. Dit doodt micro organismen die wel in het goedje kunnen leven en voorkomt dat honing kristalliseert. Veel honing in NL supermarkten is gemixt met suiker en dus maar deels honing. In Duitsland mag dat niet van de warenwet, die hebben strenge normen voor honing, veel andere landen niet.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag was het weer zover.
Honing slingeren. Dwz de honing uit het bijenraad halen.
Ik ga de technische gegevens maar achterwege laten. Maar het komt er op neer door middel van middelpunt vliegende kracht de honing uit de ramen te slingeren.
Ik heb 2 bijenvolken die honing produceren.
Ik heb in totaal 24 honing ramen geslingerd.
En heb een opbrengst van 21,5 kg wat ik helemaal niet slecht vind.
De geslingerde ramen krijgen de bijen terug, zo kunnen ze sneller terug produceren.
Ergens in augustus nog eens slingeren en dan klaar zetten voor de winter.


Wat raar de zomer moet nog beginnen en ik maak al winterplannen.
 
Bovenaan