• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

Richard434

Prepper goeroe
Volgens mij zijn er vanuit hier veel vragen, twijfels, maar ook goede ideeën over Zonnepanelen.
Nu is dit vaak aardig maatwerk, maar toch lijkt het mij handig om alles in 1 topic te plaatsen zodat iedereen het overzicht houdt.
Dus, als mensen vragen hebben over het plaatsen van PV-panelen, van de meterkast, tot de montage op het dak, is dit het ideale topic om het te vragen.
 

Arie

Diehard Prepper
Nou ik zal dan de eerste vraag maar stellen.
Ik heb nu 2x een 205wp parallel staan op een victron laadregelaar.
De victron laadregelaae laad nu 3x een 180A agm accu en op de accu's zit nu een victron multiplus 1600 watt.
Die 2 zonnepanelen houden de accu's prima vol.
Maar nu de vraag kan ik parallel aan de pv zijde dus de DC kant voor de laadregelaar een net inverter hangen om ook terug te voeden.
Als de accu's vol zijn doen de panelen niks meer beetje zonde dus.
De multiplus hangt er alleen voor noodstroom bij en gebruik ik nu voor de tuin verlichting om nog iets van rendement te hebben.
Ik was van plan om zo'n net invertertje via een ali te bestellen omdat deze een vrij variable ingangs spanning hebben en mijn pv panelen parallel staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

Arie

Diehard Prepper
Ter extra info.
Als ik in de meterkast omschakel naar noodstroom voed de multiplus het hele huis.
Nu is het zo dat de toekomstige net inverter dan ook weer inschakelt omdat deze denkt dat er weer 230v is. Dit is geen probleem voor de multiplus.
 

Arie

Diehard Prepper
Hoe bedoel je een foto.
Er staat nu nog geen net inverter die heb ik nog niet.
Ik kan de vraag ook kleiner maken.
Kan je 2 mpp trackers op 1 zonnepaneel zetten.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    40 KB · Weergaven: 55

martin

Mankinds only hope
Hoe bedoel je een foto.
Er staat nu nog geen net inverter die heb ik nog niet.
Ik kan de vraag ook kleiner maken.
Kan je 2 mpp trackers op 1 zonnepaneel zetten.

Volgens mij kan dit niet.

Ik zelf ben er nooit uitgekomen en heb domweg op mijn tuinhuis 5 stuks 100W panelen aangesloten op een Steca 500 StecaGrid 500 Netinverter 230 Volt MC4
En vervolgens heb ik enkele UPS systemen aan het lichtnet hangen.

Stel dat er een langdurig probleem is met het GRID, dan zal ik handmatig de boel moeten loskoppelen en zal ik met een Juta CM2024Z 12V/24V 20 Ampere Accu Laadregelaar enkele accu's rechtstreeks opladen.

Hoewel dit zeer inefficiënt kan overkomen heb ik toch deze constructie toegepast, omdat ik liever iets teruglever aan het net, dan een 100% volle accu blijf opladen.
 

Arie

Diehard Prepper
Het is voor mij ook een beetje hobby dat prutsen.
Ik had ook een andere laadregelaar kunnen kopen en dan de victron multi kunnen gebruiken om terug te voeden.
Was een tip hier op het forum. hub1 noemen ze dat.
Maar die laadregelaar is zo duur.
Ik blijf ook maar een hollander.

Ondanks dat ik in een vrij jonge wijk woon hebben we maandelijks last door de nieuwbouw en verbouw van spannings uitval.
De constructie die ik nu heb werkt prima mijn vrouw kan het met 1 vinger bedienen.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Arie,
Wat je zou kunnen doen, is de accu's in de normale situatie via een gewone 230V druppellader op te laden, waarbij de PV-panelen via een normale (net-gekoppelde) omvormer werken. Ook als de accu's dan vol zijn, zal de omvormer de stroom terugleveren of kan je die "elders" gebruiken.
Zodra er spanningsuitval is, kan je dan omschakelen naar de accu's, waarbij je bij langdurige uitval via bijvoorbeeld een standenschakelaar voor de omvormers, de opgewekte stroom volledig offgrid kan verwerken.

Zorg er dan wel voor dat je de hoofdschakelaar ook uit schakelt, zodat er niet via sluipstromen spanning op het net komt wat de monteurs die aan de storing werken niet echt leuk vinden.. ;)
 
J

jobs

Gast
Mijn plan is om eerst wat panelen werkend te krijgen.

Daarnaast dan een stapeltje accu's aan de druppellader vanaf 230V.

Als er iets mis gaat (SHTF) gaat de hoofdschakelaar om.
Met een inverter kan ik dan beperkt 230V in huis verspreiden.
Efficienter is dan 12/24V verlichting etc te voeren.

Met een separate 'eilandbedrijf' converter + laadcontroller kunnen de panelen de accu's direct opladen.
 

Richard434

Prepper goeroe
Mijn plan is om eerst wat panelen werkend te krijgen.

Daarnaast dan een stapeltje accu's aan de druppellader vanaf 230V.

Als er iets mis gaat (SHTF) gaat de hoofdschakelaar om.
Met een inverter kan ik dan beperkt 230V in huis verspreiden.
Efficienter is dan 12/24V verlichting etc te voeren.

Met een separate 'eilandbedrijf' converter + laadcontroller kunnen de panelen de accu's direct opladen.
Hou er alleen rekening mee dat 90% van de omvormers een spanning op het net nodig hebben om te werken.
Dit is (onder andere) een ingebouwde beveiliging om te voorkomen dat wanneer er een storing is, er spanning over het normale net kan komen, met alle risico's voor de monteurs van dien.
 
J

jobs

Gast
Hou er alleen rekening mee dat 90% van de omvormers een spanning op het net nodig hebben om te werken.
Dit is (onder andere) een ingebouwde beveiliging om te voorkomen dat wanneer er een storing is, er spanning over het normale net kan komen, met alle risico's voor de monteurs van dien.
Daarom ook de 'eilandbedrijf' toevoeging.
Advies hiervoor is (t.z.t.) welkom.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik kan nooit terug voeden naar het net als bij mij de de off grid schakelaar in de meterkast omstaat. Dus de monteurs zullen van mij gen Last hebben.
Ik heb na de hoofdschakelaar een omschakelaar geplaatst die wisselt tussen het licht net of de omvormer.

De accu's gaat ik niet mee lopen sjouwen die wegen Lood. En vind het fijn dat ik nu heel snel om kan schakelen.
Een accu lader heb ik al aangesloten dat is namelijk ook de victron multiplus.
Ik heb toch het idee dat je best 2 mppt trackers kan plaatsen op 1 paneel. Ze doen namelijk niks anders als spanning leveren en een stroompje laten lopen als er vraag naar is.
Eigenwijs als ik ben zal ik tzt het resultaat posten hier.

Schakleaar rechts onder op de foto.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    30.4 KB · Weergaven: 39

Richard434

Prepper goeroe
Ik kan nooit terug voeden naar het net als bij mij de de off grid schakelaar in de meterkast omstaat. Dus de monteurs zullen van mij gen Last hebben.
Ik heb na de hoofdschakelaar een omschakelaar geplaatst die wisselt tussen het licht net of de omvormer.

De accu's gaat ik niet mee lopen sjouwen die wegen Lood. En vind het fijn dat ik nu heel snel om kan schakelen.
Een accu lader heb ik al aangesloten dat is namelijk ook de victron multiplus.
Ik heb toch het idee dat je best 2 mppt trackers kan plaatsen op 1 paneel. Ze doen namelijk niks anders als spanning leveren en een stroompje laten lopen als er vraag naar is.
Eigenwijs als ik ben zal ik tzt het resultaat posten hier.

Schakleaar rechts onder op de foto.

De reden dat ik het terug voeden aangaf is omdat dat voor serieuze problemen voor de monteurs kan zorgen, en er voor kan zorgen dat jouw accu's razendsnel leeg getrokken worden.. ;)
Maar daar moet je wel over nadenken voor je een je systeem deels aan het net koppelt en ook off-grid wilt kunnen laten werken.
Uiteraard ga je niet met de accu's sjouwen, vandaar ik de standenschakelaar noemde.. ;)

Een MPPT tracker doen heel veel anders dan spanning en stroom leveren. Ze schakelen namelijk naar gelang de hoogte van de stroomsterkte aan of uit.
Als je er 2 parallel op 1 paneel aan sluit, dan deel je dus de geleverde spanning in 2 gelijke delen.
Derhalve "meten" de beide trackers dat de opbrengst van het paneel maar de helft van de werkelijke opbrengst is, en zullen ze beiden veel te snel (of misschien wel constant!) afschakelen.
 

Arie

Diehard Prepper
Dat het vermogen gedeeld word door 2 lijk me logisch.
De spanning zal gelijk blijven omdat ik de boel parallel zet en niet in serie.
Maar zoals ik het bekijkt als de accu's vol zijn doet doe laadregelaar van de accu's bijna niks meer. En kan het merendeel van het vermogen naar de net gekoppelde omvormer.
Het idee is dat de laadregelaar de accu's vol houd en de net inverter wat terug verdient.
De victron multi programmeer ik dan weer dat hij als een ups voeding werkt en zal dan ook geen spanning uit de accu's trekken.


Ik werk als storings monteur met PLC's en frequentie regelaars in industrielle installatie's dus enige handigheid heb ik wel.
Maar die PV systemen moet ik me toch wat meer in verdiepen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Je kunt een Multiplus instellen voor eilandbedrijf. Het is al even geleden dat ik dat deed maar in de handleiding kun je er wel het een en ander over vinden. Als de netspanning wegvalt gaat de omvormer aan en die geeft een fase van precies 50 hertz. Hierdoor denkt je netinverter dat er een lichtnet is en start weer op. De stroom wordt dat gebruikt om je accu's op te laden. Als de accu's vol zijn veranderd de omvormer de fase naar 52 hertz waardoor de netinverter denkt dat er geen lichtnet is en schakelt af. Hierdoor kun je in principe werken met een netinverter als lader voor je accu's. Zorg er wel voor dat de accubank ik afgestemd op de laadstroom van je panelen. Het duurt een fractie van een seconde voordat de fase verschuift waardoor je je accu's flink kunt overladen als je accubank te klein is.
 

Arie

Diehard Prepper
Dat de multi kan laden via een net omvormer weet ik.
De software en kabel voor het programmeren heb ik.
Maar als ik via een netomvormer wil laden krijg ik de accu's niet helemaal vol.
Die blijven hangen op 80 a 90% van hun kunnen.
Als je terug laad heb je maar 2 laad fases bulk en absorpsion.
Als je laad via het lichtnet is hij adaptief.
Om toch de accu's in een float lading te krijgen heb ik een mppt lader gekocht.
Ik wil de accu's in een goede conditie houden voor het geval dat.
Accu vermogen heb ik zat. 3x 180Ah.
De multi is het probleem ook niet alleen me portomonee.
 

Richard434

Prepper goeroe
In het kader van de doorontwikkeling van PV-panelen:

http://www.rtlz.nl/tech/zonnepanelen-met-grafeen-kunnen-energie-halen-uit-regen

In de zonnecel is een laag grafeen aangebracht. Als er regendruppels op vallen dan vormen die een laag van positieve ionen, die aanwezig zijn in het zout van regenwater. Deze worden verzameld op het oppervlak en werken samen met de negatieve elektroden in het laagje grafeen. Zo ontstaat er een dubbele laag, waar positieve en negatieve ladingen gescheiden zijn. Die dubbele laag zorgt voor elektrische spanning en zorgen voor een voltage, vergelijkbaar met hoe een batterij werkt.

Helaas nog een concept, maar de theorie zou voor Nederland wel eens een hele mooie oplossing kunnen zijn!
 

Richard434

Prepper goeroe
Zout in regenwater ?
Ik had al wel eens gehoord van zure regen maar zout nog niet.
Hieronder staat een link met de veel voorkomende ionen in regenwater.
En scheikundig gezien, maakt het relatief niet uit of een zout of zuur de ionen veroorzaakt, als ze er maar zijn.. ;)
 
Bovenaan