• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Melkpoeder, waar te koop?

Dutchie

Prepper
als alternatief zou je eventueel ook gecondenseerde melk in blik kunnen nemen. er is hier wel suiker aan toegevoegd. je kunt er bijvoorbeeld gewoon pannenkoeken mee maken, het worden dan alleen wel redelijke zoete pannenkoeken.
 
P

paulverheijden

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is het vooral beperkt houdbaar wat het niet echt een prepitem maakt..
@houthe

Houdbaarheidsdatum is beperkt. Maar ik vond nog een pak melkpoeder in het huis van mijn ouders van 30 jaar geleden. Water erbij gedaan en had heerlijke melk. Geen enkel probleem. Kun je gewoon jarenlang bewaren. Rijst en pasta en couscous hebben ook houdbaarheidsdatum. Tegenwoordig zelfs ook zout, havermout, meel en suiker.... Maar dat spul is gedroogd en in principe kun je het tot in sint juttemus bewaren. Mits je er geen schimmel of beestjes in krijgt. Dus goed afsluiten.

Hier nog wat meer info over melkpoeder. De houdbaarheid is idd de vraag. 't Kan best een stukje over de THT, maar hoeveel is niet echt bekend.
http://preppers.nl/forum/threads/1685-Review-poedermelk-melkpoeder-instant-melk/

Melkpoeder bevat vetten en die worden ranzig onder invloed van zuurstof. Niet dat je er dan dood aan gaat, maar lekker is echt anders. (Andere vormen van bederf kunnen uiteraard wel schadelijk zijn voor de gezondheid.)

Als je het nu ook al gebruikt, kun je natuurlijk een voorraad rouleren.
Onder invloed van zuurstof wel, inderdaad. Dus de zakjes lekker dichthouden want die zijn namelijk zuurstofvrij afgesloten. Er zitten verschillende kleinere zakjes in een pak, dus je kunt het perfect doseren.
 
P

paulverheijden

Gast
Heel fijn. Volgens mij maakten ze toen prima spul.
Tegenwoordig niet meer.
Ik had een pakje Campina ELK, dicht, geseald enzo, en het was toch echt bedorven.
Dan zal ik het zelf voor de zekerheid ook maar niet meer proberen over 30 jaar
 

Napoliel

Prepper
Ik heb hier eens navraag gedaan naar melkpoeder. Ik zou dit in een grote verpakking van 20 of 25 kg kunnen kopen tegen een zeer goede prijs (fabrikant). Indien ik dit zelf in kleine verpakkingen zou steken en die dan luchtdicht afsluiten: zou dit dan lang genoeg houdbaar kunnen zijn? Enkele jaren? Of bederft dit toch te snel? De prijs zou goed zijn, maar de houdbaarheid moet dat dan ook zijn, natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ergens vóór 2000 heb ik Elk melkpoeder gekocht en heb t in 2013 gebruikt: niks aan de hand.
Als je het maar droog houdt gaat t niet zo snel mis, denk ik.
Hetzelfde geldt voor pannenkoekmeel waar alleen water bij moet: hier zit melk- en eipoeder in, verder geen verschil met meel waar je zelf melk en eieren bij moet doen. Was ook jaren na de THT nog perfect in order.

Ik hou zelf niet van melk om zo te drinken, maar gebruik het wel om bv pudding te maken.
Ik heb puddingmixen die je moet koken, maar ook die je alleen met koude melk moet opkloppen.
Omdat ik ook als shtf af en toe mijn ' comfortfood' wil om het moraal hoog te houden, heb ik afgelopen weekend 3 kg volle melkpoeder besteld in Duitsland, bij Backstars.de. Als ik elke week 1 liter melk wil gebruiken, verbruik ik per week 130 gr melkpoeder.
Met 3 kilo kan ik dus 3000/130 =27 weken vooruit. Aangezien de THT dan nog echt niet in zicht is maak ik me daar geen zorgen om

De melkpoeder is, als t goed is in 3x 1kg verpakt. Ik ga het in kleinere porties vacumeren, zodat ik niet een kilo poeder ' open' heb staan.
Oh, de prijs viel me alles mee: 16,48 euro.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik heb Elk mee genomen naar Zweden.
Niet te doen qua smaak en het werd niet goed opgelost, dus klontjes in mn ontbijt en daar zit ik niet op te wachten.
Zal wel verwend zijn :rolleyes:
In combi met chocopoeder (50/50) was het oke.

De volle melkpoeder uit het globetrotters onbijt pakket smaakte echt veel beter, prima gewoon voor wat je er van mag verwachten.

Maar ja liever eigenlijk minder melk consumeren hier, ben tenslotte geen kalfje.;)
 

Amero

Survivor
Het is ook mogelijk om melk te maken van noten. Noten zijn lang houdbaar. Of je maakt melk van havermout.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Rataplan bij de jumbo hebben ze two cows melkpoeder (4oo gram , goed voor 3 liter melk ,voor 4,05 euro , 2 jaar houdbaar )
maar hoe het smaakt weet ik niet :D
gr will
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan bij de jumbo hebben ze two cows melkpoeder (4oo gram , goed voor 3 liter melk ,voor 4,05 euro , 2 jaar houdbaar )
maar hoe het smaakt weet ik niet :D
gr will

Zal eens kijken.
Elk is handig verpakt zeker voor onderweg erg prettig.
Het liefst haal ik biologische volle melkpoeder, heb dat eens online gezien, nog eens opzoeken en bestellen.
 

petroman

SHTF Expert
Hier staan drie manieren om melk te maken, inclusief foto's.
Er staat zelfs een recept dat je kan maken van de overgebleven pulp dus je hoeft niets weg te gooien.

Ja, maar ik dacht dat je het zelf al een keer gemaakt had.
Kijk ik kan ook een YT filmpje vinden hoe je een duikboot maakt. Maar pas als je het zelf geprobeerd hebt kan je ervaringen uitwisselen.
Misschien is het allemaal niet zo makkelijk of is iets wel makkelijk te maken maar is het niet te vreten.
 

Jannes

Prepper goeroe
Hoi!

Laatst had ik al eens een blik melkpoeder van Two Cows gekocht. Kun je bij onze plaatselijke jumbo kopen.
Vandaag een blik bijgekocht en toen meteen besloten het even te proeven. Tja, iets kopen wat we totaal niet lekker vinden is niet echt handig.
Conclusie: het smaakt gewoon naar houdbare melk. Het is dus prima drinkbaar. Dat vind niet alleen ik, maar ook mijn man en kinderen.
Nou, ik neem elke maand even een blikje mee.
Komt wel op, want mijn kinderen willen het graag mee naar school en anders doen we het door de Brinta of ander eten. :)
 

Niels

Mankinds only hope
Hoi!

Laatst had ik al eens een blik melkpoeder van Two Cows gekocht. Kun je bij onze plaatselijke jumbo kopen.
Vandaag een blik bijgekocht en toen meteen besloten het even te proeven. Tja, iets kopen wat we totaal niet lekker vinden is niet echt handig.
Conclusie: het smaakt gewoon naar houdbare melk. Het is dus prima drinkbaar. Dat vind niet alleen ik, maar ook mijn man en kinderen.
Nou, ik neem elke maand even een blikje mee.
Komt wel op, want mijn kinderen willen het graag mee naar school en anders doen we het door de Brinta of ander eten. :)
Ja, tegen de achterkant van de winkel staan die potten zeker? Haha, grappig.
Maar uyit exact de zelfde winkel heb ik het ook gekocht, alleen ik heb alleen een beetje voor de prep staan, en heb nog nooit een blik open getrokken, haha.
Melk vind ik echt, nou je smerig... maar niet lekker om te drinken, maar om pannenkoeken te maken ofzo...

Bij "onze" Jumbo hebben ze die andere verpakkingen niet, maar er zijn ook verpakkingen met poeder in kleinere zakjes die je op kan lossen in water, die wil ik nog een keer zien te regelen.
Bij die potten van 2 cows moet je na het aanbreken het poeder wel binnen een x tijd gebruiken anders gaat het kapot.
 
Bovenaan