• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lockpick info

Splark

Prepper
Laatst bewerkt:
@neoclyps http://intact-noodopening.nl/Welkom.html

Dat zijn lockpickers die hun service aanbieden om sloten te openen zonder schade aan te brengen. Dus beroepsmatig wordt er wel gebruik van gemaakt. Zelf heb ik meer dan tien jaar ervaring met lockpicking. En mijn persoonlijke ervaring komt niet helemaal overeen met jullie bevindingen.

In mijn ervaring verschilt het heel erg per slot hoe gevoelig ze zijn voor lockpicking technieken. Zelfs onder sloten van hetzelfde model of merk. Of het de beste investering is qua tijd en energie is een ander verhaal. Het kost namelijk aardig wat toewijding om er een beetje goed in te worden. Deze tijd kan misschien beter besteed worden.

Helemaal omdat lockpicking nooit 100% garantie geeft tot succes. En dat is juist in sommige situaties essentieel. Maar toch zie ik zelf nog veel waarde in lockpicking vaardigheden tijdens SHTF scenario's.

Dit vooral omdat de drempel om een slot te openen met lockpicking lager is dan om een spoor van vernieling achter te laten. Wanneer je op verkenningstocht gaat tijdens een prepper scenario dan kan het erg waardevol zijn om je aanwezigheid zo min mogelijk op te laten merken.

Ook al duurt het langer dan met grof geweld het is wel veel subtieler en minder lawaaierig.

Ik heb een keer in de winter op een eiland in Griekenland mezelf op de proef gesteld. Praktijk ervaring vind ik persoonlijk de beste manier om te leren. In de winter is het daar nogal verlaten en ik heb daar voor een week lange afstanden afgelegd met minimaal gereedschap. Dus vooral geleefd van eten dat ik kon vinden en geslapen op locaties die zich daar presenteerde.

Maar ik had blijkbaar nog veel te leren want ik werd erg ziek van iets dat ik gegeten had. Er was in de wijde omgeving echt helemaal niemand.

Met een sleutel ring die ik daar ergens op de grond had gevonden heb ik destijds een verlaten hotel kamer weten te openen. Daar heb ik een nacht de wc vol gekotst en verder bijgekomen in een hemels bed daarna ben ik weer verder getrokken. Deur netjes weer op slot gedaan en alles zo net mogelijk achter gelaten.

Beetje raar verhaal maar zo gaat er ook een verhaal op het internet rond van een man die zijn vader zijn leven heeft gered door lockpicking. Zoals ik me kon herinneren ging hij bij zijn vader op bezoek en deed zijn vader de deur niet open.

De zoon dacht dat hij misschien lag te slapen maar vertrouwde het toch niet helemaal. Hij had geen sleutel maar ook niet genoeg reden om de deur open te breken. Dus heeft hij zijn lockpick setje gepakt om het slot te openen zonder daarbij schade toe te brengen.

Het slot ging open en hij zag zijn vader op de grond liggen met een hart aanval. De waarde van lockpicking ligt denk ik dus vooral in het schadeloos kunnen openen van sloten. Helemaal in situaties waarin mensen erg bang en territoriaal zijn kan de subtiliteit van lockpicking in sommige situaties best wel waardevol zijn.

Denk aan verkenningstochten op zoek naar voedsel of gereedschap. Door een spoor van vernieling achter te laten zul je niet alleen je aanwezigheid erg bekend maken maar kun je ook mensen erg boos maken zonder dat je dat misschien wilt.
 

Sabrina

Senior Prepper
Okee, even een klein zijspoor bewandelen dan. Als lockpicks volgens velen niet handig zijn, wat zou een goed alternatief zijn?

Stel, je bevindt je tegen wil en dank in een afgesloten ruimte. Je mag er zelf een situatie bij bedenken, maar neem nou maar van mij aan dat het kan voorkomen :lips:.
Laten we voor de vorm zeggen dat je buren tijdens een shtf ongevraagd voorraden zijn komen shoppen, en jou daarbij hebben opgesloten in je lege fietskelder (ik roep maar wat hè o_O).

Helaas net die dag weer vergeten die koevoet in m'n handtas te stoppen (pun intended), en ook geen zware voorwerpen in de ruimte kunnen vinden - my claustrophobic nightmare.
In mijn gedachten zou zo'n lockpick set dan verrekte handig zijn, maar de reacties lezend bekruipt me het gevoel dat ik daar iets te optimistisch over was.

Hmmm...maakt mijn lethermann misschien een kans?
 

Splark

Prepper
Okee, even een klein zijspoor bewandelen dan. Als lockpicks volgens velen niet handig zijn, wat zou een goed alternatief zijn?

Stel, je bevindt je tegen wil en dank in een afgesloten ruimte. Je mag er zelf een situatie bij bedenken, maar neem nou maar van mij aan dat het kan voorkomen :lips:.
Laten we voor de vorm zeggen dat je buren tijdens een shtf ongevraagd voorraden zijn komen shoppen, en jou daarbij hebben opgesloten in je lege fietskelder (ik roep maar wat hè o_O).

Helaas net die dag weer vergeten die koevoet in m'n handtas te stoppen (pun intended), en ook geen zware voorwerpen in de ruimte kunnen vinden - my claustrophobic nightmare.
In mijn gedachten zou zo'n lockpick set dan verrekte handig zijn, maar de reacties lezend bekruipt me het gevoel dat ik daar iets te optimistisch over was.

Hmmm...maakt mijn lethermann misschien een kans?


In mijn beleving zijn vaardigheden en creativiteit belangrijker dan tools. Mocht je in zo'n situatie dus een haarspeld, paperclip, sleutelring of zelfs een gloeilamp tot beschikking hebben dan heb je dus in ieder geval al weer meer opties.



Om weer even terug te komen op lockpicking :p Lockpicking is een beetje een verwarrende term want het wordt op veel verschillende manieren gebruikt. Het wordt vaak als verzamelnaam gebruikt voor allerlei verschillende technieken die gebruikt worden om sloten schadeloos te kunnen openen. Maar het komt oorspronkelijk van een techniek, de techniek waarbij je dus stift cilindersloten opent met behulp van een lockpick set.

Voor mij persoonlijk is lockpicking echter een mindset. Een manier van kijken naar fysieke beveilging. De uitdaging om constant een beveiliging systeem te slim af te zijn. Deze manier van denken komt ook voort uit de hacking cultuur. Dus niet een specifieke techniek of tool maar een bepaald perspectief.

Lockpicking vind ook zijn oorsprong uit de hacker cultuur. Waarbij een zeer vergelijkbare manier van denken voor nodig is alleen dan gaat het om digitale beveiligingsystemen. Voor mijn idee is deze outside the box manier van denken iets dat je goed zou kunnen gebruiken wanneer je jezelf in zo'n situatie bevindt.

De mensen die jou daar hebben vastgezet zullen er vast over nagedacht hebben om jou daar ook te houden. Dus je moet manieren vinden waar zij niet aan gedacht hebben.


Ook leuk:



Check ook 11:30 in de video :p
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Okee, even een klein zijspoor bewandelen dan. Als lockpicks volgens velen niet handig zijn, wat zou een goed alternatief zijn?

Stel, je bevindt je tegen wil en dank in een afgesloten ruimte. Je mag er zelf een situatie bij bedenken, maar neem nou maar van mij aan dat het kan voorkomen :lips:.
Laten we voor de vorm zeggen dat je buren tijdens een shtf ongevraagd voorraden zijn komen shoppen, en jou daarbij hebben opgesloten in je lege fietskelder (ik roep maar wat hè o_O).
Helaas net die dag weer vergeten die koevoet in m'n handtas te stoppen (pun intended), en ook geen zware voorwerpen in de ruimte kunnen vinden - my claustrophobic nightmare.
In mijn gedachten zou zo'n lockpick set dan verrekte handig zijn, maar de reacties lezend bekruipt me het gevoel dat ik daar iets te optimistisch over was.
Hmmm...maakt mijn lethermann misschien een kans?

Flauw antwoord = het hangt er van af.

Heb je iets aan lockpicks? Waarschijnlijk niet. Als jij doelbewust wordt opgesloten zijn er talloze scenario's waar lockpicks zinloos zijn. Leuk om over te fantaseren maar de grammen van het meenemen niet waard. Grendel. Sleutel die aan de andere kant blijft zitten. Beetje goeie cylinder die je niet open krijgt.

Kun je de deur intrappen? Zitten de scharnieren waar je de pennen uit kunt wippen aan de binnenkant? Is er een raam?
Aan je Leatherman heb je vrijwel niets in deze situatie. Te grof om een slot te manipuleren en te klein om kracht te kunnen zetten. Misschien schroef je er een stang mee los die je als hefboom gebruikt. Misschien draai je alle schroeven van de deur, raam of ventilatierooster los.

Je hebt misschien ook iets aan een flesje water en een zaklamp in je EDC. Claustrofobie met licht is beter dan in het donker.
 

Richard434

Prepper goeroe
Flauw antwoord = het hangt er van af.

Heb je iets aan lockpicks? Waarschijnlijk niet. Als jij doelbewust wordt opgesloten zijn er talloze scenario's waar lockpicks zinloos zijn. Leuk om over te fantaseren maar de grammen van het meenemen niet waard. Grendel. Sleutel die aan de andere kant blijft zitten. Beetje goeie cylinder die je niet open krijgt.

Kun je de deur intrappen? Zitten de scharnieren waar je de pennen uit kunt wippen aan de binnenkant? Is er een raam?
Aan je Leatherman heb je vrijwel niets in deze situatie. Te grof om een slot te manipuleren en te klein om kracht te kunnen zetten. Misschien schroef je er een stang mee los die je als hefboom gebruikt. Misschien draai je alle schroeven van de deur, raam of ventilatierooster los.

Je hebt misschien ook iets aan een flesje water en een zaklamp in je EDC. Claustrofobie met licht is beter dan in het donker.
Misschien kan je de afdekplaat van het slot losdraaien en met de tang de cilinder forceren.
@Sabrina misschien ben je je lockpicksetje wel vergeten in je handtas te doen? ;)

Zonder gekheid, indien opgesloten worden in een van je eigen ruimtes een angst van je is, kan je beter zorgen dat er in elke ruimte een sleutel van die betreffende deur verstopt is.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb laatst een setje van eBay besteld, en krijg zowel mijn voor als achterdeur binnen 5 min. open.
Het setje zit in de BOB overigens. Bij SHTF zie ik er wel iets in.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik heb laatst een setje van eBay besteld, en krijg zowel mijn voor als achterdeur binnen 5 min. open.

Wat voor setje heb je dan? Losse picks of zo'n pickgun als waarover dit topic begon?

Ik vind het sowieso knap van je dat het je lukt met je sloten. Maar wordt het dan geen tijd je sloten te vervangen?
Zelf heb ik wel eens met geleende picks geprobeerd het allergoedkoopste hangslot wat ik kon vinden te picken, maar dat is me niet gelukt. De eigenaar van de picks was ook geen ervaren picker, en hem lukte het ook niet. Lockpicken is echt niet zo makkelijk als het in de film of op joepietjoepie lijkt. Hoe lang heb jij geoefend voor je je sloten open kreeg?
 

Niels

Mankinds only hope
Wat voor setje heb je dan? Losse picks of zo'n pickgun als waarover dit topic begon?

Ik vind het sowieso knap van je dat het je lukt met je sloten. Maar wordt het dan geen tijd je sloten te vervangen?
Zelf heb ik wel eens met geleende picks geprobeerd het allergoedkoopste hangslot wat ik kon vinden te picken, maar dat is me niet gelukt. De eigenaar van de picks was ook geen ervaren picker, en hem lukte het ook niet. Lockpicken is echt niet zo makkelijk als het in de film of op joepietjoepie lijkt. Hoe lang heb jij geoefend voor je je sloten open kreeg?
Het betreft >deze< set.
(Deeplink naar eBay).
 

Dreutel

Prepper goeroe
Het betreft >deze< set.
(Deeplink naar eBay).

Dat is geen geld voor een set! Vooral het transparante oefenslot lijkt me handig!

s-l1600.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Dat is geen geld voor een set! Vooral het transparante oefenslot lijkt me handig!

s-l1600.jpg
Het oefenslot heb ik niet genomen, ik op mijn eigen deuren geoefend, maar zelfs als ongeoefende binnen 5 min.
Mijn achterdeur is zelfs gekeurd met 2 sterren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Dreutel

Prepper goeroe
@Niels
Hoe heb je het gedaan? pin voor pin, geraket, of anders?

Als het je lukt heb je blijkbaar talent of mazzel, als het je steeds weer lukt en op meerdere sloten, dan heb je er duidelijk aanleg voor. Mij lukte het al niet met een goedkoop hangslot, dus ik heb daar blijkbaar geen aanleg voor. :D
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een prachtige Topic ik was van kindsbeen af al een verzamelaar van sleutels, en dit past helemaal in mijn straatje.
Ik had heel wat sleutels maar mijn maatje is heel opruimerig dus er is amper nog iets van over.

Een Lockpick setje:thumbsup:
En ik heb een geduld, en precisie waar anderen de kriebels van krijgt:confused:.
 

Splark

Prepper
Ik heb trouwens eventueel nog een kortingscode ("A5713" bij lockpicks.nl) voor iemand die wilt. Kreeg ik bij mijn vorige bestelling maar ik ga hem niet meer gebruiken. Ik heb er over de jaren heen al genoeg geld in geïnvesteerd :)

Voor Chinese setjes kun je inderdaad beter die Ebay sites en dergelijke gebruiken. Maar voor Amerikaanse setjes is dit de goedkoopste optie.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb trouwens eventueel nog een kortingscode ("A5713" bij lockpicks.nl) voor iemand die wilt. Kreeg ik bij mijn vorige bestelling maar ik ga hem niet meer gebruiken. Ik heb er over de jaren heen al genoeg geld in geïnvesteerd :)

Voor Chinese setjes kun je inderdaad beter die Ebay sites en dergelijke gebruiken. Maar voor Amerikaanse setjes is dit de goedkoopste optie.
Mooi @Splark dat dit onderwerp je uit de tent heeft gelokt, je bent al een tijdje op het forum als lid.:);)
Je hebt al tegelijk een goede bijdrage geleverd, ik zie uit naar meer aandeeltjes van je.:thnx:
 

Nomad

Diehard Prepper
Beste forumgenoten...
Heeft hier iemand (met klem: legale!) ervaring met lockpicking?
Zou 'een gewone sterveling' als ik, in een shtf een deur met zo'n regulier (cylinder?)slot open kunnen krijgen met lockpicks?

Ik ben per toeval met lockpicking in aanraking gekomen en het is inmiddels een uit de hand gelopen hobby.
Ik neem geen deel aan de lockpicking gemeenschap, hoewel dat wel erg leuk kan zijn als je er een serieuze hobby van wil maken. TOOOL is een Nederlandse lockpick organisatie.

Jaren geleden kocht ik een cijferslot voor op mijn koffer. Toen ik daar wat mee zat te spelen kreeg ik hem per ongeluk open. Door even na te denken over de werking van het slot kreeg ik hem ook bewust open.
Ik ben toen terug gegaan naar de winkel om hem terug te brengen, tot verbazing van de winkeleigenaar kreeg ik het slot keer op keer binnen drie seconden open. Toen heb ik een slot met een sleutel gekocht.
Maar ook die zijn inmiddels niet meer veilig...

Want mijn interesse was geprikkeld. Hoe kan het zijn dat sloten zo makkelijk open te maken zijn? Dat lijkt wel schijnveiligheid. Vaak is het ook zo. Een slot is bedoeld om eerlijke mensen eerlijk te houden. Een slot geeft een duidelijk signaal dat iets niet van jou is. In onderzoek bleek dat alleen al de aanwezigheid van een slot (hoef niet op slot te zitten) ervoor zorgt dat je spullen veiliger zijn.

bike-lock-fail1.jpg

Zelfs dit schijnt te werken...

Al las ik dat in Duitsland een boom omgezaagd is om een fiets te jatten... Dat is te lezen in dit artikel op NOS.nl

Maar goed, op terug te komen op lockpicken. Ik heb een vrij basis lockpicksetje besteld van Sparrows. Je kan ook voor goedkoper materiaal gaan natuurlijk.
Vervolgens ben ik sloten gaan verzamelen. Ik ben begonnen met goedkope hangsloten uit rommelbakken bij de bouwmarkt. Ik heb een paar nieuwe gekocht. Nu kijk ik vooral op rommelmarkten, sloten zonder sleutels kosten vaak bijna niks.

Probeer eerst voor jezelf duidelijk te krijgen hoe een slot precies werkt. Daar zijn genoeg videos van op Youtube. Als je weet hoe een slot werkt weet waarom lockpicken werkt, dan is het opeens een stuk makkelijker om een slot open te maken.
De rest is oefening. Heel veel oefening. Maar het is zeker te doen.

Ik schaar het onder 'life skills'. Het is al meer dan eens voorgekomen dat ik met spoed ergens bij moest en de sleutels niet had. Bijvoorbeeld op vakantie toen we de sleutels van de aanhanger hadden vergeten. Of toen een collega de sleutel van de medicijnkast mee naar huis had genomen. In dat laatste geval was het niet mijn slot, ik heb toen schriftelijke toestemming gekregen van mijn werkgever om het slot open te maken.

Dat punt wil ik gelijk benadrukken. Als mensen horen dat je sloten open kan maken krijg je DIRECT een label. Om die reden praat ik er ook niet veel over. Mocht de nood aan de man zijn dan maak ik een slot álleen open als ik daar nadrukkelijk schriftelijke toestemming voor heb. Maak nooit sloten open 'voor de lol' als het niet jou slot is. Ook niet als party-trick. Waak voor je eigen integriteit.

Je schrijft dat je ervaring hebt met ingesloten zijn. Dat heb ik ook. Dat is de reden dat er een slim-jim in mijn rugzak zit. Maar gebruik deze vaardigheid discreet.

Dat gezegd hebbende is het een ontzettend leuke bezigheid en zijn sloten en beveiliging in het algemeen reuze interessant. Als je weet hoe je sloten kan open maken of omzeilen weet je ook wat je moet doen om dit zo moeilijk mogelijk te maken als je zelf sloten moet aanbrengen.
 
Bovenaan