• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Melkpoeder, waar te koop?

Kanina

Diehard Prepper
Nog nooit gekocht, dus ik stel hier de vraag. Lijkt mij wel handig om als prepper in huis te hebben, of voor 'onderweg'.
Uiteraard willen we wel wat pakken in voorraad kopen en het is ook handig voor in de BOB. Waar koop je dat in grotere verpakkingen? En hoe duur is dat eigenlijk?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik koop het in de supermarkt, juist niet groot verpakt, want eenmaal open bederft het snel. In een pak zitten 4 zakjes melkpoeder elk voor een liter.
Het heet ELK en staat bij de houdbare melk.

Campina%20Elk%20Magere%20Melkpoeder.jpg


Zie ook:http://preppers.nl/forum/threads/1685-Review-poedermelk-melkpoeder-instant-melk
 

Ray

SHTF Expert
Hier nog wat meer info over melkpoeder. De houdbaarheid is idd de vraag. 't Kan best een stukje over de THT, maar hoeveel is niet echt bekend.
http://preppers.nl/forum/threads/1685-Review-poedermelk-melkpoeder-instant-melk/

Melkpoeder bevat vetten en die worden ranzig onder invloed van zuurstof. Niet dat je er dan dood aan gaat, maar lekker is echt anders. (Andere vormen van bederf kunnen uiteraard wel schadelijk zijn voor de gezondheid.)

Als je het nu ook al gebruikt, kun je natuurlijk een voorraad rouleren.
 

Kanina

Diehard Prepper
Alvast bedankt voor de snelle reacties:thumbsup:
Zo te zien nog best wel lang houdbaar maar helaas niet in grote verpakkingen :(
Vraag je je af waarom babymelk in grote blikken zitten o_O
 

Kciroj

Elementary prepper
Heb hier ook een paar pakken ELK staan die ik wel tot 2020 durf te bewaren.
Koop in de aanloop daar naartoe nog wel wat pakken. En dan uiteindelijk maar proeven :)
 

phtvs

Sysop
Admin
Je hoort vaak dat er zakken met melkpoeder naar gebieden gestuurd worden waar bijvoorbeeld een ramp gebeurd is en naar Afrika enzo.
Zou dat niet ergens te koop zijn? Die lijken mij lang houdbaar
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Huppakee...25 kg melkpoeder http://www.ecomel.nl/producten/melkpoeder/magere-melkpoeder-25-kg.aspx
Ik zou het nooooit kopen want het bederft voor je het op krijgt. Hoeveel melk gebruiken jullie nu, en hoeveel zou je in SHTF gebruiken?Ken je alternatieven om geen melk te gebruiken, bv de havermout zonder melk, zoals de Schotten het eten? Al eens geprobeerd pannenkoeken zonder melk te maken? Heb je genoeg water om van de melkpoeder melk te maken?

Al er noodhulp gegeven wordt, wordt zo'n grote verpakking wel gestuurd, maar een gezinnetje in Hongeristan krijgt die niet mee natuurlijk, een portie, dat is wat ze krijgen.Ik zie ze overigens zelden melkpoeder sturen, wel babyvoeding en Plumpy https://nl.wikipedia.org/wiki/Plumpy'nut
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb laatst een bus Nido volle melk opengemaakt die houdbaar was tot november 2014. Het smaakt nog prima en ik ben er niet ziek van geworden of me vreemder gaan gedragen dan ik normaal doe. Over de voedingswaarde kan ik weinig zeggen natuurlijk maar anderhalf jaar over de datum lijkt geen probleem. Productiedatum was november 2012 trouwens.
 
T

Toef

Gast
Ik heb laatst een bus Nido volle melk opengemaakt die houdbaar was tot november 2014. Het smaakt nog prima en ik ben er niet ziek van geworden of me vreemder gaan gedragen dan ik normaal doe. Over de voedingswaarde kan ik weinig zeggen natuurlijk maar anderhalf jaar over de datum lijkt geen probleem. Productiedatum was november 2012 trouwens.

Die Nido melkblikken ben ik ook heel tevreden over en ook gebruikt tot een jaar of 2 over de datum. Ik bestel ze online, veel toko's verkopen de blikken.
 

Kanina

Diehard Prepper
Hoeveel melk gebruiken jullie nu, en hoeveel zou je in SHTF gebruiken?Ken je alternatieven om geen melk te gebruiken, bv de havermout zonder melk, zoals de Schotten het eten? Al eens geprobeerd pannenkoeken zonder melk te maken? Heb je genoeg water om van de melkpoeder melk te maken?
Ik schat dat we nu een halve liter melk per dag gebruiken. Ik heb nog niet havermout zonder melk geprobeerd. Lijkt mij erg waterig. Pap lijkt mij wat makkelijker klaar te maken dan een brood te bakken als we het over SHTF hebben.
Zou je pannekoeken zonder melk maken, heb je weer speciale pannekoekmix nodig waar melkpoeder in zit, neem ik aan.
Als je een waterzuiverings apparaat en/of tabletten hebt, kun je van elk water iets drinkbaars maken, toch?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik schat dat we nu een halve liter melk per dag gebruiken. Ik heb nog niet havermout zonder melk geprobeerd. Lijkt mij erg waterig. Pap lijkt mij wat makkelijker klaar te maken dan een brood te bakken als we het over SHTF hebben.
Zou je pannekoeken zonder melk maken, heb je weer speciale pannekoekmix nodig waar melkpoeder in zit, neem ik aan.
Als je een waterzuiverings apparaat en/of tabletten hebt, kun je van elk water iets drinkbaars maken, toch?
Natuurlijk smaakt pannenkoek en havermout anders met water. Maar het kan prima. In havermout doe ik stukjes tuttifrutti, geeft gelijk een zoet smaak. Rozijnen kan ook. En inderdaad, het scheelt een hoop stookkosten als je pap maakt ipv brood, het scheelt ook beleg. Goed opgemerkt.
Vergeet ook niet dat we het hebben over een SHTF situatie, als het een langdurige situatie is, zou je dan nóg die halve liter melk moeten gebruiken? Dat was eigenlijk de gedachte die ik mee wil geven. Veel preppers hebben het ook over op rantsoen gaan als er een SHTF is. Bedenk eens hoe dat voor jullie zou zijn, wat wel, wat niet, twee maaltijden per dag, voeding die vult en genoeg voedingstoffen heeft, welk lekkers ga je missen, welke gewone dingen zijn niet meer te krijgen, test het ook eens een week uit om erachter te komen waar de valkuilen zitten.
Pannenkoekenmeel uit de winkel die je aan kan maken met water zou ik zeker niet preppen, tenzij een enkel pak wat je regelmatig rouleert. Door allerlei toevoegingen bederft die mix snel (dat geldt voor alles, hoe meer er aan een puur product is toegevoegd, hoe meer kans op bederf) Ik herinner me nog iemand die eerst 100 pakken ofzo kocht en daarna zei dat hij wel zou rouleren...qua rouleren zou hij om de dag pannenkoeken moeten eten :)
 

Kanina

Diehard Prepper
In havermout doe ik stukjes tuttifrutti, geeft gelijk een zoet smaak. Rozijnen kan ook
Dan moeten we ook veel gedroogd fruit inslaan. Rozijnen hebben we meestal wel in huis maar of veel verpakkingen hiervan wel zo verstandig is... lijkt mij niet.

Vergeet ook niet dat we het hebben over een SHTF situatie, als het een langdurige situatie is, zou je dan nóg die halve liter melk moeten gebruiken?
Waarschijnlijk wordt dat ook op rantsoen gezet, maar als je veel liters water kunt opslaan, waarom dan ook geen pakken met melkpoeder? Lijkt mij net iets voedzamer dan alleen water en je kunt ook nog variëren.

hoe meer er aan een puur product is toegevoegd, hoe meer kans op bederf) Ik herinner me nog iemand die eerst 100 pakken ofzo kocht en daarna zei dat hij wel zou rouleren...qua rouleren zou hij om de dag pannenkoeken moeten eten :)
Zo denk ik ook, liefst puur natuur. Maar om nou een koe in die postzegeltuin van ons te zetten, of mee te moeten nemen naar een eventuele BOL is ook weer te veel van het goede :D
En nee, ben niet van plan om om de dag pannekoeken te gaan eten :p:confused:
 
T

Toef

Gast
Je krijgt hele "fluffy"pannenkoeken van melkpoeder, althans dat is mijn ervaring. Best lekker wel.
Verder is de melksmaak zeer vol bij Nido, ik heb geen ervaring met andere merken.

Hier heb ik foto van achterkant blik. (130 gram kan je net niet lezen ) ik heb blikken van 400 gram in mijn voorraad.
Ik rouleer en schaf nieuwe aan regelmatig nu omdat ik ze ook gebruik met kamperen.

1kUuAcM.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb laatst een bus Nido volle melk opengemaakt die houdbaar was tot november 2014. Het smaakt nog prima en ik ben er niet ziek van geworden of me vreemder gaan gedragen dan ik normaal doe. Over de voedingswaarde kan ik weinig zeggen natuurlijk maar anderhalf jaar over de datum lijkt geen probleem. Productiedatum was november 2012 trouwens.
ik heb er hier ook zo nog een staan .
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb geen melkpoeder in huis. Maar heb goede contacten met wat veehouders in de buurt. En ik kan met de hand melken en yoghurt, boter en kaas maken.
 
Bovenaan