• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lockpick info

Sabrina

Senior Prepper
Beste forumgenoten...

in mijn EDC pack zit een stel lockpicks. Altijd handig voor in noodgevallen. Nou wordt bij lockpicks vaak gedacht aan minder legale activiteiten, maar laat ik het zo zeggen (zonder er al te veel details over kwijt te willen): ik behoor niet tot de inbrekersgilde, maar heb ervaring met 'opgesloten worden' (nee, niet door de politie)- en dat vind ik niet prettig. Het gaat mij er dan ook vooral om om ergens UIT te kunnen, niet zo zeer om ergens BINNEN te komen.

Talloze filmpjes op internet willen me doen geloven dat je met zo'n lockpick set (ik heb er zelfs een lockpick gun bij) ook zo'n slot open kunt krijgen met enige oefening. Dat blijkt in de praktijk toch een heel ander verhaal.



Heeft hier iemand (met klem: legale!) ervaring met lockpicking?
Zou 'een gewone sterveling' als ik, in een shtf een deur met zo'n regulier (cylinder?)slot open kunnen krijgen met lockpicks?
 

Richard434

Prepper goeroe
@Sabrina
Afhankelijk van waar je je setje hebt gekocht.
De sloten in de V.S. zijn grover opgebouwd, dus de hulpmiddelen zijn er ook dikker.
Die passen vaak niet goed in de cilinders die hier gebruikt worden.
Een hangslot openen met (zelfgemaakte) hulpmiddelen is goed te doen, de cilinder van mijn eigen voordeur is mij nog niet gelukt.
(Wel met een zelfgemaakte valse sleutel)

Daarnaast is het natuurlijk ook heel goed mogelijk om een cilinderslot open te breken, echter zal het dan altijd zichtbaar zijn dat iemand door die deur is.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Volgens dit filmpje heb je een andere lockpickgun nodig voor de sloten in de VS dan voor die in Europa, omdat de pinnen naar boven of naar beneden staan. Ook zou het knap lastig, dan wel onmogelijk zijn om sloten met veiligheidspinnen te openen, en laten dat nu juist de meest voorkomende sloten zijn die hier bij ons in Europa gebruikt worden. Kortom: je kunt er wellicht een goedkoop hangslot mee open krijgen, maar een voordeurslot wordt al erg moeilijk. Toch: voor nog geen zeventien dollar koop je zo'n ding, en als je er lol in hebt kun je er veel mee oefenen.



En met een elektrische pickgun krijgt Bosnianbill sloten zelfs sneller open dan met de sleutel:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb een aantal lock pick spulletjes gekocht destijds toen we op het werk een aantal oude sloten niet meer openkregen. Het lukte uiteindelijk wel met enige oefening.

Later kocht ik de basissleutels voor Nederlandse sloten en toen een prepper deze bodig had, heb ik hem deze uitgeleend. Alleen is het er nooit van gekomen deze set bij mij te retourneren.

Het is lastiger dan je denkt maar met oefenen lukt het je enige vasrdigheid te ontwikkelen.
 

Ray

SHTF Expert
Het is een serieuze vaardigheid, sloten open maken zonder de sleutel. Vergt naast die techniek, ook nog eens veel kennis van de type sloten in omloop. Afhankelijk van het type slot, kies je een methode, of pak je meteen de voorhamer. :D
Een simpel hangslot is nog wel te doen, maar bv. mijn voordeur slot, passen die pennetjes, laat staan zo'n lockpickgun geeneens in. Volgens mij is het zoeken naar sloten waarbij het nog wel kan.
 

Sabrina

Senior Prepper
Het setje dat ik zelf heb komt van een Nederlandse webshop, maar dat zegt natuurlijk nog niets over waar het gemaakt is.

Het achterlaten van sporen zal bij een geslaagde 'ontsnappingspoging' mijn minste zorg zijn, maar aangezien tools waarmee
je een cilinderslot open kunt breken vast niet in mijn EDC passen...wordt ik opeens wel heeeeel nieuwsgierig naar een
zelfgemaakte(!?) valse sleutel van Richard434 :fluit: en basissleutels voor NL sloten :rolleyes:. Dat wordt een avondje google'n.....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Sowieso, oefenen op je eigen voordeur lijkt me een goed idee, ofwel het lukt niet en dan weet je dat je nog nergens bent met de lockpicking, ofwel het lukt wel en dan weet je dat je eens moet nadenken over wat voor een voordeur je eigenlijk hebt.
 

Splark

Prepper
Laatst bewerkt:
Het verschilt heel erg per slot. Sommige gaan makkelijker open dan andere. Vaak zijn het toch de duurdere sloten met extra beveiligings pinnen en skg sterren die moeilijker gaan.

Echter speelt geduld een grote rol. Fietssloten en andere goedkopere sloten gaan een stuk makkelijker.

In de praktijk zijn er vaak snellere en makkelijker methodes. Maar er zijn zeker scenario's waarin lockpicking extra waarde kan bieden.

Net als met alles bij prepping, zijn de tools even nuttig in hoeverre je ze ook in staat bent ze te gebruiken. Oefening is essentieel.

Doe dit echter niet met sloten die je in gebruik hebt want er is altijd een kleine kans dat he het slot beschadigd.

Helemaal als je nog niet precies weet wat je allemaal teweeg brengt in het slot.

@Sabrina
Afhankelijk van waar je je setje hebt gekocht.
De sloten in de V.S. zijn grover opgebouwd, dus de hulpmiddelen zijn er ook dikker.
Die passen vaak niet goed in de cilinders die hier gebruikt worden.

Klopt, bij sommige sloten zal dit het lockpicken van een slot het erg moeilijk maken. Het is makkelijker met behulp van extra dunne lockpicks. Deze zijn speciaal gemaakt voor sloten met nauwere sleutel ingangen zoals in Nederland en Japan.

Beginners zullen dit misschien niet altijd weten te waarderen omdat de verschillen subtiel zijn. En ook al zijn deze lockpicks gemaakt van een extra stevig soort metaal is er alsnog een verhoogde risico van breuk bij de lockpicks.

Bij ervaren lockpickers zal dit niet snel gebeuren maar bij beginners die wat ruwer bezig zijn en wellicht sneller gefrustreerd raken is dit iets om rekening mee te houden.

Het moet over het algemeen ook mogelijk zijn om de meeste sloten te openen met normale lockpicks. Maar het wordt er dus niet makkelijker op :)
 

Biggie

Prepper
Het setje dat ik zelf heb komt van een Nederlandse webshop, maar dat zegt natuurlijk nog niets over waar het gemaakt is.

Het achterlaten van sporen zal bij een geslaagde 'ontsnappingspoging' mijn minste zorg zijn, maar aangezien tools waarmee
je een cilinderslot open kunt breken vast niet in mijn EDC passen...wordt ik opeens wel heeeeel nieuwsgierig naar een
zelfgemaakte(!?) valse sleutel van Richard434 :fluit: en basissleutels voor NL sloten :rolleyes:. Dat wordt een avondje google'n.....

Ik ben ook aan het zoeken naar een goede set, heb je al een keuze gemaakt? En zo ja, waarom? grz biggie
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben ook aan het zoeken naar een goede set, heb je al een keuze gemaakt? En zo ja, waarom? grz biggie
Ha wie zijde gij? Een onbekende. En gelijk nieuwsgierig naar iets illegaal.
Moest jij jou nu eens voorstellen. In de voorstel ronde.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Sabrina Je bent op zoek naar lockpicking-informatie, en sowieso naar algemene informatie (how to) over preppen begrijp ik. Ik vond een aardige (tijdelijke!) dropbox-link met behoorlijk wat Engelstalige documenten:fluit:en is wellicht iets voor jou en anderen? In dat geval het beste direct downloaden... En welicht een E-readertje op de kop tikken... Veel plezier ermee...
https://www.dropbox.com/sh/ke83zkid5r33iju/AACVXB0CYhw5EKYmY7ochEAYa?dl=0
 

Lai

Prepper goeroe
Als het met "uitbreken" niet uitmaakt dat er schade te zien is lijkt mij een koevoet een aardige oplossing :D Past alleen niet in je EDC tas. Zo'n ding heeft mij al een aantal keer goed geholpen. Een kromme platgeslagen spijker deed wonderen bij een oude tractor waar het contactsleuteltje van kwijt was. En een handformaat kei was een uitkomst voor verschillende hangsloten. (de goedkopere varianten) Bij toeval al eens ontdekt dat de garage sleutel van paps ook goed paste op mijn achterdeur :eek: De voordeur sleutel van een klasgenootje paste heel goed in de deur van de voorraad hok van de kantine :fluit: Tussen de pauzes waren wij goed voorzien :lol: Het blijkt dat veel sleutels van huurwoningen ook bij buren een stukje verder op goed gebruikt kunnen worden. :oops:

Heb je sleutels zonder slot, gooi ze niet weg! Ze passen geheid ergens anders in een slot. Of je dat slot ooit in je leven tegenkomt is een ander punt.
In geval van SHTF ga ik niet met lockpick aan klooien. (zonder SHTF ook niet, zijn mijn handen niet geschikt voor) Ik ga dan liever voor groffer geweld als ik echt ergens in of uit moet.
 

Biggie

Prepper
Jo Flos, ik zit op een zoektocht naar wat lockpicks en kwam jullie tegen, leuke plek hier! Het lockpicken doet erg luguber aan, omdat je als het ware opzoek gaat naar de zwaktes van iets wat ons het meest veilig houdt; sloten. Het lijkt me wel een fascinerend om met wat simpele tools een slot te slim af te kunnen zijn, maar ik zie het niet als middel om ergens in te breken, denk niet dat lockpicks daar echt geschikt voor zijn, zou daar denk ik eerder een koevoet voor gebruiken, jk... :p.
 

neoclyps

Survivor
Lockpicking is echt het laatste wat je wilt doen in een noodsituatie.
Je hebt echt geen flikker aan lockpicksets en lockpick guns , ze werken alleen op oudere hangsloten en europrofielcilinders, de enige die er wat aan heeft is de verkoper.
Bijna alle lockpickende youtubers zijn gericht of verbonden aan verkoopkanalen of belazeren de boel
Het is een leuke hobby maar meer ook niet.

Beroepsmatig doet er niemand aan lockpicking , hooguit wordt een enkele keer een ‘ slagsleutel/bumpkey’ toegepast
Als een deur niet opengaat wordt er eerst gekeken of er geflippert kan worden, als dat niet lukt wordt er meestal gebroken of kern getrokken, en en ander hangt af van het type slot ( insteekslot ,oplegslot of meerpuntsluiting) of materiaal van de deur ( hout, kunstof aluminium )
Om te kunnen bepalen wat je gaat doen moet je op voorhand weten welke kwaliteit / soort slot /profielcilinder je hebt.

Voor de urban survivalist is een standaard koevoet icm met een dunne platte koevoet of dikke platte schroevendraaier imho de beste keuze.
 

phtvs

Sysop
Admin
Voor de urban survivalist is een standaard koevoet icm met een dunne platte koevoet of dikke platte schroevendraaier imho de beste keuze.
Als ik kijk wat een beetje koevoet weegt, dan lijkt het mij niet slim om daarmee te gaan slepen in een shtf sqenario. Ruitje intikken gaat sneller en je hoeft er geen extra spul (gewicht) voor mee te slepen ;)
 

Ray

SHTF Expert
Lockpicking is echt het laatste wat je wilt doen in een noodsituatie.
Je hebt echt geen flikker aan lockpicksets en lockpick guns , ze werken alleen op oudere hangsloten en europrofielcilinders, de enige die er wat aan heeft is de verkoper.
Bijna alle lockpickende youtubers zijn gericht of verbonden aan verkoopkanalen of belazeren de boel
Het is een leuke hobby maar meer ook niet.

Beroepsmatig doet er niemand aan lockpicking , hooguit wordt een enkele keer een ‘ slagsleutel/bumpkey’ toegepast
Als een deur niet opengaat wordt er eerst gekeken of er geflippert kan worden, als dat niet lukt wordt er meestal gebroken of kern getrokken, en en ander hangt af van het type slot ( insteekslot ,oplegslot of meerpuntsluiting) of materiaal van de deur ( hout, kunstof aluminium )
Om te kunnen bepalen wat je gaat doen moet je op voorhand weten welke kwaliteit / soort slot /profielcilinder je hebt.

Voor de urban survivalist is een standaard koevoet icm met een dunne platte koevoet of dikke platte schroevendraaier imho de beste keuze.

Geheel mee eens, als lockpicking ook maar een beetje zou werken na een paar weekjes oefenen, deed heel het dievengilde het. Die tijd is geweest, moderne sloten (0ok van de woningbouw) krijg je zo simpel niet open. Vetgedrukte deel benoemde ik ook reeds, het vergt meer kennis dan de meesten voorzien. Daarnaast is het in noodgevallen zelden een probleem om de boel te forceren, of je dat nu met een koevoet, stoeptegel of wat anders voor elkaar krijgt.
 

Flos

SHTF Expert
Toen ik op de avondkoks school zat hadden we elk een metalen kastje om ons spullen op te bergen.
We hadden ook allemaal het zelfde type hangslot. Zo een geelkoperen van Jale dacht ik.
Wel daar heb ik geleerd dat je zo een hangslot open krijgt met een theedoek.
Dat heeft een koksleering altijd bij zich. Handig toch.
 
Bovenaan