• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Honing

joepmeloen

Prepper goeroe
Vanochtend een pot honing 900ml van de plank ongelukkig gevallen, barst en een gat in net bij de deksel, na openmaken viel de pot verder uit / in elkaar.
Zonde om het weg te gooien, naar durf het ook weer niet te gebruiken ivm glasdeeltjes.
Iemand nog een nuttig iets, waar het wel voor gebruikt kan worden of hoe het gefilterd zou kunnen worden?
Basic vloeibare bloemen honing.
 

PBear

Mankinds only hope
Vanochtend een pot honing 900ml van de plank ongelukkig gevallen, barst en een gat in net bij de deksel, na openmaken viel de pot verder uit / in elkaar.
Zonde om het weg te gooien, naar durf het ook weer niet te gebruiken ivm glasdeeltjes.
Iemand nog een nuttig iets, waar het wel voor gebruikt kan worden of hoe het gefilterd zou kunnen worden?
Basic vloeibare bloemen honing.

Misschien lukt het filteren als je de honingpot geleidelijk op temperatuur kan brengen, door de pot in een plastic zak te stoppen, die je "au bain marie" in een pan met water verwarmt, zodat de honing (beter) vloeibaar wordt en het resultaat door een zeer fijmazige zeef of nylon filterdoek kan gieten.
Koffiefilterpapier zal waarschijnlijk niet lukken.
 

Flos

SHTF Expert
@joepmeloen er bestaan honing zeven. Maar om 1pot te zeven stom om dat aan te schaffen.
Dus een ander oplossing.
Ik vermoed dat je een meel ( bloem ) zeef in huis hebt. Wel eerst zeef je de honing door de bloem zeef.
Laat het op een natuurlijke wijze door de zeef lopen. Zet het op een warm plaats ( vb aan het raam in de zon ) met een theedoek er overheen.
Gaat langzaam snelheid bepaalt de vloeibaar heid van de honing maar ook de mazen van de zeef.
Pers niet het aller laatste door de zeef want zo pers je ook kleine glas scherfjes er door.
Betrouw je het nog niet kan je het ook nog door een neteldoek laten lopen. Gaat nog langzamer.
Als je @PBear zijn raad opvolgt nooit honing verwarmen in de magnetron en niet boven de 40°.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen er bestaan honing zeven. Maar om 1pot te zeven stom om dat aan te schaffen.
Dus een ander oplossing.
Ik vermoed dat je een meel ( bloem ) zeef in huis hebt. Wel eerst zeef je de honing door de bloem zeef.
Laat het op een natuurlijke wijze door de zeef lopen. Zet het op een warm plaats ( vb aan het raam in de zon ) met een theedoek er overheen.
Gaat langzaam snelheid bepaalt de vloeibaar heid van de honing maar ook de mazen van de zeef.
Pers niet het aller laatste door de zeef want zo pers je ook kleine glas scherfjes er door.
Betrouw je het nog niet kan je het ook nog door een neteldoek laten lopen. Gaat nog langzamer.
Als je @PBear zijn raad opvolgt nooit honing verwarmen in de magnetron en niet boven de 40°.

Heb ik en meteen gedaan, geen idee of de glassplinters er alsnog doorheen komen en of dat kwaad kan.
 

Flos

SHTF Expert
Wespen gaan in het najaar pas voor zoet. Maar bijen maak je er blij mee.
Dat klopt niet helemaal.
Gisteren toen ik de honing ramen uit de bijen kasten haalde en ook bij het terug plaatsen vlogen er op zijn minst 500 wespen rond mij om wat van de zoetheid mee te pikken.
Vermoedelijk een nest in de buurt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Potje honing achter in de tuin gezet, zien wel wat er allemaal op af komt.

Dat zullen dan "woke" wespen zijn die zichzelf identificeeren als honingbij :rolleyes::rolleyes:

Zweefvliegen zijn eigenlijk transgender vliegen die zich hebben laten ombouwen om er uit te zien als bijen...
 
F

forumlid 1447

Gast
Wie ruimte heeft, een “bee trap” ophangen en afwachten.
Nee niet om ze te vernietigen maar om zelf een imker te worden.
Lukt het, niet slingeren maar persen, en als er 6 volle raten hangen, 3 oogsten.
Gewoon delen en niet meer en vanaf Augustus hun wintervoorraad zelf laten opbouwen.
Suiker toevoegen betekend dat je teveel geoogst hebt. (Persoonlijke mening)
Anders zelf een volk aanschaffen, (buren hoeven dit niet te weten.),
desnoods in een gecamoufleerde kast.
Honingbijen houden is intensief, maar de kosten heb je zelf in de hand.
En zelfs op een balkon is het mogelijk, maar niet altijd geapprecieerd.
Begin klein ,en zie wat er van mogelijk is.
Even een aanvulling, zwermen van bijen is natuurlijk, doch vaak ongewenst gedrag.
Maar het verminderd ziekte.
 

Wendie

Senior Prepper
Afgelopen jaar zijn wij gaan paar weekjes gaan wandelen in Denemarken nationaal park Thy. Daar hebben veel mensen in hun tuin een kast met een volk staan. Daar zetten de mensen een tafeltje aan begin van de oprit met potjes honing en Jam en mandje voor het geld. Heb daar voorraad potten gekocht en is serieus goede honing en Jam. Kom je hier niet tegen in de supermarkt.
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik heb heb heel veel (verschillende soorten) wilde bijen in mn tuin.
Als ik een kast met honingbijen zou nemen dan leggen hun wilde soortgenoten het loodje.
Ik ga liever voor bio-diversiteit hier in de buurt en koop mn honing in de winkel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

logan1202

Prepper goeroe
Dat klopt niet helemaal. ik heb beide in de tuin en veel ook. Je maakt meer kapot door je tuin op te ruimen. Als je alles laat liggen tot het voorjaar hebben ze plaatsen om te overwinteren. Je kan niet zomaar dat op het bord van de honingbij schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
@logan1202 dat klopt. Ik heb ook bloemen perken gezaagd waar vooral wilde bij op komen om als imker niet beschuldigd te worden van stuifmeel en nectar rover van wilde bij.
Het rare is sinds ik bijen houd zie ik ook wilde bijen op mijn erf. Voorheen niet want ( nu komt het ) er stond geen enkele bloem op een paarde bloem en wat klaver na.
Oja mijn laatste slinger partij heeft mij mooi nog 9 kg honing opgebracht.
Nu klaar zetten voor de winter.
 
Bovenaan