• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Langdurige stroomuitval kan ook in Nederland, en we zijn niet voorbereid

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Waar deze ochtend mijn oog op viel:

Langdurige stroomuitval
kan ook in Nederland, en we zijn niet voorbereid http
://nos.nl/l/2290118

Een paar dagen terug in Zuid-Amerika.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...erland-argentinie-uruguay-paraguay-menselijke

Meer dan slechts vervelend met hoge temperaturen en bederfelijke levensmiddelen.

Niet om paniek te zaaien maar iets om over na te denken; de komende dagen wanneer het zo stervens heet wordt. Wanneer je buiten op de tuinset zit, sta dan eens stil bij de gedachte dat de koelkast en vriezer het niet meer doen. En bij de supermarkt ook niet.
En internet niet, telefoon niet...

Ai.
 

Niels

Mankinds only hope
Nou ja, ik houd er wel rekening mee. Ik heb hier een aggregaatje staan waar ik wat mee kan en wat benzine.
Er is ook niet continue stroom nodig voor de koelkast en vriezer. Deze werken met een thermostaat.
Als je ze op de aggregaat laat draaien, en je wacht tot de thermostaat is afgeslagen kan je weer een paar uur zonder stroom.
Geld ook voor de CV ketel, laat deze even snel je huis warm maken, en aggregaat weer uit. Spaart enorm brandstof.
Maar goed, gelukkig heb ik ook een houtkachel :).
De vriezer... ja het is wel jammer dat alles zou bederven, maar is niet direct een ramp hier. Ik heb geen mega vriezer, gewoon 3 laden.

Maar je bent helemaal een punt, en ik roep dit ook al jaren en was 1 van de redenen om op dit forum te registeren.
Alles word zo afhankelijk van elkaar... Overal is stroom voor nodig, als dat uitvalt, werken de pin automaten niet meer, kan je niet meer betalen in de winkels...
We zagen het een week geleden nog de AH filialen dicht deed omdat de pin niet werkte... echt erg...
Ik weet nog wel dat ik vroeger eens in de HEMA was en de stroom viel uit... we konden gewoon betalen toen nog... zonder bonnetje... tja.
Nu ondenkbaar geworden.
Alles is gekoppeld via internet, en aan alles zit een stekker...

Men vind het allemaal zo makkelijk... en dat is het vaak ook, maar echt bewust van wat er gebeurt lijkt men niet te zijn vaak.

Nu bekijk ik alles ook vanuit een technisch oogpunt, dat kun je niet van iedereen verwachten.
 

Marcov

Prepper goeroe
Nu heb ik het nadeel dat ik in een flat woon. Dus een aggregaat is geen optie, zo'n Honda inverter is al een heel stuk stiller maar daar zit gelijk een prijskaartje aan.
Maar zodra de mensen door hebben dat jij wel stroom hebt, kloppen ze allemaal aan met een stekker in de hand.
Kelder heb ik dus ook niet. Ik kan wel onder de flat komen, maar daar kan iedereen komen. Dus geen optie.
Maar conserven en gedroogd hoeft niet zo koel bewaard te worden, dus dat komt wel goed.
Ik heb ook maar een 3 laden vriezer, dus die eerst leeg eten. Rauwe producten, zodra die ontdooid zijn zo snel mogelijk garen. Dan kun je ze nog even bewaren.

Zonder electra werkt ook de riolering op veel plaatsen niet meer. Hier in de wijk liggen nog grote pijpen, maar de lintbebouwing hier werkt met een persleiding.
Om de zoveel huizen staat een pomp om de shit in de leiding te persen.

Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat bij grootschalige en langdurige stroomuitval, er ook geen gas en water meer is.
Dus zorgen voor een watervoorraad en een filter. Ik heb hier voldoende water van goede kwaliteit in de buurt, dus mijn watervoorraad hoeft niet zo heel groot te zijn.
Een brander op gas en/of benzine is natuurlijk ook handig om bij de hand te hebben. Gas heeft dan een voorkeur, omdat het schoon is. Een benzinebrander binnen opstarten is niet echt gezond.

Maar eigenlijk zou een beetje prepper alleen een klein beetje ongemak voelen, maar verder geen echt problemen moeten ervaren.
Los van buren die door hebben dat jij alles op orde hebt.

De rest kan iedereen vast wel invullen. Aanvullingen of opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Ik heb er nog nooit op die schaal mee te maken gehad, dus het is voor mij ook maar een gok.
 

Jannes

Prepper goeroe
Alles word zo afhankelijk van elkaar...
Dit is voor mij de reden geweest om me hier aan te melden. We worden steeds kwetsbaarder.

Los van buren die door hebben dat jij alles op orde hebt
Daar ben ik dus ook bang voor. Meneer Jannes zegt dat bij mij het grootste gevaar ligt. Ik kan niet tegen smekende mensen. :(


Aan stroom via zonnepanelen wordt gewerkt. Een manier om zonder stroom water van ons puntstuk te kunnen krijgen, staat op ons lijstje om uit te zoeken/voeren.
Verder wil ik nog leren hoe je vlees kunt pekelen. Als het dan ontdooit vanuit de vriezer, kun je het behalve meteen nuttigen ook pekelen. Tenminste, dat is het idee.
Veel spullen in onze vriezer zullen kapot gaat, maar van het vlees zou ik dat het meest vervelend vinden.

Ik ben nog verre van voorbereid op een grootschalige stroomstoring, maar hopelijk hebben we nog een tijd om ons voor te bereiden.
 

Flos

SHTF Expert
Al woon ik niet in Nederland het kan bij ons voorkomen. Maar zoals een beetje prepper beaamt ben ik voorbereid.
En @Marcov Ik geloof dat ik hier nog wat heb staan voor jou probleem dat zich vormt in jou flatje.
En wat de prijs betreft daar komen we wel uit.
@Jannes Dat zou dan weer een mooie workshop zijn op een SC. Maar het mag dan ook niet snik heet zijn want pekelen is eigenlijk een winterse activiteit. Maar wecken en fermenteren inmaken opleggen zijn ook allemaal methoden om buiten de diepvries iets te bewaren. Maar daar is natuurlijk wat meer werk aan.
 

Jannes

Prepper goeroe
@Flos
[USER=2128 zei:
@Jannes[/USER] Dat zou dan weer een mooie workshop zijn op een SC. Maar het mag dan ook niet snik heet zijn want pekelen is eigenlijk een winterse activiteit. Maar wecken en fermenteren inmaken opleggen zijn ook allemaal methoden om buiten de diepvries iets te bewaren. Maar daar is natuurlijk wat meer werk aan.

En kun jij die workshop geven? Of moet ik me inlezen, uitproberen en de workshop geven?
 

Marcel Peut

Elementary prepper
Ik woon al een aantal jaar in Oeganda en stroom is niet van zelf sprekend hier. Het land telt ongeveer 40 miljoen inwoners waarvan slechts 5 procent toegang heeft tot het stroom net. Het voordeel is wel dat als er geen stroom is het leven gewoon door kan gaan zonder problemen. Het openbaar-vervoer bestaat niet hier gebruiken ze taxibusjes die rijden dag en nacht weer of geen weer. Ook wordt er veel gebruikgemaakt van bromfiets taxi's de schatting is dat er een miljoen rondrijden in de hoofdstad Kampala die komen overal met alle denkbare ladingen, zoals wat ik altijd wel grappig vind doodskisten. Bijna alle betalingen worden contant gedaan of via mobiel geld dat gaat via een telefoon (het hoeft geen smart telefoon te zijn). In alle ruimtes thuis heb ik lampen die op zonnen cellen werken die gaan gemiddeld een uur of 6 mee, naast de gewone lampen. Het is hier om 19:00 donker tot 6:30 in de morgen. Voor het internet gebruik ik een router die op een ingebouwde accu werkt deze heeft ook voldoende stroom voor een uur of 8.IMG_3196.JPG
Als we iets aanschaffen letten we er op dat het ook zonder net spanning kan werken bijvoorbeeld mijn gasfornuis hebben we uitgekozen omdat deze op gasflessen werkt, ook de oven. Er zijn hier regelmatig stroom storingen bijvoorbeeld van de week elke dag waarvan twee langer dan 12 uur. Ook als het regent gaat de net spanning er bijna altijd af. Dan stopt ook de levering van water hier gelukkig hebben we de beschikking over een opslag van meer dan 7.000 liter water dat is genoeg voor een maand als we rustig aan doen. Veel winkels en tankstations hebben een aggregaat net als wij. Mijn wasmachine is gemaakt voor de Afrikaanse markt geen verwarmingselement en als de stroomstoring voorbij is gaat hij gewoon verder met zijn programma en het heeft een speciaal rooster tegen ratten. Een wasdroger is niet nodig met 28 graden elke dag met veel zon. Als we voldoende financiën hebben staan zonnen panelen op lijst om aan te schaffen. Nu kan ik geen tv kijken als er geen net spanning is dat zou goed op te lossen zijn met zonnen panelen. ik zorg er altijd voor dat ik een of meer podcasten op voorraad heb voor entertainment als er geen televisie beschikbaar is. Een belangrijk stuk gereedschap in het donker is mijn Petzl Nao hoofdlamp deze is oplaadbaar en werkt geweldig. Aan mijn sleutelbos zit een zaklamp die heb ik altijd bij mij. Naast de belangrijkste deuren naar buiten heb ik zaklampen opgehangen. In de woonkamer heb ik een E27 led lamp met een ingebouwde accu die opgeladen wordt als er net spanning is als de stroom stopt geeft de lamp een uur of 5 licht doormiddel van de accu en afstandsbediening. Er zijn twee vrij donkere plekken in huis daar hebben we een lamp die op oplaadbare batterijen werken met een bewegingssensor de batterijen kan ik met een kleine zonnen paneel van 10 watt opladen en gaan ongeveer vier weken mee. Rondom het huis hangen led lampen op zonnen panelen die de gehele tuin verlichten. Doordat de stroomvoorziening heel gammel is zijn we hier niet afhankelijk van stroom en beter voorbereid als er een storing is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In Duitsland werd geoefend me stroomstoringen, drie dagen lang. Nederland oefent zo'n crisis niet "want het zou de mensen bang maken".
Op de Antillen, maar vooral Puerto Rica en Dominica werd door orkaan Maria bijna alles kapotgemaakt, men zat ook zonder stroom, op Dominica maanden, in Puerto Rica weken...en dus ook zonder telefoons.
Een verwoestende orkaan, daar was al op geoefend door de HAM radiomannen, die op essentiële plekken hun zendapparatuur hadden geplaatst, HAM radio werd dan ook de enige manier van communiceren in het begin. Zelfs de president van Dominica was dakloos, en had snel een HAM radio tot zijn beschikking voor de crisiscommunicatie, en om hulpdiensten en regering leiding te kunnen geven.
Na de ramp is het belang van HAM radio nog beter doorgedrongen. Er worden nog steeds regelmatig cursussen gegeven en mensen opgeleid. In maart kregen nog 27 mensen hun diploma.

Ik red me thuis wel bij een storing, ik heb weinig apparaten met een stekker.
Waar ik meer schrik van heb is dat er nationaal niet geoefend wordt voor een grote stroomstoring. Uitvallende nutsvoorzieningen, watergangen, dijkringen, riolering, dingen waar je als simpel burgertje weinig invloed op hebt, maar die grote schade kunnen aanrichten. Maar ook aanvoer van medicijnen(zoals insuline) wordt een probleem als stroom en computers het niet doen.
 

Roel

Mankinds only hope
Een redelijke voorraad diesel helpt ons wel door de problemen. We hebben een dieselaggregaat die 6500 watt permanent levert.
Ik heb het ding hier al eens laten zien. Daar kan de hele huishouding gewoon op doordraaien.
Buurtjes aan de ene kant hebben zonnepanelen, die aan de andere kant een aggregaat.
Die komen niet met een stekker om stroom te lenen.
DSCF8164.JPG
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Marcel Peut , mooi verhaal. M.b.t. internet heb ik ook zo'n MiFi router. Ik heb ook geen vaste aansluiting meer thuis.
Ik heb nu een modelletje van Huawei die 25 uur werkt op de accu (dus niet stand-by maar echt werkt).
Ik vind het ideaal, en het is ook nog eens goedkoper dan vast internet, het enige nadeel is dat ik 5 GB per dag heb, dus even afstemmen soms.

Dit is voor mij de reden geweest om me hier aan te melden. We worden steeds kwetsbaarder.
Het gekke vind ik dat bijna niemand dit lijkt te zien... Als alles werkt zijn er geen problemen, en is het gemak voor ons maximaal,
maar als bijvoorbeeld het elektriciteitsnet zou uitvallen gaat het heel rap...
Net als in dat filmpje wat van de week ergens rond zwierf. Na een paar uur houden alle draaiboeken op en zijn de dieseltanks leeg van de noodstroomaggregaten.
Ze zeggen met telecom 2 uur, maar ik persoonlijk denk (omdat ik voor een telecomprovider heb gewerkt) dat het wel wat langer goed gaat.
Maar goed, na een tijdje valt alles uit aan verbindingen... Men kan niks meer, alles loopt via communicatie.
Als de Jumbo hier op de hoek geen stroom meer heeft gaan ze vermoedelijk dicht. Hun systeem van digitaal voorraadbeheer zal niet meer werken, afrekenen kan dus niet, ook niet contant.
Maar dan de vrachtwagens die aan moeten leveren, die kunnen geen diesel meer tanken omdat het pompstation niet werkt, geen aanlevering dus...
Allemaal zulke dingen...
Vroeger met een analoge telefoonlijn kon je eerst ook nog gewoon bellen als de stroom uit viel, want er zag geen andere stekker aan dan de telefoonstekker van de PTT.

Misschien is dit wel mijn grootste punt momenteel waarvoor ik prep... De kwetsbaarheid van onze samenleving, en hoe serieus het mis kan gaan.
Het roepen door Tennet dat de up-time 99,99995 (of zo iets) % is, dat is leuk, maar dat is vanuit een technisch oogpunt.
Zoals we weten heeft ook Nederland nog wel eens de neus in zaken in landen die op hun beurt her en der nog wel eens een bommetje laten af gaan...
Ik bedoel het is mijn inziens best mogelijk voor terroristen om op een paar strategische plekken in Nederland het e.e.a. op te blazen...
En ja, ik geef misschien heel veel prijs... maar ook hier ben ik heel kort bij het vuur geweest, meer info zeg ik niet, maar ik heb echt veel gezien.

Mensen, nog even wat anders!!! Let er op dat als jij je huisje gaat voeden met een aggregaat, koppel de zonnepanelen AF!!!
Waar moet die energie van de zonnepanelen naartoe? De Aggregaat in? Nee hoor, alles gaat gewoon kapot, bin there seen that...
En dat was leuk, dat was ook een overheidsgebouw :lol:.
 

Ray

SHTF Expert
Het makkelijkste om de stroomvoorziening in NL plat te leggen is een cyberaanval. Daar wordt al druk mee geoefend en in deze tijden van afhankelijkheid van elektra is dat een spotgoedkope optie om een samenleving plat te leggen dan op de ouderwetse manier steden, bruggen, spoorlijnen e.d. te bombarderen.
 

Flos

SHTF Expert
Moest het gebeuren zou ik gelijk een oplossing hebben voor mijn kaarsen probleem.
Niet dat ik er weinig of geen heb maar ik heb er enorm veel. Honderden heb ik er zelf gemaakt.
 

Jannes

Prepper goeroe

Dit filmpje heb ik aan een aantal mensen doorgestuurd. Als ik al een reactie kreeg was het dat ze het wel een week kunnen uithouden. Ik ben er bang voor. Overleven doen ze wel, maar of dat op zo’n prettige manier gaat...?

Moest het gebeuren zou ik gelijk een oplossing hebben voor mijn kaarsen probleem.
Niet dat ik er weinig of geen heb maar ik heb er enorm veel. Honderden heb ik er zelf gemaakt.

Ligt niet in de weg toch? Verrot ook niet. Lekker laten liggen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
@Jannes kaarsen maken vind ik ook een winters aangelegenheid. Omdat afval zoals vuil dat ik uit kaars vet haal gelijk mijn houtkachel ingaat om die op te stoken.
En als je weet dat ik tot 30 kaarsen per dag kan maak tussen mijn gewone activiteiten en dit soms weken zelfs maanden aan een stuk kan je uit rekenen hoeveel kaarsen ik hier staan heb.
 

Arie

Diehard Prepper
Lijk me wel een keer leuk. Heel nederland plat voor een dag.
Mijn bier staat toch wel koud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan